(oude) CAD/CAM software draait bagger op nieuwe Ryzen APU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 11:10
Mijn vraag

Ik heb een Deskmini A300 build met een Ryzen 2400G gemaakt t.b.v. gebruik van ons CAD/CAM pakket EZ-cam (Voor ons bedrijf)

Nu hebben wij een 2015 editie van deze software en dit draait velen malen slechter (tussen de 5 en 20 fps) dan op Core i5 2400 met HD2500 chips (!!). van oude computers.

Ik zie ook dat het programma totaal de GPU niet aanspreekt als ik taskmanager moet geloven.

Andere CAD/CAM programma's zoals Inventor draait super vloeiend en spreken de GPU wel aan. Het gekke is, op Intel hardware wordt de GPU ook niet aangesproken, maar draait de software wel vloeiend.

Ik denk dus dat het met de CPU te maken heeft.

Ik heb van EZcam de nieuwste trial versie gedownload (2019) en ook die draait vlekkeloos.

Contact gehad met de leverancier van het pakket. Die zegt heel gemakkelijk dat deze issues zijn opgelost in de nieuwste versie (en dat is dus ook zo) we dan maar moeten overstappen op nieuwe software of oude PC's moeten gebruiken.

Mochten wij willen upgraden kost dat 30 duizend euro. Beetje onzin.

Hebben jullie misschien ideeën hoe we het pakket beter kunnen laten draaien op de nieuwe hardware? Misschien BIOS/EUFI settings?

Ik merk zelf ook op dat het opstarten van het programma merkbaar trager gaat op de Ryzen build (met M.2 SSD). Het lijkt alsof hij minder cores aanspreekt dan op de Intel build.

Zelf heb ik e.e.a. geprobeert:

-met en zonder virtualization
-met en zonder geforceerde openGL
-Laagste graphics settings

Verder ben ik leeg.

Alvast bedankt voor tips!

[ Voor 6% gewijzigd door rickyy op 05-08-2019 16:20 ]

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-10 16:05
Welk OS wordt er gebruikt?
Heb je ook al oudere/nieuwere versies van de gpu drivers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 08:49
Probeer is een image te maken van je systeem met VMware en kijk is hoe deze hierin draait. Niet optimaal, maar scheelt wellicht weer 30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Welke SSD gebruik je?

Ik ben van een Samsung 970 pro naar een Intel 660p gegaan en Autodesk Revit loopt bij mij een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Kan hyperthreading/physical core forceren hier nog iets uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
660p AMD is PCI 4.0 werkt dit samen met vijf jaar oude software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
660p + AMD is PCI 4.0 werkt dit samen met vijf jaar oude software?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tja, dit is een beetje waar het in de software wereld om draait en waarom de meeste software producenten overstappen op een abonnementsmodel. Ook voor bedrijven kan dat aantrekkelijker zijn.
Je leverancier geeft geen ondersteuning meer op oudere versies, het probleem is opgelost in een nieuwere versie.
Bij EZCAM geven ze je de keuze: elk jaar upgraden en dan is de upgrade fee lager of versies skippen en dan wordt de upgrade fee duurder. De keus is nog steeds aan jou.

Als de software prima of beter draait op Intel met desnoods een separate ondersteunde GPU dan is de aanschaf daarvan ook nog een goedkopere optie. Ik zou ook eerst uitzoeken of jouw versie van de software überhaupt GPU acceleration ondersteunt en wat de vereisten zijn als je ook andere software op de machine draait zoals SolidWorks.

Er is een reden waarom bedrijven in de industrie de hoofdprijs vragen voor hun gecertificeerde hardware en software en waarom je bij dit soort systemen vooruit moet plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 11:10
lightemup schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:22:
Welk OS wordt er gebruikt?
Heb je ook al oudere/nieuwere versies van de gpu drivers geprobeerd?
Win 10 laatste versie. Ik heb reeds uitgesloten dat dit voor het issue zorgt.
Jean luc Picard schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:29:
Probeer is een image te maken van je systeem met VMware en kijk is hoe deze hierin draait. Niet optimaal, maar scheelt wellicht weer 30k.
Dit ga ik nog proberen
Ernemmer schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:44:
Welke SSD gebruik je?

Ik ben van een Samsung 970 pro naar een Intel 660p gegaan en Autodesk Revit loopt bij mij een stuk beter.
Deze: Adata XPG SX8200 Pro 256GB
jeroen3 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:50:
Kan hyperthreading/physical core forceren hier nog iets uitmaken?
Zat ik ook aan te denken. Hoe kan ik dit forceren/uitschakelen?
akimosan schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:19:
Tja, dit is een beetje waar het in de software wereld om draait en waarom de meeste software producenten overstappen op een abonnementsmodel. Ook voor bedrijven kan dat aantrekkelijker zijn.
Je leverancier geeft geen ondersteuning meer op oudere versies, het probleem is opgelost in een nieuwere versie.
Bij EZCAM geven ze je de keuze: elk jaar upgraden en dan is de upgrade fee lager of versies skippen en dan wordt de upgrade fee duurder. De keus is nog steeds aan jou.

Als de software prima of beter draait op Intel met desnoods een separate ondersteunde GPU dan is de aanschaf daarvan ook nog een goedkopere optie. Ik zou ook eerst uitzoeken of jouw versie van de software überhaupt GPU acceleration ondersteunt en wat de vereisten zijn als je ook andere software op de machine draait zoals SolidWorks.

Er is een reden waarom bedrijven in de industrie de hoofdprijs vragen voor hun gecertificeerde hardware en software en waarom je bij dit soort systemen vooruit moet plannen.
We zijn ook bezig met een heel ander CAD/CAM pakket te introduceren, maar alle bestaande 40k archieven moeten nog wel toegankelijk/aanpasbaar zijn.

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou zelf even een nieuwe Intel PC in elkaar schroeven en kijken of dat werkt. Je bent dan een stuk sneller weer productief en de kosten heb je er dan snel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-10 17:19
rickyy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:18:

Ik heb van EZcam de nieuwste trial versie gedownload (2019) en ook die draait vlekkeloos.

Contact gehad met de leverancier van het pakket. Die zegt heel gemakkelijk dat deze issues zijn opgelost in de nieuwste versie (en dat is dus ook zo) we dan maar moeten overstappen op nieuwe software of oude PC's moeten gebruiken.

Mochten wij willen upgraden kost dat 30 duizend euro. Beetje onzin.
Waarom zou dit onzin zijn, dit is iets dat je regelmatig tegenkomt bij legacy software. Je draait nu een versie van een software pakket dat eerder is uitgekomen dan de architectuur van de cpu waarmee je probeert te werken. Deze versie zal dus ook totaal niet ontworpen / geoptimaliseerd en of getest zijn voor de Ryzen Apu's. Daar willen simpel weg gezegd wel eens problemen door ontstaan. Verhaal van je leverancier is eerder volkomen logisch dan onzin.

Ik zou zeggen schroef eens een nieuw systeem in elkaar (of koop gewoon iets van een HP ProDesk / EliteDesk) met een recente Intel cpu en kijk een hoe dat draait, Intels architectuur is veel minder veranderd de laatste jaren, dus de kans is veel groter dat dit wel correct werkt. Draait dat wel goed dan zou ik gewoon daarmee gaan werken met dit pakket. Stuk goedkoper dan upgraden van de software als je deze toch gaan uitfaseren in de toekomst.

Dan zet je dit Ryzen systeem in op de administratie of bij het secretariaat en is daar ook weer iemand gelukkig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 06-08-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
rickyy schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:32:
[...]

Zat ik ook aan te denken. Hoe kan ik dit forceren/uitschakelen?
In UEFI kun je wellicht hyperthreading uitzetten. (of "Simultaneous multithreading" bij amd?)
Process Lasso kan een physical core forceren zonder uefi wijzigingen.
Plus dat je een energiebeheerprofiel kan laten forceren als een proces draait waardoor de cpu niet meer omlaag clockt. Gunstig bij single-thread applicaties.
Pagina: 1