Ongevraagd whatsapp bericht, vind het creepy...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag kreeg ik een whatsapp bericht van een 06 nummer in Nederland, die zou zogenaamd van een provider komen, maar dit is net het geval, het is namelijk niet mijn provider.

Het gekke is wel, ik ben nét terug van vakantie en de verzender schijnt dit te weten.

Wat kreeg ik binnen (copy paste):

--------

[17:39] P
[18:35] Welkom terug in Nederland. Bellen en internetten gaat uit je bundel. Als je internetbundel op is kun je MB Extra kopen. Meer info? Ga naar www.ben.nl/buitenland of SMS PRIJS naar 5545 (gratis). Groeten van Ben

--------

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Deze tekst kan ik namelijk nergens terugvinden en "MB Extra kopen" lijkt me geen correct Nederlands.

Ook zit ik helemaal niet bij Ben en providers sturen naar mijn weten enkel via SMS en niet Whatsapp.

Vind dit een beetje creepy namelijk. Het feit dat blijkbaar iemand weet dat ik net terug ben in Nederland geeft me een beetje een rare bijsmaak.

Heeft iemand mijn nummer toegevoegd om te zien wanneer ik online ben?

Het nummer hebben we al 3x teruggebeld (anoniem), maar deze wordt niet opgenomen.

Iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, melden en blokkeren, en gewoon verder gaan met wat je aan het doen was.
Is gewoon spam namelijk. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Oke spam, maar wat wil diegene hiermee bereiken? Er zit geen betaalnummer of site achter...

Misschien het vermelden waard, mijn vrouw is een lange tijd lastiggevallen door familie (waar ze mee heeft gebroken). Deze mensen zijn tot alles in staat en zijn héél ver gegaan, mijn huis zit niet voor niets rondom in de camera's. Ik heb 2 kleine kinderen rondlopen dus ik wil dit soort dingen graag duidelijk hebben zonder meteen paranoia te worden.

Onze dochter van 3 is al bijna een keer meegepakt dus alle gekke dingen die we niet kunnen verklaren duiken we iets dieper in dan iemand normaliter misschien zou doen. Het is een heel lang verhaal en als je alles zou weten zou je dit heel goed kunnen voorstellen, terwijl een buitenstaander misschien zou denken van "blokkeren en verder...".

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 03-08-2019 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Waarschijnlijk is PRIJS smsen gewoon niet gratis maar een abodienst van de spammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:50:
Waarschijnlijk is PRIJS smsen gewoon niet gratis maar een abodienst van de spammer.
Dat nummer is gratis.... Staat op de site van de provider.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 03-08-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46

Honesty

kattenneus!

Is het niet zo dat sms prijs een gratis smsje is en dat je dan te horen krijgt wat je per mb moet betalen?
lijkt me gewoon zo'n spamsms maar kan me ook voorstellen dat je een beetje paranoia ben geworden, gewoon niet reageren zal ik doen.

wij krijgen vanwege eigen website ook vaak spam en waar mijn vrouw dan reageert iemand reageert met mijn naam die weet meer van ons, denk ik dan vaak zo vaak komt die naam dus voor, of ze krijgen/kopen info van google ofzo. Ik bel zelf niet zo bang, maar goed dat je sceptisch bent en goed natrekken waarvan het vandaan komt

[ Voor 40% gewijzigd door Honesty op 03-08-2019 20:34 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Fairy Een bedrijf zal je nooit appen. Enkel smsen. Is gewoon een één of andere gozert die geld van je wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-06 12:29
Ik gok dat vanwege de vakantietijd ze deze berichten willekeurig sturen en hopen dat er mensen in trappen.
Dat jij hem krijgt terwijl je net terug bent zal puur toeval zijn.
Voor de rest blokkeren en negeren, nooit zomaar een nummer terug bellen ook anoniem niet voor je het weet heb je dikke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46

Honesty

kattenneus!

zitten jullie wel bij t-mobile?

https://community.t-mobil...ij-prijs-naar-5545-138777

[ Voor 64% gewijzigd door Honesty op 03-08-2019 20:40 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 21:09
Fairy schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:39:
Vandaag kreeg ik een whatsapp bericht van een 06 nummer in Nederland, die zou zogenaamd van een provider komen, maar dit is net het geval, het is namelijk niet mijn provider.

Het gekke is wel, ik ben nét terug van vakantie en de verzender schijnt dit te weten.

Wat kreeg ik binnen (copy paste):

--------

[17:39] P
[18:35] Welkom terug in Nederland. Bellen en internetten gaat uit je bundel. Als je internetbundel op is kun je MB Extra kopen. Meer info? Ga naar www.ben.nl/buitenland of SMS PRIJS naar 5545 (gratis). Groeten van Ben

--------

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Deze tekst kan ik namelijk nergens terugvinden en "MB Extra kopen" lijkt me geen correct Nederlands.

Ook zit ik helemaal niet bij Ben en providers sturen naar mijn weten enkel via SMS en niet Whatsapp.

Vind dit een beetje creepy namelijk. Het feit dat blijkbaar iemand weet dat ik net terug ben in Nederland geeft me een beetje een rare bijsmaak.

Heeft iemand mijn nummer toegevoegd om te zien wanneer ik online ben?

Het nummer hebben we al 3x teruggebeld (anoniem), maar deze wordt niet opgenomen.

Iemand hier ervaring mee?
MB extra is trouwens extra pakket wat je kan kopen bij ben. Is dus wel correct Nederlands 😀

https://www.ben.nl/internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
Ben je met het vliegtuig gegaan? Was je om 17:39 nog in de lucht? Dan was P misschien een testbericht. Toen deze afgeleverd was, wisten ze dat je geland bent en sturen ze je dat andere bericht om je te laten denken dat het van de provider afkomstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47

talin

ES-MA

kan ook zijn dat deze "spammer" een hele lijst aan nummers aan het testen is.
elke reactie hierop kan hij in zijn lijst aanvinken als een actief 06 nummer en weer gebruiken voor andere doeleinden.

er zijn ook veel 06 nummers die niet in een mobiele telefoon zitten ( tablet, auto, GSM dialer, inbelmodem, MIFI etc )

deze lijst met actieve nummers zijn geld waard voor bepaalde personen dan wel voor de spammer zelf.

ergo: niet op reageren en het principe van: linkerhand rechterschouder gebruiken, in de prullenbak, opslaan nee, Alt F4 en door

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik zal het bericht negeren. Heb het gerapporteerd en hoop dat het daarmee klaar is. We zitten echt niet meer te wachten op telefoontjes, berichten en dreigementen die we in het verleden hebben moeten doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:30
Heb je ook al contact gehad met je huidige provider of zij er iets van weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fairy schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:39:

"MB Extra" is de naam van een pakket van Ben: https://www.ben.nl/internet

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
LA-384 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:12:
Heb je ook al contact gehad met je huidige provider of zij er iets van weten?
Het is sowieso niet van een provider.
Hij zit niet bij Ben.
Waarom zou je naar http://www.ben.nl/buitenland surfen als je terug bent in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Jimster schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Waarom zou je naar http://www.ben.nl/buitenland surfen als je terug bent in Nederland?
Inderdaad.

Die tekst komt dus ook uit het bericht van Ben als je aankomt in het buitenland. Ik kreeg niks toen ik terugkwam in NL.
Dit is de sms die ik recent kreeg bij aankomst. (binnen de EU)
Welkom in "...". Bellen en internetten gaat uit je bundel / tegen dezelfde tarieven en voorwaarden als in Nederland. Er zijn geen extra roamingkosten.
Als je internetbundel op is kun je MB Extra kopen, net als in Nederland. Meer info? Ga gratis naar www.ben.nl/buitenland of sms PRIJS naar 5545. Groeten van Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Is een scam, niet intrappen.

Zo'n bericht word naar enorm veel mensen verzonden in de vakantieperiode in de hoop dat iemand ook daad werkelijk net terug is van vakantie.

Melden, blokkeren en door gaan met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En wat is dan de scam? Wat willen ze ermee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Sissors schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:58:
En wat is dan de scam? Wat willen ze ermee bereiken?
Dat vraag ik mij ook af. Eventueel zou er een valse url achter de site kunnen zitten (maar dat is volgens mij niet mogelijk om aan te passen in Whatsapp). En ook wordt aangegeven dat je naar de website moet gaan. Als er stond 'Reageer met JA om te activeren' o.i.d. dan zou ik de scam nog snappen, maar dit.. :?

Edit: ook het nummer 5545 is van Ben zelf. Er wordt op hun site namelijk meerdere keren aangegeven dat je het woord 'PRIJS' kunt sms'en naar 5545 voor een lijst van tarieven in het buitenland.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan XVII op 04-08-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:30
Jimster schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Het is sowieso niet van een provider.
Hij zit niet bij Ben.
Als je geen roaming of wifi had in het buitenland, krijg je dat bericht als je weer in nl bent. Maar ik weet niet of dan de oorspronkelijke datum en tijd van verzending wordt weergegeven, of de datum en tijd van ontvangst.

Ben is onderdeel van t-mobile. Dus tenzij de ts bij kpn, vodafone of een dochterprovider zit, kan het toch een legitiem bericht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
LA-384 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Als je geen roaming of wifi had in het buitenland, krijg je dat bericht als je weer in nl bent. Maar ik weet niet of dan de oorspronkelijke datum en tijd van verzending wordt weergegeven, of de datum en tijd van ontvangst.

Ben is onderdeel van t-mobile. Dus tenzij de ts bij kpn, vodafone of een dochterprovider zit, kan het toch een legitiem bericht zijn.
Nee. Providers zullen je nooit uit zichzelf een bericht via WhatsApp sturen. Was het een SMS geweest, had het misschien gekund, nu is het sowieso fake.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 13:02
5545 wordt ook hier genoemd bij t-mobile met dezelfde inhoud.

https://community.t-mobil...richten-buitenland-307261

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ik heb de SMS welkomstberichten allemaal gehad en die komen gewoon van de klantenservice, maar ik heb Telfort Zakelijk. Die whatsapp valt daar helemaal buiten. Als ik bij de info kijk van het nummer staat daar ook "AJAX AMSTERDAM" en Rafael bij de inforegel en een graffitifoto met een draak. Lijkt me niet iets wat Ben er in zou zetten. Ook eerst een P sturen en later pas een tekst is raar.

Data heb ik al die tijd open gehad. Op vakantie had ik Wifi en buiten de deur meteen 4G.

Het bericht negeer ik verder zoals aangegeven. Mocht er nog een update zijn of dat er weer contact wordt gezocht dan laat ik het wel even weten. Bedankt allen!

[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 04-08-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Fairy schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:26:
[...]

Ik heb de SMS welkomstberichten allemaal gehad en die komen gewoon van de klantenservice, maar ik heb Telfort Zakelijk. Die whatsapp valt daar helemaal buiten. Als ik bij de info kijk van het nummer staat daar ook "AJAX AMSTERDAM" en Rafael bij de inforegel en een graffitifoto met een draak. Lijkt me niet iets wat Ben er in zou zetten. Ook eerst een P sturen en later pas een tekst is raar.

Data heb ik al die tijd open gehad. Op vakantie had ik Wifi en buiten de deur meteen 4G.

Het bericht negeer ik verder zoals aangegeven. Mocht er nog een update zijn of dat er weer contact wordt gezocht dan laat ik het wel even weten. Bedankt allen!
En wat komt eruit als je het mobiele nummer door Google haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 18:58
Misschien moet je even terug reageren met:

“Welkom in het nieuwe seizoen Rafael! Als je live op de hoogte wilt blijven van het puntenverlies van Ajax, stuur dan GEEN bericht meer naar dit nummer. De politie is namelijk geïnformeerd en wat je doet is strafbaar. Eredivisie Live zit helaas niet in het televisiepakket van de provider van het Nederlandse gevangeniswezen. Wil je meer weten? Dan raad ik je aan alsnog de basisschool af te maken.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:33
Ik zit zelf bij Ben.nl en ik heb hier een origineel sms’je van Ben.nl waar met exacte dezelfde nummers en keywords wordt gewerkt.
Welkom in Duitsland. Bellen en internetten gaat uit je bundel / tegen dezelfde tarieven en voorwaarden als in Nederland. Er zijn geen extra roamingkosten. Als je internetbundel op is kun je MB Extra kopen, net als in Nederland. Meer info? Ga gratis naar www.ben.nl/buitenland of sms PRIJS naar 5545. Groeten van Ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-06 09:11
Kan het niet een "broekzak" WhatsApp geweest zijn? Die het bericht van Ben per ongeluk naar jou geforward heeft? Dat zou ook die eerste "P" verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Welkom in Frankrijk. Bellen en internetten gaat uit je bundel / tegen dezelfde tarieven en voorwaarden als in Nederland. Er zijn geen extra roamingkosten. Als je internetbundel op is kun je MB Extra kopen, net als in Nederland. Meer info? Ga naar www.ben.nl/buitenland of SMS PRIJS naar 5545 (gratis). Groeten van Ben.

Ok. Niet toen ik terug kwam in Nederland maar wel vergelijkbaar bericht en zelfde nummer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beetje vreemd, maar waarom zou een provider je niet direct kunnen app'en? Opzicht lijkt het legitiem, maar die bundels vind ik altijd te duur, dus deze berichten lees ik niet eens. :)

@Fairy Whatsapp en andere diensten zijn helaas niet privacy proof. Iedereen kan je toevoegen of app'en, dit kan overigens ook gewoon per SMS. Ik snap dat dit veel impact heeft, maar de connectie is mijn ogen wel ver gezocht met mogelijke (ex) familie.

Als ik mij niet vergist kan je bij Telegram wel aangeven dat enkel contacten je direct mogen berichten, maar correct me when wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

Bob Popcorn

Plop!

Ik denk dat een groot gedeelte PRIJS terug zal appen en dan weten ze dat ze te maken hebben met een werkend telefoonnummer welke ze weer opslaan in een database.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Daan XVII schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

Dat vraag ik mij ook af. Eventueel zou er een valse url achter de site kunnen zitten (maar dat is volgens mij niet mogelijk om aan te passen in Whatsapp).
URL spoofing heb ik wel eens meegemaakt in Whatsapp. Er is een verschil tussen Milka en Mílka. Ik geloof dat WhatsApp daar nu beter op controleert.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1