Ik heb diverse offertes voor een installatie ontvangen en hoop op jullie hulp om ze een beetje op waarde te beoordelen.
Situatie is als volgt: dak op zuidwest, hoek ongeveer 23 graden, 6 meter bij 9 meter. Geen noemenswaardige eigen obstructies, maar aan de westkant hebben de buren een dakkapel en op de scheiding richting oosten zitten twee pijpjes voor luchtafvoer. Stroompunt is enkelfasig, maar 3-fase voorbereid.

We verbruiken ongeveer 3100kWh op jaarbasis, maar ik wil overdimensioneren wegens plannen voor een ev.
Ik kijk daarom naar een setup van ongeveer 16 panelen, voor een vermogen van ongeveer 5000Wp of 4000kW tot 4500kW op jaarbasis.
Ik heb van Ice Energy, Helios, Zonneplan en Zonnemarkt offertes gekregen.
Ik twijfel over de volgende punten:
Andere (Zonneplan) zegt dat installatie met 16/18 panelen pas kan na upgrade 3-fasen, dus die valt af en was bovendien enige die offerte alleen na telefonisch gesprek deed.
Ik heb de key points van de offertes even op een rijtje gezet hieronder.
Heb ik belangrijke zaken gemist?
Iedereen installeert volgens NEN1010, biedt redelijke garanties etc, maar de enige die echt een plan heeft voor de kabels (en daar uitgebreid naar gekeken heeft) is Helios. Die gebruikt wel weer onderaannemers voor installatie, geen eigen team.
Laatste puntje: volgens Liander gaat de upgrade naar 3fasen evenzoveel maanden duren... 3 maanden wachten voor twee kabeltjes aansluiten...
Vorige bewoners konden dat destijds gratis doen, maar hadden er blijkbaar geen zin in 
edit: prijs per Wp toegevoegd)
Situatie is als volgt: dak op zuidwest, hoek ongeveer 23 graden, 6 meter bij 9 meter. Geen noemenswaardige eigen obstructies, maar aan de westkant hebben de buren een dakkapel en op de scheiding richting oosten zitten twee pijpjes voor luchtafvoer. Stroompunt is enkelfasig, maar 3-fase voorbereid.

We verbruiken ongeveer 3100kWh op jaarbasis, maar ik wil overdimensioneren wegens plannen voor een ev.
Ik kijk daarom naar een setup van ongeveer 16 panelen, voor een vermogen van ongeveer 5000Wp of 4000kW tot 4500kW op jaarbasis.
Ik heb van Ice Energy, Helios, Zonneplan en Zonnemarkt offertes gekregen.
Ik twijfel over de volgende punten:
- kwaliteit van de panelen
- heb ik wel daadwerkelijk optimizers nodig (ik heb zoals gezegd weinig schaduw, een dakkapel van de buren waaromheen te leggen is, en op het zuidoosten twee pijpjes)
- laatste punt: de omvormer.
Andere (Zonneplan) zegt dat installatie met 16/18 panelen pas kan na upgrade 3-fasen, dus die valt af en was bovendien enige die offerte alleen na telefonisch gesprek deed.
Ik heb de key points van de offertes even op een rijtje gezet hieronder.
| Panelen | Omvormer/optimizers | Wp | Prijs ex btw (per Wp) |
| Helios | |||
| 16x DENIM M300BB/WB-60 | SE 4000 HD wave / SE P300 | 4800Wp | Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
|
| 16x PHONO SOLAR PS300MBBSE | SE 4000 HD wave / SE P300 | 4800Wp | Members only:
Inloggen
|
| 16x BENQ AUO SunBravo | SE 5000 HD wave / SE P370 | 5120Wp | Members only:
Inloggen
|
| Ice Energy | |||
| 16x axitec/q-cell 310wp | goodwe5000ns / geen | 4960Wp | Members only:
Inloggen
|
| 16x axitec/q-cell 310wp | goodwe5000ns / SE P370 | 4960Wp | Members only:
Inloggen
|
| Zonnemarkt | |||
| 16x nsp 310wp | growatt 4200 / optie enphase 1655 | 4960Wp | Members only:
Inloggen
|
| 16x recom 310wp | growatt 4200 / optie enphase 1655 | 4960Wp | Members only:
Inloggen
|
| Zonneplan | |||
| 18x Trina 300Wp | SE5000 HD Wave | 5400Wp | Members only:
Inloggen
|
| 16x Trina 300Wp | SE4000 HD Wave | 4800Wp | Members only:
Inloggen
|
Heb ik belangrijke zaken gemist?
Iedereen installeert volgens NEN1010, biedt redelijke garanties etc, maar de enige die echt een plan heeft voor de kabels (en daar uitgebreid naar gekeken heeft) is Helios. Die gebruikt wel weer onderaannemers voor installatie, geen eigen team.
Laatste puntje: volgens Liander gaat de upgrade naar 3fasen evenzoveel maanden duren... 3 maanden wachten voor twee kabeltjes aansluiten...
edit: prijs per Wp toegevoegd)