nieuwe router Caiway glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Goedenavond,

Ik zou heel graag wat extra advies willen hebben, ook omtrent aankoopadvies. (Ik regel dit voor een vriend).

De situatie is als volgt:
Glasvezel van Caiway (waarschijnlijk een pakket van 250 mbit/s.)
Een (hele) verouderde router (netgear), kabel van het glasvezel (modem) gaat in de router. Het modem en de router bevinden zich in de meterkast. Het betreft een rijtjeshuis met BG, 1e, en 2e verdieping. Op de eerste verdieping is er een wifi versterker van Netgear. Uit de speedtest dichtbij de router (1m) wordt een downloadsnelheid gehaald van 14.11 mbps en een upload van 14.45 mbps en 5 ms ping.
Via de wifi versterker op de eerste verdieping: download, 7.90 mbps, upload, 3.98 mbps, ping, 5ms.

Apparaten:
De volgende apparaten worden verbonden met de router via wifi, minimaal 4 telefoons, af en toe 2 laptops, twee xboxen, en een smart tv.

Probleem:
Het wifi is héél erg traag, (zie bovengenoemde snelheden), er valt bijna niet meer op te gamen (xboxen) en HD filmpjes bekijken via youtube op de telefoon gaan erg traag.
Ik denk dat oplossing voor dit probleem ligt door het aanschaffen van een nieuwe router. (correct me when I'm wrong) Vindt het alleen erg lastig wat een goede router is voor deze specifieke locatie.

Eisen:
- Een redelijk dekkend wifi bereik, verschilt niet meer zo qua router volgensmij...
- Genoeg ruimte voor genoeg wifi apparaten.
- Schappelijke prijs onder de 100 euro (als dat niet te veel de kwaliteit nekt?)
- Goed samenwerkt met de wifi versterker van Netgear.

Zie door het bos de bomen niet meer... er zijn tegenwoordig zoveel routers. Heb thuis zelf een ubiquiti. Kwam de Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE tegen (90 euro) maar is dit nou ook een router? Nadeel is wel maar 1 ethernet ingang.

Kwam ook de Asus RT-AC66U Zwart (100 euro) tegen, maar lees goede reviews hierover...

Wie heeft wat tips en / of voorbeelden?

Groetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Wat is de huidige router (model/type)? Kan deze verplaatst worden naar de woonkamer? Wat zit erop aangesloten?
Wat is de huidige wifi versterker (model/type)? Hoe is deze verbonden met het netwerk?

Een optie zou kunnen zijn:
- Netgear als router gebruiken
- accesspoint in de woonkamer toevoegen
- wifi versterker met kabel aansluiten (aanname dat deze draadloos verbonden is)

Andere tip: the-one-trick-pony is over het algemeen niet de beste oplossing

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
lier schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:35:
Wat is de huidige router (model/type)? Kan deze verplaatst worden naar de woonkamer? Wat zit erop aangesloten?
Wat is de huidige wifi versterker (model/type)? Hoe is deze verbonden met het netwerk?

- wifi versterker met kabel aansluiten (aanname dat deze draadloos verbonden is)

Een hele goede vraag, ik zoek dit uit voor een vriend vandaar, het gaat in ieder geval om een router en wifi versterker van NetGear, welk model/type het zijn kom ik snel nog op terug!

Wat bedoel je precies met NetGear als router gebruiken?
Een accespoint is een mogelijkheid maar dat is toch wezenlijk een wifi versterker? Maar deze moet dan wel weer met een kabel naar de meterkast in de router...

En wat bedoel je met ''the-one-trick-pony is over het algemeen niet de beste oplossing'' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

ferrie99 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:51:
Een hele goede vraag, ik zoek dit uit voor een vriend vandaar, het gaat in ieder geval om een router en wifi versterker van NetGear, welk model/type het zijn kom ik snel nog op terug!
Anders wordt het alleen maar een kwestie van gokken...
Wat bedoel je precies met NetGear als router gebruiken?
Een router knoopt netwerken aan elkaar. Er zijn er velen die ook geschikt zijn om een draadloos netwerk mee te creëeren. Maar feitelijk is het dan een router met ingebouwd accesspoint.
Een accespoint is een mogelijkheid maar dat is toch wezenlijk een wifi versterker? Maar deze moet dan wel weer met een kabel naar de meterkast in de router...
WiFi versterker is een hele slechte term. Misschien kan je het beter een draadloze hub noemen, want dat is exact wat het doet. Je wil altijd alles via de kabel aansluiten, tenzij het echt niet anders kan. Gelukkig kost netwerkkabel erg weinig, dus zal dat budgettechnisch geen probleem zijn.
En wat bedoel je met ''the-one-trick-pony is over het algemeen niet de beste oplossing'' ?
Ga er niet van uit dat er een apparaat is dat alles gaat bieden wat je zoekt, al dan niet in combinatie met een wifi versterker.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Ik zou eerst even kijken waarom het wi-fi "traag" is, storen je buren bijvoorbeeld op je wi-fi kanaal?
Draai even insider(Op windows laptop) of wifi analyzer(android telefoon app).

In praktijk zijn repeaters de grootste ondingen op Wi-Fi die er zijn, altijd trammelant mee en puur lapmiddelen als je echt geen kabel wil trekken.

Edit: UniFi AP-AC-LITE is een goede accesspoint, die kan je gewoon aan je provider modem hangen vormt geen probleem(bekabeld natuurlijk).

Mooiste is elk verdieping 1, die 200mbit blijft niks van over als het signaal naar een volgend verdieping moet.

[ Voor 128% gewijzigd door mr_evil08 op 03-08-2019 22:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:31:
Ik zou eerst even kijken waarom het wi-fi "traag" is, storen je buren bijvoorbeeld op je wi-fi kanaal?
Ook niet onbelangrijk: welke snelheid wil je bereiken?

Wordt er 2.4 of 5 GHz gebruikt?
Welk protocol ondersteunt het mobiele apparaat?
(MU-)MIMO?
Zijn er naburige stralingsbronnen in huis?
Hoe is de snelheid bedraad?
En op iOS kan het met de Airport app, nadat je de scanner hebt aangezet bij Instellingen.

Meet je signaalsterkte in RSSI dBm bij 2.4GHz en 5GHz. Dichter bij 0 dBm is beter. -70 dBm is de ondergrens van een redelijk signaal. Wat meet je bij de bron en in de rest van het huis?

Als je er zin in hebt kun je het signaal van de AP-AC-Lite eenvoudig testen als je m even meeneemt naar het huis van je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
mr_evil08 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:31:

In praktijk zijn repeaters de grootste ondingen op Wi-Fi die er zijn, altijd trammelant mee en puur lapmiddelen als je echt geen kabel wil trekken.

Edit: UniFi AP-AC-LITE is een goede accesspoint, die kan je gewoon aan je provider modem hangen vormt geen probleem(bekabeld natuurlijk).

Mooiste is elk verdieping 1, die 200mbit blijft niks van over als het signaal naar een volgend verdieping moet.
Bedankt voor je uitleg en tips.

Ik ga inderdaad is kijken waarom de router zulke trage snelheden uitgeeft.

Maar als ik zou gaan voor de UniFi AP-AC-LITE, (is dit nou een router of een draadloze hub? Of beide?) dan is de enige mogelijkheid om hem naast de router te hangen in de meterkast aangezien alleen daar een netwerkkabel is. Dan neemt natuurlijk ook de snelheid een stuk af, maar haal je dan ook nog redelijke snelheden op de 1e verdieping? Of moet dan alsnog de wifi hub van Netgear aanwezig blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar CAA

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Palo Alto schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:46:
[...]

Ook niet onbelangrijk: welke snelheid wil je bereiken?

Wordt er 2.4 of 5 GHz gebruikt?
Welk protocol ondersteunt het mobiele apparaat?
(MU-)MIMO?
Zijn er naburige stralingsbronnen in huis?
Hoe is de snelheid bedraad?

[...]

En op iOS kan het met de Airport app, nadat je de scanner hebt aangezet bij Instellingen.

Meet je signaalsterkte in RSSI dBm bij 2.4GHz en 5GHz. Dichter bij 0 dBm is beter. -70 dBm is de ondergrens van een redelijk signaal. Wat meet je bij de bron en in de rest van het huis?

Als je er zin in hebt kun je het signaal van de AP-AC-Lite eenvoudig testen als je m even meeneemt naar het huis van je vriend.
Heel erg fijn dat je mij wilt helpen hiermee.

De snelheid nu is nog geen 20 mbps. Zelf heb ik nu thuis altijd stabiele snelheden van 250 mbps. Een mooie middenweg van 100/150 mbps moet al genoeg zijn denk ik? (Voor veel internetsurfen op telefoons, youtube, netflix, xboxen)

Er wordt nu 2.4 ghz gebruikt, mogelijkheid voor 5ghz is ook een mooie stap. Bij mij zelf heb ik twee kanalen aangemaakt voor 2.4 ghz en 5ghz. Zijn allemaal toestellen van Apple (iphone xr en nieuwer, en samsung toestellen, ondersteunen ook allemaal 5ghz)

Er zijn stralingsbronnen van buren aangezien het een rijtjeshuis is, een aantal wifi netwerken zijn te vinden.

De snelheid bedraad ga ik nog testen evenals de signaalsterktes etc. wat je benoemde en ook eens kijken of ik mijn ac-ap-lite kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
ferrie99 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:47:
Maar als ik zou gaan voor de UniFi AP-AC-LITE, (is dit nou een router of een draadloze hub? Of beide?)
De AP-AC-Lite is een AP ofwel Access Point.

De AC staat voor het maximale WiFi protocol (802.11ac) de Lite is het type (antennebouw, CPU, MIMO etc.)

De verwarring over de naamgeving ontstaat vaak omdat consumenten "routers" vrijwel altijd een combinatie zijn van:
(0. Modem)
1. Router
2. Switch
3. Access Point

Zoals @lier al noemde verbindt een router meerdere netwerken. Een switch schakelt bedraad netwerk met elkaar. En een access point is een draadloze toegang tot dat netwerk. Vandaar ook de naam :)
... dan is de enige mogelijkheid om hem naast de router te hangen in de meterkast aangezien alleen daar een netwerkkabel is.
Dan neemt natuurlijk ook de snelheid een stuk af, maar haal je dan ook nog redelijke snelheden op de 1e verdieping?
De meterkast is in meer dan 90% van de gevallen de plek waar het access point hangt, en in meer dan 90% van de gevallen de slechtste plek om goede ontvangst te hebben in je huis.
Of moet dan alsnog de wifi hub van Netgear aanwezig blijven?
Ik zou eerst de RSSI gaan meten zoals die nu is, en daarna met de AP-AC-Lite in de meterkast (WiFi Netgear dan wel uitzetten).

Daarna weet je tenminste waar de probleem plekken zitten. Als je ook andere oorzaken kunt duiden of uitsluiten kun je over oplossingen gaan nadenken. Daarvoor heeft het nog niet zoveel zin denk ik.

NB: denk erom bij meenemen van je eigen AP-AC-Lite dat deze kan vastzitten met een anti-diefstal mechanisme. Even priegelen met een paperclip om los te maken. Check de handleiding voor uitleg.

edit: verwijderen AP met paperclip

[ Voor 6% gewijzigd door Palo Alto op 04-08-2019 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Palo Alto schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 01:07:
[...]

De AP-AC-Lite is een AP ofwel Access Point.

De AC staat voor het maximale WiFi protocol (802.11ac) de Lite is het type (antennebouw, CPU, MIMO etc.)

De verwarring over de naamgeving ontstaat vaak omdat consumenten "routers" vrijwel altijd een combinatie zijn van:
(0. Modem)
1. Router
2. Switch
3. Access Point

Zoals @lier al noemde verbindt een router meerdere netwerken. Een switch schakelt bedraad netwerk met elkaar. En een access point is een draadloze toegang tot dat netwerk. Vandaar ook de naam :)

[...]

De meterkast is in meer dan 90% van de gevallen de plek waar het access point hangt, en in meer dan 90% van de gevallen de slechtste plek om goede ontvangst te hebben in je huis.

[...]

Ik zou eerst de RSSI gaan meten zoals die nu is, en daarna met de AP-AC-Lite in de meterkast (WiFi Netgear dan wel uitzetten).

Daarna weet je tenminste waar de probleem plekken zitten. Als je ook andere oorzaken kunt duiden of uitsluiten kun je over oplossingen gaan nadenken. Daarvoor heeft het nog niet zoveel zin denk ik.

NB: denk erom bij meenemen van je eigen AP-AC-Lite dat deze kan vastzitten met een anti-diefstal mechanisme. Even priegelen met een paperclip om los te maken. Check de handleiding voor uitleg.

edit: verwijderen AP met paperclip
Ik heb de (model/type) nummers gevonden!
De router: NetGear Wireless-G router, WGR614 v9 (zover ik op google kan vinden gaat het wel om een héél oud model?!)
En de draadloze hub: WiFi Range Extender N300 Sitecom

De metingen:
-Vanaf de woonkamer op de bank (2 meter van de router in de meterkast af die zich bevind bij de trap in de gang) haal ik een dBm van -62.
-Vanaf de woonkamer op de bank (2/3 meter omhoog naar wifi hub Sitecom) haal ik een dBm van -63

-Vanaf de slaapkamer op de 1e verdieping (2/3 meter omlaag naar router) -62 dBm.
-En vanaf de slaapkamer op de 1e verdieping (2 meter vanaf wifi hub in de gang op de 1e verdieping) -56 dBm.

Speedtest
Vanaf de bank in de woonkamer heb ik weer een speedtest gedaan van router er daar komt uit: download 16 mbps, upload 15 mbps.

Vanaf slaapkamer 1e verdieping speedtest van router: download 12 mbps, upload 12 mbps.

Vanaf slaapkamer 1e verdieping speedtest van wifi hub in gang 1e verdieping: download 5 mbps, upload 5 mbps.

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik zelf de ap-ac-PRO heb ipv de lite. Zie dat de prijs zo'n 50 euro verschilt, zie zelf dat er wel max. hogere snelheden gehaald kunnen worden met de pro, maar is dit de toegevoegde waarde van 50 euro? Of zie ik nog grote verschillen over het hoofd?!

[ Voor 24% gewijzigd door ferrie99 op 04-08-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:04
Misschien een powerline adapter voor op de verdieping?

pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender TL-WPA4220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Snap niet helemaal de beredenering?
Je raad deze aan voor in het stopcontact op de 1e verdieping in plaats van de Sitecom die er nu inzit? Hiermee wordt wat verbeterd...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Die sitecom versterkt je wifi signaal. Maar als je wifi van beneden naar de sitecom niet goed is helpt dat niet.

Die powerline maakt zijn netwerkverbinding over het elektriciteitsnet van je woning (bedraad). Je moet dan bij je router ook een powerline (niet de wifi versie) in je stopcontact steken.

Zo heb je een bedraad netwerk naar boven en ga je vanaf daar wifi doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
FireAge schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:39:
Die sitecom versterkt je wifi signaal. Maar als je wifi van beneden naar de sitecom niet goed is helpt dat niet.

Die powerline maakt zijn netwerkverbinding over het elektriciteitsnet van je woning (bedraad). Je moet dan bij je router ook een powerline (niet de wifi versie) in je stopcontact steken.

Zo heb je een bedraad netwerk naar boven en ga je vanaf daar wifi doen.
Dat is ook een mogelijkheid zie ook even mijn metingen die ik heb verricht, de dBm’s vallen volgens het internet rond ‘zeer goed’ dus dat is het probleem niet zozeer. Alleen ik haal zulke slechte download en upload mbps. Niks hoger dan maximaal 20 mbps. Zit het probleem niet ergens anders?

Daarnaast heb ik zelf erg goede ervaringen met ubiquiti ac-ap-pro, is bijvoorbeeld een ac-ap-lite geen oplossing om die naast de huidige router te plaatsen om zo het wifi te versterken. Ook voor naar de wifi hub boven?

Of ligt het probleem gewoon bij de router en is het tijd voor een nieuwe router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Wat haal je als je een laptop direct bedraad achter het modem hangt?

En bedraad achter de router?

Ik zou eerst bedraad alles checken. Wifi is dan stap 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:01
Die router is antiek.

Vroeger moest je bij Caiway voor je eigen router zorgen, ik neem aan dat dat hier ook het geval is. Tegenwoordig krijg je er wel eentje bij je abonnement, misschien dat je eens bij de klantenservice kunt vragen of ze er eentje op kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het is absoluut geen wonder dat je maximaal 20Mbit/s haalt. Je router doet maximaal 54Mbit/s. Haal er wat overhead vanaf en jouw 20Mbit/s is nog netjes te noemen.

Maar inderdaad wat @FireAge zegt. Tegenwoordig kun je bij Caiway een modem router krijgen. Geen idee of die ook aangevraagd kan worden met een bestaand abonnement (zou ik graag weten, want ook hier bagger WiFi van Caiway). Ik zou gewoon die aanvragen. Daarna kun je nog altijd ACCESSPOINTS gebruiken. Repeaters zijn waardeloos. Mijn ervaring leert dat ze inderdaad niet meer dan 20Mbit/s doen. In principe moeten ze een slecht signaal opnieuw uitzenden. Dat kan nooit beter worden.

[ Voor 58% gewijzigd door hoi1234 op 06-08-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
hoi1234 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:57:
Het is absoluut geen wonder dat je maximaal 20Mbit/s haalt. Je router doet maximaal 54Mbit/s. Haal er wat overhead vanaf en jouw 20Mbit/s is nog netjes te noemen.

Maar inderdaad wat @FireAge zegt. Tegenwoordig kun je bij Caiway een modem router krijgen. Geen idee of die ook aangevraagd kan worden met een bestaand abonnement (zou ik graag weten, want ook hier bagger WiFi van Caiway). Ik zou gewoon die aanvragen. Daarna kun je nog altijd ACCESSPOINTS gebruiken. Repeaters zijn waardeloos. Mijn ervaring leert dat ze inderdaad niet meer dan 20Mbit/s doen. In principe moeten ze een slecht signaal opnieuw uitzenden. Dat kan nooit beter worden.
Bedankt voor het meedenken,

Zojuist bij Caiway langs geweest en heel het probleem voorgelegd. Het gaat om een ouder abonnement, en heb niks te horen gekregen omtrent een nieuwe (gratis) router van Caiway zelf.
Advies van Caiway: test de bedraden snelheid vanaf poort 1 van glasvezel modem naar laptop. Dit hebben wij ook zojuist gemeten, hier kwam gemiddeld precies dezelfde snelheid uit als draadloos; 17 mbps, upload 35 mbps (die wel een stuk hoger). Toen hebben we Caiway gebeld, volgens de ''techneut'' ligt het probleem dan bij de netwerkkabel, waar ik zelf ook al aandacht. Caiway heeft een nieuwe netwerkkabel opgestuurd en is morgen binnen. Dan opnieuw de bedraden snelheid meten. Dan moeten we volgens hem, en het abonnement, rond de 250 mbps kunnen halen. Waar ik dan wel vanuit ga.

Dan is er nog wel het router probleem, aangezien de router zoals eerder benoemd ''antiek'' is en nooit 250 mpbs kan halen 8)7 . Welke router raden jullie dan aan? Of is het glasvezelmodem al een router, en kan ik meteen een accespoint aanschaffen? Heb zelf erg goede ervaringen met de Ubiquiti UniFi ac-ap-pro, dan misschien een Ubiquiti UniFi ap-ac-lr aan laten schaffen voor de vriend van me? Maar dan zit ik nog wel met de dekking op de 1e en 2e verdieping... of is het signaal zo sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
ferrie99 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:19:
[...]

Bedankt voor het meedenken,

Zojuist bij Caiway langs geweest en heel het probleem voorgelegd. Het gaat om een ouder abonnement, en heb niks te horen gekregen omtrent een nieuwe (gratis) router van Caiway zelf.
Advies van Caiway: test de bedraden snelheid vanaf poort 1 van glasvezel modem naar laptop. Dit hebben wij ook zojuist gemeten, hier kwam gemiddeld precies dezelfde snelheid uit als draadloos; 17 mbps, upload 35 mbps (die wel een stuk hoger). Toen hebben we Caiway gebeld, volgens de ''techneut'' ligt het probleem dan bij de netwerkkabel, waar ik zelf ook al aandacht. Caiway heeft een nieuwe netwerkkabel opgestuurd en is morgen binnen. Dan opnieuw de bedraden snelheid meten. Dan moeten we volgens hem, en het abonnement, rond de 250 mbps kunnen halen. Waar ik dan wel vanuit ga.

Dan is er nog wel het router probleem, aangezien de router zoals eerder benoemd ''antiek'' is en nooit 250 mpbs kan halen 8)7 . Welke router raden jullie dan aan? Of is het glasvezelmodem al een router, en kan ik meteen een accespoint aanschaffen? Heb zelf erg goede ervaringen met de Ubiquiti UniFi ac-ap-pro, dan misschien een Ubiquiti UniFi ap-ac-lr aan laten schaffen voor de vriend van me? Maar dan zit ik nog wel met de dekking op de 1e en 2e verdieping... of is het signaal zo sterk?
De glasvezelmodem is waarschijnlijk nog geen router. Dat is echt sinds kort pas. Wij hebben in ieder geval een glasmodem zonder WiFi. Maar ik zou anders gewoon even bellen met Caiway. Die kunnen vast zien wat voor spul ze ooit geleverd hebben en wat ze voor jou kunnen betekenen. M'n vader regelt alles, dus ik ga eens aan hem vragen of hij eens navraagt of wij ook een nieuwe modem-router kunnen ontvangen. Dan laat ik het wel weten. Dat is denk ik het beste. Dan heb je gewoon een up-to-date basispunt, dat je zelf kunt verbeteren met accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
hoi1234 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

De glasvezelmodem is waarschijnlijk nog geen router. Dat is echt sinds kort pas. Wij hebben in ieder geval een glasmodem zonder WiFi. Maar ik zou anders gewoon even bellen met Caiway. Die kunnen vast zien wat voor spul ze ooit geleverd hebben en wat ze voor jou kunnen betekenen. M'n vader regelt alles, dus ik ga eens aan hem vragen of hij eens navraagt of wij ook een nieuwe modem-router kunnen ontvangen. Dan laat ik het wel weten. Dat is denk ik het beste. Dan heb je gewoon een up-to-date basispunt, dat je zelf kunt verbeteren met accesspoints.
Hoelang zitten jullie al op het glasvezel van Caiway? Misschien zitten we dan in hetzelfde schuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
ferrie99 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:28:
[...]

Hoelang zitten jullie al op het glasvezel van Caiway? Misschien zitten we dan in hetzelfde schuitje.
Geen idee. Toch al een paar jaar. Sinds we glasvezel kregen. We hadden eerst een abonnement met 8/1 in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
hoi1234 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:30:
[...]

Geen idee. Toch al een paar jaar. Sinds we glasvezel kregen. We hadden eerst een abonnement met 8/1 in de praktijk...
Graag koop ik toch liever zelf een router. Welke routers raden enige Tweakers mij zeer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:38
lier schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:35:

Wat @lier zegt, begin bij de basis en trek als eerste die router door: https://www.smallnetbuild.../router/bar/74-wan-to-lan , want je gaf zelf al aan Een (hele) verouderde router (netgear)

Kan dat ding uberhaupt wel een beetje throughput aan? Zelf heb ik voor dat abonnement moeten switchen van een toch wel goede TP-link (uit mijn hoofd, met custom firmware) naar een netgear nighthawk. (die ik er nu weer uit moet gooien, maar niet om zijn throughput gelukkig)

Het zou meer lonen om eerst de basis goed te zetten en misschien een leuk trucje uit te halen met PoE voor een Ubiquity AP, dan houtje touwtje voortborduren op wat er nu al ligt. Dan maar 4 maanden even deze snelheden genieten en het goed doen, dan nu direct en overmorgen weer geld uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
LinuX-TUX schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:37:
[...]

Wat @lier zegt, begin bij de basis en trek als eerste die router door: https://www.smallnetbuild.../router/bar/74-wan-to-lan , want je gaf zelf al aan Een (hele) verouderde router (netgear)

Kan dat ding uberhaupt wel een beetje throughput aan? Zelf heb ik voor dat abonnement moeten switchen van een toch wel goede TP-link (uit mijn hoofd, met custom firmware) naar een netgear nighthawk. (die ik er nu weer uit moet gooien, maar niet om zijn throughput gelukkig)

Het zou meer lonen om eerst de basis goed te zetten en misschien een leuk trucje uit te halen met PoE voor een Ubiquity AP, dan houtje touwtje voortborduren op wat er nu al ligt. Dan maar 4 maanden even deze snelheden genieten en het goed doen, dan nu direct en overmorgen weer geld uitgeven.
Dus je bedoeld om eerst te investeren in een goede router? (De basis). Ik doe dit voor een vriend, zijn budget was rond de 120 euro. Heb je linkje gezien, dus dan zou de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 een goede keus zijn?

En dan misschien later dit uitbreiden met een ap? Zoals ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
ferrie99 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:27:
[...]

Dus je bedoeld om eerst te investeren in een goede router? (De basis). Ik doe dit voor een vriend, zijn budget was rond de 120 euro. Heb je linkje gezien, dus dan zou de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 een goede keus zijn?

En dan misschien later dit uitbreiden met een ap? Zoals ubiquiti.
De Nighthawk is inmiddels best wel verouderd, maar wel bewezen en wat stabieler dan vroeger. Veel opties om alternatieve firmware op te knallen om het stabieler te maken en sneller.

Alternatief zou kunnen zijn: Ubiquiti Edgerouter X en een Unify steunzender. Maar denk dat dat budget technisch net teveel gaat worden als start combo. En deze later uitbreiden met nog een AP (mocht dat nodig zijn).

En als je echt kan/wil hacken, is Mikrotik ook een optie (geen aanrader, zou het liever van 1 partij nemen, AP en router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
LinuX-TUX schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

De Nighthawk is inmiddels best wel verouderd, maar wel bewezen en wat stabieler dan vroeger. Veel opties om alternatieve firmware op te knallen om het stabieler te maken en sneller.

Alternatief zou kunnen zijn: Ubiquity Edgerouter X en een Unify steunzender. Maar denk dat dat budget technisch net teveel gaat worden als start combo. En deze later uitbreiden met nog een AP (mocht dat nodig zijn).

En als je echt kan/wil hacken, is Mikrotik ook een optie (geen aanrader, zou het liever van 1 partij nemen, AP en router)
En er is op de nighthawk geen alternatief die niet verouderd is en wel stabiel is? Rond dat prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
ferrie99 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:48:
[...]

En er is op de nighthawk geen alternatief die niet verouderd is en wel stabiel is? Rond dat prijsklasse.
Alternatief 1. Versies die de Nighthawk hebben opgevolgd zijn of te duur of het net niet in het goedkopere segment (net niet in de zin van performance en customizable met OpenWRT alternatief als het niet lekker werkt etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
LinuX-TUX schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:57:
[...]

Alternatief 1. Versies die de Nighthawk hebben opgevolgd zijn of te duur of het net niet in het goedkopere segment (net niet in de zin van performance en customizable met OpenWRT alternatief als het niet lekker werkt etc)
Met de ubiquity Edgerouter X + ap-ac-lite kom ik op een prijs van 129 euro. Dit is dan wezenlijk een router zonder wifi plus dan de ap-ac-lite voor wifi? Lees wel dat enige kennis is vereist voor de edgerouter x vormt dat nog een probleem voor een lage/redelijke kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
ferrie99 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:04:
[...]

Met de ubiquity Edgerouter X + ap-ac-lite kom ik op een prijs van 129 euro. Dit is dan wezenlijk een router zonder wifi plus dan de ap-ac-lite voor wifi? Lees wel dat enige kennis is vereist voor de edgerouter x vormt dat nog een probleem voor een lage/redelijke kennis?

En is de wifi snelheid en dekking van de ac-ap-lite voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
FireAge schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 00:19:
Wat haal je als je een laptop direct bedraad achter het modem hangt?

En bedraad achter de router?

Ik zou eerst bedraad alles checken. Wifi is dan stap 2.
Bedraad achter het modem: download 265 mbps, en upload 250 mbps. In veiligemodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Mooi, dan is je verbinding goed.

Je router is echter erg traag:
http://www.downloads.netg...6/WGR614v6_DS_10Aug06.pdf

54Mbit WIFI en 100Mbit bedraad.

Dus je moet daar iig een goede vervanger voor pakken. En daar zie ik al veel advies voor langskomen, dus moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
FireAge schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:42:
Mooi, dan is je verbinding goed.

Je router is echter erg traag:
http://www.downloads.netg...6/WGR614v6_DS_10Aug06.pdf

54Mbit WIFI en 100Mbit bedraad.

Dus je moet daar iig een goede vervanger voor pakken. En daar zie ik al veel advies voor langskomen, dus moet lukken.
Heb nu 2 adviezen langs zien komen, wat is jouw advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Ik heb geen advies over welke router goed is. Mijn kennis daarover is niet up-to-date. Ik gebruik gewoon de router die Ziggo leverde en die voldoet prima voor mijn 40/10 verbinding.

Mijn kennis daarover is nog van het WRT54GL tijdperk, toen interesseerde het me nog.

[ Voor 29% gewijzigd door FireAge op 07-08-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:26
Ik heb zelf een fritsbox 4040 hiermee haal ik in de woonkamer de volle 250mbps. Signaal over het hele huis + tuin is ontzettend goed en zelfs op zolder haal ik nog een fatsoenlijke verbinding van 70mbps. Prima router na mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Vandaag toch nog voor een laatste advies langs geweest bij de servicedesk van Informatique, altijd zeer goed advies moest ik toch even kwijt, en heb gekozen voor de Asus RT-AC68U. Zeer makkelijke setup en tot nu toe zeer sterk wifi signaal en eindelijk rappe snelheden! Bedankt voor jullie advies allemaal en het meedenken.
Pagina: 1