Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

gegevens printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, had enkele vraagjes omtrent printer algemeen:

1- als je een printer van pc-A ontkoppeld en aansluit op pc-B, kan je dan zien welke docs hij laatst geprint heeft?

2- heeft elke printer een uniek afprint DNA, om het zo te noemen, zodat ze kunnen zien welke docs met zekerheid op een printer zijn afgeprint?

3- zijn er pinters op de markt met een intern geheugen?

4- hoe lang bewaart office Word zijn temporary afdruk files, en waar?

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:51

rdejongjr

Gnome

1 nee
2 mogelijk, geheim recept per merk etc
3 elke printer heeft tenminste iets geheugen, grote multifunctionals soms zelfs een garde schijf.
4 niet, zodra het aan de printer is afgegeven is het de pc uit.

Vanwaar deze vragen?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
rdejongjr schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:19:
1 nee
2 mogelijk, geheim recept per merk etc
3 elke printer heeft tenminste iets geheugen, grote multifunctionals soms zelfs een garde schijf.
4 niet, zodra het aan de printer is afgegeven is het de pc uit.

Vanwaar deze vragen?
1 Dat ligt geheel aan het type printer, zie je eigen punt 3 ;)
2 Zelfs zonder ingebakken 'dna' vanuit de fabrikant kan met grote zekerheid worden herleid welke printer is gebruikt.
3 Afhankelijk van het model, vele printers hebben tegenwoordig wel de mogelijkheid om het laatst afgedrukte document te herhalen... zit vaak in een stukje configuratie van de printer
4 Zou ik niet met een dergelijke zekerheid durven zeggen, het is weg uit de spooler maar ook zeker afhankelijk van configuratie van het OS kan het zeker zo zijn dat er logs e.d. worden bijgehouden.

En bij mij ook de vraag 'hoezo?'... de vragen komen nogal over alsof er 'stiekume dingen' met die printer moeten gaan gebeuren. En dat soort vragen vallen eigenlijk niet binnen het toegestane op het forum.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:14:
Hoi, had enkele vraagjes omtrent printer algemeen:

1- als je een printer van pc-A ontkoppeld en aansluit op pc-B, kan je dan zien welke docs hij laatst geprint heeft?

2- heeft elke printer een uniek afprint DNA, om het zo te noemen, zodat ze kunnen zien welke docs met zekerheid op een printer zijn afgeprint?

3- zijn er pinters op de markt met een intern geheugen?

4- hoe lang bewaart office Word zijn temporary afdruk files, en waar?
1 - Mogelijk, hangt van het model af. Veel netwerk printers (vaak met harddrive) houden een log bij met usernames + opdrachtnamen.

2 - Kleurenprinters: allemaal, is wettelijk verplicht. Google op Yellow dot code. Zwart-wit: nee nooit. Aan de hand van toner en/of restanten developer kun je mogelijk het merk/type achterhalen. Met inkt wordt het nog lastiger, vanwege alle third party inkten.

3 - Duizenden, zo niet, honderd duizenden

4 - Geen idee, Microsoft kennende staan alle temp files tot sint jutemes op je schijf.

Maar als je je perfecte misdrijf wil plegen, zou ik met handschoenen krantenletters uitknippen en plakken en geen computer + printer gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
is puur uit interesse dat ik deze gegevens wilde te weten komen.
zo ben ik weer een stukje wijzer geworden dus.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
2: Wikipedia: Machine Identification Code

Voor de rest zie MicGlou in "gegevens printer"
PageFault schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:53:
2 - Kleurenprinters: allemaal, is wettelijk verplicht
Onzin; of op z'n allerminst behoorlijk ongenuanceerd. Het is sowieso al land afhankelijk; iets wat in de US vereist/verplicht is hoeft dat nog niet hier in NL te zijn. Sterker nog; hier is een lijst met welke printers wel en welke niet aan deze MIC's doen, dus "allemaal" gaat ook niet op. Het EFF zegt vrijwel elke recente printer; dat maakt nog steeds niet alle. Het is, natuurlijk, wel raadzaam aan te nemen dat ze 't allemaal doen.
Ook dat is weer een behoorlijk baude uitspraak. Zelfs al zijn er geen gevallen bekend; dan nóg weet je niet of er aan steganografie gedaan wordt en is dat verdomd lastig te bewijzen als je niet weet waar je naar kijkt. Het zou bijvoorbeeld heel goed ergens in de dithering van een afbeelding verstopt kunnen zitten om maar eens wat te noemen.
PageFault schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:53:
Maar als je je perfecte misdrijf wil plegen, zou ik met handschoenen krantenletters uitknippen en plakken en geen computer + printer gebruiken...
...en dan een haartje of ander stofdeeltje dat DNA bevat verliezen onder een geplakte letter ;)

[ Voor 106% gewijzigd door RobIII op 05-08-2019 16:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 11:12
Het is op zich best interessant.

Je kan op bijv. multifunctionals best veel achterhalen.En zoals eerder gezegd, wat er mogelijk is per printer, is puur printer afhankelijk.

1- Nee. De afdruklijst is doorgaans lokaal. In een bedrijfssetting zou het allicht mogelijk zijn als er gebruik wordt gemaakt van een printserver de lijst van afdrukken in te zien die nog verwerkt moeten worden. Zo kan ik bijv. opdrachten van collega's annuleren als de printer problemen geeft.
Aan de andere kant Ja, hangt van de printer af en hoe je verbonden bent. Als je kan inloggen op bijv een webinterface (als er al een wachtwoord op is gezet) dan kan je vaak best wat inzien (ga ik hieronder nog even op in)

2- Ja zoals eerder genoemd door PageFault

3- Elke printer heeft intern geheugen, het zal niet veel zijn, maar de opdrachten moeten verwerkt worden en er moet firmware geïnstalleerd kunnen worden etc etc. Canon MFP's hebben bijvoorbeeld (overigens behoorlijk prijzige dingen) een hele harde schijf in de printer zitten. Geloof dat als die dingen ingenomen worden, de harde schijf vernietigd wordt.

4- Geen idee, ongetwijfeld ergens in een temporary folder op je profiel. Overigens zouden die zelfs als ze na opnieuw opstarten verwijderd zijn, nog terug te halen zijn.

Er zit in de praktijk nogal wat verschil tussen printers & MFP's. Idealiter zie je alleen het bestandstype + afdruktijdstip op een printer webinterface (Na inloggen natuurlijk).
Helaas zie je vaak de bestandsnaam van het bestand dat afgedrukt is. Nou gaat het dan vaak om een bedrijfsprinter, persoonlijk vind ik dat je daar niets mee te maken hebt. Voor troubleshooting is een bestandstype + tijdstip meestal voldoende. Misschien dat dat met de privacywetgeving nog aangepast wordt bij nieuwe modellen/firmware, geen idee.

Ik ben zelfs een printer tegen gekomen waar je volgens mij de in de laatste 24h geprinte bestanden kon downloaden. Durf er geen gif op in te nemen aangezien dat proberen mij veel te ver ging. Ik kwam er toevallig op omdat ik de instellingen van die specifieke printer moest nalopen.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
RobIII schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:32:
2: Wikipedia: Machine Identification Code

Voor de rest zie MicGlou in "gegevens printer"

[...]

Onzin; of op z'n allerminst behoorlijk ongenuanceerd. Het is sowieso al land afhankelijk; iets wat in de US vereist/verplicht is hoeft dat nog niet hier in NL te zijn. Sterker nog; hier is een lijst met welke printers wel en welke niet aan deze MIC's doen, dus "allemaal" gaat ook niet op. Het EFF zegt vrijwel elke recente printer; dat maakt nog steeds niet alle. Het is, natuurlijk, wel raadzaam aan te nemen dat ze 't allemaal doen.

[...]

Ook dat is weer een behoorlijk baude uitspraak. Zelfs al zijn er geen gevallen bekend; dan nóg weet je niet of er aan steganografie gedaan wordt en is dat verdomd lastig te bewijzen als je niet weet waar je naar kijkt. Het zou bijvoorbeeld heel goed ergens in de dithering van een afbeelding verstopt kunnen zitten om maar eens wat te noemen.

[...]

...en dan een haartje of ander stofdeeltje dat DNA bevat verliezen onder een geplakte letter ;)
Voor zover ik weet geldt de yellow code in Europe, Japan en de USA voor elke kleurenprinter en recent: sinds 2002 of zo. Op het werk hebben we er al een legal zaak mee gehad omdat een afdruk ergens in de wereld naar ons bedrif te herleiden was (al was ons bedrijf uiteindelijk niet de schuldige...).

Qua zwart wit printers: inderdaad, ik ben ze nog niet tegen gekomen, dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Ik heb ervaring met 6 producenten die het niet doen, de andere kan ik niet over oordelen.

Wat betreft haartje: toch maar een gabber worden dan? :+
Pagina: 1