Loze ruimte boven kozijn isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Het gebeurd niet vaak dat ik na een lange, lange zoektocht nog steeds niet weet welke kant ik op moet. De situatie is als volgt:
Kamer met platdak in huis gebouwd in de jaren 1979. Deze kamer heeft een schuin dak. Het schuine dak loopt af naar het kozijn. Tussen het kozijn en het dak zat een loze ruimte wat afgewerkt was met 4 lelijke stukken plaat. Hier komt 1 net stuk tegen aan. Let niet op de kleur, de schilder komt nog ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3SyJ7j3/1.jpg

Echter was de ruimte naar buiten niet (nauwelijks, een paar plukjes zwart glaswol in de hoeken) geïsoleerd. Dit doe ik uiteraard het liefst wel.
Wat ik begrijp is dat er (van buiten naar binnen) dampopen folie geplaatst moet worden. De isolatie (glaswol). Optioneel voor zo’n klein stuk; dampdichte folie.

Alles wat ik over dampopen folie lees gaat er echter van uit dat de dakpannen er direct boven liggen. De meningen lopen uiteen wat doen als je daadwerkelijk de betimmering ziet (wat hier het geval is).
Hoe het huidige dak geïsoleerd is weten we niet precies. Maar het is aannemelijk dat er een dunne laag schuim tussen het hout en de pannen ligt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pdDz40d/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3sBdbrL/3.jpg

Hoe dit kleine stukje te isoleren (met alle kosten van dien)?
Niet doen?
Gewoon wol er tussenstoppen zonder folie?
Wel dampopen folie gebruiken (a 80,- per rol)?
De nieuwe plaat (11mm dik) beplakken met PIR platen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou het volspuiten met PUR en dan een gips/houten plaatjes ervoor maken. Op zo'n klein stukje zal er niks gebeuren qua vocht. Dat kan langs alle andere kanten gewoon naar buiten.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Folie is ook per m2 te koop. Dus dat hoeft echt geen 80 euro te kosten.

Gewoon gelijk goed doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Glaswol en aftimmeren. geen Pur, daar moet je ervaring mee hebben want dat zet erg uit.

Knauf Ecose

[ Voor 33% gewijzigd door Hackus op 05-08-2019 18:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Purren klinkt aantrekkelijk. Maar dat wordt snel een vieze bende.
@Hackus
Enkel glaswol zonder folie werd afgeraden door m'n vorige aannemer ivm degradatie/schimmel etc. Vanwaar de knauf link? Is dat zo veel fijner dan reguliere wol?

@xinix03
Folie per meter heb ik niet gevonden. Heb je nog wat over? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ixl85 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:42:
Purren klinkt aantrekkelijk. Maar dat wordt snel een vieze bende.
@Hackus
Enkel glaswol zonder folie werd afgeraden door m'n vorige aannemer ivm degradatie/schimmel etc. Vanwaar de knauf link? Is dat zo veel fijner dan reguliere wol?

@xinix03
Lees jezelf er over in ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
Dampopenfolie kun je goedkoper krijgen.
Nog steeds een rol, maar goedkoper ;)

https://www.amazon.de/BMD...eckbahn-25m/dp/B017W82OGU

Als je dit plaatst is direct elke vorm van discussie uitgesloten.

[ Voor 35% gewijzigd door barry86 op 05-08-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dampopen folie plaats je aan de koude kant om regen tegen te houden, dat is op dit stukje niet nodig. Dampdichte folie plaats je aan de warme zijde zodat er geen vocht in je constructie kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ernemmer schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:23:
Dampopen folie plaats je aan de koude kant om regen tegen te houden, dat is op dit stukje niet nodig. Dampdichte folie plaats je aan de warme zijde zodat er geen vocht in je constructie kan trekken.
Klopt, maar dampopen folie wordt ook gebruikt om condens een weg naar buiten te geven. Als het in de winter warm is in huis en de ruimte bij je isolatie warmt op, samen met hoge luchtvochtigheid, moet het wel weg kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ixl85 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

Klopt, maar dampopen folie wordt ook gebruikt om condens een weg naar buiten te geven. Als het in de winter warm is in huis en de ruimte bij je isolatie warmt op, samen met hoge luchtvochtigheid, moet het wel weg kunnen.
Als het geen regen hoeft tegen te houden hoef je geen dampopen folie te plaatsen. Bij jou is dat dus niet nodig, omdat de waterwerende laag verderop zit, achter het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 17:59

digiman

reboot...

Eens met bovenstaande reacties:

-Glaswol
-dampdichte folie
-plaatmateriaal

Je kunt nog overwegen om gipsplaat of fermacell te gebruiken als plaatmateriaal.
Dat kan je netjes afstucen en sauzen.

Maar goed dat is smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Eens met @Ernemmer; ik zou zo'n klein stukje gewoon volpurren. Dat hoeft helemaal geen vieze bende te worden. Gewoon tot de helft purren en daarna laten rusten, de pur zet dan uit naar buiten en kun je (als het hard is) gewoon met een stanleymes recht afsnijden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
En er zijn ook bouwschuimen die maar weinig uitzetten.

https://www.toolstation.n...TvOycNZrS73QaAuQtEALw_wcB

YouTube: Soudafoam Comfort Genius Gun

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
@xinix03
Google meer dan genoeg..
https://www.google.com/search?q=dampopen%20folie%20per%20m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hackus schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:29:
Glaswol en aftimmeren. geen Pur, daar moet je ervaring mee hebben want dat zet erg uit.

Knauf Ecose
Dan koop je minder-uitzettende-pur.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 10:10
Eens met Fable en, heb zelf deze gebruikt achter een ruimte die de aannemer even snel had afgedekt: Soudal SWS Flexifoam.

Prima spul en zet relatief "langzaam" uit. filmpje: https://youtu.be/xH8SfIooXYo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 08:05
Kan je ook niet PIR platen in de juiste vorm snijden/zagen en plaatsen in de loze ruimte? Deze hebben een hogere isolatiewaarde dan Glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Vaak zijn dit soort plekjes niet tochtdicht. Ik zou dat wel controleren. Immers stilstaande lucht isoleert. Voel je toch ergens tocht dan zou ik wel pur gebruiken in de hoeken en de rest vullen met glaswol.

Aan de kleur van het hout te zien heb je wel een beetje last van vocht. Als je hier folie gaat aanbrengen sluit je het vocht alleen maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
TheBorg schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:45:
Vaak zijn dit soort plekjes niet tochtdicht. Ik zou dat wel controleren. Immers stilstaande lucht isoleert. Voel je toch ergens tocht dan zou ik wel pur gebruiken in de hoeken en de rest vullen met glaswol.

Aan de kleur van het hout te zien heb je wel een beetje last van vocht. Als je hier folie gaat aanbrengen sluit je het vocht alleen maar op.
Klopt. Van wat ik kon zien is er ooit een lekkage geweest van boven (pannen). Ik twijfel daarom ook enorm over de folie.

Gezien de uiteenlopende reacties (waarvoor dank ;)) denk ik dat ik de naden en kieren naar buiten ga purren (dikke laag).
Glaswol is optioneel in dat geval. Gezien er een oude lekkage is geweest; wil of niet doen? Ik wil liever niet dat het gaat schimmelen.

Een extra optie is nog om een laag tempex op de houten platten te lijmen (pur).

@TomG88 Ik heb over PIR platen nagedacht. Echter komt dit erg secuur en zullen er relatief veel tapenaden zijn. Tape gaat ooit loslaten.
Jipsy schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Eens met Fable en, heb zelf deze gebruikt achter een ruimte die de aannemer even snel had afgedekt: Soudal SWS Flexifoam.

Prima spul en zet relatief "langzaam" uit. filmpje: https://youtu.be/xH8SfIooXYo
Mooi spul zeg! Goed om te weten. en erg bruikzaam. Normale PUR zet vaak te rap uit voor de zaken waar ik het voor nodig heb.
Had met Soudal gebeld om wat info in te winnen over de Comfort foam en Mega variant. De hulp was niet heel geweldig. Blijkbaar het zelfde spul maar de Mega variant zet meer uit. Buiten dat wist ze niks te zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door ixl85 op 06-08-2019 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Met veel pur kun je het glaswol ook overslaan. Je kan één bus helemaal leeg spuiten en kijken waar je dan bent. Vergeet niet dat als de tocht weg is, het oppervlak waar je nu bezig bent misschien maar 3% van de kamer is. Als dit stukje niet perfect is dan heeft dat maar heel weinig invloed op het comfort en energieverbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
TheBorg schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:58:
Met veel pur kun je het glaswol ook overslaan. Je kan één bus helemaal leeg spuiten en kijken waar je dan bent. Vergeet niet dat als de tocht weg is, het oppervlak waar je nu bezig bent misschien maar 3% van de kamer is. Als dit stukje niet perfect is dan heeft dat maar heel weinig invloed op het comfort en energieverbuik.
Dat klopt ook. In dit geval moet ik het ook niet te gek maken.

Ik wil echter houtrot voorkomen en condensvorming tegengaan. De meeste use cases en info die je over deze materialen vindt zijn gericht op complete projecten (hele huis isoleren). Vandaar de verwarring over de folie, aanpak van dit kleine stukje, etc.
Goed dicht purren, hardhouten multiplex (1.1mm) netjes op maat zagen, naden afkitten zal hoogstwaarschijnlijk voldoende zijn. Lijkt me :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ixl85
Wel zo netjes om dit topic af te sluiten met het resultaat en de gekozen route.

Uiteindelijk heb ik alle kieren bewerkt met PUR. Hardhouten multiplex 12mm op maat gezaagd, met de tacker vastgezet. Alle randen met anti-crack (Den Braven) kit afgewerkt. De grote gaten afgebrokkelde muur gevuld met PUR en afgesneden. Daarna met flexibele muurvuller opgevuld. Hout geschilderd. Muurvuller afwerkt met spachtel. Muur geschilderd.
Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GSB6shC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:57
Netjes gedaan !
Begrijp ik nu goed dat je de loze ruimte niet verder hebt geisoleerd dan alleen de naden dicht te purren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
CrazyOne schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:46:
Netjes gedaan !
Begrijp ik nu goed dat je de loze ruimte niet verder hebt geisoleerd dan alleen de naden dicht te purren?
Ja. Bij nader inzien zijn de houten latten tegen het plafond identiek aan die in de rest van de kamer. De houten balken in de loze ruimte waren zeer dik. Gezien de goede isolatie van hout, en dat de rest van de kamer het zelfde plafond heeft, was het probleem de kieren tussen de balken/muur/dak het meest prangend. Als de kieren op een goede manier gedicht zouden worden, zou de rest van de isolatie identiek zijn aan de rest van de kamer.

Ofwel; PUR de kieren dicht waardoor deze beter geisoleert zijn dan het dak in de rest van de kamer.
Daarnaast kan ik met aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het plaatmateriaal (na kitten) 'luchtdicht' afsluit wat voor voldoende isolerende werking zal zorgen.

We zitten met betonnen dakpannen (levensduur ongeveer 30 jaar) met een huis uit 1979. Zodra de dakpannen er af moeten isoleer ik graag alles opnieuw vanaf de bovenkant. Dat komt dit deel van zelf weer aan bod. }:| :'( ;)
Pagina: 1