Toon posts:

4K Game PC

Pagina: 1
Acties:

• TimNeedlemouse
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Goedemorgen allemaal!

Na lang uitstellen en veel sparen wil ik binnenkort toch overgaan tot aanschaf van mijn nieuwe PC.
Ik heb een wenslijst gemaakt, en die wil ik even delen om hopelijk wat feedback/tips te krijgen.

Het plan is om aan deze machine de komende 8 tot 10 jaar alleen de videokaart te vervangen mocht dat in de toekomst nodig zijn.

Ik neem uit mijn huidige pc een 2TB HDD en 2 256GB SSD's mee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 534,-€ 534,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 319,99€ 319,99
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenNZXT H710i Zwart/Wit€ 179,-€ 179,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 145,34€ 145,34
1VentilatorenNZXT Aer RGB140 Starter Pack€ 79,95€ 79,95
1VentilatorenNZXT Aer RGB140 Triple Pack€ 64,95€ 64,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR€ 337,15€ 337,15
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Wit€ 137,22€ 137,22
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 202,80€ 202,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.249,40

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 03-12 08:58
Heb je al een monitor?
Overweeg misschien ook 1440p 144Hz, misschien wel de sweetspot voor gaming.
Kom je alvast veel goedkoper uit op zowat alles... In andere woorden een high end PC kan dan ook voor 1500€, dan heb je wel niet al die kermis lichtjes natuurlijk...

Verder ga ik geen advies geven om eventueel ergens te besparen want je topic is ook maar karig kwa info...
Zowiezo is 32GB RAM nergens voor nodig als het echt puur om gaming gaat.
850W voeding is ook nutteloos.

• DanDGT
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 04-12 00:52
Hoewel het natuurlijk wel vet is om zo'n dik systeem neer te zetten zou ik me afvragen of je echt zoveel meer wilt betalen terwijl je voor een lagere prijs nagenoeg dezelfde prestatie krijgt.

Op 4k high / ultra kom je bijvoorbeeld maar net boven de 60 fps en voldoet een ryzen 3600 uitstekend.

Moederbord kan €100 a €200 minder, ram kan €250 minder, case en koeling kan zo €300 vanaf. En dat allemaal zonder op prestatie in te leveren. Alles wat je nu bespaard kun je er later weer insteken voor een upgrade die je wel wat gaat opleveren.

Bouwt computers @ Danmetic

• kgd92
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11 09:53
Tja, t zal prima werken en ook snel zijn, maar toch wel veel overkill naar mijn mening...

CPU: voor gaming is een 3600 zat, desnoods een 3700.

Moederbord: Heb je de X570 features nodig? Waarschijnlijk niet en dan zijn er, zeker als je een 3600 pakt, zat prima B450/X470 bordjes te krijgen die precies hetzelfde doen voor de helft.

Videokaart: Logische keus op 4k, ook prima voor 1440p met hoge refresh rate

Behuizing: Blijft smaak, maar lijkt me vrij prijzig voor wat je krijgt

Koeling: Waterkoeling voor de aesthetics? Dan doen, anders voor de helft een dikke luchtkoeler (bijv. BQ Dark rock pro 4) halen die net zo goed en waarschijnlijk stiller werkt.

Ventilatoren: 150 euro voor 5 fans?? Als het voor de looks is: kan. Indien voor koeling: Haal een set silent wings en 2 ledstrips oid en steek 100 euro in je zak.

32 GB RAM: niet nodig zolang je geen videobewerking doet. 16 is zat en later makkelijk te upgraden als RAM prijzen weer n keer dalen

850W voeding: Zwaar overbemeten. 650 is meer dan zat. Merk en model zijn overigens meer dan prima.

Conclusie: bespaar honderden euros waarvan je hele dikke randapparatuur of over een paar jaar een CPU of GPU upgrade van kan halen zonder prestaties in te leveren. Lijkt me no-brainer.

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 30-11 11:31
Je hoeft niet te verwachten over 8 jaar nog goed mee te komen op 4K, setup zou verder prima werken of het nu overkill is of niet. Je zou nog je OS en Opslag kunnen scheiden, die intel SSD's zijn niet zo snel dus die ga je wel een keer voltrekken als je games update/installeert en ondertussen nog andere dingen doet die wat iops trekken.Dus misschien nog een 256GB NVME ssd erbij doen voor OS

NVM start niet goed gelezen.

[Voor 4% gewijzigd door aminam op 05-08-2019 12:03]

B550 | R5 3600 | Vega 64 LE | Formd T1

• TimNeedlemouse
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal mijn keuzes wat meer proberen toe te lichten:

CPU, niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar ik denk dat games meer en meer profijt gaan hebben van meer cores, dus daarom de 3900X. Ik weet dat het veel geld is, maar een CPU koop ik 1 keer per 8 jaar ongeveer. Laatste CPU die ik kocht was de 2700K, en toen heb ik de zelfde overweging gemaakt tov de 2500K, en daar heb ik toch wel profijt van gehad, zeker de laatste paar jaar. Mischien niet in max fps, maar wel minder dips naar mijn idee.

Ram, 32GB omdat het kan, als ik nu kies voor 16 moet ik over een tijd zo'n zelfde module zien te vinden of een complete 32GB kit aanschaffen.

MOBO, PCIe 4.0 + USB 3.2 Gen2, eigenlijk ook toekomst gericht bedacht. Videokaart heeft nu de bandbreedte nog niet nodig maar wellicht over een paar jaar wel?

Behuizing/Koeling/Fans inderdaad aesthetics. Smaken verschillen, maar ik vind dit erg mooi, al ga ik niet voor de regenboog settings haha. 2 stukjes software om alles te regelen is me ook wat waard, vandaar ASUS voor de componenten en NZXT voor de rest.

Voeding, Specefiek deze gekozen omdat de kabels wit zijn, het bekend staat als een goed merk en model. Dat 850 watt zo'n overkill zou zijn had ik niet verwacht. Ik neem aan als ik ooit een 2e 2080Ti er bij wil plaatsen dat deze dan wel nodig is?

Ik vind het gewoon vet om een hele dikke pc neer te zetten, en ik weet dat dit overkill is, maar ik was vooral benieuwd of ik ergens tegenaan zou lopen wat niet werkt.

• kgd92
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11 09:53
Opzich logische redenatie. Echter zou ik wel even bekijken of het misschien zinvoller kan zijn nu een wat goedkoper systeem te pakken en dmv V&A over een paar jaar de mogelijkheid te hebben om goedkoop te upgraden en je overige componenten door te verkopen. Echter als geld geen rol speelt en je meer van het gemak bent om een soepel systeem te hebben dat lang zat mee kan: fair enough.

Zou nog even goed kijken naar CPU en moederbord, want ook qua toekomstgerichtheid weet ik niet hoe zinvol dit is. voor een 2e 2080Ti is een dikke voeding wel handig, houd er alleen rekening mee dat SLI/Crossfire officieus dood zijn en 1 snelle kaart eigenlijk altijd beter is dan 2 langzamere.

• Vidra
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 26-11 10:24

Vidra

Vragen?

Die 2080 Ti is super duur en is het eigenlijk niet waard om aan te schaffen, behalve bij specifieke use cases. Je kan beter die EUR 500 in je zak houden, op termijn je oude videokaart verkopen en dit bedrag uitgeven aan de volgende videokaart (Intel XE of Nvidia 3xxx of AMD 5xxx). Zelfs met een 2080 Ti is het lastig om hoge FPS in AAA-titels te halen op 4K.

Investeren in een goed X570 moederbord zoals de Asus X570 Strix-E is voor de langere termijn altijd een betere keuze, als is het maar omdat je betere VRMs hebt en meer features en het is een super mooie moederbord :9~

Zoals hierboven wordt aangegeven een 3700X is voor de meeste gevallen voldoende, en biedt in de toekomst altijd nog de mogelijkheid om te upgraden naar een 3900X (12 core), 3950 (16 core) of een 3990 (24 core, dit is overigens een leak ;) en dus met een korrteltje zout te nemen).

Senior Manager Legal | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: Ryzen 9 3900X - ASUS X570 C8H - 32GB - ASUS STRIX RTX 2080 OC

• Flupkees
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-11 15:01
TimNeedlemouse schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:21:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal mijn keuzes wat meer proberen toe te lichten:

CPU, niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar ik denk dat games meer en meer profijt gaan hebben van meer cores, dus daarom de 3900X. Ik weet dat het veel geld is, maar een CPU koop ik 1 keer per 8 jaar ongeveer. Laatste CPU die ik kocht was de 2700K, en toen heb ik de zelfde overweging gemaakt tov de 2500K, en daar heb ik toch wel profijt van gehad, zeker de laatste paar jaar. Mischien niet in max fps, maar wel minder dips naar mijn idee.

Ram, 32GB omdat het kan, als ik nu kies voor 16 moet ik over een tijd zo'n zelfde module zien te vinden of een complete 32GB kit aanschaffen.

MOBO, PCIe 4.0 + USB 3.2 Gen2, eigenlijk ook toekomst gericht bedacht. Videokaart heeft nu de bandbreedte nog niet nodig maar wellicht over een paar jaar wel?

Behuizing/Koeling/Fans inderdaad aesthetics. Smaken verschillen, maar ik vind dit erg mooi, al ga ik niet voor de regenboog settings haha. 2 stukjes software om alles te regelen is me ook wat waard, vandaar ASUS voor de componenten en NZXT voor de rest.

Voeding, Specefiek deze gekozen omdat de kabels wit zijn, het bekend staat als een goed merk en model. Dat 850 watt zo'n overkill zou zijn had ik niet verwacht. Ik neem aan als ik ooit een 2e 2080Ti er bij wil plaatsen dat deze dan wel nodig is?

Ik vind het gewoon vet om een hele dikke pc neer te zetten, en ik weet dat dit overkill is, maar ik was vooral benieuwd of ik ergens tegenaan zou lopen wat niet werkt.
Ik snap dat je lang met dit systeem doorwilt en zo min mogelijk werk wil hebben aan upgrades, maar als er iets makkelijk up te graden is, dan is het RAM. Koop nu 16 GB en upgrade naar 32 GB door gewoon 2*16 te kopen als de tijd rijp is.

Je hebt overal overkill componenten, maar je SSD is dan weer budget te noemen in de NVMe SSD categorie. Als je alleen gaat gamen ga je een upgrade van QLC naar TLC niet merken (zie YouTube: SSD Review — 8 NVMe M.2 Drives Tested — Which Should You Buy? — 2019... maar mocht je ook andere taken doen (zoals video's editen), dan kun je daar wat winst behalen. Ik zou eerder op wat andere componenten besparen en er dan 1 TLC 2TB drive of 2 TLC 1 TB drives in RAID inzetten eventueel. Na het kijken van deze video kun je bepalen of je dat wilt: YouTube: Should you RAID NVMe SSDs? - 2x Samsung 970 EVO, note dat de video over 2* 500 GB in RAID gaat en dat de conclusies voor 2* 1TB anders zijn. De pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB is momenteel gunstig geprijsd op coolblue, maar ik weet niet voor hoe lang, want hij is al van 159 naar 169 gegaan, dus kan dat ie snel weer op oude prijsniveau is.

Ik snap ook niet waarom je 2 256 GB SSD's mee wilt nemen. Dan zit je met onnodig veel schijven in je systeem? Verkoop die aan iemand die je daar blij mee kunt maken en bespaar wat op andere componenten om er nog een 1 TB intel 660p bij te zetten.

[Voor 4% gewijzigd door Flupkees op 05-08-2019 23:40]

• TimNeedlemouse
  • Niet online
Thnx voor alle berichten!

Ik ben er uit, ik heb de machine besteld.

Toch voor de 3900X gegaan, op zo'n build maakt 200,- extra me niet uit.

Met de 2080Ti ben ik de komende tijd redelijk zeker van 4k60fps, en ik weet wel dat AAA games over een tijd ook lastig zullen worden, maar ik ben niet te beroerd om dan te schuiven met AntiAliassing en dergelijk.

Wel gekozen voor 16GB Ram 3200 cl14 in plaats van 32GB. Mocht dat nodig zijn probeer ik ergens nog zo'n kit op de kop te tikken over een paar jaar, anders gewoon een 32gb kitje.

Voeding voor de 750W versie gegaan, de "laagste" uit de serie in de witte uitvoering.

Ik neem 1 SSD mee voor mijn OS, de intel 2TB is alleen voor games, dus de extra snelheid van de andere merken heb ik niets aan. daarnaast 1 grote HDD mee als data, al twijfel ik nog of ik dat wel wil, misschien eens kijken naar een NAS, kan de vrouw er ook gebruik van maken.

Mijn huidige PC ga ik proberen te verkopen (I7 2700K, 16GB Ram, Vega64, 256GB SSD + 2TB HDD)

Ik heb heel veel zin om te gaan bouwen, nu nog even geduld tot alles leverbaar is!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

• Metallize
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 28-11 01:55
Ikzelf ben dit jaar terug gegaan van een 4k 60fps game setup naar een 1440p 144hz gsync scherm, omdat 4k gewoon overkill is momenteel , ik zie weinig tot geen verschil kwa resolutie en kwaliteit .. en de 144fps op gsync .. is gewoon 1000x beter dan 4k ;) zelfs al zit je tussen de 50 en 100 fps , dan nog is gsync of adaptive sync gewoon 1000x beter dan een 4k monitor

zeker als je doom op de vulkan api speelt met 144fps ... dat is gewoon waanzinnig :D

[Voor 10% gewijzigd door Metallize op 06-08-2019 11:32]

• TimNeedlemouse
  • Niet online
Dat is nog een optie dit ik altijd kan overwegen. Games die ik het meeste speel hebben niet echt hogere fps "nodig" al begrijp ik dat hogere fps veel vloeiender is. Ik speel voornamelijk build sims (cities skylines/planet coaster etc), RPG's/actionRPG's, RTS, Ark, WoW etc... ook wel wat shooters maar niet echt op niveau dat meer fps er voor zorgt dat ik beter wordt.

• Metallize
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 28-11 01:55
TimNeedlemouse schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:39:
Dat is nog een optie dit ik altijd kan overwegen. Games die ik het meeste speel hebben niet echt hogere fps "nodig" al begrijp ik dat hogere fps veel vloeiender is. Ik speel voornamelijk build sims (cities skylines/planet coaster etc), RPG's/actionRPG's, RTS, Ark, WoW etc... ook wel wat shooters maar niet echt op niveau dat meer fps er voor zorgt dat ik beter wordt.
inderdaad met build sims , is het niet op te merken, voor cities skylines is het juist niet goed , omdat je dan elk regen druppeltje ziet vallen in de game :D , voor world of warcraft is het juist erg gaaf, omdat alle problemen kwa framerate drops in steden (die zelf voorkomen op mn i7 7700k /1080TI) gewoon verdwijnen als sneeuw voor de zon (alsof je vanilla wow op low settings speelt), maar goed het probleem is wel , dat je nooit meer terug wilt naar een normale monitor, als je een gsync/freesync hebt ;) ..iig succes ermee ;)

• RenaldoN
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:22
was het juist bij die buildgames zoals Cities niet een spel wat verdomd veel geheugen verbruikte ?

• TimNeedlemouse
  • Niet online
Ja wel, maar dat is vooral met veel mods en assets, en dat gebruik ik vooralsnog niet. ik wil eerst eens zien wat deze game vanilla te bieden heeft. En dan nog, mocht het nodig zijn is een extra 16BG kitje zo bijbesteld.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee