Question: VLAN 10 has a priority of 4096 and VLAN 20 has a priority of 16384. VLAN 20 has a lower MAC address than VLAN 10.
What would be the likely result of running the "spanning-tree vlan 20 root primary" command for VLAN 20?
A. VLAN 10 would have a higher priority
B. VLAN 20 would have a higher priority
C. VLAN 20 would become the root bridge
D. VLAN 10 would become the root bridge
------
Ik wordt dood gegooid met dergelijke vragen bij het test examen van CCNA die zo enorm onderhevig zijn aan de interpretatie ervan.
Ik had namelijk antwoord A (want de priority van vlan 10 blijft hoger dan die van VLAN 20 omdat je met het "root primary" commando de priority van vlan 20 op 24576 zet. Dan is 4096 voor VLAN10 nog altijd hoger (of lager als je naar het getal kijkt)
.
- Standaard draait PVST op een Cisco switch. VLAN's raken elkaar dan niet. Dus VLAN 10 heeft geen invloed op VLAN 20.
- Je zou kunnen zeggen lager getal is lagere prioriteit en de laagste prioriteit wordt root. Maar is het getal bepalend of we het over hoger of lagere prio hebben. Het zou ook zo kunnen zijn dat het getal wel lager is maar de switch wel de hogere prio krijgt om root te worden.
Verwarrend
Nu ik er verder bij stil sta zou ik hem zo op moeten vatten:
- Een lager getal is een lagere prioriteit. De laagste prio wordt root (klinkt tegenstrijdig)
- Ze vragen om het resultaat van vlan 20 en niet om het resultaat voor vlan 10.
Of sla ik nu weer de plank mis? Ik wordt gek
-----
Nog een voorbeeld:
Question: Which statements provide reasons as to why you would implement a DHCP server in your Enterprise environment?
A. It will automatically assign MAC addresses to clients in accordance to VLAN settings
B. It is a favourable solution when mobile clients exist in the network
C. It provides host-based security including anti-virus and anti-malware
D. It will discover the MAC address to IPv4 address mappings for clients
E. It will automatically assign IPv4 addresses to clients in accordance to VLAN settings
Ik had D en E. Waarom D? Ik dacht aan MAC to IP mapping aan een DHCP reservering. Lijkt me nog vrij logisch toch? Toch moet het B en E zijn.
-----
p.s. het is niet van een officiele Cisco site: https://www.learncisco.net/
What would be the likely result of running the "spanning-tree vlan 20 root primary" command for VLAN 20?
A. VLAN 10 would have a higher priority
B. VLAN 20 would have a higher priority
C. VLAN 20 would become the root bridge
D. VLAN 10 would become the root bridge
------
Ik wordt dood gegooid met dergelijke vragen bij het test examen van CCNA die zo enorm onderhevig zijn aan de interpretatie ervan.
Ik had namelijk antwoord A (want de priority van vlan 10 blijft hoger dan die van VLAN 20 omdat je met het "root primary" commando de priority van vlan 20 op 24576 zet. Dan is 4096 voor VLAN10 nog altijd hoger (of lager als je naar het getal kijkt)

- Standaard draait PVST op een Cisco switch. VLAN's raken elkaar dan niet. Dus VLAN 10 heeft geen invloed op VLAN 20.
- Je zou kunnen zeggen lager getal is lagere prioriteit en de laagste prioriteit wordt root. Maar is het getal bepalend of we het over hoger of lagere prio hebben. Het zou ook zo kunnen zijn dat het getal wel lager is maar de switch wel de hogere prio krijgt om root te worden.
Verwarrend

Nu ik er verder bij stil sta zou ik hem zo op moeten vatten:
- Een lager getal is een lagere prioriteit. De laagste prio wordt root (klinkt tegenstrijdig)
- Ze vragen om het resultaat van vlan 20 en niet om het resultaat voor vlan 10.
Of sla ik nu weer de plank mis? Ik wordt gek

-----
Nog een voorbeeld:
Question: Which statements provide reasons as to why you would implement a DHCP server in your Enterprise environment?
A. It will automatically assign MAC addresses to clients in accordance to VLAN settings
B. It is a favourable solution when mobile clients exist in the network
C. It provides host-based security including anti-virus and anti-malware
D. It will discover the MAC address to IPv4 address mappings for clients
E. It will automatically assign IPv4 addresses to clients in accordance to VLAN settings
Ik had D en E. Waarom D? Ik dacht aan MAC to IP mapping aan een DHCP reservering. Lijkt me nog vrij logisch toch? Toch moet het B en E zijn.

-----
p.s. het is niet van een officiele Cisco site: https://www.learncisco.net/
[ Voor 19% gewijzigd door Hemmen op 04-08-2019 20:00 ]