VPN beginner

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James H
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-05-2023
Mijn vraag
...
Eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van of ik op de juiste rubriek zit.
Ik heb sinds kort NORD VPN en dat werkt uitstekend en snel, maar ik wil de netwerkstructuur bij mij thuis veranderen.
Het liefst wil ik mijn subnetwerk via VPN laten draaien met een eigen router, want de SmartTV en AppleTV mogen van mij rustig rechtstreeks op de Connectbox van Ziggo blijven gaan.
De extra router (Linksys E2000) heb ik reeds voorzien van DD-WRT en wil ik via 1 van de netwerk aansluitingen op de Connectbox aansluiten en via NordVPN laten draaien .
Op de Linksys E2000 wil ik mijn Raspberry Pi en een aantal computers , telefoon en iPad's laten draaien

Denk ik te "simpel" of kan ik dat op die manier doen? :?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 20:55
Ik zou geen Linksys E2000 gebruiken om een VPN tunnel naar een VPN provider te onderhouden.

Al het verkeer van en naar de VPN moet ont- en versleuteld worden door het apparaat dat daadwerkelijk de VPN verbinding heeft. Als dat die Linksys E2000 is, dan heb je misschien 10 tot 20 megabit/seconde, die daarmee verwerkt kan worden. De CPU in vele consumenten routers is daar niet voor gemaakt.

Daarnaast zit je nog met moeilijkheden om eventueel met die SmartTV en AppleTV te communiceren. Die zullen in het netwerk van de connectbox zitten, terwijl de meeste andere apparaten in het netwerk van die Linksys E2000 zitten. Ik weet echter niet of dat een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:31
Ik vermoed dat wat je wil “split tunneling” is. 1 centraal apparaat wat de VPN tunnel opzet en dan kunnen regelen welke apparaten wel en niet via de vpn lopen.

Zoek eens op split tunneling en kijk of nordvpn dit uberhaupt aanbiedt.

Ik sluit me aan bij de vorige post. Aan de andere kant zeg je dat het nu snel genoeg gaat. Maar inderdaad in een ideaal scenario laat je vpn afhandelen door iets met een krachtige cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:16
Waarom wil je al dat verkeer eigenlijk door een VPN sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

valkenier schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:10:
Waarom wil je al dat verkeer eigenlijk door een VPN sturen?
Ik gok iets met beschermen van identiteit / privacy of geolocatieblokkades omzeilen. ;)
James H schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:17:
Mijn vraag
Eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van of ik op de juiste rubriek zit.
Ik heb sinds kort NORD VPN en dat werkt uitstekend en snel, maar ik wil de netwerkstructuur bij mij thuis veranderen.
Als ik jouw hele verhaal goed begrijp, wil je dat al het internettend verkeer via de VPN gaat, met uitzondering van de Connectbox en AppleTV?

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
CH4OS schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:17:

(...)

Als ik jouw hele verhaal goed begrijp, wil je dat al het internettend verkeer via de VPN gaat, met uitzondering van de Connectbox en AppleTV?
De Connectbox is de default gateway. Ik neem aan dat je bedoelt “dat al het internettend verkeer via de VPN gaat, met uitzondering van de Connectbox SmartTV en AppleTV?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Och, idd! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:16
CH4OS schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:17:
[...]
Ik gok iets met beschermen van identiteit / privacy of geolocatieblokkades omzeilen. ;)
[...]

Ja
, die gok ligt voor de hand :+ . Maar waarom voor al het internet verkeer dan? Vanaf je VPN weer gaan facebooken en gmailen zeker. Dan komt het wel goed met je privacy/identiteit verhullen. Blijft over de geolokatie. Dat kan voor sommige minder legale zaken handig zijn, maar daarvoor hoeft niet al je verkeer door de VPN. Maar goed: tikje off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik vraag me sowieso af of de constructie die TS schetst de beste en makkelijkste manier is om alle apparaten in zijn huis (behalve de Apple TV en zijn Smart TV) via een VPN gebruik te laten maken van het internet.

Ik weet niet hoeveel apparaten je precies wilt verbinden met een VPN-server. Maar naar mijn weten zijn er veel providers die het verbinden van een groot aantal apparaten toelaten met één account. Persoonlijk lijkt mij ook juist voor bijvoorbeeld het omzeilen van geo-blokkades dit een flexibelere oplossing dan je VPN-verbinding zogezegd "centraal" regelen via je router.

Ik heb een tijdje geleden een Surfshark abonnement afgesloten, juist vanwege de mogelijkheid om de VPN te gebruiken voor "oneindig" veel apparaten. Ik heb het abonnement destijds meen ik met korting afgesloten. Volgens mij hanteren ze nu nog dezelfde korting.
Blijkbaar kun je het iets voordeligere tarief voor 2 jaar gewoon vinden via de normale website.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst mijn bedenkingen had bij de claim dat je zoveel apparaten mag verbinden als je wilt. Ik heb het voor de grap een keer getest en kwam tot 9. Ik kan me voorstellen dat als je iedereen in de straat je inloggegevens geeft (maar goed, wat is dan nog het punt van een VPNxD) er best een probleem zou zijn. Maar goed, voor mij in ieder geval meer dan voldoende.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Pagina: 1