Nieuwe ultra budget build (Ryzen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:34
Ik zoek een?
Nieuwe build voor een "huis-tuin-keuken" desktop. Gamen doe ik nog amper op de PC, af en toe een potje Dota en Magic Arena was het wel een beetje.
Bedoeling is om in ieder geval een goede basis voor nu te hebben, en in de toekomst (zeg eens over ca. 3 jaar) eventueel te upgraden met een losse GPU (bijv. 2de hands GTX1060 o.i.d.) of te overclocken.

Wat is je budget?
Denk dat voor de huidige wensen ik voor ca. 350 euro iets moois moet kunnen bouwen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 119,05€ 119,05
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 60,95€ 60,95
1BehuizingenSharkoon VS4-V USB 3.0€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,87€ 67,87
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 41,90€ 41,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,71

Wat ik nog meeneem uit m'n huidige desktop
Monitor: Samsung Syncmaster S24A350H Zwart
SSD: Kingston A400 2,5" 480GB
HDD: pricewatch: WD Blue 3,5" (16MB cache, 7200rpm), 500GB

Wat ik misschien nog meeneem uit m'n huidige build
Koeler: Scythe Mugen 3 (indien stock koeler gehorige is of indien ik wil gaan overclocken)
PSU: be quiet! Pure Power L8 530W CM (is ondertussen 7 jaar oud, dus denk tijd voor een nieuwe)
Optische driveL Lite-On iHAS524 (twijfel ik deze nog nodig heb)

Waar ik over twijfel
  • Ik vermoed dat voor wat ik op dit moment wil de 2400g prima is. Ik weet alleen niet hoe de upgrade mogelijkheden zijn. Alternatief zou zijn een 1600 of 2600 met een losse GPU (Rx570?). Maar dan zit ik wel weer in een andere prijsklasse.
  • PSU denk ik gewoon te moeten vervangen, hoewel m'n huidige nog geen kuren vertoont. Wat vinden jullie?
  • Koeler werkt nog prima, maar weet niet hoe goed de stock koeler van de 2400g werkt. Maar volgens mij geen reden om niet de Mugen over te gooien.
  • Optische drive wellicht over bodig, maar als ik hem toch over heb gewoon erin gooien?
  • Mobo: B450 (of 2de hands een B350 op de kop tikken) of voor een A320 gaan? Op de website zie ik overigens staan dat de B450 de 2400g ondersteund, maar ik lees ook wel eens iets van noodzakelijke Bios updates?
Denk dat ik er wel redelijk uit ben, lijkt me dat je voor het geld voor een 2400g niet kunt mis gaan. Maar hoor graag hoe iedereen er over denkt. Alle input is welkom!

Beste antwoord (via Ardbeg10 op 21-08-2019 09:41)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:27
Ah, vandaar :)

Je zou er eventueel ook aan kunnen denken om je hd 7950 mee te nemen naar je nieuwe build en voor een andere processor kiezen. Als je het toch leuk vind om te knutselen/frommelen aan pc's dan kun je de 7950 nog undervolten zodat het stroomverbruik nog een stuk lager wordt :)

Op V&A staan nog een paar goedkoop aangeboden 6 cores (die hebbie dan maar vast :) ) waardoor je weer geld overhoud voor wat luxere andere componenten. Een wat betere behuizing bijvoorbeeld. Of je houdt gewoon geld over :)

[ Voor 27% gewijzigd door Baloes op 07-08-2019 11:43 ]

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
- De 2400g is inderdaad meer dan voldoende voor de games die je noemt. Een losse videokaart is niet nodig, en iets als een 2600 is ook overkill voor een huis-tuin-keuken pc.
- PSU zou ik ook wel vervangen na 7 jaar. zeker gezien je toch al een heel nieuw systeem neemt.
- ik denk eigenlijk niet dat je die mugen op een am4 socket kan monteren, maar de stock cooler is prima.
- b450 werkt sowieso met de 2400g, b350 en a320 hebben mogelijk een biosupdate nodig. Zou sowieso niet voor a320 gaan omdat je geheugen dan niet op 3000 MHz kan draaien.

• Ardbeg10
Dankjewel, duidelijk antwoord. Wordt inderdaad de 2400g.

PSU was ik inderdaad sowieso van plan te vervangen. Puur even ter info voor mij: wat zijn eigenlijk de risico's als je een te oude voeding gebruikt? Ik las op internet dat je hele systeem kan doorbranden. Lijkt me dat het niet zo'n vaart zal lopen, of is die kans toch wel erg groot? Ga het risico voor die paar tientjes sowieso niet nemen, maar ik vroeg het me gewoon af.

Heb even nagekeken, en de koeling kan inderdaad niet op een AM4. Jammer, ik was erg tevreden over de Mugen 3. De stock koeler die bij m'n oude AMD CPU zat was overigens echt bagger, dus ik hoop dat die van de 2400g inderdaad beter is. Anders tzt maar weer een nieuwe koeler erop.

Dat een a320 bord geen 3000MHz ondersteund wist ik niet, wel belangrijke info inderdaad, thnx! Ga sowieso voor de B450 dan. Ik zag overigens dat de laatste twee weken de prijzen van veel geheugen gestegen is, iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt?

In ieder geval dank voor je reactie!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Een echt oude voeding kan inderdaad voor flinke problemen zorgen, maar de voeding die je hebt is al redelijk modern wat betreft beveiligingen etc. De kans dat je daarmee je hardware sloopt is heel minimaal. Zolang hij stabiel werkt en je geen gekke dingen met overclocken etc gaat doen is de oude voeding nog prima.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:17
HKS-Skyline schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:27:
maar de voeding die je hebt is al redelijk modern wat betreft beveiligingen etc.
Niet qua spanningsregeling want de voeding beschikt aan de secundaire kant over groepsregulatie wat zeer ongeschikt is voor nieuwe hardware. 7 jaar is, gezien de vrij matige kwaliteit van de componenten, ook nog eens de maximale betrouwbare levensduur dus ruimen dat ding.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42

Zenix

BOE!

Waarom geen 3200/3400g? Zijn weer een stukje sneller. Daarnaast werken ze ook op B450 borden, zolang meer een nieuwe bios op geflashed is.

[ Voor 71% gewijzigd door Zenix op 06-08-2019 17:52 ]

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 14:33
Ik zou denk ik een willekeurige tweedehands AM4 koeler kopen en die er meteen bij de eerste build op zetten. Kost je 15-20 euro (waar je nog de opbrengst van jouw Mugen 3 vanaf kunt trekken) en dan hoef je je je niet te ergeren aan het geluid en nooit de temperatuur te monitoren. Deze bijvoorbeeld: V&A aangeboden: Cooler Master Hyper 212 EVO of zoek hier wat leuks uit: categorie: Processorkoeling

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01-2025
Als je de 2400G niet te hard gaat trappen is de meegeleverde cooler (AMD Wraith Stealth) voldoende. AMD heeft met de launch van de Ryzen CPU's zijn stock coolers erg verbeterd.

Als je het toch te luid vind raad ook ik je aan te kijken voor een eventuele tweedehands koeler. In vraag & aanbod staan vast genoeg opties.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

• Baloes
Je hebt geen hoge eisen qua gebruik. Je huidige pc is kapot? Want die zou nog prima meekunnen voor de eisen die je stelt. En wie weet hebben ze over 3 jaar wel weer heel ander leuk spul ontwikkeld :) Dan hoef je alleen de voeding te vervangen. Of heb je gewoon zin om iets nieuws te bouwen? :)

• Ardbeg10
Baloes schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:23:
Je hebt geen hoge eisen qua gebruik. Je huidige pc is kapot? Want die zou nog prima meekunnen voor de eisen die je stelt. En wie weet hebben ze over 3 jaar wel weer heel ander leuk spul ontwikkeld :) Dan hoef je alleen de voeding te vervangen. Of heb je gewoon zin om iets nieuws te bouwen? :)
Vooral dat laatste eigenlijk ;) is al een paar jaar geleden dat ik überhaupt gesleuteld heb aan een PC, en het kriebelt toch wel weer een beetje :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Baloes

Je zou er eventueel ook aan kunnen denken om je hd 7950 mee te nemen naar je nieuwe build en voor een andere processor kiezen. Als je het toch leuk vind om te knutselen/frommelen aan pc's dan kun je de 7950 nog undervolten zodat het stroomverbruik nog een stuk lager wordt :)

Op V&A staan nog een paar goedkoop aangeboden 6 cores (die hebbie dan maar vast :) ) waardoor je weer geld overhoud voor wat luxere andere componenten. Een wat betere behuizing bijvoorbeeld. Of je houdt gewoon geld over :)

[ Voor 27% gewijzigd door Baloes op 07-08-2019 11:43 ]

• Ardbeg10
Baloes schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:09:

Goede tip inderdaad. Ben er wel over aan het denken de GPU mee te nemen, en nu eerst de CPU te upgraden met een 2de hands hexacore. Wel zal ik dan ook het mobo moeten upgraden, hoewel dat op dit moment niet echt een probleem is. Moet wel nog even wat benchmarks van een hexacore (bijv. de ryzen5 1600) icm een hd7950 bekijken tov bijv. de 2400g. Maar ik verwacht dat dit voorlopig prima is, zeker voor wat ik de desktop op dit moment nog gebruik.

Ook zal ik voor echte winst het geheugen moeten upgraden, want ik begreep dat Ryzen vooral straalt bij snel geheugen. Weet iemand eigenlijk hoe het komt dat de prijzen van geheugen zo in de lift zitten? Het geheugen uit de bbg is in een maand tijd al met ca. 30% gestegen, en ik zie zelfs prijsstijgingen van bijna 50% in iets meer dan een maand. Is dit normaal? Beter even wachten met aanschaf geheugen?

Al met al een goede tip, ik ga de V&A even een tijdje in de gaten houden, wellicht komt er iets moois voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardbeg10 op 08-08-2019 10:04 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:17
NVM...way over budget...mijn idee :(

[ Voor 97% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 08-08-2019 10:11 ]

• Baloes
Ardbeg10 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Goede tip inderdaad. Ben er wel over aan het denken de GPU mee te nemen, en nu eerst de CPU te upgraden met een 2de hands hexacore. Wel zal ik dan ook het mobo moeten upgraden, hoewel dat op dit moment niet echt een probleem is. Moet wel nog even wat benchmarks van een hexacore (bijv. de ryzen5 1600) icm een hd7950 bekijken tov bijv. de 2400g. Maar ik verwacht dat dit voorlopig prima is, zeker voor wat ik de desktop op dit moment nog gebruik.

Ook zal ik voor echte winst het geheugen moeten upgraden, want ik begreep dat Ryzen vooral straalt bij snel geheugen. Weet iemand eigenlijk hoe het komt dat de prijzen van geheugen zo in de lift zitten? Het geheugen uit de bbg is in een maand tijd al met ca. 30% gestegen, en ik zie zelfs prijsstijgingen van bijna 50% in iets meer dan een maand. Is dit normaal? Beter even wachten met aanschaf geheugen?

Al met al een goede tip, ik ga de V&A even een tijdje in de gaten houden, wellicht komt er iets moois voorbij.
Hoewel de r5 2400g echt wel een krachtige igp heft is de 7950 logischerwijs een stuk krachtiger dan de r5 2400g : https://www.techspot.com/...a-pc-used-graphics-cards/

Stelt je in staat om toch "echt" te gamen als het eens kriebelt en daarbij, je hebt hem tenslotte al in je bezit :)

[ Voor 64% gewijzigd door Baloes op 08-08-2019 10:11 ]

• Ardbeg10
Even een kleine update, inmiddels zijn we twee weken verder en heb ik de volgende onderdelen (sommige 2e hands) in huis gehaald:

- CPU: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
- RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
- Mobo: ASRock B450M-HDV

Het moederbord moet ik nog bestellen, denk dat dat gewoon bij een webshop gaat gebeuren. Tweede hands scheelt vaak maar ca. een tientje.

In totaal voor nog geen 200 euro klaar tot nu toe, alleen over een jaartje of twee nog eens een nieuwe GPU erin gooien. In ieder geval dank voor alle reacties, heb er veel aan gehad!
Pagina: 1