Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 11:55
Beste tweakers, ik heb het volgende voor,

Het lijkt alsof mij moederbord systematisch een veel te hoog voltage doorstuurt naar de cpu.
De voltages die ik met cpu-z kan waarnemen, wanneer er niet overclocked is, lijken eerder bij een zware overclock te horen.
Ik heb een jaar terug de pc in elkaar gestoken en heb altijd standaard de "Game boost" functie van mijn bios gebruikt (dit doet blijkbaar niets meer dan de cpu ratio bijstellen naar, 40.50). Ik heb tot nu eigenlijk nooit acht geslaan op de voltages.
Bij langdurig intensief gebruik kon het wel zijn dat de pc crachte, maar dit was uiterst zelden (heeft zich in het voorbije jaar ongeveer 4 keer voorgedaan).

Ik heb een klein onderzoek gedaan en kwam tot de volgende resultaten:

Cpu ratioCpu core voltageCpu-Z core voltageCinebench R20Cpu-z single thread benchCpu-Z multi thread bench
auto (36.00) auto1.456-1.472V2907463.23627.4
40.50 auto 1.296-1.304V

fail
4633736.6
41.00 auto 1.4V 2962 467.33772.8
41.00 1.3750V 1.376V fail 463.93680.7

(Mijn excuses voor de niet zo nette tabel, ik kan er nog niet zo goed mee werken)

De CPU temperatuur is in idle rond de 35°C in een omgeving van 26°C en kan bij hevig gebruik oplopen tot 65°C.

Heeft er iemand een verklaring voor deze hoge voltages? Zijn deze in lijn der verwachting ? Of zou er iets kunnen schelen aan het moederbord of de cpu?

Mijn computer heeft de volgende specs:
CPU: Ryzen 2600X
Koeling: Corsair H80iV2
MOBO: MSI gaming pro carbon X370 (Bios versie 7A32V1L)
RAM: Corsair Vengeance LPX 2*8GB 3200 MHZ (met XMP profile aan)
PSU: Corsair CS650M
GPU: GTX1070

Alvast bedankt!

[ Voor 93% gewijzigd door TheBigBlue op 05-08-2019 21:18 . Reden: volledigheid ]

Beste antwoord (via TheBigBlue op 09-08-2019 22:59)

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:41
Zet je het voltage vast op de aangegeven waardes ?
Dit lijkt mij meer op adaptive.

Veel borden zetten het voltage gewoon rond de 1.45 bij AMD cpu's
Bij Intel is dit het VID voltage.

Het komt erop neer dat dit het voltage is wat het bord "denkt" dat de cpu nodig heeft.
Dit is altijd vrij ruim gepakt en dat is nodig omdat elke chip anders is.
Daarom binnen Overclockers ook de chips.

Er is niets met het bord of de cpu.
Dit is gewoon een soort van fail safe eigenlijk.

Daarom is het altijd belangrijk om zelf het voltage te gaan instellen omdat je er vaak nog wel een flink stuk van kan afsnoepen om tot het ideale voltage te komen bij de gewenste clocks.
Dus handmatig instellen en testen is het advies.

Dat er een bepaalde multi niet gehaald wordt of dat dit een veel hogere stap van Vcore nodig heeft heeft te maken met de sweet spot van de koeling. Je kunt niet meer hitte transporteren met de gebruikte koeling en is de schaling weg. Ook kan LLC een rol spelen in het niet goed vast kunnen houden van het voltage en het niet stabiel aanleveren aan de cpu.

Dat het bord geen andere instellingen heeft voor het voltage van stappen van 0.01 is bord / cpu of fabrikant afhankelijk. Helemaal zeker weet ik dit niet maar het kan ook aan de power chain liggen.
Ook wil het overigens niet altijd zo zijn dat als je het in de bios kunt instellen dat dit daadwerkelijk wordt toegepast. Het kan namelijk dat het ingevoerde voltage wordt afgerond op vooraf vastgestelde waarde.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik verbaas me meer over het feit dat 40.5multiplier 1.3v cpu gewoon draait en 51multi niet draait met minder als 1.4v? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Ik zie de correlaties ook niet echt, ondertussen heb ik 41.00multi stabiel gekregen op 1.3875V, (met een cinebench score van 3058, ik kon ook een intel burn test voltooien (30 laps)).
Wat ik ook niet begrijp is dat mijn moederbord mij geen voltage waardes tussen 1.3775 en 1.3875 laat instellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Zet je het voltage vast op de aangegeven waardes ?
Dit lijkt mij meer op adaptive.

Veel borden zetten het voltage gewoon rond de 1.45 bij AMD cpu's
Bij Intel is dit het VID voltage.

Het komt erop neer dat dit het voltage is wat het bord "denkt" dat de cpu nodig heeft.
Dit is altijd vrij ruim gepakt en dat is nodig omdat elke chip anders is.
Daarom binnen Overclockers ook de chips.

Er is niets met het bord of de cpu.
Dit is gewoon een soort van fail safe eigenlijk.

Daarom is het altijd belangrijk om zelf het voltage te gaan instellen omdat je er vaak nog wel een flink stuk van kan afsnoepen om tot het ideale voltage te komen bij de gewenste clocks.
Dus handmatig instellen en testen is het advies.

Dat er een bepaalde multi niet gehaald wordt of dat dit een veel hogere stap van Vcore nodig heeft heeft te maken met de sweet spot van de koeling. Je kunt niet meer hitte transporteren met de gebruikte koeling en is de schaling weg. Ook kan LLC een rol spelen in het niet goed vast kunnen houden van het voltage en het niet stabiel aanleveren aan de cpu.

Dat het bord geen andere instellingen heeft voor het voltage van stappen van 0.01 is bord / cpu of fabrikant afhankelijk. Helemaal zeker weet ik dit niet maar het kan ook aan de power chain liggen.
Ook wil het overigens niet altijd zo zijn dat als je het in de bios kunt instellen dat dit daadwerkelijk wordt toegepast. Het kan namelijk dat het ingevoerde voltage wordt afgerond op vooraf vastgestelde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Dag 5erveD, bedankt voor uw uitvoering antwoord!

In mijn bios heb ik de mogelijkheid bij CPU core voltage om te kiezen voor auto/ Override mode/ offset mode.
Ik heb Override mode geselecteerd waarna er een nieuw vakje in het bios komt met "overige cpu core voltage" waar ik dan 1.3875V heb ingevuld.

Het lijkt inderdaad niet een volledig statisch voltage te zijn, het durft te schakelen tussen 1.384V en 1.392V ondanks 1.3875 Vals waarde is ingegeven.

Met ander woorden het is voor de lifespan van de cpu en moederbord beter om deze te overklokken naar 4.1 Ghz op ca. 1.3875V dan deze op stock te gebruiken op 1.47V?

Qua koeling heb ik nooit echt problemen gehad, onder heavy load heb ik de cpu nog nooit warmer dan 65°c zien worden (en dat is met de aio op low noise stand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
Het gaat niet specifiek om de aio koeler die jij nu gebruikt. Maar in de algemene zin.

Ik raad aan om 1.35 aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Oké zal ik doen !
Nogmaals hartelijk dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Het heeft mij enkele dagen gekost om uw advies toe te passen (was enkele dagen buitenshuis).

Waneer ik mijn multiplier terug op auto zet (36.00), met een voltage van 1.35V, dan start hij op maar eenmaal windows op het bureaublad zou moeten komen blijft het scherm zwart, en reageert hij nergens op. Wanneer ik het voltage terug op 1,3875 V met multiplier op auto, idem, zwart scherm na login.
Als ik het voltage en multiplier op terug op auto zet, boot hij wel, maar met een voltage van tegen 1,5V.

Waarom heeft een base Clock een hoger voltage nodig dan een overclock naar 4,1 Ghz? Dit houdt toch geen steek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Doe eens een full bios reset.
Probeer het dan weer opnieuw.
Kan zijn dat er het een en ander niet goed staat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

performance enhacer op L3 (oc)
max mem
Core performance boost enabled
CPU core voltage op 1.125v manual en override op 1.4v

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@5erveD Ik heb een full bios reset gedaan, maar zonder soelaas jammergenoeg, nog steeds een zwart scherm op het moment dat hij inlogt bij windows.

@Hackus bedankt voor je bericht, de settings die je beschrijft heb ik wel niet in mijn bios.
Mijn ram werkt op zijn standaard 3200mhz snelheid, ik heb hiervoor het overeenkomstige XMP profiel geselecteerd in het bios.
maar Performance enhancer of core performance boost kan ik nergens terugvinden. De core voltage override is bij dit moederbord 1 setting. Ik kan niet en 1.125V als base en 1.4V als max ingeven tenzij je offset mode zou bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Dus volledig stock kom je niet in Windows ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Dan wel, maar als ik nadien het voltage wijzig naar 1,35V niet meer.
(Met dit de enige setting die afwijkt van stock)

[ Voor 26% gewijzigd door TheBigBlue op 11-08-2019 22:28 . Reden: volledigheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Dan moet het voltage hoger hè, voor die clocks.

Dus of voltage hoger of clocks lager..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Dit is het hem net, ik heb 1,5V nodig om te kunnen booten op stock multiplier (36.00).
Met de multiplier te verhogen lukt het ook met lagere voltages, maar in de buurt van 1.35V kom ik nog lang niet jammer genoeg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Er is hier meer aan de hand.

Of je moet de koeler en pasta opnieuw gaan plaatsen.
Check ook even of de pomp in de aio nog werkt.

Of door het gebruik van de hoge voltages (1.5) voor lange tijd is de cpu enorm gedegradeerd.

Of je hebt echt de slechtste cpu ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
De AIO is nog maar 6 maand oud, ik heb de pasta die standaard opzat gebruikt (ik kan deze eventueel wel vervangen met Coolermaster 1E (is wel wat werk aan natuurlijk)). In de AIO software wordt ook aangegeven op welk toerental dat de pomp werkt ik kan hem ook regelen naar een high cooling of low noise profiel. Ik hoor de pomp ook hoger schakelen als er meer warmte gegenereerd wordt. Zoals eerder aangegeven zijn de temperaturen wel goed, idle 35°C en na bv 30min Assassins creed Odyssey tegen de 48-50°C, dus ik denk niet (ik kan mij vergissen natuurlijk), dat het aan de aio ligt.

Is er iets dat ik kan doen om meer duidelijkheid te verschaffen ?

Zou het kunnen dat de read-out gestoord is ? Dat er een hoger dan in werkelijkheid het geval is, voltage getoond wordt ?

Ik hoop echt niet dat ie gedegradeerd is, dat zou wel sneu zijn :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Waar kom je vandaan. Wil er anders wel een keer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@5erveD dat is zeer vriendelijk van u! Ik woon aan de kanten van Gent, Oost-Vlaanderen.

Even een update, wanneer ik mijn multiplier verlaag naar 34.00, dus een underclock doe van 200mhz, geraak ik met 1,35v in windows, weliswaar met een serieuze performance hit, bv in cinebench R20 val ik van 3059 op 2484 (ongeveer -20%).

Update 2, ik ben er in geslaagd met het core voltage op 1.35V te laten, de multiplier beetje bij beetje te verhogen naar 39.00. Ook 36.00 = stock, werkte, zolang ik hem niet op auto liet staan wat ik tot voor kort wel deed, maar 36.00 ingaf, werkte het ook.
Met 39.00 als multiplier heb ik een cinebench R20 score van 2857, wat nog steeds een 7% lagere score is.

[ Voor 96% gewijzigd door TheBigBlue op 13-08-2019 17:32 . Reden: volledigheid 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Da's mooi.
Dan kun je vanaf daar verder bouwen.

Geheugen is ook van invloed op de score van CB. Zo zijn er nog wel meer zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
beetje bij beetje heb ik de multiplier kunnen verhogen naar 40.75 op 1.35V, als ik naar 41.00 moet ik vanaf de eerste keer naar 1.3750V.

Op 40.75 met 1.35v was het systeem volledig stabiel, het overleefde 30 intel burn laps zonder problemen, op cinebench R20 had ik een score van 3047. (Ik staar me niet blind op cinebench hoor, tis juist als stabiliteitscheck, daar cinebench er vaak in slaagt het systeem te doen crashen als het elders wel stabiel lijkt).

Het enige wat is mis is een boostclock naar 4.2Ghz.

Ik had 3 weken terug een email gestuurd naar msi support, met de zelfde vraag, ze hebben deze eindelijk beantwoord. Volgens hen is een voltage van 1.572 op stock volledig normaal en hoef ik mij niet ongerust te maken, yeah right...

[ Voor 34% gewijzigd door TheBigBlue op 14-08-2019 17:56 ]

Pagina: 1