Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10-2024
Goedemiddag mede-Illustrators,

Als DTP'er ben ik werkzaam bij een webshop met huismerk artikelen. Momenteel maken wij ieder label als laag in een Illustrator bestand waarbij wij zelf per label de kleur van de achtergrond, de tekst en artikelnummer veranderen. Vanzelfsprekend vereist dit veel werk en dit zou efficiënter moeten kunnen.

Ik ben zelf aan de slag geweest met variabelen. Dit maakt het werk ietwat simpeler, maar per kleur zou er dan een los bestand moeten komen (denk hierbij dat zwart op geel op overdruk zou moeten staan bij gele labels).

Mijn vraag samengevat: is er een manier waarop meerdere kleuren labels (wit op cyaan, wit op magenta, wit op zwart en zwart (overdruk) op geel) in één zelfde Illustrator bestand kunnen staan en de variabelen (artikelnummer, typenummer) als lagen opgeslagen kunnen worden?

Wellicht is de vraagstelling wat vaag, mocht dit eventueel verduidelijkt moeten worden upload ik graag wat voorbeelden.

Ieder een fijne dag gewenst!
Duke802

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:44
Hoeveel unieke artikelen gaat het over? InDesign met data merge een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
Goedemorgen CB32,

Iedere week komen er zo'n 60 artikelen bij. Het zijn cartridges en toners. Wij ontvangen een order en maken aan de hand daarvan de labels op.

Mijn idee hiermee is om in Illustrator een label ontwerp te maken in vier kleuren, zwart, cyaan, magenta en geel. De teksten voor het type cartridge en het artikelnummer zouden hierbij in variabelen kunnen zijn. Echter heb ik uren gezocht naar een optie om alle gele toners in een gele artwork laag te verwerken, zwart bij zwarte artwork lagen enzovoort.

Ik zal een kijkje nemen naar de InDesign optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 08:31
Bartender of Nicelabel een optie?
deze kun je koppelen aan een data base..

Wij leveren etiketten printers + software vandaar mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
Goedemiddag Borisvt,

Hier heb ik inderdaad naar gekeken, beide software mogelijkheden heb ik voorgesteld, echter is dit helaas afgewezen daar onze fabrikanten enkel werken met PDF'jes (per label) of AI bestanden (iedere laag één label).

Om terug te komen op CB32: de data merge optie in InDesign is soortgelijk aan Illustrators variabelen optie, echter ontbreken zij allebei net het stukje flexibiliteit voor het maken van labels in bulken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 20:51
Je kan in InDesign bij de data-merge ook gebruik maken van GREP.
Volgens mij kan je hiermee wel voor elkaar krijgen wat je voor ogen had:
https://indesignsecrets.com/changing-colors-during-a-data-merge.php

Of dit ook via Illustrator kan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Indesign is wel het meest logische, zo maken wij ook de etiketten (zo'n 500.000.000 per jaar).
Dit kan je vrij eenvoudig (tot zeer complex) aansturen.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 06-08-2019 14:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis802
Goedemiddag allen,

Ik zal mij even in InDesign storten na half 6, thuis. Ik wil een ieder bedanken voor het meedenken tot zover!
Pagina: 1