Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb diverse offertes voor een installatie ontvangen en hoop op jullie hulp om ze een beetje op waarde te beoordelen.
Situatie is als volgt: dak op zuidwest, hoek ongeveer 23 graden, 6 meter bij 9 meter. Geen noemenswaardige eigen obstructies, maar aan de westkant hebben de buren een dakkapel en op de scheiding richting oosten zitten twee pijpjes voor luchtafvoer. Stroompunt is enkelfasig, maar 3-fase voorbereid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v2D60DDPYnaIoHWiAepdrbrX/full.png
We verbruiken ongeveer 3100kWh op jaarbasis, maar ik wil overdimensioneren wegens plannen voor een ev.
Ik kijk daarom naar een setup van ongeveer 16 panelen, voor een vermogen van ongeveer 5000Wp of 4000kW tot 4500kW op jaarbasis.
Ik heb van Ice Energy, Helios, Zonneplan en Zonnemarkt offertes gekregen.

Ik twijfel over de volgende punten:
  • kwaliteit van de panelen
  • heb ik wel daadwerkelijk optimizers nodig (ik heb zoals gezegd weinig schaduw, een dakkapel van de buren waaromheen te leggen is, en op het zuidoosten twee pijpjes)
  • laatste punt: de omvormer.
Over dat laatste punt: Ik hoor verschillende tegenstrijdige adviezen. Ik kan volgens Ice Energy nu een 4000-omvormer op enkelfase kopen, en die later op eventuele 3-fase aansluiting aansluiten. Da's een stuk minder vermogen dan de origineel begrote 5000W-omvormer.
Andere (Zonneplan) zegt dat installatie met 16/18 panelen pas kan na upgrade 3-fasen, dus die valt af en was bovendien enige die offerte alleen na telefonisch gesprek deed.

Ik heb de key points van de offertes even op een rijtje gezet hieronder.
PanelenOmvormer/optimizersWpPrijs ex btw (per Wp)
Helios
16x DENIM M300BB/WB-60SE 4000 HD wave / SE P3004800Wp
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
16x PHONO SOLAR PS300MBBSESE 4000 HD wave / SE P3004800Wp
Members only:
16x BENQ AUO SunBravoSE 5000 HD wave / SE P3705120Wp
Members only:
Ice Energy
16x axitec/q-cell 310wpgoodwe5000ns / geen4960Wp
Members only:
16x axitec/q-cell 310wpgoodwe5000ns / SE P3704960Wp
Members only:
Zonnemarkt
16x nsp 310wpgrowatt 4200 / optie enphase 16554960Wp
Members only:
16x recom 310wpgrowatt 4200 / optie enphase 16554960Wp
Members only:
Zonneplan
18x Trina 300WpSE5000 HD Wave5400Wp
Members only:
16x Trina 300WpSE4000 HD Wave4800Wp
Members only:

Heb ik belangrijke zaken gemist?
Iedereen installeert volgens NEN1010, biedt redelijke garanties etc, maar de enige die echt een plan heeft voor de kabels (en daar uitgebreid naar gekeken heeft) is Helios. Die gebruikt wel weer onderaannemers voor installatie, geen eigen team.
Laatste puntje: volgens Liander gaat de upgrade naar 3fasen evenzoveel maanden duren... 3 maanden wachten voor twee kabeltjes aansluiten... 8)7 Vorige bewoners konden dat destijds gratis doen, maar hadden er blijkbaar geen zin in :(
edit: prijs per Wp toegevoegd)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Nette topicstart!
Misschien nog even de prijs per Wp berekenen per offerte. Op die manier kun je makkelijker de duurdere eruit vissen. Totaalprijs van de offerte delen door het aantal Wp wat ze aanbieden.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2019 22:16 ]

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Thanks, en done :)

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-10 15:59

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@willemdemoor Ik weet dat dit een oud topic is maar omdat mijn installatie vrijwel hetzelfde gaat zijn qua specs en ik offertes vergelijk van deels dezelfde aanbieders ben ik enorm nieuwsgierig wat je uiteindelijk heb gekozen en waarom? Jammer dat je uiteindelijk geen reacties heb gekregen ...

Ik zit momenteel met 12 offertes in een sheet te klooien om ze te vergelijken |:(

[ Voor 8% gewijzigd door InflatableMouse op 11-12-2019 15:08 ]