Toon posts:

Advies: CV ketel vervangen door warmtepomp plus WPB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wyclef
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 02-05 08:46
Post niet zo veel maar wel ervaren lezer van verschillende topics. Nu de stap gemaakt om mijn cv ketel de deur uit te doen. Echter loop ik tegen wat zaken aan....

Situatieschets:

Huis jaren 60 vrijstaand 4-persoons huishouden. Bijna geheel gerenoveerd dus voldoet redelijk aan de huidige standaard. Beneden 65m2 vloerverwarming en 1 radiator. Bovenverdieping 4 radiatoren per vertrek (totaal 50m2). Warmwater wordt alleen gebruikt voor douche/bad, keuken voorzien van Grohe red.

Huidige opstelling:

In de aangrenzende garage staat nu een HR Nefit solo ketel met indirect gestookt boilervat (80L)

Nieuw:

Ik wil het indirect gestookte vat vervangen door de Atlantic WPB v4 200 liter incl coil (gekocht bij de bekende Belgische firma) en ga ik installeren.

Daarnaast wil ik de ketel vervangen door een Panasonic H monobloc 5 KW (ga ik kopen bij de duitse firma). Die plaats ik dan aan de achterzijde van de garage. Ik heb daarnaast een oude zonneboiler gekregen (LZE luigjes). Gezien rendement ga ik die niet gebruiken, maar wil wel de boiler gaan gebruiken als buffervat.

Vragen:

- Aansluiting WPB: De garage dient als bijkeuken en kantoor (twee aparte ruimtes) en zijn voorzien van isolatie en dubbelglas. Ik wil de atlantic gewoon de lucht uit die ruimte laten halen ipv een kanalen naar buiten. Is dat een goed idee of voorzien jullie daar problemen?

- Keuze verwarming heb ik nu 2 opties: Optie 1: 5kw WP op beneden verdieping, al dan niet via die boiler of direct? Optie 2: 2x 5kw panasonics voor het hele huis inclusief LT radiators, misschien ook ter aanvulling op de WPB en weer wel of niet met die boiler. Voelt overigens wel enigszins als overkill.

- Thermostaat: Ik zie allerlei topics met grafieken, sensors etc etc. Kan ik gewoon mijn Nest op de WP aansluiten en thats it? Of werkt dat niet? Zie namelijk bij de keuzes op de webshop al tig sets met allerlei printplaten etc, maar dat snap ik niet.

Misschien hier en daar wat verwarrend maar hoor graag jullie meniing

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee