Verhuurder zeer laat met afrekening servicekosten, gevolgen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:14
Sinds halverwege 2017 huur ik een (nieuwbouw)appartement als eerste bewoner. Het betreft een woning in de vrije sector. Als onderdeel van de huur betaal ik maandelijks €60 aan servicekosten.
Wettelijk is het zo geregeld dat de servicekosten uiterlijk 6 maanden in het opvolgende jaar gespecificeerd en verrekend zouden moeten worden. Dit betekent dat de verhuurder uiterlijk 30 juni 2018 de kosten over 2017 had moeten specificeren, en uiterlijk 30 juni 2019 de kosten over 2018.

Tot op heden is dit echter niet gebeurd. Ik heb zowel de verhuurder als de daadwerkelijk eigenaar al meerdere malen gevraagd deze afrekeningen zo snel mogelijk op te maken maar tot op heden zonder het gewenste resultaat. Bij beide heb ik inmiddels ook een klacht ingediend over de gang van zaken, helaas verwijst de eigenaar alle communicatie naar de verhuurder en zegt de verhuurder op de eigenaar te wachten.
Ik had een toezegging dat ze zouden proberen in augustus de afrekening te kunnen delen, maar inmiddels is dat eind november(!) geworden. Dat is meer dan 17 maanden te laat!

Ik vind dat eigenlijk niet kunnen aangezien er gewoon een wettelijke termijn voor staat. Helaas lijkt het zo te zijn dat er vanuit de wetgever geen consequenties aan het overschrijden van die termijn zijn gekoppeld. Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met dergelijke situaties en of er nog iets te doen is in de richting van de verhuurder / eigenaar om nog meer druk te zetten?

[ Voor 0% gewijzigd door Knopsje op 05-08-2019 09:54 . Reden: Jaartallen verkeerd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
https://www.woonbond.nl/h.../controleer-servicekosten
Geen afrekening ontvangen?
Weigert de verhuurder om (tijdig) een jaarafrekening te sturen? Via de Huurcommissie kunt u dat alsnog afdwingen. U kunt ook bij de Huurcommissie terecht als u een onvolledige of onduidelijke afrekening hebt gekregen. Tot twee jaar nadat u de jaarafrekening had moeten ontvangen, kunt u hier een procedure over starten. Voor de afrekening over 2018, die u uiterlijk 30 juni 2019 hoort te ontvangen, heeft u dus tot 1 juli 2021 de tijd.
https://www.huurcommissie.nl/contact/

Edit: ik neem aan dat je contact hebt gehad met de rest van de huurders?

[ Voor 5% gewijzigd door President op 04-08-2019 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Zou ook even in gedachte nemen of je teruggave verwacht, zo niet.... Laat lekker zitten dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:03
yhk123 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:01:
Zou ook even in gedachte nemen of je teruggave verwacht, zo niet.... Laat lekker zitten dan.
Iets zegt mij dat als de verhuurder nog geld van je denkt te kunnen krijgen er wel wat meer schot in de zaak zou zitten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 23:58

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Je geeft aan eerste huurder van een nieuwbouw appartement te zijn. Je zou zelf ook al eens kunnen pogen te zien wat de kosten voor gas/water/licht zijn. De meters zullen immers nagenoeg op 0 hebben gestaan toen je erin trok.
€60,- is in mijn ogen geen heel gek bedrag, ik bewoon zelf ook een appartement waar ik grofweg dat bedrag kwijt ben. Ga ik er wel vanuit dat je alles (dus ook aansluitkosten) moet betalen. Als dat niet zo is, dan betaal je teveel, tenzij je veel thuis bent, heet stookt in de winter, veel onzuinige apparaten hebt en dagelijks lang staat te douchen.

Hebben anderen zo tips wat er wel en niet in die servicekosten mogen zitten qua g/w/l?

N.B.: TS, kijk je contract ook eens na wat er in de servicekosten zitten, zou je dat hier eens neer willen zetten? Soms zit er nog veel meer onder en in dat geval ga je naar mijn idee echt wel nog een (flinke) naheffing krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Freakertje op 05-08-2019 08:35 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:50

LankHoar

Langharig tuig

Sommige mensen halen hierboven volgens mij servicekosten en gas/water/elektra door elkaar. Die 60 euro staat daar echter helemaal los van (en indien dat niet zo is dan is dat een puntje opzich). Zelf inschatten of je iets terugkrijgt is in mijn ervaring ondoenlijk. Hoe weet je wat er betaald is voor verwerking van afval, de tuinman, het vervangen van peertjes in algemene ruimtes etc.? ;)
Dit lijkt mogelijkheden te bieden. Ik zou beginnen met een aangetekende brief naar de verhuurder (daar heb je een contract mee, niet de eigenaar) waarin je duidelijk te kennen geeft dat dit de zoveelste poging is, en je binnen 14 dagen (o.i.d. korter lijkt me onredelijk) de einderekening verwacht over zowel 2016, 2017 en 2018. Ook vermelden dat je bij uitblijven van genoemde afrekening je genoodzaakt voelt hier een procedure voor aan te starten bij de Huurcommissie.

Kans is trouwens aanwezig dat je voor 2016 al te laat bent (immers had je die 30 juni 2017 moeten krijgen, >2 jaar geleden). Heb je al wel afrekeningen voor gas/water/elektra gekregen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18
Service kosten hebben betrekking op het opereren en onderhoud van de gezamenlijke ruimtes (zoals: liften, gangen, verlichting, tuinen, deuren, eventuele gezamenlijke ruimtes (parkeerkelder, wasserette, etc...).

Service kosten hebben niets te maken met de elektra, water, gas, etc.. van de huurder zelf, die zijn voor zijn eigen rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
Het betreft inderdaad echt de servicekosten en niet de GWL kosten. Hiervoor heb ik gewoon zelf contracten lopen en dit wordt allemaal keurig geregeld. Zoals @LankHoar zegt is zelf schatten wat de kosten zijn voor onderhoud lift, tuinman, etc heel erg lastig. Het gaat me er vooral om dat het netjes geregeld en inzichtelijk gemaakt wordt, als ik dan moet bijbetalen is dat dan maar zo.

Ik ben het in de TS vergeten te vermelden maar heb al contact met de Huurcommissie gehad, die bemiddelen echter alleen bij sociale huur. Bij huur in de vrije sector kunnen ze niks en raden ze je aan naar de rechter te stappen.
Dat is op zich best een route die ik zou willen nemen maar aangezien er geen consequenties verbonden zijn aan het overschrijven van de termijn ben ik benieuwd wat een rechter dan zou kunnen beslissen.
LankHoar schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:51:
Dit lijkt mogelijkheden te bieden. Ik zou beginnen met een aangetekende brief naar de verhuurder (daar heb je een contract mee, niet de eigenaar) waarin je duidelijk te kennen geeft dat dit de zoveelste poging is, en je binnen 14 dagen (o.i.d. korter lijkt me onredelijk) de einderekening verwacht over zowel 2016, 2017 en 2018. Ook vermelden dat je bij uitblijven van genoemde afrekening je genoodzaakt voelt hier een procedure voor aan te starten bij de Huurcommissie.
Brief is verstuurd (niet aangetekend maar wel klachtenprocedure via de website) en ze toen inderdaad 14 dagen gegeven om het te regelen. Daar kwam niet echt inhoudelijke reactie op, anders dan 'we wachten op de eigenaar, weten niet wanneer het komt en kunnen niet zoveel' 8)7
Volgende stap lijkt me dus de rechtbank maar dat lijkt me dus ook een beetje een risico...
Kans is trouwens aanwezig dat je voor 2016 al te laat bent (immers had je die 30 juni 2017 moeten krijgen, >2 jaar geleden). Heb je al wel afrekeningen voor gas/water/elektra gekregen?
Scherp, ik heb de jaartallen verkeerd in de TS gezet. Ik ben er halverwege 2017 gaan wonen en moet dus de afrekening over 2017 en 2018 nog krijgen. Heb de TS aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik stel voor dat je voorlopig gewoon E 0,0 betaalt aan servicekosten, kijken hoe snel ze het dan kunnen specificeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18
Hielko schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:07:
Ik stel voor dat je voorlopig gewoon E 0,0 betaalt aan servicekosten, kijken hoe snel ze het dan kunnen specificeren ;)
Dat is niet de meest verstandige keuze, aangezien dat gezien kan worden als verzuimde betaling en je in veel meer problemen kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@Knopsje Help ff. Als ik het goed begrijp heb je dus wel gewoon altijd servicekosten betaald? Waar je nu op wacht is dus de specificatie van de servicekosten?

Servicekosten worden berekend vooraf normaal gesproken en niet achteraf. Wat zou er dus verrekend moeten worden vraag ik mij af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Knopsje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:03:
Het betreft inderdaad echt de servicekosten en niet de GWL kosten. Hiervoor heb ik gewoon zelf contracten lopen en dit wordt allemaal keurig geregeld. Zoals @LankHoar zegt is zelf schatten wat de kosten zijn voor onderhoud lift, tuinman, etc heel erg lastig. Het gaat me er vooral om dat het netjes geregeld en inzichtelijk gemaakt wordt, als ik dan moet bijbetalen is dat dan maar zo.

Ik ben het in de TS vergeten te vermelden maar heb al contact met de Huurcommissie gehad, die bemiddelen echter alleen bij sociale huur. Bij huur in de vrije sector kunnen ze niks en raden ze je aan naar de rechter te stappen.
Dat is op zich best een route die ik zou willen nemen maar aangezien er geen consequenties verbonden zijn aan het overschrijven van de termijn ben ik benieuwd wat een rechter dan zou kunnen beslissen.

[...]

Brief is verstuurd (niet aangetekend maar wel klachtenprocedure via de website) en ze toen inderdaad 14 dagen gegeven om het te regelen. Daar kwam niet echt inhoudelijke reactie op, anders dan 'we wachten op de eigenaar, weten niet wanneer het komt en kunnen niet zoveel' 8)7
Volgende stap lijkt me dus de rechtbank maar dat lijkt me dus ook een beetje een risico...

[...]

Scherp, ik heb de jaartallen verkeerd in de TS gezet. Ik ben er halverwege 2017 gaan wonen en moet dus de afrekening over 2017 en 2018 nog krijgen. Heb de TS aangepast.
toon volledige bericht
Er staat in de wet niet "indien niet gedaan voor datum dan gebeurt XYZ", maar daardoor is het geen vrijbrief om het maar niet te doen. Blijkbaar is de wet duidelijk; voor 30 juni huidig jaar dien je de afrekening van het voorgaande jaar te krijgen. Je hebt ze al verschillende kansen gegeven, en een rechter zal jou dan heus niet ongelijk geven, en minstens een termijn geven waarin de verhuuder dit moet oplossen. Wellicht is er jurisprudentie te vinden over dit.

IANAL, maar ik zou het volgende doen:
1. Aangetekende brief sturen met 14 dagen termijn.
2. Bij uitblijven reactie/afrekening een aangetekende brief waar je ze in gebreke stelt.
3. Vragen of iemand hier op T.net je wilt helpen met het opstellen van een concept dagvaarding. Hopelijk zet ze dat wel in beweging.

Heb je overigens een rechtsbijstandverzekering? Dan natuurlijk hen eerst contacteren.
Anoniem: 93986 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:11:
Servicekosten worden berekend vooraf normaal gesproken en niet achteraf. Wat zou er dus verrekend moeten worden vraag ik mij af?
Vooraf krijg je een projectie van de kosten te zien (vaak gebaseerd op voorgaande jaren), maar de daadwerkelijke kosten zullen in de praktijk altijd afwijken (i.p.v. de begrootte 10 peertjes moesten we er 15 vervangen, om maar wat te noemen). Dat is in wezen niet anders dan GWL.

[ Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 05-08-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@LankHoar Ik ben alleen bekend met servicekosten vanuit een VvE. Geen flauw idee hoe dat met particuliere huur gaat. Vandaar.

Nu je het zo zegt is dat redelijk vergelijkbaar met wat er bij een VvE gebeurt. Maar daar heb je de keus om een tekort gewoon uit de algemene reserve te bekostigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
OverSoft schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:09:
[...]

Dat is niet de meest verstandige keuze, aangezien dat gezien kan worden als verzuimde betaling en je in veel meer problemen kan brengen.
In principe heb je wel gelijk, maar als je gewoon de rest van de huur blijft betalen dan acht ik de verhuurder totaal kansloos bij een eventuele rechtszaak waarbij hij dan mag uitleggen waarom ie al jaren geen specificatie van de servicekosten wil overhandigen. Maar goed, ben het wel met je eens dat het wellicht niet de meest correcte oplossing is :P
Anoniem: 93986 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:11:
@Knopsje Help ff. Als ik het goed begrijp heb je dus wel gewoon altijd servicekosten betaald? Waar je nu op wacht is dus de specificatie van de servicekosten?

Als ze niet gespecificeerd worden heb je geen enkele kans om na te gaan of ze kloppen. Bij servicekosten kunnen alleen kosten doorberekend worden door de verhuurder die ook daadwerkelijk gemaakt zijn, dus als ze niet daadwerkelijk E60/jaar uitgeven aan zaken die vallen onder toegestane servicekosten moeten ze het verschil terugbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Hielko schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:17:
[...]

In principe heb je wel gelijk, maar als je gewoon de rest van de huur blijft betalen dan acht ik de verhuurder totaal kansloos bij een eventuele rechtszaak waarbij hij dan mag uitleggen waarom ie al jaren geen specificatie van de servicekosten wil overhandigen. Maar goed, ben het wel met je eens dat het wellicht niet de meest correcte oplossing is :P
[...]

Als ze niet gespecificeerd worden heb je geen enkele kans om na te gaan of ze kloppen. Bij servicekosten kunnen alleen kosten doorberekend worden door de verhuurder die ook daadwerkelijk gemaakt zijn, dus als ze niet daadwerkelijk E60/jaar uitgeven aan zaken die vallen onder toegestane servicekosten moeten ze het verschil terugbetalen.
Nou ja niet correct. Als je met een aangetekende brief aangeeft dat je niet kunt inschatten wat de daadwerkelijke servicekosten zijn bij uitblijven specificatie kun je prima betaling schorsen om ze tot beweging te forceren. Ik vind het wel een prima idee. Geld beweegt beter dan wat dan ook en aangezien het een voorschot is zit je in een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Schuldeisersverzuim (Boek 6 Burgerlijk Wetboek):
Artikel 58

De schuldeiser komt in verzuim, wanneer nakoming van de verbintenis verhinderd wordt doordat hij de daartoe noodzakelijke medewerking niet verleent of doordat een ander beletsel van zijn zijde opkomt, tenzij de oorzaak van verhindering hem niet kan worden toegerekend.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling8_Artikel58
maar vooral inclusief opschortingsrecht (zoals @Hielko al meldde):
Artikel 59

De schuldeiser komt eveneens in verzuim, wanneer hij ten gevolge van hem toe te rekenen omstandigheden niet voldoet aan een verplichting zijnerzijds jegens de schuldenaar en deze op die grond bevoegdelijk de nakoming van zijn verbintenis jegens de schuldeiser opschort.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling8_Artikel59

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Simpelweg de servicekosten niet meer betalen lijkt me inderdaad niet de juiste oplossing. Praktisch ook lastig aangezien de huur als geheel middels automatische incasso wordt betaald.
LankHoar schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:11:
[...]
Er staat in de wet niet "indien niet gedaan voor datum dan gebeurt XYZ", maar daardoor is het geen vrijbrief om het maar niet te doen. Blijkbaar is de wet duidelijk; voor 30 juni huidig jaar dien je de afrekening van het voorgaande jaar te krijgen. Je hebt ze al verschillende kansen gegeven, en een rechter zal jou dan heus niet ongelijk geven, en minstens een termijn geven waarin de verhuuder dit moet oplossen. Wellicht is er jurisprudentie te vinden over dit.

IANAL, maar ik zou het volgende doen:
1. Aangetekende brief sturen met 14 dagen termijn.
2. Bij uitblijven reactie/afrekening een aangetekende brief waar je ze in gebreke stelt.
3. Vragen of iemand hier op T.net je wilt helpen met het opstellen van een concept dagvaarding. Hopelijk zet ze dat wel in beweging.

Heb je overigens een rechtsbijstandverzekering? Dan natuurlijk hen eerst contacteren.
Helaas geen rechtsbijstandsverzekering, nu wel mee bezig maar dat is te laat voor deze zaak. Heb naar jurisprudentie gezocht maar eigenlijk alles wat ik kan vinden gaat over een geschil over de afrekening, niet het uitblijven van de afrekening.
Je stappenplan lijkt me een prima begin. Ik heb de eerste brief met 14 dagen termijn al verstuurd, weliswaar niet aangetekend. Daar hebben ze echter wel op gereageerd dus kan aantonen dat ze die ontvangen hebben. Zou ik meteen de ingebrekestelling kunnen versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Knopsje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:04:
Ik heb de eerste brief met 14 dagen termijn al verstuurd, weliswaar niet aangetekend. Daar hebben ze echter wel op gereageerd dus kan aantonen dat ze die ontvangen hebben. Zou ik meteen de ingebrekestelling kunnen versturen?
Indien ze daar op gereageerd hebben dan hoef je niet nog eens aangetekend te versturen. Voor je ingebreke stelling raad ik dat wel aan (stel ze reageren niet, dan heb je bewijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 12:36
Zou ik meteen de ingebrekestelling kunnen versturen?
M.i. had je ze door het uitblijven van een afrekening voor de in de wet gestelde datum al in gebreke kunnen stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Kan niet: zie nogmaals schuldeisersverzuim:
Artikel 61

1 Verzuim van de schuldeiser maakt een einde aan verzuim van de schuldenaar.

2 Zolang de schuldeiser in verzuim is, kan de schuldenaar niet in verzuim geraken.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling8_Artikel61
en als gevolg daarvan:
Artikel 62

Gedurende het verzuim van de schuldeiser is deze niet bevoegd maatregelen tot executie te nemen.

https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling8_Artikel62

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 06-08-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 12:36
PcDealer schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Kan niet: zie nogmaals schuldeisersverzuim:
[...]
Is de verhuurder al in verzuim dan? Moet je hem daar niet eerst een termijn voor geven waarin hij in gebreke is, alvorens je hem in verzuim stelt? Als ik jouw verhaal zo hoor, zou je daarna dus servicekosten in kunnen gaan houden zonder zelf in verzuim te geraken?
Simpelweg de servicekosten niet meer betalen lijkt me inderdaad niet de juiste oplossing.
[...]
Nou ja, als je daarmee de verhuurder tot actie kunt bewegen, dan krijg je er wel een krachtig middel mee in handen. Maar ik weet niet hoe het met in verzuim geraken zit in dat geval; als dat wat PcDealer stelt juist is, zou je enigszins veilig de servicekosten kunnen inhouden nadat de verhuurder in verzuim is geraakt. Maar IANAL.
Praktisch ook lastig aangezien de huur als geheel middels automatische incasso wordt betaald.
Dat is onzin natuurlijk, want je kunt prima je bank opdracht geven om het incasso ongedaan te maken en handmatig de huur betalen (minus servicekosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nieknikey schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:11:
[...]

Is de verhuurder al in verzuim dan? Moet je hem daar niet eerst een termijn voor geven waarin hij in gebreke is, alvorens je hem in verzuim stelt?
Lees art. 6:59 bw door :)
PcDealer in "Verhuurder zeer laat met afrekening servicekosten, gevolgen?"
Als ik jouw verhaal zo hoor, zou je daarna dus servicekosten in kunnen gaan houden zonder zelf in verzuim te geraken?
Klopt: art. 6:61 lid 2 bw.

Bovendien heeft @Knopsje al meermaals gerapelleerd:
Tot op heden is dit echter niet gebeurd. Ik heb zowel de verhuurder als de daadwerkelijk eigenaar al meerdere malen gevraagd deze afrekeningen zo snel mogelijk op te maken maar tot op heden zonder het gewenste resultaat. Bij beide heb ik inmiddels ook een klacht ingediend over de gang van zaken, helaas verwijst de eigenaar alle communicatie naar de verhuurder en zegt de verhuurder op de eigenaar te wachten.
Ik had een toezegging dat ze zouden proberen in augustus de afrekening te kunnen delen, maar inmiddels is dat eind november(!) geworden. Dat is meer dan 17 maanden te laat!
en:
Knopsje in "Verhuurder zeer laat met afrekening servicekosten, gevolgen?"

[ Voor 49% gewijzigd door PcDealer op 06-08-2019 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:17
[...]

Door een maandelijks voorschot niet te betalen, ben je in beginsel niet in verzuim. Dat ben je pas als de definitieve factuur er ligt en je ook die weigert te betalen. En laat in dit geval het uitblijven van die definitieve factuur de reden zijn om er meer druk achter te zetten middels het niet meer betalen van voorschotten.

Aan het recht van de verhuurder om een voorschot voor de servicekosten in rekening te brengen, zit de plicht verbonden om binnen 6 maanden na afloop van het elk kalenderjaar een jaarafrekening te sturen. Verhuurder verzuimt al langere tijd om zijn plicht na te komen, en verspeelt daarmee dus zijn rechten. Wel blijft altijd het recht bestaan om op later moment alsnog de rekening te sturen, en ben je gebonden die te voldoen zolang er geen sprake is van verjaring (5 jaar na ontstaan van de opeisbare vordering).

Een aangetekende brief waarin je de verhuurder officieel in gebreke stelt, 14 dagen geeft om zijn verplichtingen na te komen en je alvast aankondigt dat je het betalen van voorschotten opschort zolang verhuurder in gebreke blijft, lijkt mij op zijn plaats. Meld er bij dat je uiteraard alle verschuldigde kosten zult voldoen over de periode dat je geen voorschotten hebt betaald, nádat verhuurder een correcte jaarrekening heeft overhandigd.

En wees verstandig om zo nodig zelf het geld wat je achter houdt apart zet.

Zoals bovenstaande heb ik het een aantal jaren terug ook gedaan toen de woningcorporatie twee jaar op rij nogal veel moeite had om de afrekening servicekosten + stookkosten in orde te maken, ik véél geld terug verwachtte (vanwege lage stookkosten) en ik telkens aan het lijntje gehouden werd. Daarna nog éénmalig een gesprek met een boze meneer van de administratie gehad, maar verder niets meer gehoord. Vanaf het eerste jaar waarin de afrekening wel binnen de gestelde 6 maanden verstuurd werd, ben ik ook weer voorschotten gaan betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivow85 op 06-08-2019 14:43 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Service kosten zijn kosten die de huurder maakt zodat jij het appartement kan bewonen. In je contract staat welke kosten hier bij horen. Denk hierbij aan schoonmaakkosten gemeenschappelijke ruimten, elektrischiteit gemeenschappenlijke ruimten, tuinonderhoud, huismeester en etc.

Dit zijn niet allemaal kosten die van te voren vast staan, waardoor dit een voorschot is. Ieder jaar moet de verhuurder een specificatie maken met wat de daadwerkelijke kosten waren en of je bij moet betalen ofdat de verhuurder jou terug moet betalen. Deze kosten moeten bij deze specificatie per post worden gespecificeerd.

Ik woonde een paar jaar geleden in een appartement waar huur en koop gemengd was. Ik betaalde netjes huur+servicekosten, maar deze werden ook nooit gespecificeerd.
Op een gegeven moment kreeg ik een melding dat er door de VVE was besloten dat de bewoners op tourbeurt de gemeenschappelijke ruimtes moesten schoonmaken zodat de kosten van de VVE lager werden.
Ik heb toen aan de verhuurder gevraagd om de service kosten te verlagen omdat ik nu de schoonmaakservice niet meer had. De verhuurder zei dat dit niet bij de service kosten hoorde.

Daarna ben ik de naar de VVE gegaan om te vragen wat de besparing was op schoonmaakkosten. Daarna heb ik de verhuurder gevraagd voor een specificatie van de service kosten en daarmee ook het antwoord van de VVE aangegeven.

Uiteindelijk is hij akkoord gegaan met verlagen van de servicekosten. Helaas was het 2 maanden later 1 Juli en heeft hij de kale huur verhoogd met precies hetzelfde bedrag. (Geen sociale huur en binnen de maximale verhoging)

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Gertjuhjan schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:01:
Service kosten zijn kosten die de huurder maakt zodat jij het appartement kan bewonen. In je contract staat welke kosten hier bij horen. Denk hierbij aan schoonmaakkosten gemeenschappelijke ruimten, elektrischiteit gemeenschappenlijke ruimten, tuinonderhoud, huismeester en etc.

Dit zijn niet allemaal kosten die van te voren vast staan, waardoor dit een voorschot is. Ieder jaar moet de verhuurder een specificatie maken met wat de daadwerkelijke kosten waren en of je bij moet betalen ofdat de verhuurder jou terug moet betalen. Deze kosten moeten bij deze specificatie per post worden gespecificeerd.

Ik woonde een paar jaar geleden in een appartement waar huur en koop gemengd was. Ik betaalde netjes huur+servicekosten, maar deze werden ook nooit gespecificeerd.
Op een gegeven moment kreeg ik een melding dat er door de VVE was besloten dat de bewoners op tourbeurt de gemeenschappelijke ruimtes moesten schoonmaken zodat de kosten van de VVE lager werden.
Ik heb toen aan de verhuurder gevraagd om de service kosten te verlagen omdat ik nu de schoonmaakservice niet meer had. De verhuurder zei dat dit niet bij de service kosten hoorde.

Daarna ben ik de naar de VVE gegaan om te vragen wat de besparing was op schoonmaakkosten. Daarna heb ik de verhuurder gevraagd voor een specificatie van de service kosten en daarmee ook het antwoord van de VVE aangegeven.

Uiteindelijk is hij akkoord gegaan met verlagen van de servicekosten. Helaas was het 2 maanden later 1 Juli en heeft hij de kale huur verhoogd met precies hetzelfde bedrag. (Geen sociale huur en binnen de maximale verhoging)
toon volledige bericht
No offense maar ik zie totaal niet wat de relevantie van dit verhaal is m.b.t. de OP. Eerst vertel je een heel verhaal over wat servicekosten inhouden (terwijl TS daar volgens mij wel van op de hoogte is) en daarna komt er een persoonlijke ervaring die verder geen raakvlak heeft met de situatie van TS :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ivow85 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:40:
[...]

Een aangetekende brief waarin je de verhuurder officieel in gebreke stelt, 14 dagen geeft om zijn verplichtingen na te komen en je alvast aankondigt dat je het betalen van voorschotten opschort zolang verhuurder in gebreke blijft, lijkt mij op zijn plaats.
Dat stadium zijn we allang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Harrie_ schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:38:
[...]

No offense maar ik zie totaal niet wat de relevantie van dit verhaal is m.b.t. de OP. Eerst vertel je een heel verhaal over wat servicekosten inhouden (terwijl TS daar volgens mij wel van op de hoogte is) en daarna komt er een persoonlijke ervaring die verder geen raakvlak heeft met de situatie van TS :?
Ik merkte dat heel veel reageerders niet precies wisten wat servicekosten inhoud. Wellicht had ik wel duidelijker kunnen maken wat mijn verhaal hier te maken mee heeft. Je kan hard spelen en korting bedingen of terugvragen van kosten. Maar dan heeft de gemiddelde verhuurder nog een mogelijkheid om dit geld weer terug te krijgen. Door middel van gewoon een simpele huurverhoging.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

De servicekosten verschillen dan ook per verhuurder. Het kan een all-in huur betreffen, glasverzekering, rioolverzekering, voorschot g/w/l. Alles los of een combo. Hoe dan ook moet het gespecifieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:35
Uit eigen ervaring: 60 euro aan servicekosten voor een appartement in de vrije sector lijkt mij redelijk normaal voor een huurder. Als eigenaar betalen wij bijv. rond de 170 euro VVE bijdrage, 2/3 deel is voor de huurder, 1/3 deel voor de huurder. Wij krijgen wel een jaarrekening te zien voor het hele complex, maar geen specificatie van alle kosten toegerekend naar ons appartement. Als verhuurder zou je dit mogelijk kunnen berekenen naar jouw appartement, maar daar zitten deels ook aannamens in en mogelijk gaat de verhuurder hiervoor administratiekosten (tijd) doorberekenen aan de huurder. Mogelijk kan je aan een medebewoner eens vragen wat de maandelijkse VVE kosten zijn.

Wat is de echte reden dat je een specificatie wil en wat wil je hiermee bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Fazer013 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:38:Wij krijgen wel een jaarrekening te zien voor het hele complex, maar geen specificatie van alle kosten toegerekend naar ons appartement. Als verhuurder zou je dit mogelijk kunnen berekenen naar jouw appartement, maar daar zitten deels ook aannamens in en mogelijk gaat de verhuurder hiervoor administratiekosten (tijd) doorberekenen aan de huurder. Mogelijk kan je aan een medebewoner eens vragen wat de maandelijkse VVE kosten zijn.
Voor zover ik weet moet het makkelijk per unit gespecificeerd kunnen en moeten worden. Uiteraard zonder de algemene ruimtes.
Wat is de echte reden dat je een specificatie wil en wat wil je hiermee bereiken?
Om te controleren of e.e.a. klopt:
Wettelijk is het zo geregeld dat de servicekosten uiterlijk 6 maanden in het opvolgende jaar gespecificeerd en verrekend zouden moeten worden. Dit betekent dat de verhuurder uiterlijk 30 juni 2018 de kosten over 2017 had moeten specificeren, en uiterlijk 30 juni 2019 de kosten over 2018.

Pagina: 1