Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kivren
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 27-01 19:04
L.S.

Ongeveer een maand geleden tijden het gamen kwam uit het niets uit mijn PC een hoog en luid geluid. Sindsdien komt het geluid na een aantal minuten nadat de PC is opgestart. De PC is in 2015 gebouwd en heeft altijd trouwe dienst gedaan, maar het geluid maakt het gebruik tot een verschrikking.

Nu na een maand zijn de voeding, de kast en het moederbord vervangen, maar het geluid blijft. Enige componenten die niet vervangen zijn het geheugen de CPU-koeler en de CPU. De vier geheugenmodules heb ik een voor een getest, maar ook daar lijkt het niet vandaan te komen. De ventilatoren draaien ook naar behoren, als ik ze uitschakel terwijl mijn PC draait blijft het geluid. De Dark Rock Pro koeler is schoongemaakt, en ventilatoren zijn getest, kan me nauwelijks voorstellen dat het daar vandaan komt, maar alle mogelijkheden zijn nu onwaarschijnlijk geworden.

PC heeft ondanks hoog geluid met oude en nieuwe onderdelen verder correct gewerkt.

Huidige configuratie: Core I7-6700k, Asrock Z270 Extreme4, RM750 voeding, 32 Gb DDR4.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Kan de CPU zelf dit veroorzaken?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Coilwhine van je videokaart ?
heb je de rm750 uit 2013 nu nieuw gekocht ?

Verlaat BMW om na jaren trouw over te stappen naar Mercedes

• kivren
Ik had een Fury X, ik heb even gedacht dat het inderdaad de oorzaak was, als ik met mijn hand langs de kaart ging leek het geluid te veranderen. Maar met de kaart verwijderd en op de IGPU is het probleem er ook. De RM 750 is een paar weken oud. Hiervoor had ik een RM 650.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
ff met een rietje luisteren waar het vandaan komt?

Zitten er overigens nog HDD's in?

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 16:53
heb je gezien dat alle fans uitstaan of zegt de software dat? Bij geluid denk ik primair aan fans, die van je videokaart misschien? En een harde schijf kan ook herrie maken.

is er ook herrie als je mobo, psu, cpu en cpu koeler los op tafel opstart?

-specs-

• kivren
Video van het probleem: YouTube: 20190718 205945

• kivren
mcDavid schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:12:
ff met een rietje luisteren waar het vandaan komt?

Zitten er overigens nog HDD's in?
Heb ik geprobeerd, maar verder dan dat het uit de buurt van de CPU komt ben ik niet gekomen. Voor de diagnose heb ik alles uitgezet op de M2's na.

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Omg, dit is wel een heel erg harde piep.
Je zou bijna denken dat je interne speaker (die op je MB) defect is.

• kivren
Rrob schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:12:
heb je gezien dat alle fans uitstaan of zegt de software dat? Bij geluid denk ik primair aan fans, die van je videokaart misschien? En een harde schijf kan ook herrie maken.

is er ook herrie als je mobo, psu, cpu en cpu koeler los op tafel opstart?
Moederbord los op tafel heb ik nog niet geprobeerd, wel PSU. De casefans zijn nieuw bij de kast, de CPU fans heb ik los geprobeerd. Als het de fans zijn zou je ook verwachten dat het geluid veranderd als je ze probeert af te remmen, ook dat gebeurt niet.

• kivren
M!chel schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:25:
Dan moet die kapot zijn op mijn oude en nieuwe moederbord:)

• M!chel
  • Niet online
Ik zou alles uit de kast halen en buiten de kast stap voor stap opnieuw opbouwen totdat je het probleem tegenkomt. Dus begin met losse PSU, daarna MB met alleen CPU en 1 bankje RAM aansluiten zonder verdere componenten.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

M!chel schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:25:
Dit dus. Klinkt als de piep als er tijdens de POST een error wordt gevonden. Zou software kunnen zijn (die speaker is volgens mij gewoon vanuit software aan te sturen) of een bug in het BIOS. Een echte hardware error zou ook kunnen maar vreemd als het dan pas een paar minuten na het opstarten begint.

Het moederbord is al vervangen. Is het vervangen door een ander type of door hetzelfde type? En is er al een BIOS update gedaan?

I hear a sound of victory, the Lord says it is done

• M!chel
  • Niet online
Wat je ook kunt proberen is je CPU anders laten draaien door een ander profiel in je BIOS in te stellen.
Je kunt vast wel een Turbo of ECO mode instellen. Kijk of het geluid dan verandert of verdwijnt.

• kivren
downtime schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:40:
[...]

Dit dus. Klinkt als de piep als er tijdens de POST een error wordt gevonden. Zou software kunnen zijn (die speaker is volgens mij gewoon vanuit software aan te sturen) of een bug in het BIOS. Een echte hardware error zou ook kunnen maar vreemd als het dan pas een paar minuten na het opstarten begint.

Het moederbord is al vervangen. Is het vervangen door een ander type of door hetzelfde type? En is er al een BIOS update gedaan?
De Gigabyte was een Z170 chipset, de Asrock is een Z270, later moederbord dat nog wel compatible was met processor. Bios is up to date.

• kivren
M!chel schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:48:
Wat je ook kunt proberen is je CPU anders laten draaien door een ander profiel in je BIOS in te stellen.
Je kunt vast wel een Turbo of ECO mode instellen. Kijk of het geluid dan verandert of verdwijnt.
Ga ik proberen!

• peteroff
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
Een continu piep staat niet beschreven in de gebruiksaanwijzing van Asrock, maar heeft te maken met het geheugenslot. Geheugen eruit halen, geheugen module schoonmaken, en weer goed aansluiten.
Althans als ik het geluid zo hoor, komt het uit de interne speaker.
Schoonmaken van de connectoren kan je met een a4 papiertje doen door, lichtelijk kort te wrijven.

[Voor 20% gewijzigd door peteroff op 04-08-2019 20:18]

• DrSmith
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:27

DrSmith

is terug bij af

Gebruik je een aparte RAID kaart? Klinkt haast als mijn controller wanneer er een schijf een hikje heeft gehad.
Dus misschien toch eens die M2's loskoppelen (of eerst eens via S.M.A.R.T. bekijken).

Counting the cost in money only, strikes me as funny don't you know

• kivren
DrSmith schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:23:
Gebruik je een aparte RAID kaart? Klinkt haast als mijn controller wanneer er een schijf een hikje heeft gehad.
Dus misschien toch eens die M2's loskoppelen (of eerst eens via S.M.A.R.T. bekijken).
Het klopt dat ik een aparte raid kaart heb voor een raid 1 met normale Hard Disks. Ik ga dat even checken.

• kivren
Update: de oorzaak is waarschijnlijk gevonden! Los van de m2's heb ik één voor één de ssd's aangesloten (3x), zonder het geluid.

Gisteren heb ik een van de hd's aangesloten op de pci raid-controller, maar het geluid kwam niet. Vandaag verder gegaan met testen door de 2e hd aan te sluiten op de raid-controller. Maar na een koude start met één aangesloten HD begon het gekrijs weer.

Harde schijf is nu unplugged, nog niet de controller, en inmiddels draait de PC een paar uur, zonder de gillende keukenmeid. Bij het inbouwen van het nieuwe moederbord was het geluid ook weg, net toen ik met de software aan de slag wilde gaan en pas nadat ik de storage had aangesloten begon het weer. Tot afgrijzen…. 8)7

Ik weet nog niet of het geluid uit de raid-controller zelf komt, of dat het via het moederbord geproduceerd wordt, het komt vrij zeker niet uit de harde schijven zelf.

Voorlopige conclusie is dus dat de raid controller (Highpoint RocketRAID 620) er iets mee te maken heeft, en ik weer even met rust van mijn PC kan genieten, en ik kan peinzen over gemaakte kosten voor een raid controller van 36 euro.

Dank iedereen voor alle hulp en ideeën! Speciale dank aan DrSmith voor zijn vraag en tip over de externe raid controller, dit was de million doller question!

/kivren

• DrSmith
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:27

DrSmith

is terug bij af

Mooi dat je het gevonden hebt ;)

Als je deze controller hebt: http://www.highpoint-tech.com/images/RAID/6Gb_SATA_RAID/RR600/RR620_card-b.gif dan zie je rechts bovenin je gillende keukenmeid zitten (dat rondje).
Het hoeft niet perse aan de controller te liggen, die kan ook gaan piepen omdat een schijf een error geeft. En dan heb je al geruime tijd met een degraded RAID 1 set gedraaid en geluk gehad dat ook de 2e schijf niet is uitgevallen.

Check de S.M.A.R.T. waardes eens van de schijven die je voor die set gebruikt.

Counting the cost in money only, strikes me as funny don't you know

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True