Bouwsteiger (4.2m) op gras plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Goedemorgen!

Wij zijn ons huis aan het verven buitenom. Nu zijn we aangekomen om op hoogte te werken en willen we een bouwsteiger plaatsen.

Nu is het zo dat de plek waar de steiger moet komen, gras is. En waar dus de zwenkwielen hoogstwaarschijnlijk wat in weg zakken. Hoe kan ik dit voorkomen? 4 tegels onder de wielen? Of bijv een grote 18mm underlaymentplaat doormidden zagen en deze onder de wielen zetten? Zou dit voldoende zijn?

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Steigervoet onder de wieltjes ?

Afbeeldingslocatie: https://www.divhal.nl/WebRoot/StoreLNL/Shops/80894701/58EC/DC69/0F0D/AC7F/25B1/C0A8/29BF/C64F/IMG_7737.jpg

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewicht verspreiden dus neem iets met een zo groot mogelijk oppervlakte en stevig genoeg om niet door te buigen.
Ik denk dat 18mm wel meer dan voldoende is al sloopt het natuurlijk wel je gras.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:23

basvn

Breezand - NHN

paar steigerplanken halen? en ze daar op zetten

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zal wel heel bot klinken maar als je niet het inzicht hebt om veilig een steiger op een zachte ondergrond te zetten dan vraag ik mij af of je dat überhaupt zelf moet gaan doen.

Je zal niet de eerste zijn die met steiger en al een x aantal meter naar beneden lazert.

Echt niet lullig bedoeld verder. Denk aan je eigen veiligheid als je dit soort dingen gaat doen en vraag desnoods aan een aannemer in de buurt of die je wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:31

Reptile209

- gers -

Anoniem: 93986 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:49:
Zal wel heel bot klinken maar als je niet het inzicht hebt om veilig een steiger op een zachte ondergrond te zetten dan vraag ik mij af of je dat überhaupt zelf moet gaan doen.

Je zal niet de eerste zijn die met steiger en al een x aantal meter naar benden lazert.

Echt niet lullig bedoeld verder. Denk aan je eigen veiligheid als je dit soort dingen gaat doen en vraag desnoods aan een aannemer in de buurt of die je wil helpen.
Dit dus. Zorg ook - zeker op een zachte ondergrond - dat de boel stevig aan de gevel is verankerd, of dat de uitstaande steunpoten ook niet in het gras kunnen wegzakken.
En dan heb ik het nog niet eens over voldoende leuningen, schopborden, enz...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
Hoe kom je aan de steiger?
Een verhuurder heeft hier ongetwijfeld een oplossing voor (voeten of platen, gevelverankering).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dank allen! Dan weet ik voldoende :) ik leg wel wat dikke platen/planken op't gras, zorg dat ze waterpas staan, en dan kan er weinig mee gebeuren. Verankeren zou kunnen, maar met wat goede steunpoten lijkt me dat niet noodzakelijk. Ik informeer ook nog wel even bij de verhuurpartij, zag zo op de website daar geen mogelijkheden voor, maar wellicht dat ze daar toch iets voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
NeFoRcE schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:51:
Dank allen! Dan weet ik voldoende :) ik leg wel wat dikke platen/planken op't gras, zorg dat ze waterpas staan, en dan kan er weinig mee gebeuren. Verankeren zou kunnen, maar met wat goede steunpoten lijkt me dat niet noodzakelijk. Ik informeer ook nog wel even bij de verhuurpartij, zag zo op de website daar geen mogelijkheden voor, maar wellicht dat ze daar toch iets voor hebben.
Als (en echt alleen als) de steiger op een goede draagkrachtige ondergrond staat en verder ook correct is opgebouwd zit je net aan de helft van de hoogte waar je aan verankering hoeft te denken bij de smalste alu steiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat wordt je werkhoogte? Als dat een keer 4-5 meter wordt zou ik me er niet te druk om maken. Een paar platen onder de pootjes, zorgen dat een en ander aardig waterpas staat en je kunt gaan.

Wanneer je tot een meter of 8 gaat werken met een steiger zou ik zeker zorgen dat je steunpoten er bij regelt. Op die hoogte wankelt het veel sneller dus moet je je voorzorgsmaatregelen treffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Zorg dat je aan de regels voldoet: https://steigerwijzer.nl/bouw/
Je kan het negeren, maar dergelijke regels zijn er toch echt voor je eigen veiligheid!
Aanvullend: https://www.arbo-online.n...oogte-rolsteigers-1016979
Uitgebreide info staat in NEN 2718

[ Voor 32% gewijzigd door Firestorm op 05-08-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:30
@Firestorm en voor verzekeringen om vooral niet te hoeven uitkeren als 't fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Werkhoogte zal iets van 5m zijn. Een ladder zou ook kunnen, maar is stukken onhandiger (trap op, trap af, verplaatsen etc). Maar een paar platen/planken ter versteviging, steunen erbij, en de rem erop, en gaan met die banaan. En als jullie niets meer van mij weer horen hier op Tweakers, dan is het dus fout afgelopen. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36

Je zal niet de eerste zijn die met steiger en al een x aantal meter naar beneden lazert.

Snap niet waarom je zoveel plusjes krijgt..
Niet lullig bedoeld maar komt wel zo over.

Hij heeft al een goede oplossing, hij wil al platen onder de wielen zetten en vraagt alleen na of het voldoende is betreft type plaat wat hij in gedachten heeft.

Dus de nodige inzicht heeft hij al, als hij dit niet had dan zou hij die stijger gewoon op dat zand hebben gezet en had je dit topic niet gezien.

Ondertussen moedigen we iedereen aan lekker met de computers te knutselen met de mogelijke brand of elektrocutie gevaar en dat terwijl die aangeven geen idee te hebben waar ze aan beginnen. "Houd er maar YouTube bij".

Als er op deze manier gereageerd blijft worden durft een hele groep niks meer op het forum te zetten zonder ervoor mee voor schut gezet te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Fore!
Het gebrek aan inzicht blijkt maar weer uit het feit dat hij het geen probleem vind om met een steiger van 4,2mtr hoog een werkhoogte van 5mtr aan te houden.

Je bent dan gewoon onveilig en onverstandig bezig. Dat mag natuurlijk al particulier maar ik vind het van weinig inzicht en verantwoordelijkheid getuigen.

Dat vind ik. En daar mag jij het mee oneens zijn.

En dat jij vind dat ik dat niet goed breng, tja.... ook dat mag jij vinden. Ik vind het nogal een verschil, knutselen met een computer met kans op kortsluiting of een steiger onveilig neerzetten en jezelf en je directe omgeving in gevaar brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:20:
@Fore!
Het gebrek aan inzicht blijkt maar weer uit het feit dat hij het geen probleem vind om met een steiger van 4,2mtr hoog een werkhoogte van 5mtr aan te houden.

Je bent dan gewoon onveilig en onverstandig bezig. Dat mag natuurlijk al particulier maar ik vind het van weinig inzicht en verantwoordelijkheid getuigen.

Dat vind ik. En daar mag jij het mee oneens zijn.

En dat jij vind dat ik dat niet goed breng, tja.... ook dat mag jij vinden. Ik vind het nogal een verschil, knutselen met een computer met kans op kortsluiting of een steiger onveilig neerzetten en jezelf en je directe omgeving in gevaar brengen.
Ik wil niet op m'n tenen staan, ik kan wel een lagere steiger kiezen, maar ik wil hier gewoon even goed voor zitten. Maar m'n schoonpa heeft in de bouw gezeten, kan hem natuurlijk ook even vragen, maar dacht, ik gooi eerst hier even een balletje op, want meer ogen = beter natuurlijk.

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je dient juist een hogere steiger te nemen als je werkhoogte 5mtr gaat zijn en je steiger is maar 4.2mtr hoog. Dan sta je namelijk op het hoogste punt van de steiger zonder enige bescherming om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:26:
Je dient juist een hogere steiger te nemen als je werkhoogte 5mtr gaat zijn en je steiger is maar 4.2mtr hoog. Dan sta je namelijk op het hoogste punt van de steiger zonder enige bescherming om je heen.
Dan is dat wat anders weergegeven denk ik. Ik ga natuurlijk niet op een platform staan zonder ook maar enige bescherming om mee heen met het risico dat ik naar beneden donder. Dat begrijp ik ook wel :P Het gaat mij er alleen om of bijv die 18mm platen of steigerplanken voldoende zijn. En dat zijn ze begrijp ik hieruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@NeFoRcE Als jij denkt dat je goed bezig bent laat je dan vooral niet door mij tegenhouden. Mij gaat het om je veiligheid. Succes met klussen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

NeFoRcE schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:22:
[...]

Ik wil niet op m'n tenen staan, ik kan wel een lagere steiger kiezen, maar ik wil hier gewoon even goed voor zitten. Maar m'n schoonpa heeft in de bouw gezeten, kan hem natuurlijk ook even vragen, maar dacht, ik gooi eerst hier even een balletje op, want meer ogen = beter natuurlijk.

-O-
Men laat zich hier in dit topic weer eens van hun 'beste' kant zien, trek het je niet te hard aan. Wat hierboven wordt gezegd klopt inderdaad, je moet een hogere rolsteiger nemen wanneer je op 5 meter wil werken. De leuning dient minimaal 1 meter hoog te zijn, dus je hebt een rolsteiger nodig van minimaal 6 meter.

Ik heb trouwens zo vaak op een rolsteiger gestaan op een zachte ondergrond; dat is in feite geen probleem wanneer je zorgt dat de steiger stabiel staat en er stabilisatoren opzitten om omvallen te voorkomen. In het zand of op het gras legt ik meestal een plaatje multiplex onder de wielen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gisteren in Maarssen, zo ±17:00: Man zwaargewond na val van steiger in Maarssen

Dus pas op @NeFoRcE :Y Dit ik gun je ook weer niet ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Een werkhoogte van 5m (dus met je handen kunnen reiken tot 5m) is natuurlijk wat anders dan een platformhoogte van 5m (hoe ga je dat überhaupt voor elkaar krijgen bij een steiger van 4,2m?).

Een gemiddelde persoon kan makkelijk werken 2m boven zijn voeten, dus een werkhoogte van 5m betekent een platformhoogte van 3m. Lijkt me prima in een steiger van 4,2?

Edit: (denk overal even 1m vanaf...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KC5NDQVPBJl1PU1PbykvND5e/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 06-08-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Xander Wel als je ervan uitgaat dat de platformhoogte 4,2mtr is. Dat lees ik nergens bij TS. Alleen dat de steiger 4,2mtr hoog is. Dus de daadwerkelijke hoogte van de steiger.

Voor de duidelijkheid houd ik de termen maar even aan die in je plaatje worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 07:10
NeFoRcE schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:31:
[...]

Dan is dat wat anders weergegeven denk ik. Ik ga natuurlijk niet op een platform staan zonder ook maar enige bescherming om mee heen met het risico dat ik naar beneden donder. Dat begrijp ik ook wel :P Het gaat mij er alleen om of bijv die 18mm platen of steigerplanken voldoende zijn. En dat zijn ze begrijp ik hieruit :)
Regel je er ook een valharnas bij :)
Dan wel zekeren het liefst op een hoger punt dan waar je aan het werk bent.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:49:
@Xander Wel als je ervan uitgaat dat de platformhoogte 4,2mtr is.
Dat lijkt me een rare aanname, bij een werkhoogte van 5m. Dat is niet bepaald fijn schilderen, op kruishoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Xander Volgens mij snappen wij elkaar niet.

Hij zegt toch heel duidelijk dat zijn steiger 4,2mtr hoog is? Dus niet platformhoogte. Als zijn werkhoogte dan 5mtr is, dan is hij toch 80cm boven de maximale hoogte van de steiger aan het werk. :?

Anywayz, ik had TS al succes, en veiligheid, toegewenst. d:)b Ik ben weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:01:
@Xander Volgens mij snappen wij elkaar niet.

Hij zegt toch heel duidelijk dat zijn steiger 4,2mtr hoog is? Dus niet platformhoogte.
Exaxt d:)b Dus zolang zijn platformhoogte maar niet boven 3,2m komt is er niets aan de hand.
Als zijn werkhoogte dan 5mtr is, dan is hij toch 80cm boven de maximale hoogte van de steiger aan het werk. :?
Er zijn leuningen op knie- en heuphoogte voorgeschreven. Dat de rest van je romp 80cm boven de steiger uitsteekt is geen probleem.

Dus dit is in mijn ogen onzin:
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:20:
@Fore!

Je bent dan gewoon onveilig en onverstandig bezig.
Graag onderbouwen waarom dat onveilig en onverstandig is.
Met een platform op 3,20m sta je dus niet op het hoogste punt.

Ik heb TS alleen de steigerhoogte en de werkhoogte zien noemen. Als hij dezelfde definitie van "werkhoogte" heeft als de rest van de wereld dan is er niets aan de hand. (Hint: dat is dus iets anders dan stahoogte)

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 06-08-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
NeFoRcE schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:27:
Goedemorgen!

Wij zijn ons huis aan het verven buitenom. Nu zijn we aangekomen om op hoogte te werken en willen we een bouwsteiger plaatsen.

Nu is het zo dat de plek waar de steiger moet komen, gras is. En waar dus de zwenkwielen hoogstwaarschijnlijk wat in weg zakken. Hoe kan ik dit voorkomen? 4 tegels onder de wielen? Of bijv een grote 18mm underlaymentplaat doormidden zagen en deze onder de wielen zetten? Zou dit voldoende zijn?
Mijn ervaring: Huur een hoogwerker...
1. scheelt veel werk met opbouwen
2. is veiliger
3. werkt makkelijker
4. Scheelt veel werk met afbreken

Ik heb destijds bij het schilderen van mijn huis een nifty 90 gehuurd. Ding kan door een normale deurbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:31

Reptile209

- gers -

BB-One schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:08:
[...]

2. is veiliger
3. werkt makkelijker

Ik heb destijds bij het schilderen van mijn huis een nifty 90 gehuurd. Ding kan door een normale deurbreedte.
En waarom zou die niet net zo hard wegzakken en omlazeren in het gras als een steiger? O-)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BB-One schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:08:
[...]

2. is veiliger
3. werkt makkelijker

Lijkt me een bijzonder slecht plan!

Zo'n hoogwerker goed stempelen kan naar mijn idee veel meer bij mis gaan dan met het opbouwen van een 2-delige steiger. En de stabiliteit van de ondergrond wordt ineens veel belangrijker. Laat dat nu net de grootste zorg van TS zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:34

TheBorg

Resistance is futile.

Hij heeft het inzicht dat het onveilig zou kunnen zijn. Dat is inzicht genoeg. Nu wil hij iets leren door het andere mensen te vragen. Wat is daar mis mee? Een schilder wordt niet geboren met de kennis van het opstellen van steigers. Dat heeft hij ook geleerd.
Je kunt ook je vloeren en muren bekleden met matrassen en stil in een hoekje gaan zitten want dan kan er niks met je gebeuren.
Tuurlijk, lekker geld verspillen aan dingen die @NeFoRcE ogenschijnlijk zelf kan. Niet lekker buiten met je handen bezig zijn. Niet genieten van het eindresultaat van je eigen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Reptile209 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:10:
[...]

En waarom zou die niet net zo hard wegzakken en omlazeren in het gras als een steiger? O-)
Veiligheidskenmerken:

Drukgevoelige stempels
Hoorbaar alarm

Weet je in ieder geval dat je gaat vallen O-)

Maar even serieus:

Wel eens een steiger opgebouwd en dan er achter komen dat je niet de juiste planken etc onder de stempels/poten hebt? Kun je weer opnieuw gaan opbouwen.... En het is makkelijker bij een hoogwerker om goed te stempelen, bijvoorbeeld onder een stempel twee planken leggen ivm kuil en bij een ander maar 1 of helemaal geen. Plus dat je een steiger maar op een plek kan neerzetten, terwijl je bij een hoogwerker meestal meerdere plekken tot je beschikking hebt rekening houdend met de reikwijdte etc.
Pagina: 1