Wkoa - wat is afstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hallo beste mensen,

Ik loop tegen de definitie van afstand op bij de wkoa. Zoeken in de stickies en op consumentensites heeft me niet kunnen helpen.

Ik heb van een bedrijf via mail een aanbieding voor elektronica gekregen, nadat ik ze via hun webform daarom vroeg.

Nu geven ze twee prima opties
- laten bezorgen, dan sturen ze eerst een ideal-link en daarna neemt de vervoerder contact op.
- in de winkel reserveren, hem daar ophalen en ter plekke betalen.

Is er in deze situaties sprake van koop op afstand en daarmee het herroepingsrecht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31
Wet Koop op Afstand gaat er vooral om dat als je iets laat bezorgen bij je thuis, dat je niet vooraf het had kunnen controleren.

Als jij het in de winkel op gaat halen, dan zou je het daar dus kunnen controleren, voordat je over gaat tot kopen. Dus WKOA zou daar niet van kracht kunnen zijn. Laat je het bezorgen bij jou thuis, dan heb je sowieso te maken met de WKOA.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30
Eerste: ja
Tweede: Nee, dan kun je de producten zien voor je tot koop overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hahn schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:47:
Wet Koop op Afstand gaat er vooral om dat als je iets laat bezorgen bij je thuis, dat je niet vooraf het had kunnen controleren.

Als jij het in de winkel op gaat halen, dan zou je het daar dus kunnen controleren, voordat je over gaat tot kopen. Dus WKOA zou daar niet van kracht kunnen zijn. Laat je het bezorgen bij jou thuis, dan heb je sowieso te maken met de WKOA.
Wetgeving rond koop op afstand voor consumenten, consumentenrecht.
Wet koop op afstand bestaat niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De eerste is ook niet 100% zeker koop op afstand. Als de winkel geen webwinkel heeft dan wordt het twijfelachtig of het een koop op afstand wordt.
Artikel 230g lid e:
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Zonder webwinkel is er (vaak) geen georganiseerd systeem voor verkoop op afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06

Voor zover ik weet klopt dit niet en is de wijze waarop de koop gesloten wordt bepalend of iets al dan niet onder koop op afstand. als jij iets bijvoorbeeld op een website of telefonisch besteld en dit daarna gaat afhalen zal dit voor zover mij bekend nog steeds een "koop op afstand" zijn.

Of iets wel of niet bezorgt wordt is voor zover mij bekend niet relevant.

De vraag is hier echter of in voorbeeld TS wel een overeenkomt aangaat op afstand of dat reserveren nog niet gezien wordt als overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:31
Dennism schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:05:
[...]

Voor zover ik weet klopt dit niet en is de wijze waarop de koop gesloten wordt bepalend of iets al dan niet onder koop op afstand. als jij iets bijvoorbeeld op een website of telefonisch besteld en dit daarna gaat afhalen zal dit voor zover mij bekend nog steeds een "koop op afstand" zijn.

Of iets wel of niet bezorgt wordt is voor zover mij bekend niet relevant.

De vraag is hier echter of in voorbeeld TS wel een overeenkomt aangaat op afstand of dat reserveren nog niet gezien wordt als overeenkomt.
Lees ook nog even hierboven! Het moet gaan om een georganiseerd systeem voor verkoop. Een webwinkel o.i.d. Een winkel die je via een betaallink wat opstuurd omdat je er om vraagt valt hier niet onder.

Voor de rest ben ik het met je eens. Het gaan om het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten.

In het eerste geval op afstand, maar zeer twijfelachtig of het om een georganisseerd verkoop systeem gaat.
In het 2e geval, gaat het om een reservering en wordt er pas een overeenkomst gesloten in de winkel en dus niet op afstand.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
s0ulmaster schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:09:
[...]

Lees ook nog even hierboven! Het moet gaan om een georganiseerd systeem voor verkoop. Een webwinkel o.i.d. Een winkel die je via een betaallink wat opstuurd omdat je er om vraagt valt hier niet onder.

Voor de rest ben ik het met je eens. Het gaan om het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten.

In het eerste geval op afstand, maar zeer twijfelachtig of het om een georganisseerd verkoop systeem gaat.
In het 2e geval, gaat het om een reservering en wordt er pas een overeenkomst gesloten in de winkel en dus niet op afstand.
Daar ik had ik het dan ook niet specifiek over, volgens mij noem ik juist de ge-eikte systemen voor verkoop op afstand (webwinkel en telefonische verkoop).

Verder vind Ik het eerste voorbeeld van TS mogelijk niet eens zo twijfelachtig, E-mail is wat mij betreft ook bij uitstek een systeem dat je prima kan gebruiken voor verkoop op sfstand. De vraag zal hier vooral zijn hoe incidenteel dit is bij deze partij.

Is het een formulier op de website dat eigenlijk alleen voor vragen bestemd is en sturen ze nu bij hoge uitzondering een e-mail met betaal link op verzoek van TS. Dan ja, zou het mogelijk geen koop of afstand betreffen..

Is het een fomulier juist bedoeld om aanvragen te doen die dan beantwoord worden met een offerte met betaal link is dit weer een heel ander verhaal. Er zijn bijvoorbeeld wat elektronica boeren, bijv Foka die op onder andere deze wijze werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 04-08-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dit is een winkel met ook een webshop, omdat ik meerdere producten bestel heb ik om een mooi aanbod gevraagd. Dat doen ze vaker. Dus dan zou 1e wel Koa zijn begrijp ik. De 2e iig niet. Duidelijk, dank jullie wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het gaat er voor de WKOA om hoe de verkoop tot stand is gekomen.

In de eerste is het duidelijk, de WKOA is gewoon van toepassing want de overeenkomst komt op afstand tot stand (zo dubbele woordwaardes...).

De tweede situatie is iets grijzer maar kan nog steeds onder de WKOA vallen. Als het aanbod online gebeurt en jij gaat er online al mee akkoord is ook hier de WKOA van toepassing. Betalen en afhalen in de winkel is daar niet relevant aan. Wel is het een stuk minder sterk om hard te maken zeker als je in de winkel alsnog dingen toevoegd aan je eerste verzoek bijvoorbeeld.

Overigens is het verkoop medium: internet, telefoon fax, email totaal niet relevant het gaat erom dat de overeenkomst op afstand al tot stand komt.
s0ulmaster schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:09:
[...]

Georganiseerd kan je breed vatten in dat artikel. Maar zwart wit gezien is elke ondernemer met een website georganiseerde verkoop want je adverteert online met je producten en/of diensten. Of er een webshop achter zit is niet relevant want als ondernemer ben je verplicht facturen te maken dus daarmee heb je je georganiseerde deel al te pakken. Helemaal als je ook nog eens een verzend service aanbied. Het belangrijkste in dit artikel is dat verkoper en koper elkaar alleen op afstand hebben gesproken / gemaild / gechat of wat dan ook en niet de mogelijkheid hebben gehad om fysiek een overeenkomst te sluiten. Als jij bij een bedrijf langs bent geweest en een offerte hebt gevraagd en later terug belt voor akkoord van de offerte wordt de WKOA dus niet van toepassing.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Geen stap in het pand/de winkel zetten als je wil dat WKOA van toepassing is.

PVO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:03
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Dit is de definite zoals te vinden in het burgerlijk wetboek.

Belangrijkste is dus dat er geen persoonlijk contact is geweest tot aan het moment dat er een overeenkomst gesloten is.
Dus in tegenstelling tot wat sommigen hier zeggen, zou in een geval waarin je online besteld en betaalt maar het in de winkel ophaalt de wet ook van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41
Wat zegt het bedrijf zelf? Want je wil als nog niet achteraf moeten vechten en smeken om je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
loki504 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:31:
Wat zegt het bedrijf zelf? Want je wil als nog niet achteraf moeten vechten en smeken om je geld.
Die blijken beide KOA te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
42erik schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 01:57:
[...]

Ik bedoel meer de vraag aan hun stellen. Of je het ook terug mag sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Je recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen; gewoon even de winkel vragen en je zal wel goed zitten als ze zeggen dat je mag terugsturen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 15:13
Stuur een mail van als ik het product om x y z reden niet bevalt nemen jullie het dan zonder problemen terug en krijg ik mijn geld terug?

Dat kan je altijd doen :) of gewoon op afstand kopen en dan is het ook goed.

Betaal als het mogelijk is via paypal of creditcard en voila je bent helemaal gedekt.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@42erik Je hebt altijd bedenktijd als je niet in de winkel koopt. thuis kopen via de e-mailaanbieding en in de winkel laten bezorgen ook. (als het geen product is wat sowieso uitgesloten is van bedenktijd)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34

hmr

Wat uitgangspunten uit de Tekst & Commentaar:

Bij de overeenkomst op afstand moeten alle relevante contractshandelingen tot en met het sluiten van de overeenkomst op afstand plaatsvinden (betaling lijkt mij daar niet relevant).

Middelen voor communicatie op afstand zijn o.a. postorder, internet, telefoon.

Als een consument een winkel bezoekt, informatie inwint en vervolgens op afstand onderhandelt en de overeenkomst sluit, is sprake van een overeenkomst op afstand.

Onderhandelt de consument in de winkel en sluit hij later de overeenkomst via internet of telefoon, dan is geen sprake van een overeenkomst op afstand.

Een georganiseerd systeem betreft het stelselmatig gebruik van een systeem. Het toevallige gebruikmaken van een communicatiemiddel op afstand is onvoldoende.

Ook systemen die door anderen dan de handelaar worden aangeboden, zoals een online-platform die de handelaar gebruikt, vallen onder een georganiseerd systeem. Een georganiseerd systeem is echter geen website die alleen informatie over de zaken of de diensten van de handelaar bevat.

Onder overeenkomst buiten de verkoopruimte vallen alle overeenkomsten die buiten de verkoopruimte van de handelaar zijn gesloten ongeacht of het initiatief van de handelaar of de consument is uitgegaan.

Slotsom:

Beide lijken mij dus overeenkomsten op afstand. De tweede zou je over kunnen discussiëren, maar je sluit de overeenkomst online en komt alleen betalen ophalen. Krijg je een bevestiging voordat je kan komen ophalen?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het heeft niet zozeer met laten bezorgen te maken. Als je bijvoorbeeld online betaald hebt (en dus een overeenkomst bent aangegaan), maar product ophaalt in een winkel, valt dat net zo goed onder WKOA.

Het gaat er dus om hoe de overeenkomst tot stand gekomen is; is dat fysiek in een winkel of is dat op een andere manier zoals een telefoon, website of fax. Indien fysiek in de winkel is dat geen WKOA (je kan je in de winkel immers informeren en eventueel testen), de anderen wel (je kan je minder goed laten informeren en zeker niet testen).
S0epkip schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:54:
Geen stap in het pand/de winkel zetten als je wil dat WKOA van toepassing is.
Geen stap in de winkel zetten als je de overeenkomst aangaat is de juiste nuance.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hiervboven gemeld, vraag het de winkel, mag jij de producten terugsturen als je akkoord gaat met hun offerte? Dat brengt voor beide partijen duidelijkheid.

Recht hebben is 1, recht krijgen is een tweede, daarom vooraf duidelijkheid vragen, dat voorkomt problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:07
Een consument wordt niet geacht een volleerd jurist te zijn. Enig geschil zal denk ik dan ook binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid in het voordeel van de consument uitgelegd worden, maar het zover laten komen zou ik al zonde van de moeite en energie vinden. Gewoon even per e-mail vragen of je een zicht/bedenktermijn hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 01:57:
[...]

Hmm, jullie hebben mijn antwoord gemist. De vraag had ik al gesteld en beide routes noemen zijn koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
CH4OS schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:58:

[...]
Geen stap in de winkel zetten als je de overeenkomst aangaat is de juiste nuance.
Evengoed, success met ontbinden op basis van WKOA als je de artikelen hebt afgehaald in de winkel. YMMV

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

S0epkip schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:01:
[...]

Evengoed, success met ontbinden op basis van WKOA als je de artikelen hebt afgehaald in de winkel. YMMV
Indien online besteld en in winkel afgehaald geldt nog steeds bedenktijd. wat je bedoelt met deze opmerking begrijp ik niet. ook al bestel ik wat bij Perry of Go-Britain in de winkel op hun 'PC' is het nog steeds een koop op afstand. ook als ik de vzk wil ontlopen en het in het filiaal laat bezorgen. Het gaat dan buiten de aankoop van winkel(systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Hackus schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:07:
[...]

Indien online besteld en in winkel afgehaald geldt nog steeds bedenktijd. wat je bedoelt met deze opmerking begrijp ik niet. ook al bestel ik wat bij Perry of Go-Britain in de winkel op hun 'PC' is het nog steeds een koop op afstand. ook als ik de vzk wil ontlopen en het in het filiaal laat bezorgen. Het gaat dan buiten de aankoop van winkel(systeem).
Wat ik verwacht dat hij bedoelt is dat je als je de wederpartij overvalt met de WKAO, je alsnog een lastige discussie kunt krijgen. In beginsel heb je natuurlijk liever van tevoren zekerheid dat de wederpartij jouw recht ook kent en herkent. Rechtszaken om honderden euro's vreten energie. Beter om je recht gewoon bespreekbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paknaald schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

Wat ik verwacht dat hij bedoelt is dat je als je de wederpartij overvalt met de WKAO, je alsnog een lastige discussie kunt krijgen. In beginsel heb je natuurlijk liever van tevoren zekerheid dat de wederpartij jouw recht ook kent en herkent. Rechtszaken om honderden euro's vreten energie. Beter om je recht gewoon bespreekbaar te maken.
Waar kom jij ineens vandaan :D

Het is niet zo moeilijk als het niet wordt voorgesteld. Jantje van de winkel kan dit zeggen en Pietje dat. er zijn Wetten daarvoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

stftweaker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:09:
Stuur een mail van als ik het product om x y z reden niet bevalt nemen jullie het dan zonder problemen terug en krijg ik mijn geld terug?
Voor WKOA hoef je helemaal geen reden op te geven om een product terug te sturen binnen de afkoelperiode (2 weken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is mij al eens gelukt hoor, dus zie het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 15:13
michielRB schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:37:
[...]

Voor WKOA hoef je helemaal geen reden op te geven om een product terug te sturen binnen de afkoelperiode (2 weken)
Klopt maar als je het aan de winkelier vraagt is het wel handig om het te benoemen. De meeste consumenten sturen een product terug met een reden. Niet van ow ja maar ik vind het leuk om pakketen heen en weer te sturen :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:07
42erik schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:45:
Hallo beste mensen,

Ik loop tegen de definitie van afstand op bij de wkoa. Zoeken in de stickies en op consumentensites heeft me niet kunnen helpen.

Ik heb van een bedrijf via mail een aanbieding voor elektronica gekregen, nadat ik ze via hun webform daarom vroeg.

Nu geven ze twee prima opties
- laten bezorgen, dan sturen ze eerst een ideal-link en daarna neemt de vervoerder contact op.
- in de winkel reserveren, hem daar ophalen en ter plekke betalen.

Is er in deze situaties sprake van koop op afstand en daarmee het herroepingsrecht?
Nee, hier is niet per se sprake van bescherming door WKoA. Ik leen onderstaande quote even van @emnich:
Artikel 230g lid e:
Wanneer er sprake is van een ad-hoc overeenkomst via een verkoopkanaal die niet of slechts sporadisch wordt gebruikt door de verkopende partij, dan zijn zij niet WKoA plichtig. Uit je bericht maak ik op dat je op eigen initiatief via email (webform) contact hebt gezocht met een leverancier die wel een website heeft, maar die mogelijk niet gebruikt voor verkoop. Wel hebben ze een fysieke locatie. Daarmee is er mogelijk niet voldaan aan de eis georganiseerd systeem - hun georganiseerde systeem is dus (in ieder geval) verkoop via de fysieke locatie.

Bij twijfel kun je bij deze leverancier vragen of WKoA op deze overeenkomst/koop van toepassing is. Heb je meteen duidelijkheid :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
[...]

Al regelmatig gedaan bij MM en BCC. Dus ja kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

stftweaker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

Klopt maar als je het aan de winkelier vraagt is het wel handig om het te benoemen. De meeste consumenten sturen een product terug met een reden. Niet van ow ja maar ik vind het leuk om pakketen heen en weer te sturen :)
Nee, zelfs dat "ow ja, maar ik vind het leuk om pakketten heen en weer te sturen." niet.
Nee, gewoon: ik retourneer dit artikel vanwege WKOA. Graag zie ik de creditering op mijn rekening verschijnen.
Niets meer, niets minder....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat is dit nu voor manier van reageren? Er wordt gevraagd om hoe het wettelijk zit. Je geeft daarop een onjuist antwoord. Er komt onderbouwing waarom dat recht in basis bij afhalen wel van toepassing is. Dan is je reactie dit?

Als je niet weet hoe het zit, geef dan gewoon geen advies. Dan hoef je ook niet zo raar te doen als blijkt dat je er naast zit.

Laat je het wel bezorgen kan de winkel evengoed moeilijk doen. Is dat reden om onjuiste informatie te geven en dan te doen of het eigenlijk wel juist is maar alleen formeel niet?

Ik vind het een rare manier van doen.
Pagina: 1