Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Op dit moment gebruik ik een Synology DS218 Play als Thuis server waarop ik het volgende mee gebruik:

- Plex Media Server
- Volledige Onedrive Sync (180GB) - loopt enkel 's nachts
- Algemeen filebeheer (binnenshuis)
- Weergave van hoge resolutie foto's (moet snel thumbnails kunnen genereren)

Mijn synology reageert soms niet via quickconnect en multitasking performance is best gelimiteerd. Nu staat mijn Synology onder mijn TV en dacht ik dat een zelfbouw systeem met HDMI out en ook kan dienen als storage een betere oplossing is?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Mijn budget ligt tussen de 250 en 350 euro. Er zullen 2x 3.5" WD RED 3TB en 1x 2.5" 5TB Barracuda (in USB case en dient als back-up) meegenomen worden. Schijven draaien niet in Raid.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb zelf het volgende lijstje samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 44,90€ 44,90
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 117,-€ 117,-
1BehuizingenSharkoon QB One€ 36,04€ 36,04
1Geheugen internPatriot Memory Viper Elite PVE48G266C6KGY€ 37,99€ 37,99
1VoedingenCorsair VS350 (80Plus)€ 32,99€ 32,99
1Solid state drivesKingston A400 M.2 240GB€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,92

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Fluisterstil is de bedoeling (dus waarschijnlijk aftermarket fans dat ik erbij zou moeten nemen).

Zo zuinig mogelijk: In Idle verwacht ik dat het hele systeem max 20W verbruikt. Ik zal time schedules instellen wanneer het systeem uit mag en terug mag opstarten. Wake On Lan en remote via internet moet altijd beschikbaar zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]

Graag wou ik weten of dit een goed systeem is voor hetgeen ik wil doen. Indien dit systeem voor NAS + media center gebruikt kan worden dan zou ik 4K HDR / Atmos willen afspelen maar weet niet of dat met deze processor voldoende zou zijn?

Ook kan ik er niet echt aan uit in welke mate de voeding past in zo'n compacte behuizing of dat ik toch beter een SFX voeding zou nemen? Indien er beter geschikte behuizingen zijn hoor ik dat graag waar eventueel een extra 2.5" schijf inpast zonder te moeten boeten aan formaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Zou persoonlijk eerder voor een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart behuizing kiezen, hoef je ook de fans niet te vervangen wat eigenlijk de kosten al weer teniet doet (zit ook een fancontroller bij).

Ook zou ik niet voor die voeding kiezen, misschien is een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W een idee? Lekker zuinig en kwalitatief erg goed, voor een nog te behappen prijs. (VS series voedingen van corsair zijn meer bedoel als overbruggings voeding voor een pc die bijna aan het einde van z'n levensduur is).

Prestaties van de 200GE durf ik zo niets over te zeggen, maar je hebt natuurlijk een best upgrade path.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
DarkBlaze schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:47:
Zou persoonlijk eerder voor een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart behuizing kiezen, hoef je ook de fans niet te vervangen wat eigenlijk de kosten al weer teniet doet (zit ook een fancontroller bij).

Ook zou ik niet voor die voeding kiezen, misschien is een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W een idee? Lekker zuinig en kwalitatief erg goed, voor een nog te behappen prijs. (VS series voedingen van corsair zijn meer bedoel als overbruggings voeding voor een pc die bijna aan het einde van z'n levensduur is).

Prestaties van de 200GE durf ik zo niets over te zeggen, maar je hebt natuurlijk een best upgrade path.
Dat maakt het geheel al wel 75 euro duurder. Dat is dan een afweging die ik ga moeten maken. Ga de CPU zelf wel 2dehands halen dus zou daar misschien nog 20 euro vanaf kunnen halen. Dan kom ik wel uit tegen de 350 euro. Moest performance niet zo goed zijn kan ik makkelijk upgraden naar een 2200g dus maar liever niet.

Ik keek ook eerst naar een Nuc met J5005 maar dan zou ik met externe behuizingen voor de schijven werken en de performance is ook niet zo bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@Elazz
Ik begrijp wat je zegt, goede fans kosten natuurlijk ook gewoon ~20 euro p/s dus dan is het verschil al weer kleiner want die heb je nu niet mee gerekend. De node 304 heeft ook overal stoffilters die verwijderbaar zijn bijvoorbeeld, en de kwaliteit is gewoon veel hoger.

Wat betreft de voeding, die gaat dan ook wel weer 10 jaar mee zonder echt problemen te gaan geven normaal gesproken, en juist de moderne voedingen zijn een stuk zuiniger bij lage loads, iets dat de VS serie dus niet is.

Maar je zou ook voor een pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W kunnen gaan is wel minder (kwa stilte/kwaliteit etc) maar scheelt ook 15 euro natuurlijk. Ook deze voeding heeft een moderne dc-dc opbouw en gold label.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 14:51
Heb je bewust gekozen voor een moederbord met WiFi? Er zijn er namelijk zat zonder en die zijn ook een stuk goedkoper. Bijvoorbeeld de Gigabyte H310N 2.0, daarmee heb je bijna 40 euro meer budget voor een betere processor. Het voorbeeld heeft natuurlijk een 1151 socket maar als je toch tweedehands wilt gaan heb je binnen je budget een uitstekende Pentium of i3 te pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Tiimmeh schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:31:
Heb je bewust gekozen voor een moederbord met WiFi? Er zijn er namelijk zat zonder en die zijn ook een stuk goedkoper. Bijvoorbeeld de Gigabyte H310N 2.0, daarmee heb je bijna 40 euro meer budget voor een betere processor. Het voorbeeld heeft natuurlijk een 1151 socket maar als je toch tweedehands wilt gaan heb je binnen je budget een uitstekende Pentium of i3 te pakken ;)
Ik heb bewust voor deze klasse CPU gekozen wegens performance t.o.v. TDP. Dit moederbord heb ik bewust gekozen in geval van upgrade cyclus (zen 2) en mogelijkheden moest ik iets helemaal anders met het systeem gaan doen. Lijkt me wel handig om WiFi geïntegreerd te hebben maar zal wel direct op de router aangesloten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Elazz op 05-08-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

-

[ Voor 228% gewijzigd door ocf81 op 05-08-2019 16:49 . Reden: niet goed gelezen ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:05

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Welk OS ga je gebruiken? Ik weet van Freenas bijvoorbeeld dat AMD niet wordt aangeraden. Wat ik ervan begrijp is Intel tried and tested AMD niet of in mindere mate. Pluspunt van het moederbord dat je hebt uitgekozen dat het een intel netwerkcontroller heeft wat ook wordt aangeraden.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elazz
Dwarlorf schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:54:
Welk OS ga je gebruiken? Ik weet van Freenas bijvoorbeeld dat AMD niet wordt aangeraden. Wat ik ervan begrijp is Intel tried and tested AMD niet of in mindere mate. Pluspunt van het moederbord dat je hebt uitgekozen dat het een intel netwerkcontroller heeft wat ook wordt aangeraden.
Ik dacht zelf aan Linux (Ubunti/Mint) of Windows gezien ik daarmee goede Plex ondersteuning verwacht. Windows heeft niet de voorkeur wegens de instabiliteit van de laatste tijd met updates etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Elazz op 05-08-2019 17:10 ]

Pagina: 1