Hoofdzekering wordt warm na plaatsing slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SlitheryImp
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-08-2025
Dag allemaal, mijn excuses als dit de verkeerde forum is.

Afgelopen vrijdag avond is er een slimme meter bij ons geplaatst, de monteur gaf ook aan dat wij 1 x 25A hadden, hij heeft dit aangepast naar 3 x 25A (Krachtstroom?). Ik weet niet of dat relevant is, maar zeg het voor de zekerheid.

Het viel me op toen ik de schapjes wilde terugzetten voor mijn NAS dat het zwart kstje onder de meter nu aardig warm wordt. Geen idee of het vroeger ook zo was, maar het viel me nu direct op, dus ik vermoed dat het niet zo was daarvoor.

Het gaat om dit kastje:

Afbeeldingslocatie: https://kqgbxg.bl.files.1drv.com/y4m0gTK5Bfgd66UbUpu2bKiHKqv-xmRPyVLFkg-nTcXGa8QjIxDrjAgPVStiuD_eWuxYapbdfG8efNZls7_lT1vQSSRBSPT4oGsXsQx1hyIrhKcFeBFsqNY6hgRJW0JOHWcuBK8QoAVqjKuyY1Yh321x-V9sfeady4bcuE1ks951AEWSF1srrYw90epmXCIQ3Qs?width=364&height=485&cropmode=none

Links boven schommelt het temperatuur tussen de 50 en 60 graden met normaal gebruik (500-600w continu). Ik durf haast niet de oven aan te zetten om het te testen met een grootverbuiker :)

Afbeeldingslocatie: https://mj9hiw.bl.files.1drv.com/y4mtNR_G5KQ0O9XllTzcqjtNzaT822102oH6_Euv-_7zGIaEboyNZSMIEminHtfB-fm9d0vqi_0ww_wM-3oTQmjdnauKBgcaeaavgR-4tl9DVNe97195oGaIIrE0wL4mWlbnqMIPrr1pMlBL4Xpi1jdXr6Sk2tMz6e_623R4xSiPt4zZgxbs7tUBxYLyOzd6BM5?width=527&height=703&cropmode=none

Is dit "normaal" of kan k het best contact opnemen met Liander?

Edit: vergeten te zeggen, vanmorgen was na een nacht luipverbruik (rond de 180W) het kastje ook aardig warm, niet gemeten (was net wakker) maar vermoed zo'n 40-45 graden.

[ Voor 65% gewijzigd door SlitheryImp op 05-08-2019 08:38 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 05-08-2019 10:31)

• SlitheryImp
Zekering zat niet goed op zijn plek, je kon zelfs een klein rood puntje zien knipperen:

Afbeeldingslocatie: https://lsqi6a.bl.files.1drv.com/y4m7Gn-B8Wyg7hW79EFFceOEyyQHys8a603nDl04f3CVd2JErZL7xmGUK6QMhLkWRY3neqG8ZFvc1xCylo-jK0UOCLTEo1eqIkSrbN47rmStE0aUPezGUyoGNbdTT0JivOqfan3k-Cuj1M6C4spCYJiXOfPwkSf2vjmed8IYyDsU_FEZDZmyPwO3hHff3cU5kPv?width=647&height=485&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://bmqeqq.bl.files.1drv.com/y4mo9uzJMhHsYEyYTo0elc0wGbsIshhQRwFlrREo_CThZQupCbZzi-UeXAzsRATVGUjkC7zoRZIIvgLyd_4Q1qbZip7WcMYH6-AriEkMeYqB2YMhIR11ghO-yycf9lUoYm3NSygWbkgpQg-iIJlRkbYiNKHC6yn5AiFUNS08_bdH15m_vXOJg9pk1SbVPUFLg2K?width=583&height=708&cropmode=none

Alle reacties

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

lytjepole

Schier?

Ja hoor, bel liander meteen!

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:25
Dat is niet gebruikelijk dat elektrische bedrading zo warm wordt. Ik zou Liander even bellen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Verwijderd

Inderdaad hoofdschakelaar uit! Direct net beheerder bellen daar zit een schroef niet goed vast en staat te knetteren!

als je nul eruit fikt kun je AL je apparatuur weggooien, een kneterende fase is ook schadelijk dus stroom eraf en BELLEN!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2019 07:09 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
Zit waarschijnlijk een draad niet meer goed vast. Met dergelijke lage vermogens al zoveel warmte ontwikkeling is niet OK. Storingsdienst bellen! Met 3-fase extra gevaarlijk idd, als de nul los ligt.

Wel handig dat je een FLIR hebt :D Ik zou als de monteur klaar is nog even een foto maken met kap open terwijl hij er nog is en dan oven, waterkoker e.d. even aanzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2019 07:12 ]

• SlitheryImp
Dankjewel voor de snelle reacties. Net Liander gebeld, dame van de storingsdienst vond het blijkbaar niet zo ernstig, wordt binnen 10 dagen teruggebeld...:s

Ik zal even de FLIR photo op de Twitter van Liander plaatsen, misschien reageren ze daar op.

[ Voor 7% gewijzigd door SlitheryImp op 05-08-2019 07:20 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:13
SlitheryImp schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:20:
Dankjewel voor de snelle reacties. Net Liander gebeld, dame van de storingsdienst vond het blijkbaar niet zo ernstig, wordt binnen 10 dagen teruggebeld...:s

Ik zal even de FLIR photo op de Twitter van Liander plaatsen, misschien reageren ze daar op.
Dat is niet acceptabel. Gewoon terugbellen en eisen dat er per direct iemand langskomt. Zeg desnoods dat je een "brandlucht" ruikt. Dan komen ze sneller ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11

Yucon

*broem*

Kun je hier zelf dan de stroom van afhalen? Of bedoelen jullie alle groepen die erachter zitten uitschakelen?

• SlitheryImp
Ik heb ze via Whatsapp benaderd en photos gestuurd, ze komen nu binnen 2 uur.

Test met oven (2KW) ging van 45 naar 53 graden in 3 minuten

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
Hangt er een rookmelder in je meterkast en heb je een brandblusser geschikt voor elektra?

• ThinkPad
Yucon schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:30:
Kun je hier zelf dan de stroom van afhalen?
Nee. Er zitten zekeringen in het kastje, maar die is verzegeld en kun je dus niet bij.
Of bedoelen jullie alle groepen die erachter zitten uitschakelen?
Ja, als je dat doet is er geen afname meer en dus geen warmte ontwikkeling meer.
SlitheryImp schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:37:

Heel goed, denk dat ze zo bij je op de stoep staan.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 05-08-2019 07:41 ]

• Panzer_V

Well done! Goed doorgepakt.

Houdt ons wel even op de hoogte van het monteurs bezoekje. Wij zijn met zijn allen natuurlijk reuze benieuwd wat voor fout er gemaakt is ;)

• AjDuLion
  • Laatst online: 02-02 00:17
ben benieuwd hoe dit afloopt en/of de monteur inderdaad een fout heeft gemaakt met de bedrading

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:53
Waarom past hij het aan naar krachtstroom als je er niet om gevraagd hebt?
Bedoelde hij misschien 1x35A?

[ Voor 17% gewijzigd door Jimster op 05-08-2019 07:59 ]

• SlitheryImp
Ik werd enthousiast door Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera topic, en heb vorig jaar de FLIR One aangeschaft als SInterklaaskado voor mezelf.

Mijn vrienden/familie vinden het een 'ddur speelgoedje' dat je maar een keer gebruik, maar het is toch wel fijn in zo'n situatie bewijs te kunnen leveren dat je dan ook direct serieus genomen wordt. (blijft ook een duur speelgoedje, maar het blijft leuk)

[ Voor 6% gewijzigd door SlitheryImp op 05-08-2019 07:56 ]

Verwijderd

heb je nu wel de stroom afgezet.... een knetterde verbinding is funest voor je apparaten!!

• SlitheryImp
jeroen3 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:41:
Hangt er een rookmelder in je meterkast en heb je een brandblusser geschikt voor elektra?
Nooit gedacht om een rookmelder in de meterkast zelf te plaatsen, heb wel een in de gang waar de meterkast staat. (en ik heb de meterkastdeur open laten staan vannacht om het iets koeler te houden)
Jimster schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:53:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik zal het navragen als de monteur er is.

• jeroen3
Overigens, als de meterkast dicht is en vol met rook, dan is het openen ervan ook erg gevaarlijk. Want dan komt er ineens zuurstof bij. Om het maar even te vermelden.

• SlitheryImp
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:07:
heb je nu wel de stroom afgezet.... een knetterde verbinding is funest voor je apparaten!!
Liander vond het niet nodig om de stroom uit te zetten, dus ik hoop dat ze gelijk hebben. Ik heb wel alvast alle stekkers eruitgetrokken van de niet nodige apparaten.

Mijn belangrijke/gevoelige apparatuur hangt achter een UPS, en we maken alleen gebruik van laptops, dus ik ga er van uit dat dat goed is zo.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:09
@SlitheryImp Helaas werkt de Flir foto niet meer. Daar ben ik (en waarschijnlijk) ook andere Tweakers erg benieuwd naar!

• SlitheryImp
SniperGuy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:26:
@SlitheryImp Helaas werkt de Flir foto niet meer. Daar ben ik (en waarschijnlijk) ook andere Tweakers erg benieuwd naar!
Ik heb beide verplaatst van Google Images naar OneDrive, zie je ze nu?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:09
@SlitheryImp Yes! :Y

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:23

Theo

moederbord

SlitheryImp schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:22:
[...]

Liander vond het niet nodig om de stroom uit te zetten, dus ik hoop dat ze gelijk hebben. Ik heb wel alvast alle stekkers eruitgetrokken van de niet nodige apparaten.

Mijn belangrijke/gevoelige apparatuur hangt achter een UPS, en we maken alleen gebruik van laptops, dus ik ga er van uit dat dat goed is zo.
Trek de stekkers ook even uit de muur van je koelkast, vriezer, wasmachine enz. Met name de koelkast/vriezer die kunnen best een paar uren zonder stroom mits je ze dichthoudt. Beter nu even je bier drie graden opwarmen dan zo een kapotte vriezer :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• Panzer_V
Theo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Beter nu even je bier drie graden opwarmen dan zo een kapotte vriezer :P
Ik hoop niet dat jij je bier in je vriezer bewaard.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jimster schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:53:
Vaak wordt de term krachtstroom misbruikt voor een drie fasen aansluiting. Een 3x25A aansluiting is gewoon een normale aansluiting en vaak te prefereren boven een 1x35A met het hoog op elektrisch koken, elektrische auto opladen en warmtepomp/zonnepanelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord

• SlitheryImp
Zekering zat niet goed op zijn plek, je kon zelfs een klein rood puntje zien knipperen:

Afbeeldingslocatie: https://lsqi6a.bl.files.1drv.com/y4m7Gn-B8Wyg7hW79EFFceOEyyQHys8a603nDl04f3CVd2JErZL7xmGUK6QMhLkWRY3neqG8ZFvc1xCylo-jK0UOCLTEo1eqIkSrbN47rmStE0aUPezGUyoGNbdTT0JivOqfan3k-Cuj1M6C4spCYJiXOfPwkSf2vjmed8IYyDsU_FEZDZmyPwO3hHff3cU5kPv?width=647&height=485&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://bmqeqq.bl.files.1drv.com/y4mo9uzJMhHsYEyYTo0elc0wGbsIshhQRwFlrREo_CThZQupCbZzi-UeXAzsRATVGUjkC7zoRZIIvgLyd_4Q1qbZip7WcMYH6-AriEkMeYqB2YMhIR11ghO-yycf9lUoYm3NSygWbkgpQg-iIJlRkbYiNKHC6yn5AiFUNS08_bdH15m_vXOJg9pk1SbVPUFLg2K?width=583&height=708&cropmode=none

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:59

OmeJoyo

This is me

Prachtig hoe zo'n callcenter medewerker zich dus geen zorgen kan maken over dat het heet wordt. Dat is echt een leerpunt want iets dat zo afwijkt zou toch echt een alarmbel moeten zijn.

Super dat je er wel achteraan bent gegaan en zo erger hebt voorkomen want dit had toch met enige zekerheid een echt probleem geworden.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:25
SlitheryImp schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:22:
[...]

Je kunt toch gewoon je eigen hoofdschakelaar uitzetten? Dan loopt er geen stroom meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
OmeJoyo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:29:
Prachtig hoe zo'n callcenter medewerker zich dus geen zorgen kan maken over dat het heet wordt. Dat is echt een leerpunt want iets dat zo afwijkt zou toch echt een alarmbel moeten zijn.
Ik denk dat @SlitheryImp hier ook een officele klacht van moet maken. Dit zodat het call center hiervan kan leren.

Dit zijn fouten die grote gevolgen kunnen hebben en niet gemaakt had mogen worden.

• AjDuLion
Zo zou me niets verbazen als die zekering of door was gegaan of toch brand veroorzaakt had..

hoe reageerde de monteur ?

• jeroen3
Heb je een nieuwe zekering gekregen?

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:54

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

9/10 Was die zekering gesprongen binnen het uur (of max een paar uur). Brand denk ik dat je wel redelijk veilig rond zat. Maar die dienstverlening was inderdaad gewoon fout.
Mensen bellen met duidelijke symptomen die opgelost kunnen worden voor het dringend/ernstig wordt. Maar het werd verkeerd ingeschat.

Nieuwe zekering zou inderdaad wel mogen. Gaan ze nog niet over naar het plaatsen van automaten trouwens? :|

[ Voor 15% gewijzigd door Joindry op 05-08-2019 10:01 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Dergelijke smelt zekeringen blijven belachelijk lang goed werken, mits ze goed geinstalleerd zijn natuurlijk. Bij normale situatie worden die niet warm en is er geen slijtage (op mijn werk hebben we een sturingskast met 3x380V 63A aansluiting van 30 jaar oud met deze smeltzekeringen, zijn nog altijd prima in orde en worden niet heet).
Automatische zekeringen worden warm(er) bij gebruik, er zit een veer in die slapper wordt, na een tijdje worden ze "trigger happy" en springen ze de hele tijd af (pro-tip: automatische zekeringen mee cycleren tussen -50°C en +65°C is niet zo'n goed id, na 10jaar kappen ze er mee).

Hoe lang denk je dat het verzegelde stuk van een huisaansluiting ongewijzigd blijft? Meer dan 50 jaar is geen uitzondering, dus dan is een "oude" smeltzekering mss wel de betere keuze.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
Omdat automaten warm worden plaatst de netbeheerder ze niet tegen elkaar.
De levensduur is veel langer als ze hun warmte kwijt kunnen.
Mijn ouders hebben 3x25A automaten ook nu ook >25jaar zonder dat ze er ooit uit geklapt zijn.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Joindry schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:01:
Gaan ze nog niet over naar het plaatsen van automaten trouwens? :|
Alleen bij nieuwe installaties of installaties die flink worden vernieuwd, waarbij ook de aansluiting van buitenaf wordt vernieuwd in combinatie met de meter en dergelijke. In principe voldoen oude stoppen nog prima, alleen gaan ze altijd in het weekend stuk waardoor je aan de beurt bent om dit door een zegelgerechtigde installateur te laten vervangen.

Op zich hoefde in deze situatie de zekering niet door te smelten. Er was immers geen sprake van een overbelasting. Er was sprake van een overgangsweerstand waardoor 2 delen warm werden. Daar gaat een zekering in principe niet tegen helpen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 23:10
jeroen3 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:00:
Heb je een nieuwe zekering gekregen?
Nieuwe zekering, houder en pasmoer mag ik hopen.

Dat heeft waarschijnlijk lekker staan knetteren / inbranden en dan staan er nu kleine laspuntjes op de contactvlakken. Dat los je niet meer op door de houder wat strakker te draaien.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SlitheryImp
Hij maakte zich niet zo druk eigenlijk. Ik vroeg of ik terecht de storingsdienst had gebeld en hij zei dat als ie er nu niet was had ie toch binnen een paar dagen langs moeten komen omdat we dan zonder stroom hadden gezeten.

Zekering is vervangen *. Ben alleen helemaal vergeten nog fotos met de FLIR te maken met de kast open.

Edit: * Ik ben er vanuit gegaan dat de zekering is vervangen, weet het eerlijk gezegd niet zeker maar kan me haast niet voorstellen dattie de oude terug zet. Ik heb zijn werk niet gecontroleerd, heb er zelf te weinig verstand van en ga er vanuit dat hij dat wel heeft :)

[ Voor 23% gewijzigd door SlitheryImp op 05-08-2019 10:41 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
Zo te zien zit je nog op 1 fase, kun je dit eens verifiëren op de meter (zie je daar separaat verbruik L1/L2/L3)?

Zit er dan wel een 35A-zekering in?

Overigens zou ik het logischer vinden om 1-fase zo te laten. Zomaar aanpassen naar 3-fasen zou in overleg met de installateur/klant moeten en niet op eigen initiatief van de netbeheerder. Of zou de monteur bedoeld hebben dat hij 1x25A heeft gewijzigd naar 1x35A? Dat lijkt me dan wel wenselijk.

[ Voor 48% gewijzigd door nescafe op 05-08-2019 11:11 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Xander schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Nieuwe zekering, houder en pasmoer mag ik hopen.

Dat heeft waarschijnlijk lekker staan knetteren / inbranden en dan staan er nu kleine laspuntjes op de contactvlakken. Dat los je niet meer op door de houder wat strakker te draaien.
Het lijkt me echt wel nodig dat ook de pasmoer vervangen wordt, anders zit je binnenkort weer.

• Joindry

Joindry

sypie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Opwarming ... Daar gaat een zekering in principe niet tegen helpen.
Maar een automaat wel, vandaar mijn vraag of ze de gehele boel niet gingen vervangen.
Ik vind het best wel knudde dat ze terwijl ze toch aan bezig zijn, niet het geheel vervangen wordt. Zeker omdat je weet dat de voet ook aangepast moet worden.
Ok, de oude werken best veilig. Maar niet op evenveel gebieden (thermische beveiliging) en vooral het ongemak dat iedere keer de boel afslaat dat je iemand moet bellen!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nescafe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:03:
Zo te zien zit je nog op 1 fase, kun je dit eens verifiëren op de meter (zie je daar separaat verbruik L1/L2/L3)?

Zit er dan wel een 35A-zekering in?

Overigens zou ik het logischer vinden om 1-fase zo te laten. Zomaar aanpassen naar 3-fasen zou in overleg met de installateur/klant moeten en niet op eigen initiatief van de netbeheerder. Of zou de monteur bedoeld hebben dat hij 1x25A heeft gewijzigd naar 1x35A? Dat lijkt me dan wel wenselijk.
Waarom zou je een upgrade van 1x25A naar 3x25A weigeren? Als klant ga je niet extra betalen, het tarief is hetzelfde voor 1x25A, 1x35A en 3x25A. Enkel bij 3x35A ga je meer betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:35
Omdat je dan vrijwel altijd je hele kast moet aanpassen. Andere hoofdschakelaar, bedrading, mogelijk extra aardlekschakelaar etc. Handiger is naar 1x35A mits het een 40A geschikte groepenkast betreft, echter wordt dat wel krap gezien de dunne huisaansluitkabel..

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ThinkPad
Topictitel wat duidelijker gemaakt :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:00:
Omdat je dan vrijwel altijd je hele kast moet aanpassen.
Dat er 3 draden aangesloten zijn en dat de zekeringen geplaatst zijn wil niet zeggen dat je ook 3 fasen moet gebruiken. Je hele woning kan prima op één fase draaien, zonder problemen. Enkel wanneer e overweegt om elektrisch te gaan koken, een EV aanschaft of een warmtepomp gaat installeren komt het van pas. Tot die tijd lekker laten zitten en verder niks mee doen.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-01 07:00
Van de zotte dat Liander hier zo lauwtjes op reageert.

Je zult maar nietsvermoedend op bed liggen en de rookmelders horen gaan, moet er niet aan denken.

Ik zou in jouw geval *zeker* een officiële klacht neerleggen, langs iedere mogelijke weg.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Jim423
sypie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:03:
[...]
Dat er 3 draden aangesloten zijn en dat de zekeringen geplaatst zijn wil niet zeggen dat je ook 3 fasen moet gebruiken. Je hele woning kan prima op één fase draaien, zonder problemen. Enkel wanneer e overweegt om elektrisch te gaan koken, een EV aanschaft of een warmtepomp gaat installeren komt het van pas. Tot die tijd lekker laten zitten en verder niks mee doen.
Ik weet niet hoe het hedendaags is maar vroeger leverde de netbeheerder niet op (in een bestaande situatie) als de kast niet geschikt was. Dus opgerolde draadjes van L2 L3 en L1 + N aangesloten op de 2P hoofdschakelaar bijv. ging hem niet worden. Misschien dat ze tegenwoordig soepeler zijn maar ik betwijfel het :)
Skyrunner schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:15:
Van de zotte dat Liander hier zo lauwtjes op reageert.

Je zult maar nietsvermoedend op bed liggen en de rookmelders horen gaan, moet er niet aan denken.

Ik zou in jouw geval *zeker* een officiële klacht neerleggen, langs iedere mogelijke weg.
Goed plan maar ik ben bang dat er weinig mee gebeurd. Het is gewoon lopendebandwerk dit natuurlijk. Als er iets kapot is gegaan is het een ander verhaal natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Skyrunner
Jim423 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:18:
Goed plan maar ik ben bang dat er weinig mee gebeurd. Het is gewoon lopendebandwerk dit natuurlijk. Als er iets kapot is gegaan is het een ander verhaal natuurlijk.
Ik vrees dat je gelijk hebt, maar met die prachtige FLIR beelden heb je wel een sterk stukje bewijs in handen. Ik zou zelfs een officiële aansprakelijkheidsstelling overwegen in dit geval.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Joindry schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:01:
9/10 Was die zekering gesprongen binnen het uur (of max een paar uur).
Nee, dit is onzin. De warmteontwikkeling komt niet door een hoge stroom, maar door een hoge weerstand. Zekeringen springen door overstroom, niet doordat er ergens in een installatie een warmteontwikkeling is.
Nee, ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart ® op 05-08-2019 12:49 ]

Cunning linguist.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
@Bart ®
Een smelt-zekering bewaakt overstroom dat doet hij doordat bij een grote stroom het draad smelt door de temperatuur.
Dus warmteontwikkeling in een kast kan zeker bijdragen aan het eerder smelten van het draad in de zekering.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

leonbong schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:50:
@Bart ®
Een smelt-zekering bewaakt overstroom dat doet hij doordat bij een grote stroom het draad smelt door de temperatuur.
Dus warmteontwikkeling in een kast kan zeker bijdragen aan het eerder smelten van het draad in de zekering.
Dat doorsmelten is niet bij temperaturen van 60 graden.

Cunning linguist.

Verwijderd

Skyrunner schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:38:
Ik zou zelfs een officiële aansprakelijkheidsstelling overwegen in dit geval.
Aansprakelijkheid voor wat? Er is toch geen schade?

• Joindry

Joindry

Bart ® schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Nee, dit is onzin. De warmteontwikkeling komt niet door een hoge stroom, maar door een hoge weerstand. Zekeringen springen door overstroom, niet doordat er ergens in een installatie een warmteontwikkeling is.

[...]

Nee, ook niet.
Is geen onzin, gemiddelde stroom blijft misschien dezelfde, maar bij slecht contact krijg je dender. Die dender geeft wel iedere keer kleine piekstromen, die als een tijdsklok werken op je smeltzekering.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Joindry schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Is geen onzin, gemiddelde stroom blijft misschien dezelfde, maar bij slecht contact krijg je dender. Die dender geeft wel iedere keer kleine piekstromen, die als een tijdsklok werken op je smeltzekering.
Ligt eraan of het slechte contact zit te rommelen. Als de verbinding vast is maar gewoon een hoge weerstand heeft, dan heb je dat niet.

Cunning linguist.

• AjDuLion
best case was de zekering geploft

worst case (Gezien dat ding al een weekend heeft gestaan zonder te ploffen heel veel smelten van de kabels met mogelijk brand tot gevolg..

Ik denk nog steeds dat de monteur en liander dit heel erg downplayen maar dat het echt wel fout had kunnen aflopen.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:21:
Overigens, als de meterkast dicht is en vol met rook, dan is het openen ervan ook erg gevaarlijk. Want dan komt er ineens zuurstof bij. Om het maar even te vermelden.
Als de gasmeter er ook hangt zijn er ventilatieopeningen.
De monteur die bij ons de slimme meter ophing draaide alle schroefverbindingen nog even na.
Gezien de houten achterwand had de schade veel groter kunnen zijn.

• Skyrunner
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Aansprakelijkheid voor wat? Er is toch geen schade?
Aansprakelijkheid voor het leveren van ondermaats werk. Ik ben geen expert in de installatietechniek, maar weet wel dat er NEN-standaarden zijn (bijv NEN-3140) waaraan een bevoegd persoon moet voldoen om überhaupt aan een installatie (onder spanning) te mogen werken.

Zo werk ik af en toe aan elektrische installaties van o.a. bagagesystemen (incl *kuch* Schiphol) en ik kan je verzekeren dat zonder bevoegdheid er een aansprakelijkheidsstelling volgt, met of zonder schade. Nu is dat natuurlijk een industriële tak van sport, dat wel.

• ThinkPad
Move naar 'Wonen & Verbouwen', aangezien het met duurzame energie niet zoveel van doen heeft.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit is helemaal geen 3-fase. Ik zou wel gratis 3-fase vragen als goedmakertje.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor mij ter lering: hoe zie je dit? Aangezien ik drie verschillende draden van "buiten" (lees: onderen) naar drie verschillende smeltveiligheden zie lopen. Wat zijn dat dan voor drie separate draden?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:33

TheBorg

Resistance is futile.

Zonder die camera zou dit wel eens anders afgelopen kunnen zijn. Toen ik je vraag las dacht ik, "bij mij is dat kastje ook warm.". Toen ik 60 graden zag dacht ik WTF.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:33

TheBorg

Resistance is futile.

Osiris schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:52:
[...]

Voor mij ter lering: hoe zie je dit? Aangezien ik drie verschillende draden van "buiten" (lees: onderen) naar drie verschillende smeltveiligheden zie lopen. Wat zijn dat dan voor drie separate draden?
De drie fasen. O-)

Maar als je goed kijkt is alleen de eerste aangesloten (aan de bovenkant).

Verwijderd

Joindry schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

Maar een automaat wel, vandaar mijn vraag of ze de gehele boel niet gingen vervangen.
Ik vind het best wel knudde dat ze terwijl ze toch aan bezig zijn, niet het geheel vervangen wordt. Zeker omdat je weet dat de voet ook aangepast moet worden.
Ok, de oude werken best veilig. Maar niet op evenveel gebieden (thermische beveiliging) en vooral het ongemak dat iedere keer de boel afslaat dat je iemand moet bellen!
Bij een maat van mij zit nog een stalen kast met allemaal serviesgoed (porselein) erin en in teer gegoten blanke aders.. bij vervangen van de meter en verzwaren aansluiting hebben ze het gewoon laten zitten het voldoet prima volgens de monteur. ( 60 jaar oud +/-)

Ook bij mijn verzwaring van 25 naar 35A 40 jaar oud alles laten zitten.

Volgens mij doen ze het vervangen van die kasten alleen in heel uitzonderlijke gevallen.

• SlitheryImp
TheBorg schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:02:
Maar als je goed kijkt is alleen de eerste aangesloten (aan de bovenkant).
Het is lastig te zien in mijn fotos, maar er is wel iets aangesloten. Zo te zien heeft de monteur zwarte draad gebruikt. (Er lag ook een bundeltje zwarte draad op de vloer toen hij bezig was)

Afbeeldingslocatie: https://1lpjnq.bl.files.1drv.com/y4mdEt2wTlnIEIfRUJCCJrB5z9x8twkaVkvFJYfoJM8P73JjNTl8VrmGUfZFh0YA9cO-hk4_IB95-Q8cKg_tsE_7oCz1hJHqVY3QyrXT7ZxNGtxd4G-tJFw0PwdJ08g3SzsHlPG3r8LVKP-2rFuOP8UI4e_V_HL90xPrCY5t_iuJzQc1VEI2-CZZwYc3edrgtYD?width=1438&height=512&cropmode=none

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
Mooi dat je dit zelf hebt kunnen vaststellen met die warmtebeeldcamera!

Als zoiets bij mij zou gebeuren zou ik het nooit geweten hebben tot het moment dat het echt was misgegaan, ben ik bang...

Catch a smile out there!

• kabeltjekabel
Osiris schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:52:
[...]

Ja, de kabel naar de straat wel, maar afgaand naar de meter *zag* ik maar 1 fasedraad (en de nul aan de rechterkant). Ik had de foto uit de TS gedownload en de helderheid opgeblazen. Maar inderdaad; er lijken zich inderdaad nog twee zwarte draden te verschuilen in het totaal zwarte deel.

@SlitheryImp ; heb je nu dan ook een 3-fase meter? En wat heb je boven de meter? Had je al een 4-polige hoofdschakelaar, of hebben ze 2 afgedopte draden laten rondslingeren?
Jim423 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:18:
[...]

Ik weet niet hoe het hedendaags is maar vroeger leverde de netbeheerder niet op (in een bestaande situatie) als de kast niet geschikt was. Dus opgerolde draadjes van L2 L3 en L1 + N aangesloten op de 2P hoofdschakelaar bijv. ging hem niet worden. Misschien dat ze tegenwoordig soepeler zijn maar ik betwijfel het :)

[...]
Kom maar eens kijken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Daar was laatst ook nog weer iemand die 3-fase meter had en twee afgedopte fasen achter zijn 2-polige hoofdschakelaar in een nieuwbouwwoning.

• Jim423
Daarom zeg ik ook: (in een bestaande situatie). Nieuwbouw is compleet cowboy nu. Zijn netbeheerders overigens ook niet blij mee (en voldoet ook niet, want netcode=faseverdeling) maarja oplevering gaat voor.
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:07:
[...]De bouwer die er vervolgens een 1-fase kastje boven bouwt zal gewoon gokken, en als je met 100 woningen gokt... komt er over het algemeen een redelijke verdeling uit.
Je schat ze nogal hoog in ;) Mijn ervaring is eerder: ''als je het tweede en derde draadje ook wilt gebruiken moet je de 3-fase groepenkast optie nemen". Met als gevolg: L1=248A L2=18A L3=16A.
Overigens zal dit bij bestaande bouw minder snel spelen echter ben je er dan zelf niet echt blij mee want je hoofdaansluiting gaat dan van 35A naar 25A als je niets doet (of je moet al 25A hebben).

Ik ben benieuwd of de draden omhoog komen in de groepenkast.

[ Voor 65% gewijzigd door Jim423 op 07-08-2019 19:30 ]

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:05:
Daarom zeg ik ook: (in een bestaande situatie). Nieuwbouw is compleet cowboy nu. Zijn netbeheerders overigens ook niet blij mee (en voldoet ook niet, want netcode=faseverdeling) maarja oplevering gaat voor.
De bouwer die er vervolgens een 1-fase kastje boven bouwt zal gewoon gokken, en als je met 100 woningen gokt... komt er over het algemeen een redelijke verdeling uit.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:08
@SlitheryImp Enigzins offtopic,maar omdat die FLIR toch een rol speelde in dit draadje; wat voor model gebruik je?

Edit: Oeps & tnx @Bart ®

[ Voor 14% gewijzigd door Freeaqingme op 07-08-2019 20:23 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Freeaqingme schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:20:
@SlitheryImp Enigzins offtopic,maar omdat die FLIR toch een rol speelde in dit draadje; wat voor model gebruik je?
SlitheryImp in "Hoofdzekering wordt warm na plaatsing slimme meter"

Cunning linguist.

• SlitheryImp
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:21:
@SlitheryImp ; heb je nu dan ook een 3-fase meter? En wat heb je boven de meter? Had je al een 4-polige hoofdschakelaar, of hebben ze 2 afgedopte draden laten rondslingeren?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar er is zover ik kan zien niks anders aangepast, dus het zou best kunnen dat er nu twee afgedopte draden in het kastje hangen.

Heb net het informatiefolder erbij gehaald, er is inderdaad een 3 fasen meter geplaatst. Foldertje heeft een link naar de volgende pagina:
https://liander.nl/3fasen

Zelf ziet u weinig verschil tussen de situatie voor en na. U ziet alleen dat de 3-fasenmeter groter is dan de 1-fasemeter die u had of heeft. Het enige verschil is dat er bij een 3-fasenmeter nog 2 fasen voorbereid zijn (zie nummer 2 in onderstaande afbeelding) maar niet in gebruik genomen. Wij sluiten de meter namelijk op dezelfde manier aan als de situatie was voordat wij langskwamen. Als u ook de 2 overige fasen op uw groepenkast wilt laten aansluiten, adviseren wij u een erkend installateur in te schakelen.

[ Voor 28% gewijzigd door SlitheryImp op 07-08-2019 21:12 ]

• kabeltjekabel
Wauw!
Krijg ik ergens extra kosten door de 3-fasenmeter?

Nee, wij plaatsen de 3-fasenmeter in uw geval gratis. Dat doen we alleen bij de aanbieding van de slimme meter vanaf 1 januari 2019 en alleen daar waar we geen extra werkzaamheden hoeven uit te voeren voor het plaatsen van dit type meter. Alle kosten die u jaarlijks via uw energieleverancier aan Liander betaalt blijven gelijk.
Iedereen die dus tot nog toe de slimme meter geweigerd heeft wordt dus nu beloond met gratis upgrade! 8)7

Wel goed dat ze nu dit standaard meenemen. Elders op dit forum heb ik dat ook wel eens gezegd dat ze dat zouden moeten doen. Maar ik wist niet dat het ondertussen al als beleid gedaan wordt. Zou handig zijn als ze vooraf een briefje er over zouden sturen. Kun je vast een 4P hoofdschakelaar ophangen.

Wel jammer dat enkele familieleden van mij dan niet geweigerd hebben en nu een 1-fase slimme meter hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-08-2019 21:42 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
Waarom is een (ongevraagde) 3-fasenaansluiting beter? Als je je meterkast niet ombouwt ga je wel even terug van 35A naar 25A.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• kabeltjekabel
nescafe schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:00:
Waarom is een (ongevraagde) 3-fasenaansluiting beter? Als je je meterkast niet ombouwt ga je wel even terug van 35A naar 25A.
35A is hier helemaal niet aan de orde geweest. @SlitheryImp is van 1x25 naar 3x25 gegaan.

• SlitheryImp
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:30:
35A is hier helemaal niet aan de orde geweest. @SlitheryImp is van 1x25 naar 3x25 gegaan.
Ja, klopt. Ik heb er zelf niet zo veel verstand van, maar ik vermoed dat als ik 35A had gehad, dat ik een 1-Fase meter had gekregen. Ik kan me niet voorstellen dat ze je 'upgraden' naar 3 fase terwijl je in de praktijk een downgrade van 35A naar 25A krijg. (met alle gevolgen voor installaties wat op 35A zijn berekend)

Of zou je mischien 3 x 35A krijgen in zo'n geval?

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik vraag me hierbij af, de gemiddelde Nederlander gaat niet echt in z'n meterkast kijken/voelen of z'n installatie warm wordt?
Hoe kom je dan achter zo iets?
Hetzelfde wat ik wel eens zie met omvormers van zonnepanelen die erg warm worden, gemiddeld houdt niemand dit bij toch?
Nemen we daardoor een risico? In dit geval van TS wel blijkbaar, maar hoe kunnen we ons hier tegen beschermen? Ik ga er meestal van uit dat het wel goed zal zijn..

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
AjDuLion schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:02:
best case was de zekering geploft

worst case (Gezien dat ding al een weekend heeft gestaan zonder te ploffen heel veel smelten van de kabels met mogelijk brand tot gevolg..

Ik denk nog steeds dat de monteur en liander dit heel erg downplayen maar dat het echt wel fout had kunnen aflopen.
Monteurs downplayen sowieso alles, ook omdat die op dat moment al weten dat het probleem over een halfuurtje is verholpen. Dat er dingen konden gebeuren maakt dan niet meer uit, dus is er geen druk nodig aan hun kant. Dat Liander er zo locaniek mee omgaat, dat stoort inderdaad wel. Die horen direct actie te ondernemen.

• kabeltjekabel
SlitheryImp schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:48:
[...]

Of zou je mischien 3 x 35A krijgen in zo'n geval?
No way. Dat kost normaliter namelijk ~700,- meer vastrecht paar jaar
Hsb-3 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:13:
Ik vraag me hierbij af, de gemiddelde Nederlander gaat niet echt in z'n meterkast kijken/voelen of z'n installatie warm wordt?
Hoe kom je dan achter zo iets?
Hetzelfde wat ik wel eens zie met omvormers van zonnepanelen die erg warm worden, gemiddeld houdt niemand dit bij toch?
Nemen we daardoor een risico? In dit geval van TS wel blijkbaar, maar hoe kunnen we ons hier tegen beschermen? Ik ga er meestal van uit dat het wel goed zal zijn..
Niet. Hoofdzekering zit in brandvertragend kastje met weinig zuurstof. Als e.e.a. maar heet genoeg wordt gaan er wel dingen meegeven. Vroeg of laat smelt het contact open of komt er sluiting waardoor een zekering doorgaat. Als het aan de onderkant van jouw zekeringhouder is... is dat in de wijkkast en mag 1/3e van de straat meegenieten.

Of dat een risico is; tja; er is zoveel te weten... Een opgerold haspel achter de gordijnen met drie wafelijzers er op gaat een heel wat grotere fik opleveren...
Pagina: 1