Beste tweakers, ik heb het volgende voor,
Het lijkt alsof mij moederbord systematisch een veel te hoog voltage doorstuurt naar de cpu.
De voltages die ik met cpu-z kan waarnemen, wanneer er niet overclocked is, lijken eerder bij een zware overclock te horen.
Ik heb een jaar terug de pc in elkaar gestoken en heb altijd standaard de "Game boost" functie van mijn bios gebruikt (dit doet blijkbaar niets meer dan de cpu ratio bijstellen naar, 40.50). Ik heb tot nu eigenlijk nooit acht geslaan op de voltages.
Bij langdurig intensief gebruik kon het wel zijn dat de pc crachte, maar dit was uiterst zelden (heeft zich in het voorbije jaar ongeveer 4 keer voorgedaan).
Ik heb een klein onderzoek gedaan en kwam tot de volgende resultaten:
(Mijn excuses voor de niet zo nette tabel, ik kan er nog niet zo goed mee werken)
De CPU temperatuur is in idle rond de 35°C in een omgeving van 26°C en kan bij hevig gebruik oplopen tot 65°C.
Heeft er iemand een verklaring voor deze hoge voltages? Zijn deze in lijn der verwachting ? Of zou er iets kunnen schelen aan het moederbord of de cpu?
Mijn computer heeft de volgende specs:
CPU: Ryzen 2600X
Koeling: Corsair H80iV2
MOBO: MSI gaming pro carbon X370 (Bios versie 7A32V1L)
RAM: Corsair Vengeance LPX 2*8GB 3200 MHZ (met XMP profile aan)
PSU: Corsair CS650M
GPU: GTX1070
Alvast bedankt!
Het lijkt alsof mij moederbord systematisch een veel te hoog voltage doorstuurt naar de cpu.
De voltages die ik met cpu-z kan waarnemen, wanneer er niet overclocked is, lijken eerder bij een zware overclock te horen.
Ik heb een jaar terug de pc in elkaar gestoken en heb altijd standaard de "Game boost" functie van mijn bios gebruikt (dit doet blijkbaar niets meer dan de cpu ratio bijstellen naar, 40.50). Ik heb tot nu eigenlijk nooit acht geslaan op de voltages.
Bij langdurig intensief gebruik kon het wel zijn dat de pc crachte, maar dit was uiterst zelden (heeft zich in het voorbije jaar ongeveer 4 keer voorgedaan).
Ik heb een klein onderzoek gedaan en kwam tot de volgende resultaten:
Cpu ratio | Cpu core voltage | Cpu-Z core voltage | Cinebench R20 | Cpu-z single thread bench | Cpu-Z multi thread bench |
auto (36.00) | auto | 1.456-1.472V | 2907 | 463.2 | 3627.4 |
40.50 | auto | 1.296-1.304V | fail | 463 | 3736.6 |
41.00 | auto | 1.4V | 2962 | 467.3 | 3772.8 |
41.00 | 1.3750V | 1.376V | fail | 463.9 | 3680.7 |
(Mijn excuses voor de niet zo nette tabel, ik kan er nog niet zo goed mee werken)
De CPU temperatuur is in idle rond de 35°C in een omgeving van 26°C en kan bij hevig gebruik oplopen tot 65°C.
Heeft er iemand een verklaring voor deze hoge voltages? Zijn deze in lijn der verwachting ? Of zou er iets kunnen schelen aan het moederbord of de cpu?
Mijn computer heeft de volgende specs:
CPU: Ryzen 2600X
Koeling: Corsair H80iV2
MOBO: MSI gaming pro carbon X370 (Bios versie 7A32V1L)
RAM: Corsair Vengeance LPX 2*8GB 3200 MHZ (met XMP profile aan)
PSU: Corsair CS650M
GPU: GTX1070
Alvast bedankt!
[ Voor 93% gewijzigd door TheBigBlue op 05-08-2019 21:18 . Reden: volledigheid ]