Koppeling waterleiding in muur

Pagina: 1
Acties:
  • 29.469 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel2104
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-12-2024
Met de badkamerverbouwing nemen we een inbouwkraan. Als leiding heb ik een paar opties ivm het bochten werk.

Wicu (flexibel koper en solderen)
Alupex Henco of Uponor met perskoppelingen.

Voor Alupex zal ik een perstang moeten kopen, maar voirdeel hiervan is dat ik het ook voor de CV kan gebruiken.

Koppeling op de kraan komt in de muur, dus hier kan ik nooit meer bij.

Iemand ervaring met lekbestendigheid perskoppelingen op lange termijn ?

Ik zag bij onze bekende Chinese leverancier een hydraulische perstang. Iemand hier bekend mee, lijkt mij beter dan een op handkracht.

Alvast bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Perskoppeling is prima, goede perstang is belangrijk. Deze zijn ook te huur/ te leen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Idd, zorg dat je de juiste bek voor het type koppeling gebruikt anders kun je wachten op lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:59
Mogen perskoppelingen in de muur?

Ik dacht dat er alleen gesoldeerd mocht worden bij plaatsingen in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij is een koppeling in een muur weg werken vragen om problemen op lange termijn. Als er dan wat gaat lekken ben je de sjaak omdat je dan muren moet open breken.

Hebben hier bij renovatie ervoor gezorgd dat alle koppelingen te bereiken zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel2104
De chinese heft w

De chinese heeft keuze voor bek Henco/Uponor. Zarg ergens anders dezelfde tang voor dubbele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
marcel2104 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:45:
komt in de muur, dus hier kan ik nooit meer bij.
[...]
Chinese leverancier.
[...]
Jij durft :D

Volgens mij kun je die perstangen ook vaak wel lenen/huren bij zaken zoals Warmteservice. Daar zou ik informatie inwinnen en ook de koppelingen aanschaffen, dan heb je A-merk spul en geen B-merk van de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:24
cable-one schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:30:

Uponor/unipe mag geperst in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

cable-one schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:30:

Dat dacht ik ook. Dus een loodgieter hier in de badkamer e.a. laten doen en die zeiden het dat allemaal geen snars uitmaakt.

Gesoldeerd kan ook gewoon gaan lekken. Maar in principe gaat een goede koppeling (soldeer, knel of pers) niet lekken mits het niet kan bewegen en goed is aangelegd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel2104
@mkleinman. Dat hoor je veel, vandaar dat wat huiverig ben. Maar met een inbouwkraan ontkom je niet aan een verbinding naar de kraan en die zit helaas in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 22:48
Ik heb indertijd unipe gebruikt. Ik heb de boel bij de plaatselijke wildkamp gekocht en mocht de pers op accu gratis lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:09
Je kunt van die plastic knelkoppelingen gebruiken die je met de hand vastzet.
Die mag je net als perskoppelingen ook in de muur gebruiken, scheelt een hoop gedoe met een tang en ze zijn niet veel duurder dan normale perskoppelingen.
Er gaan veel mensen nu roepen dat ze dat nooit zouden doen maar het spul is er gewoon voor ontworpen om een permanente dichting te vormen die even lang als de pexbuis meegaat. Vraag maar na aan de balie van de warmteservice wat ze er daar van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
ASW1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:28:
Je kunt van die plastic knelkoppelingen gebruiken die je met de hand vastzet.
Die mag je net als perskoppelingen ook in de muur gebruiken, scheelt een hoop gedoe met een tang en ze zijn niet veel duurder dan normale perskoppelingen.
Er gaan veel mensen nu roepen dat ze dat nooit zouden doen maar het spul is er gewoon voor ontworpen om een permanente dichting te vormen die even lang als de pexbuis meegaat. Vraag maar na aan de balie van de warmteservice wat ze er daar van vinden.
het is dat minnetjes hier niet bestaan.
er mogen geen knelfitingen weggewerkt worden.(en al helemaal geen plastic bouwmarkt zooi)
een knelfiting moet bereikbaar blijven.(vewin voorschriften)
ook de medewerker van de warmte service zal (hopenlijk) dit beamen.
ondanks dat ze wel betere knelfitingen voor alupex buis dan in de bouwmarkt.

edit: aws1 bedoelt steekfitingen, deze mogen wel ingestort worden (altans henco vision)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 04-08-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
O
ASW1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:28:
Vraag maar na aan de balie van de warmteservice wat ze er daar van vinden.
Ik denk dat die een dag met een pilletje onder hun tong moeten bijkomen van de onzin die je hier verkondigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Geberit pushfit bijvoorbeeld, maar er zijn wel meer merken met dat soort pushfit systemen.
Gereedschapsloos en daarom precies wat TS zoekt.
https://www.geberit.nl/pr...systemen/geberit-pushfit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25

JdM

Humbled

Ben toevallig hier mijn badkamer aan het renoveren en heb een Henco perstang gekocht. Heb nu de weg te werken koppelingen al twee weken op druk staan in de muur die nog moet worden dichtgewerkt zodat ik het toch kan controleren, maar natuurlijk is dat lekdicht. Henco geeft gewoon garantie op lekdichtheid mits de juiste materialen worden gebruikt (correcte tang met passend profiel, goed buissnijgereedschap en een kalibreertool).
Zou niet weten waarom het zou begeven in de muur. Solderen gaat ook wel ooit mis als het niet goed is gedaan.
Perskoppelingen bestaan nog geen 30 jaar, dus die moeten hun langdurige afsluiting nog bewijzen, ik geloof er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
ASW1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:55:
Geberit pushfit bijvoorbeeld, maar er zijn wel meer merken met dat soort pushfit systemen.
Gereedschapsloos en daarom precies wat TS zoekt.
https://www.geberit.nl/pr...systemen/geberit-pushfit/
ow dat spul. geef mij maar een perstang.
dit heet kunstof steek fitting. zo is bijv henco vision.
van henco mag je deze betreffende fittingen instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Excuus plastic knelfitting is inderdaad niet helemaal de juiste benaming, steekfitting is hoe het heet.

Ik denk dat de meesten die goede ervaringen hebben met solderen of persen daar graag bij blijven, gewoon omdat ze weten dat het werkt en met een zeker gezond wantrouwen tegen nieuwigheid.
Ik heb mezelf er overheen gezet, als grote merken dit soort systemen toe gaan passen en er garantie op geven, en daarnaast aangeven dat het in de muur kan, dan zal het toch echt wel een duurzame verbinding moeten zijn.
(ze gaan hun naam niet zomaar te grabbel gooien door spullen te verkopen waar ze zelf niet in geloven mag je hopen)
Juist voor als je maar af en toe een fitting hier of daar doet en je hebt geen persgereedschap is het ideaal.
Zoals ook met andere soorten fittingen de buizen recht afsnijden, controleren op bramen en beschadigingen, controleren dat ze volledig zijn ingestoken en niet onder spanning gemonteerd zijn... ik geloof er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusser
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-07-2023
Uponor en Henco zijn mooie systemen. Ik heb echter met KeKelit gewerkt. Dit is een voordeliger en beter alternatief. ze hebben persfittingen maar de steek fitting is nog mooier. Je hoeft de pijp alleen maar te ontbramen. Je mag de fitting instorten en omdat ze doorzichtig zijn weet je altijd dat je goed zit.
De eerste keer dat ik deze spullen had gekocht was bij *knip* Ook op *knip* kan je de spullen vinden. (ook een handige site voor de profs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhchw9XABZFYnsLTV1C2uhGz-fA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8uvbWSTWX1jF3I4OmWUaPbc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j0kQR-T8xBQ7NPB4qxwkNClNkw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/50hbNRe7QjtiQbBm68ErMxIA.png?f=user_large
Spam is niet toegestaan

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 23:53
deklusser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:25:
Uponor en Henco zijn mooie systemen. Ik heb echter met ...
Vandaag account aangemaakt, 2 posts, beiden op oude topics, met overduidelijk de intentie om reclame te maken.

Welkom op Tweakers :)

[ Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 22-12-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En oude topics laten we normaliter rusten, deze gaat dan dicht.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.