Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met onderstaande configuratie ervaar ik het probleem dat beide schermen af en toe zwart knipperen gedurende pakweg 1 seconde, vergelijkbaar met het knipperen bij het wijzigen van een resolutie.

Twee maal pricewatch: Dell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart via Displayport
aangesloten op een pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G waarbij monitor 2 doorgelust is via monitor 1, ook via Displayport.
  • Er zit geen vaste frequentie in. Soms volgen de 'knippers' elkaar snel op (pakweg 10 seconden), soms zitten er een paar minuten tussen. Soms knipperen de schermen een aantal keer achter elkaar met tussenpozen van pakweg 10 seconden, waarna het een uur of meer niet meer voorkomt
  • Het gebeurt niet altijd. Soms dagenlang niet.
  • Het gebeurt niet bij specifiek gebruik van de computer, niet per se bij gebruik van de wat zwaardere programma's als Premiere Pro bijvoorbeeld. Soms ook enkel gebruik van Chrome.
  • Het gebeurt ook wanneer ik scherm 2 los koppel van scherm 1.
  • Het gebeurt zowel met een recente driver als een oude driver (voordat een andere/nieuwe driver geïnstalleerd werd, heb ik de bestaande verwijderd met Display Driver Uninstaller DDU).
Herkent iemand dit?

Overige componenten van mijn systeem:

pricewatch: ASRock Z370 Pro4
pricewatch: Intel Core i5-8600K Boxed
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Het uitschakelen van de volgende twee services lost dit probleem helaas ook niet op, ondanks dat dit kennelijk voor velen wel de oplossing was.
  • Problem Reports and Solution Control Panel Support
  • Windows Error Reporting Service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 13:35
Lijkt mij een signaal probleem, ik zou eens andere DP kabels proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
MicGlou schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:15:
Lijkt mij een signaal probleem, ik zou eens andere DP kabels proberen.
Dat zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Wat ik me daarbij wel afvraag: Hoe kan 't zo zijn dat 't uren en soms dagen goed gaat, en het zwart knipperen daarna 'ineens' weer begint met lange(re) of korte(re) tussenpozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 13:35
JBS schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:55:
[...]
Dat zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Wat ik me daarbij wel afvraag: Hoe kan 't zo zijn dat 't uren en soms dagen goed gaat, en het zwart knipperen daarna 'ineens' weer begint met lange(re) of korte(re) tussenpozen.
Dat kan zoveel invloeden hebben, lastig te zeggen. Kleine veranderingen in spanning kan het zijn, elektro statische invloeden etc. En een kabel die dan al een slechte verbinding heeft of slechte afscherming dan kan het resulteren in wegvallend beeld etc.

Heel toevallig heb ik hetzelfde gehad met twee Dell Ultrasharp monitoren en de bijgeleverde DP kabels... klinkt echt exact hetzelfde: dagen nergens last van, dan soms meerdere keren achter elkaar, dan weer af en toe. Kabels vervangen en nergens meer last van. Ik heb het idee dat de DP kabels die Dell meelevert bij de monitoren gewoon niet zo best zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
MicGlou schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:18:
[...]

Dat kan zoveel invloeden hebben, lastig te zeggen. Kleine veranderingen in spanning kan het zijn, elektro statische invloeden etc. En een kabel die dan al een slechte verbinding heeft of slechte afscherming dan kan het resulteren in wegvallend beeld etc.

Heel toevallig heb ik hetzelfde gehad met twee Dell Ultrasharp monitoren en de bijgeleverde DP kabels... klinkt echt exact hetzelfde: dagen nergens last van, dan soms meerdere keren achter elkaar, dan weer af en toe. Kabels vervangen en nergens meer last van. Ik heb het idee dat de DP kabels die Dell meelevert bij de monitoren gewoon niet zo best zijn.
Het is inderdaad een bij de schermen geleverde DP kabel die ik gebruik. Tussen scherm 1 en 2 zit echter een ander DP kabel, ik kan me niet meer herinneren waarom, mogelijk gaf de andere destijds ook al problemen. Ik ga maar eens een nieuwe bestellen, dit lijkt me wel een goede pricewatch: Startech.com Mini DisplayPort naar DisplayPort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@MicGlou Vandaag de DP kabel tussen computer en monitor 1 vervangen door een pricewatch: Startech.com Mini DisplayPort naar DisplayPort. Dit resulteert in een 95% van de tijd zwart beeld en heel af en toe eventjes wel beeld.

De DP kabel tussen monitor 1 en 2 bleek ook een niet-Dell te zijn, met die kabel tussen computer en monitor 1 zie ik hetzelfde gebeuren als met de nieuwe DP kabel: Merendeel van de tijd geen beeld.

Nu monitor 1 en 2 omgewisseld en hierbij ook de nieuwe DP kabel gebruikt, resultaat: Continu beeld op monitor 1 maar knipperende monitor 2.

Voorzichtige conclusie: Het zou dan moeten zitten in de Mini DP poort van voormalig monitor 1 aangezien ik deze eerder al enige tijd via HDMI had aangesloten zonder knipper-problemen.

Monitoren zijn van eind juni 2015 dus uit de 3 jaar garantie....

Zie nog twee mogelijke oplossingen: Het met een kleine luchtcompressor uitspuiten van de Mini DP poort van het probleemgeval, of de monitoren niet meer middels daisy chain aansluiten maar monitor 1 via DP en monitor 2 via HDMI. Dat laatste alvast even gedaan, en het knipperen van monitor is, zoals verwacht, verleden tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 28-08-2019 17:10 ]

Pagina: 1