Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-07 15:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Situatie: Mijn schoonouders willen Netflix, BR-disks en DVD's kijken en de foto's en videos van hun kleinzoon opslaan / terugkijken op TV. Dit systeem moet eigenlijk meegaan tot in het bejaardentehuis, maar een jaar of acht moet haalbaar zijn. HDMI is een must, verder boeit het niet zo.
Het budget is rekbaar, maar het doel is iets neer te zetten dat vooral goedkoop, functioneel en compact is.

Misschien gaat er later nog iemand een eenvoudig spelletje op spelen, maar die past zich maar aan aan het systeem.

Nu heb ik deze lijst samengesteld om een en ander te gaan bouwen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 99,-€ 99,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-R€ 42,99€ 42,99
1BehuizingenLC-Power LC-1401MI€ 47,15€ 47,15
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 94,25€ 94,25
1Geheugen internG.Skill Value F4-2133C15D-8GNT€ 33,99€ 33,99
1Optische drivesPioneer BDR-209DBK€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 29,48€ 29,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,76

Hiernaast komt voor de bulkopslag nog een Seagate schijf van 3TB die ik in de kast heb liggen.
Randapparatuur komt daarna wel: toetsenbord en muis worden basic.

Windows er op, want makkelijk te bedienen. Native Netflix app er op en eigenlijk niks aan fout te doen met "beperkt" gebruikersaccount.

Vraagje 1:
Zal de 200W voeding uit de kast volstaan? Zo niet: welke SFX voeding kan ik hier voor pakken?

Vraagje 2:
Is de Ryzen 3 3200 misschien overkill? Of hebben ze net zo veel aan de 2200 die op dit moment twee tientjes goedkoper is? Volgens de fabrikant ondersteunt het moederord deze processor.
Ik heb al zeker vijf jaar geen nieuwe PC meer in elkaar gezet (wel een zwik 8088, 286, 386, 486 en Pentium 1 klasse computers en een herbouw van AMD A10-5800 systeem) dus heb enkel maar eea gelezen hierover

Vraagje 3:
Is de aitflow in zo'n kast afdoende voor een 3200G? Eventueel met een extra fan uit mijn verzameling?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Je hebt ook iets als een ASRock DeskMini A300

Daarnaast presteert de 3200G (helaas) niet beter dan z'n oudere broer, de 2200G. Een 2200G zal dus voldoende zijn.

Edit:
Oei, zie net dat je ook een 3TB schijf wil toevoegen, neem aan dat deze 3,5" is? (kast heeft 2x 2,5")

[ Voor 18% gewijzigd door d22wth op 05-08-2019 17:29 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Waterbeesje waarom kies je 2133MT/s RAM ?

btw; deze voeding zit in de kast meegeleverd, zie zou ik vervangen voor pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 niet om de wattage maar dat is een oude voeding (ontwerp ouder dan 2013) die niet geschikt is voor moderne gear.

[ Voor 82% gewijzigd door Hackus op 05-08-2019 17:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waterbeesje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:20:
Situatie: Mijn schoonouders willen Netflix, BR-disks en DVD's kijken en de foto's en videos van hun kleinzoon opslaan / terugkijken op TV. Dit systeem moet eigenlijk meegaan tot in het bejaardentehuis, maar een jaar of acht moet haalbaar zijn. HDMI is een must, verder boeit het niet zo.
Het budget is rekbaar, maar het doel is iets neer te zetten dat vooral goedkoop, functioneel en compact is.

Misschien gaat er later nog iemand een eenvoudig spelletje op spelen, maar die past zich maar aan aan het systeem.

Nu heb ik deze lijst samengesteld om een en ander te gaan bouwen.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 99,-€ 99,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-R€ 42,99€ 42,99
1BehuizingenLC-Power LC-1401MI€ 47,15€ 47,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,76

Hiernaast komt voor de bulkopslag nog een Seagate schijf van 3TB die ik in de kast heb liggen.
Randapparatuur komt daarna wel: toetsenbord en muis worden basic.

Windows er op, want makkelijk te bedienen. Native Netflix app er op en eigenlijk niks aan fout te doen met "beperkt" gebruikersaccount.

Vraagje 1:
Zal de 200W voeding uit de kast volstaan? Zo niet: welke SFX voeding kan ik hier voor pakken?

Vraagje 2:
Is de Ryzen 3 3200 misschien overkill? Of hebben ze net zo veel aan de 2200 die op dit moment twee tientjes goedkoper is? Volgens de fabrikant ondersteunt het moederord deze processor.
Ik heb al zeker vijf jaar geen nieuwe PC meer in elkaar gezet (wel een zwik 8088, 286, 386, 486 en Pentium 1 klasse computers en een herbouw van AMD A10-5800 systeem) dus heb enkel maar eea gelezen hierover

Vraagje 3:
Is de aitflow in zo'n kast afdoende voor een 3200G? Eventueel met een extra fan uit mijn verzameling?
Ik weet niet wat voor koelers je in je verzameling hebt maar houd er rekening mee dat die in deze kast maximaal 75mm hoog mag zijn ;)

De airflow in die kast is hoedanook nonexistent tenzij je zelf fans bijkoopt, die worden niet meegeleverd. De enige optie is dan ook een 80mm fan bij het cpu deel. Zo te zien kna die daar ook nog eens behoorlijk in de weg zitten.

Nou is het een enigzins onorthodoxe build met een htpc behuizing (waarom geen ITX of mATX?) dus het is echt even passen en meten of het er allemaal in kan, op zich is 200w voeding voldoende voor de hardware die je geselecteerd hebt maar het houdt ook niet over.
Met ITX of mATX systemen kun je veel beter uit de voeten met het verbeteren van koeling, keuzes aan voedingen, keuzes voor cpu koelers en het eventueel later bijprikken van een dedicated gpu, in de huidige kast passen alleen low profile kaartjes en daar zijn er gewoon niet heel erg veel van.
d22wth schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:23:
Je hebt ook iets als een ASRock DeskMini A300

Daarnaast presteert de 3200G (helaas) niet beter dan z'n oudere broer, de 2200G. Een 2200G zal dus voldoende zijn.

Edit:
Oei, zie net dat je ook een 3TB schijf wil toevoegen, neem aan dat deze 3,5" is? (kast heeft 2x 2,5")
Kleine correctie: aldus de fabrikant heeft hij 1x2.5" en 1x3.5" interne drive bays :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Wintervacht schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:39:
[...]

Ik weet niet wat voor koelers je in je verzameling hebt maar houd er rekening mee dat die in deze kast maximaal 75mm hoog mag zijn ;)

De airflow in die kast is hoedanook nonexistent tenzij je zelf fans bijkoopt, die worden niet meegeleverd. De enige optie is dan ook een 80mm fan bij het cpu deel. Zo te zien kna die daar ook nog eens behoorlijk in de weg zitten.

Nou is het een enigzins onorthodoxe build met een htpc behuizing (waarom geen ITX of mATX?) dus het is echt even passen en meten of het er allemaal in kan, op zich is 200w voeding voldoende voor de hardware die je geselecteerd hebt maar het houdt ook niet over.
Met ITX of mATX systemen kun je veel beter uit de voeten met het verbeteren van koeling, keuzes aan voedingen, keuzes voor cpu koelers en het eventueel later bijprikken van een dedicated gpu, in de huidige kast passen alleen low profile kaartjes en daar zijn er gewoon niet heel erg veel van.

[...]

Kleine correctie: aldus de fabrikant heeft hij 1x2.5" en 1x3.5" interne drive bays :)
Aha, 3,5" kan dus ook...

Neem aan dat die DeskMini dan een redelijke keuze is aangezien de Wraith Stealth koeler maar 55mm hoog is. Gaat dus wel passen.

Alleen heb je dan wel een externe DVD-RW lezer nodig!

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Tnx voor de snelle antwoorden :)

Het geheugen kwam bovenaan de oplopende prijslijst van minstens 8GB :)

Dat van de voeding begrijp ik niet helemaal. Waarom werkt dat niet op nieuwere hardware? Zowel mobo als voeding hebben 12v met 4pin aansluiting en 24pin atx stekker toch? En de Ryzen trekt ook geen extreem wattage, de core 2 duo trok soms al meer. Is deze voeding dan onbetrouwbaar?

Bij het kopen van een losse voeding zal ik zeker overgaan naar matx, das dan logischer. Maar deze kast is zo lekker compact :)

Wat betreft koeling heb ik een kleine toverdoos waar nog heel wat uit te putten valt. Maar ik zal zien of ik niet alsnog een aftermarket lage koeler moet aanschaffen. Fans heb ik er veel van 40 tot 210mm, dus zal ook wel iets leuks tussen te vinden zijn.

Het bijprikken van extra kaarten is geen sprake van. Ook niet over drie jaar. Dan voldoet een Ryzen 3 nog prima om Netflix te streamen. En zo wel, moet het iets zijn met redelijk laag vermogen, simpel.

De BR speler extern houden is een grote nee. Ik hoor mn schoonmoeder al vragen waarom de CD Rom niet in de kast zit zoals altijd, iets met schoonmaken. En in/uitpluggen zie ik ook niet gebeuren. Het moet gewoon werken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 12:00
De 3200G kost momenteel evenveel als de 2200G (€79 bij Alternate). In dat geval is dat een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Waarom geen Xbox One S? Die doet ook alles wat je oplijst.

- Makkelijker te bedienen dan een pc aan een tv (je kunt er een afstandsbediening bij kopen)
- Goedkoper
- Kleiner (en mooier dan dit ding, subjectief)
- UHD BR reader
- Veel sneller geconfigureerd

Voor een zelfbouw pc ga jij support moeten blijven leveren aan je schoonouders, zou voor mij toch een reden zijn om voor een kant-en-klare set top box te gaan (console in dit geval, wat is nog het verschil). Ik heb daarom bij mijn ouders dus zo'n Xbox One S staan, heeft hun met Black Friday 180 euro gekost, + een afstandsbediening van 20-30 euro. Het is ook gewoon zo dat UHD content op pc een zootje is, ook al is dat voor wat oudere mensen niet zo van belang (nuja mijn vader is ook nog maar net 60, wil wél beeldkwaliteit en is niet zo echt meer mee met pc's).

Als je toch voor zelfbouw gaat, betreffende die voeding. Het wérkt wel, maar je wenst een lange levensduur dus daar staat dan wat tegenover. Allereerst komt er bij een voeding meer kijken dan de spanning en vermogen die een voeding ongeveer kan leveren. Spanning moet ook stabiel zijn, daar onderscheidt een goedkope voeding zich van een duurdere/kwalitatievere. Voor een Core 2 Duo was die LC power voeding ook al niet goed geweest, gewoon niet betrouwbaar. Moderne CPU's hebben ook besparingsmodussen die door de voeding ondersteund moet worden. Zeker voor zo'n semi-always on HTPC ding is dat wel belangrijk.

Dit is wat ik zelf gebouwd heb:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 119,05€ 119,05
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 107,05€ 107,05
1BehuizingenSilverstone Milo ML06-E€ 85,50€ 85,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3200C16€ 131,50€ 131,50
1Voedingenbe quiet! SFX Power 2 300W€ 51,51€ 51,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,61

Vervang de 2400G door de 2200G of 3200G (ik wou ook nog wat kunnen gamen). In mijn behuizing moet ook een slot loading BD speler, dat jaagt de prijs ook nog wat op, dus beter een alternatief voor zoeken (ik heb deze gepakt omdat er een dual slot low profile videokaart in kan later). Maar naar onderhoud toe etc, zou ik dat nooit bij mijn ouders of schoonmoeder zetten, als er wat mis gaat is het altijd op een ongepast moment.

In je oorspronkelijke build, moet je er ook op letten dat dat moederbord met een 3200G pas zal werken na een BIOS update. Om die BIOS update uit te voeren heb je een wat oudere CPU nodig die al wel ondersteund wordt door het BIOS waar die mee geleverd wordt. Hoogstwaarschijnlijk werkt een 2200G wel gewoon uit de doos. Je kunt ook aan de winkel vragen of ze die BIOS update al willen uitvoeren (voor een meerprijs waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Overtuigd m.b.t. de voeding en kwaliteit er van; ik gooi het over een andere boeg.

De Xbone wordt hem niet; ik wil niet een schijf extern er aan gaan hangen om dezelfde reden als de BR drive.

Ik heb eea geschoven en kom nu hier op uit:

1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 44,90€ 44,90
1MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0€ 45,-€ 45,-
1BehuizingenSilverstone Milo ML03B€ 77,05€ 77,05
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 43,62€ 43,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,19

De voeding is nu een "goede": de PurePower 11 serie van Be Quiet.
De kast is ook duurder geworden, in het kader van 'het oog wilt ook wat', airflow en de ATX voeding.

Om de prijs niet te veel te laten stijgen heb ik een goedkopere processor gekozen. Mobo is gewisseld, maar qua prijs niet bijzonder hoger. De processor staat specifiek vernoemd door de fabrikant bij alle bios versies, moet lukken dus.

De Win10 licentie heb ik misschien niet nodig als ik een Win7 licentie geactiveerd krijg op W10, maar dat is nog iets om te proberen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een schijf aan de Xbone hangen, je bedoelt voor opslag van foto's en filmpjes? Kan ook op een USB stick natuurlijk. Of je zet het op OneDrive. Ik heb zelf al mijn foto's op Google Photos en gebruik een Chromecast om die te bekijken op tv.

Ik zie het bij mijn ouders eerder zo, ze hebben een laptop waar ze foto's en dergelijke naar kopiëren van hun camera/telefoon. Willen ze die op tv zien, dan zetten ze die op USB stick en kijken ze met de Xbox. Veel tv's hebben ook eigen USB poorten om bestanden te lezen.

Maar mis ik hier gewoon dat dit hun enige pc zal zijn? Dan is die Xbox uiteraard geen goed idee.

Kan me nu verder wel in je hardwarelijstje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik heb de goedkoopste true 10B-VP9 HTPC die een beetje deftig moet werken zo in mijn wenslijst staan:
(dit moet genoeg zijn om vloeiend alles af te kunnen spelen)

10B-VP9 HTPC:
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 44,90€ 44,90
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 49,-€ 49,-
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 16,94€ 16,94
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSCK€ 34,90€ 34,90
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,73

Maar ik zie dat je daar zelf ook al ongeveer op uitgekomen was....

Toch zou ik persoonlijk denk ik voor die € 35,- extra (€ 44,90 vs € 79,-) toch gewoon voor de 3200G gaan, zodat je zeker weet dat hij die 8 jaar meegaat, ook met nieuwe compressie technieken.

10B-VP9 HTPC 2019 Edition:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 79,-€ 79,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 49,-€ 49,-
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 16,94€ 16,94
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 44,30€ 44,30
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,23

En W7 upgraden kan gewoon nog: https://www.zdnet.com/art...-free-windows-10-upgrade/

Of.... https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-4-model-b-4gb ;) :+

[ Voor 41% gewijzigd door zion op 08-08-2019 20:48 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
MacPoedel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:16:
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een schijf aan de Xbone hangen, je bedoelt voor opslag van foto's en filmpjes? Kan ook op een USB stick natuurlijk. Of je zet het op OneDrive. Ik heb zelf al mijn foto's op Google Photos en gebruik een Chromecast om die te bekijken op tv.

Ik zie het bij mijn ouders eerder zo, ze hebben een laptop waar ze foto's en dergelijke naar kopiëren van hun camera/telefoon. Willen ze die op tv zien, dan zetten ze die op USB stick en kijken ze met de Xbox. Veel tv's hebben ook eigen USB poorten om bestanden te lezen.

Maar mis ik hier gewoon dat dit hun enige pc zal zijn? Dan is die Xbox uiteraard geen goed idee.

Kan me nu verder wel in je hardwarelijstje vinden.
Enige PC, precies :)
Ergens ligt ook nog iin WinXP laptop te verstoffen, maar die neem ik niet meer serieus als werkstation.
Wel hebben ze beiden een iPad en een Android telefoon.

Een Xbone is mooi om foto/video te bekijken, maar niet als enige opslag. Dan weet ik het wel, kan ik iedere week mijn eigen laptop op en neer slepen... Dat wil ik eigenlijk beperken tot de USB sticks :P

Verder: de USB oplossing op de TV is ook leuk als je inderdaad een (andere) PC/laptop in gebruik hebt. Gebruik ik thuis ook als iemand een USB stick met foto's meeneemt.
zion schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:19:

(...)

Maar ik zie dat je daar zelf ook al ongeveer op uitgekomen was....

Toch zou ik persoonlijk denk ik voor die € 35,- extra (€ 44,90 vs € 79,-) toch gewoon voor de 3200G gaan, zodat je zeker weet dat hij die 8 jaar meegaat, ook met nieuwe compressie technieken.

En W7 upgraden kan gewoon nog: https://www.zdnet.com/art...-free-windows-10-upgrade/

Of.... https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-4-model-b-4gb ;) :+
Enige echt wezenlijke verschil is dat ik de Pico PSU niet durf te gebruiken, doordat ik er extra een HDD + BR in ga knutselen EN er ook af en toe een externe HDD aan geknoopt gaat worden voor de backup... Ik ben dan bang dat ik de voeding ga overbelasten.

Aan de andere kant: met de 200G (TDP 35W) zou dat best moeten lukken... de R3 met 65W lijkt me de vraag.

Betreffende de R3 vs 200G zal ik het ook eens voorleggen. Wie weet zien ze de meerwaarde ook in (en nee, de R7 zal ik niet noemen) :)

Een R.Pi met Kodi heb ik al eens aan de TV geknoopt, an dàt vonden ze al een uitdaging! Dus ik houd mijn hart vast :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Waterbeesje schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:15:
Enige echt wezenlijke verschil is dat ik de Pico PSU niet durf te gebruiken, doordat ik er extra een HDD + BR in ga knutselen EN er ook af en toe een externe HDD aan geknoopt gaat worden voor de backup... Ik ben dan bang dat ik de voeding ga overbelasten.

Aan de andere kant: met de 200G (TDP 35W) zou dat best moeten lukken... de R3 met 65W lijkt me de vraag.

Betreffende de R3 vs 200G zal ik het ook eens voorleggen. Wie weet zien ze de meerwaarde ook in (en nee, de R7 zal ik niet noemen) :)

Een R.Pi met Kodi heb ik al eens aan de TV geknoopt, an dàt vonden ze al een uitdaging! Dus ik houd mijn hart vast :P
Vandaar dat ik al zei dat je toto ongeveer dezelfde setup was gekomen. :Y

PicoPSU snap ik wel hoor dat je het niet aandurft, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
3200 = MAX 65W
Systeem MAX 25W = 90W (incl wi-fi/ram/etc)

heb je nog 60 watt over,
HDD gebruikt "in use" +/- 6-7w, spin-up MAX ~22.5W (12V*1,75A = 21W)
Blu-Ray Speler verbruikt MAX 30W.

Dus tenzij al je schijven tegelijk op zouden starten (onmogelijk, want HDD boot eerst, daarna wordt USB pas actief) dan zou het krap kunnen worden, maar goed, mijn build is idd niet gebaseerd op veel extra apparatuur er in/aan/op stoppen, dus dan is een 300W voedingkje lekker veilig (en onzuinig/herriemakend, maar wel veilig). (y) :Y

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29
Ik heb zelf een HTPC met een Blu-ray drive er in, persoonlijk vind ik het maar gekloot van niets.
De software om Blu-Ray's af te spelen is niet goedkoop en zijn vervelend in de bediening en geven een boel rompslomp. Draadloze toetsenbord- en muis-combinaties zijn vaak erg storingsgevoelig, waardoor bediening ook knap irritant is.
Ik zou dus het advies van @MacPoedel opvolgen en een XBox of misschien een Playstation kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ossi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:05:
Ik heb zelf een HTPC met een Blu-ray drive er in, persoonlijk vind ik het maar gekloot van niets.
De software om Blu-Ray's af te spelen is niet goedkoop en zijn vervelend in de bediening en geven een boel rompslomp. Draadloze toetsenbord- en muis-combinaties zijn vaak erg storingsgevoelig, waardoor bediening ook knap irritant is.
Ik zou dus het advies van @MacPoedel opvolgen en een XBox of misschien een Playstation kopen.
Aah, software om BR af te spelen... ik heb even gegoegeld en inderdaad ver van ideaal :( ik hoopte met een leuke Kodi installatie al een eind te zijn maar helaas....

Passkey lite lijkt het wel te doen als onderlegger voor Kodi als ik zo lees. Maar bij gebrek aan eigen BR speler op de computers kan ik dat ook nog niet testen...

offtopic: Wat een rommel, die blueray met beveiligingen :S waarom maken ze niet een vrij beschikbare standaard?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Waterbeesje schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:12:
[...]

Aah, software om BR af te spelen... ik heb even gegoegeld en inderdaad ver van ideaal :( ik hoopte met een leuke Kodi installatie al een eind te zijn maar helaas....

Passkey lite lijkt het wel te doen als onderlegger voor Kodi als ik zo lees. Maar bij gebrek aan eigen BR speler op de computers kan ik dat ook nog niet testen...

offtopic: Wat een rommel, die blueray met beveiligingen :S waarom maken ze niet een vrij beschikbare standaard?
Ik heb ook een BR in mijn HTPC zitten, en meerdere legale BR (AAA (Avatar/Inception/F&F) titels, en werkelijk waar nog nooit gezeik gehad met beveiligingen. Niet in Kodi, maar ik gebruik gewoon MPC of VLC, dus niet de meest gelikte interface.

en mijn Mini Rii 8+ is goed genoeg als ik echt lui ben, maar mijn keyboard en muis liggen meestal op armslengte van me af (met een 15mtr versterkte USB kabel keurig achter de plinten om naar de HTPC)
Netflix/Spotify/etc. gaat dan normaal via mijn iPad/iPhone, omdat dat gewoon lekkerder werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door zion op 09-08-2019 17:33 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29
zion schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Ik heb ook een BR in mijn HTPC zitten, en meerdere legale BR (AAA (Avatar/Inception/F&F) titels, en werkelijk waar nog nooit gezeik gehad met beveiligingen. Niet in Kodi, maar ik gebruik gewoon MPC of VLC, dus niet de meest gelikte interface.

en mijn Mini Rii 8+ is goed genoeg als ik echt lui ben, maar mijn keyboard en muis liggen meestal op armslengte van me af (met een 15mtr versterkte USB kabel keurig achter de plinten om naar de HTPC)
Netflix/Spotify/etc. gaat dan normaal via mijn iPad/iPhone, omdat dat gewoon lekkerder werkt.
En welke 60-jarigen zie jij gaan klooien met VLC? Dat is echt veel te ingewikkeld.

Het zou gewoon met iets redelijk simpels als PowerDVD moeten werken, maar dan zit je met jaarlijkse licenties te klooien die echt veel te duur zijn voor het gebruik.

Blu-Ray en desktops zijn geen gelukkige combinatie helaas, tenzij je met de rompslomp en bijbehorende prijzen wil zitten. Ik denk echt dat je beter af bent met een console. Ik weet alleen niet goed hoe PlayStation is op dit gebied. Of een losse Blu-Ray speler en een Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ossi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:41:
[...]

En welke 60-jarigen zie jij gaan klooien met VLC? Dat is echt veel te ingewikkeld.

Het zou gewoon met iets redelijk simpels als PowerDVD moeten werken, maar dan zit je met jaarlijkse licenties te klooien die echt veel te duur zijn voor het gebruik.

Blu-Ray en desktops zijn geen gelukkige combinatie helaas, tenzij je met de rompslomp en bijbehorende prijzen wil zitten. Ik denk echt dat je beter af bent met een console. Ik weet alleen niet goed hoe PlayStation is op dit gebied. Of een losse Blu-Ray speler en een Chromecast.
Nee, een xbox is lekker computeren als main computer voor een 60 jarige :?
Maar ik zei dan ook al dat het niet heel fancy is, maar als je VLC goed instelt is het gewoon BR erin en gaan..... dus ik zie niet hoe het "gekloot" is..... TS ging de computer zelf inschieten, en de ouders een "beperkt account" geven, dus dan kunnen ze weinig verne*ken, maar blijf jij rustig een spelletjes console aanraden als hoofd- en enige- computer...... :>

en overigens net even gechecked, PowerDVD is voor de standaard versie € 44,95, en voor de ultra versie € 99,95, maar dat is met een lifetime license.......

en als je googled kan je hem veel goedkoper krijgen, maar dat is grijze markt, dus daar laat ik me verder niet over uit.
Waterbeesje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:38:
BR-problemen... Met VLC lijkt wel prima te doen, volgens mij een keer fixen en daarna is het in orde (na ff zoeken). Dan leren ze VLC maar gebruiken... een Xbone of PS zie ik ook niet gebeuren.

Maar bijzonder dat software niet makkelijk te krijgen is voor een leuke prijs, terwijl een volwaardige BR-speler er al voor €70 te vinden is.
Valt weinig aan te leren, hij start op je krijgt je overzichtje zoals normaal en je klikt op play movie, alleen chapter select werkt niet dus je moet de film gewoon van voor naar achter afspelen of schuiven in de tijdbalk. (Misschien werkt dit ondertussen ook wel, is al een jaar of 4-5 geleden dat ik er voor het laatst een blu-ray in gepropt heb,ik ben een beetje verpest door Netflix 4K, Prime & Ziggo Movies & Series (HBO)).

Als je toch voor PowerDVD wil gaan, je hebt PowerDVD 17 Ultra (nieuwste is 19 die net uit is) al voor € 39,95 op Amazon

[ Voor 39% gewijzigd door zion op 12-08-2019 22:13 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
BR-problemen... Met VLC lijkt wel prima te doen, volgens mij een keer fixen en daarna is het in orde (na ff zoeken). Dan leren ze VLC maar gebruiken... een Xbone of PS zie ik ook niet gebeuren.

Maar bijzonder dat software niet makkelijk te krijgen is voor een leuke prijs, terwijl een volwaardige BR-speler er al voor €70 te vinden is.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1