Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:36
Mijn servo (https://www.kiwi-electronics.nl/mg995-digital-metal-servo)
heeft genoeg kracht om mijn rolgordijnen omhoog te tillen. Echter zou hij wel wat sneller mogen. Tandwielen toevoegen is gewoon geen optie. Hoeveel volt kan zoon beestje max aan? Hij word max 30 seconden full load per uur. Ik heb hem op het moment op een 5v 2 ampere adapter.
Denken jullie dat je de servo op 9v kan draaien als burst met genoeg tijd om af te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:51
Waarom gebruik je een servo? Dit is niet waar een servo in excelleert. Lijkt me dat je beter af bent met het gebruiken van een DC-motor.

Om antwoord te geven op je vraag: Nee dat kan niet. De motor zou het misschien nog niet eens zo heel erg vinden, maar de verdere elektronica is niet geschikt om ver boven de 5V te komen. Ook als je de PWM gebruikt om de servo aan te sturen, werkt dat niet meer als de referentiespanning (je +5V) en de signaalspanning (high op +5V, anders 0) te ver uit elkaar liggen. Dan leest 'ie simpelweg alles low.

[ Voor 65% gewijzigd door naarden 4ever op 04-08-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
De MG995 kan maximaal 6.6V aan.
9V is behoorlijk teveel.

Als dat niet snel genoeg is, zou ik andere opties gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Stappen motoren of dc motoren of echte servo motoren ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik ben trouwens ook wel benieuwd nu hoe jij met 180 graden rotatie een rolgordijn volledig omhoog of omlaag weet te krijgen... Een kleine situatieschets om je een goed advies te kunnen geven? Wellicht met wat ondersteunende foto's? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
naarden 4ever schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:15:
Waarom gebruik je een servo? Dit is niet waar een servo in excelleert. Lijkt me dat je beter af bent met het gebruiken van een DC-motor.

Om antwoord te geven op je vraag: Nee dat kan niet. De motor zou het misschien nog niet eens zo heel erg vinden, maar de verdere elektronica is niet geschikt om ver boven de 5V te komen. Ook als je de PWM gebruikt om de servo aan te sturen, werkt dat niet meer als de referentiespanning (je +5V) en de signaalspanning (high op +5V, anders 0) te ver uit elkaar liggen. Dan leest 'ie simpelweg alles low.
Omdat de servo genoeg koppel heeft.
SA007 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:27:
De MG995 kan maximaal 6.6V aan.
9V is behoorlijk teveel.

Als dat niet snel genoeg is, zou ik andere opties gaan bekijken.
Ook als burst dus?
naarden 4ever schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:45:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd nu hoe jij met 180 graden rotatie een rolgordijn volledig omhoog of omlaag weet te krijgen... Een kleine situatieschets om je een goed advies te kunnen geven? Wellicht met wat ondersteunende foto's? :)
Vergeten te zeggen. Eigenlijk heel simpel je knipt de pot meter eraf dan zeg je hem in het midden meet je met de multimeter 2.2(5) k ohm zodat je zeker weet dat hij in het midden zit. Dan zit er nog op een tandwiel een pinnetje die ervoor zorgt dat hij blokkeert. Haal dat pinnetje weg zet hem weer terug in elkaar en voila. _/-\o_

Dit heb ik hier van: YouTube: Modify The Servo MG996R for Continuous Rotation
Moeilijk doen met solderen en resistors is simpelweg onnodig..

Situatie schets:
https://imgur.com/gallery/VsXzYmO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom niet gewoon een vertragingsmotor?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
Torac schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:50:

Vergeten te zeggen. Eigenlijk heel simpel je knipt de pot meter eraf dan zeg je hem in het midden meet je met de multimeter 2.2(5) k ohm zodat je zeker weet dat hij in het midden zit. Dan zit er nog op een tandwiel een pinnetje die ervoor zorgt dat hij blokkeert. Haal dat pinnetje weg zet hem weer terug in elkaar en voila. _/-\o_

Dit heb ik hier van: YouTube: Modify The Servo MG996R for Continuous Rotation
Moeilijk doen met solderen en resistors is simpelweg onnodig..

Situatie schets:
https://imgur.com/gallery/VsXzYmO
Dus je hebt in feite een servo omgebouwd tot DC-motor met tandwielkast?

Klinkt een beetje omslachtig ;)

In een servo zit in principe gewoon een DC-motor(tje) die met spanning wordt gestuurd. De PWM-regelaar zorgt er alleen maar voor dat dat met een simpel signaal kan worden aangestuurd. Jij hebt nu de potmeter weggehaald dus dan neem ik aan dat je hem aanstuurt met 0, 127, en 255, voor omhoog/omlaag en op deze stand houden (of 0, 2.5 en 5.0 volt) en dan blijft 'ie doordraaien omdat je eindblokkeringen weg zijn en de potmeter niet naar de uiterste waarden gaat.

Blijft dus dat er een stukje elektronica in zit die het ingangssignaal van de PWM interpreteert en dat omzet naar een bepaalde actie. Dat stukje elektronica zal die 6.6V best kortstondig kunnen hebben. Als je daar 9V op zet heb je denk ik binnen de kortste keren magic smoke.

Beter is om dan naar een oplossing te zoeken die je probleem oplost, namelijk te weinig snelheid. Dat motortje in de servo heeft alleen maar zoveel koppel omdat er een enorme reductie in de tandwielkast zit, en de snelheid, maar lage koppel van het DC-motortje omzet in weinig snelheid, maar meer koppel. Door te knutselen aan ofwel die tandwielverhouding, danwel het motortje dat je gebruikt, kan je hetzelfde koppel op een hogere snelheid krijgen.

Het motortje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/FNG/1PIV/GSYERJU7/FNG1PIVGSYERJU7.LARGE.jpg?auto=webp&width=900

Als je erachter kan komen wat de eigenschappen van dit motortje zijn, kan je zoeken naar een vervanger met een hoger nominaal toerental en hetzelfde koppel. Goed, dan zul je wel even moeten solderen maar dan kan je in ieder geval de behuizing en de tandwielkast hergebruiken.

Maar eigenlijk is een servo helemaal niet zo heel geschikt hiervoor. Ze leveren een hoog koppel via de reductiekast maar dat gaat, zoals je zelf al merkt, ten koste van de rotatiesnelheid. Daarnaast zal een servo die op spanning staat over het algemeen zijn positie trachten vast te houden. Dit verbruikt best een bak energie en dat vind je motor ook niet zo heel erg leuk! Beter is dan te zoeken naar een DC-motor met een wormwiel. Een motor met wormwiel heeft een hoog koppel (ze worden onder andere gebruikt voor de ruitenwissers in de auto; wel eens geprobeerd zo'n ruitenwisserarm tegen te houden?), zijn beschikbaar in een groot scala aan rotatiesnelheden en koppels (ook niet duur!) en hebben als groot voordeel: een motor met wormwiel kan niet terugzakken.

https://www.banggood.com/...mmds=buy&cur_warehouse=CN

12V, tot 10rpm, 5.6kgcm koppel (wat echt meer dan genoeg moet zijn), en reversible. Ja, je moet er dan wel nog een motorcontrollertje bij hebben, maar dan heb je wel een hele nette (en rappe) oplossing.

Overigens staat het tandwiel wel angstig scheef op de foto die je hebt gemaakt. Zou zomaar kunnen dat heel veel van de last van de motor daaruit voortkomt. Als je dat tandwiel hebt ge3Dprint, kan je er ook een spanningsvrije oplossing voor bedenken die een hoop netter is dan dit.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
naarden 4ever schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:20:
[...]

Dus je hebt in feite een servo omgebouwd tot DC-motor met tandwielkast?

Klinkt een beetje omslachtig ;)

In een servo zit in principe gewoon een DC-motor(tje) die met spanning wordt gestuurd. De PWM-regelaar zorgt er alleen maar voor dat dat met een simpel signaal kan worden aangestuurd. Jij hebt nu de potmeter weggehaald dus dan neem ik aan dat je hem aanstuurt met 0, 127, en 255, voor omhoog/omlaag en op deze stand houden (of 0, 2.5 en 5.0 volt) en dan blijft 'ie doordraaien omdat je eindblokkeringen weg zijn en de potmeter niet naar de uiterste waarden gaat.

Blijft dus dat er een stukje elektronica in zit die het ingangssignaal van de PWM interpreteert en dat omzet naar een bepaalde actie. Dat stukje elektronica zal die 6.6V best kortstondig kunnen hebben. Als je daar 9V op zet heb je denk ik binnen de kortste keren magic smoke.

Beter is om dan naar een oplossing te zoeken die je probleem oplost, namelijk te weinig snelheid. Dat motortje in de servo heeft alleen maar zoveel koppel omdat er een enorme reductie in de tandwielkast zit, en de snelheid, maar lage koppel van het DC-motortje omzet in weinig snelheid, maar meer koppel. Door te knutselen aan ofwel die tandwielverhouding, danwel het motortje dat je gebruikt, kan je hetzelfde koppel op een hogere snelheid krijgen.

Het motortje:
[Afbeelding]

Als je erachter kan komen wat de eigenschappen van dit motortje zijn, kan je zoeken naar een vervanger met een hoger nominaal toerental en hetzelfde koppel. Goed, dan zul je wel even moeten solderen maar dan kan je in ieder geval de behuizing en de tandwielkast hergebruiken.

Maar eigenlijk is een servo helemaal niet zo heel geschikt hiervoor. Ze leveren een hoog koppel via de reductiekast maar dat gaat, zoals je zelf al merkt, ten koste van de rotatiesnelheid. Daarnaast zal een servo die op spanning staat over het algemeen zijn positie trachten vast te houden. Dit verbruikt best een bak energie en dat vind je motor ook niet zo heel erg leuk! Beter is dan te zoeken naar een DC-motor met een wormwiel. Een motor met wormwiel heeft een hoog koppel (ze worden onder andere gebruikt voor de ruitenwissers in de auto; wel eens geprobeerd zo'n ruitenwisserarm tegen te houden?), zijn beschikbaar in een groot scala aan rotatiesnelheden en koppels (ook niet duur!) en hebben als groot voordeel: een motor met wormwiel kan niet terugzakken.

https://www.banggood.com/...mmds=buy&cur_warehouse=CN

12V, tot 10rpm, 5.6kgcm koppel (wat echt meer dan genoeg moet zijn), en reversible. Ja, je moet er dan wel nog een motorcontrollertje bij hebben, maar dan heb je wel een hele nette (en rappe) oplossing.

Overigens staat het tandwiel wel angstig scheef op de foto die je hebt gemaakt. Zou zomaar kunnen dat heel veel van de last van de motor daaruit voortkomt. Als je dat tandwiel hebt ge3Dprint, kan je er ook een spanningsvrije oplossing voor bedenken die een hoop netter is dan dit.

Succes! :)
Bedankt voor je bericht en alle info.
Echter had ik deze servo nog liggen en vond ik het wel een leuke uitdaging. Zowel de houder als tandwiel is 3d geprint. De balletjes ketting moet echt onder enorme spanning staan anders is er geen tractie en nog minder koppel.

Ik zal erover nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Torac schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:26:
[...]

Bedankt voor je bericht en alle info.
Echter had ik deze servo nog liggen en vond ik het wel een leuke uitdaging. Zowel de houder als tandwiel is 3d geprint. De balletjes ketting moet echt onder enorme spanning staan anders is er geen tractie en nog minder koppel.

Ik zal erover nadenken.
Ik snap best dat die spanning nodig is om tractie te houden. Anders loopt de ketting vrij.

Maar je hebt al uitsparingen voor de balletjes in de ketting als ik 't goed zie. Als je dan de openliggende kant van de ketting, in bijvoorbeeld een omkasting van dat tandwiel, weet in te klemmen waardoor de ketting niet uit het tandwiel kan glijden, heb je volgens mij een oplossing waarbij je de ketting niet op spanning hoeft te houden. ;)

Wat natuurlijk ook kan, in principe is die ketting op zichzelf ook een tandwielverhouding. Groter tandwiel op de servo = grotere tandwielverhouding = hogere rotatiesnelheid van het rolgordijn, ten koste van wat koppel. :)

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 04-08-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

naarden 4ever schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:45:
Je kan de potmeter eruit halen en vervangen door vaste weerstanden. Dan bereikt de servo nooit zijn eindpunt en kan hij eindeloos ronddraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
ik zou hem met de maximale spanning aansturen. 6.6 Volt dus.

als je de 2 snelheidspunten uit de datasheet haalt (0.2,4.8 en 0.16,6) dan krijg je de volgende formule
30 x + y = 10.8
dan zou je bij 6.6 Volt een snelheid hebben van ongeveer 0.14 seconde per 60 graden bij 5 Volt is dat bijna 0.20(0.19333)
de spanning verhogen naar 6.6 Volt geeft +- een toename van 27.5% in snelheid.

mocht dit niet genoeg zijn zou je toch een andere motor moeten toepassen.

*disclaimer: dit is een op de achterkant van een bierviltje berekening mogelijk heb ik wat verkeerd gedaan
Pagina: 1