Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-11 11:13
Hallo,

Ben me aan het orrienteren op een nieuwe TV en dat is nog een hele klus zie ik wel :(
Ik weet dat het iig een 55 inch scherm wordt :)

Maar nu komt de vraag Oled of Qled
Klopt het dat als je een lichtte kamer hebt waarbij je meer kans hebt op spiegling je moet kiezen voor een Qled tv?
Of heeft dat daar niets mee te maken?

Ik heb op een andere site het onderstaande gevonden:

Voordelen OLED
Diepe zwartwaarden
Hoog contrast
Extreem dunne en zelfs flexibele schermen

Nadelen OLED
Inbranding bij voortdurend vertonen stilstaande beelden
Maximale helderheid lager dan QLED

Voordelen QLED
Verbluffende kleurweergave
Hoge helderheid
Geen inbrandrisico

Nadelen QLED
Zwartwaarden minder in vergelijking met OLED
OLED beeldschermen zijn dunner
Blooming

Maar dat is dan toch een persoonlijke smaakt van welk beeld je mooier vind?

[ Voor 37% gewijzigd door bruce the boss op 03-08-2019 17:21 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Lees een van de vele OLED topics (hint: gebruik de zoekfunctie) en hebt antwoord op je vraag (die echt vaak voorbij is gekomen)

39

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:43
Je somt de grootste voors en tegens al op.
Als je veel zonlicht in je kamer hebt dan is een QLED aan te raden want die kan gewoon veel feller. Moet je natuurlijk wel overdag tv kijken. Anders is een OLED tv beter.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
Wat zoek je? Beste beeldkwaliteit? Ga dan voor OLED. Ben je panisch voor inbranden, heb je veel licht in de kamer en/of direct zonlicht op je tv, ga dan voor een LCD (waarom QLED en geen high-end LCD van Sony?).

Verschil in kleurweergave ga je tussen OLED en LCD (met quantum dot filter) niet zien verwacht ik. Wat je wel gaat zien is het perfecte contrast van OLED i.t.t. een LCD.

Ook al kan een LCD tv feller dan een OLED. Het contrast is belangrijker. HDR (en dan vooral verschil tussen licht en donker in een scene) zal op een OLED tv altijd indrukwekkender zijn, ondanks het lagere aantal nits wat een OLED weer kan geven dan een LCD. Dat komt door de perfecte zwartwaardes van OLED.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Niet 'een' QLED, enkel vanaf de Q80R dit jaar. Deze weer even erbij pakken (vier OLEDs en een Q90R):

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190613/8f6dc9db54fb6814d89185f255270cc6.jpg

En deze: links een Q60 iirc en rechts de Q85

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eM2wg8qSs5mJcA7RpaUBNqr4/full.jpg

(LCD links is vrij vergelijkbaar met een gemiddelde LCD en ook de Q60/Q70 QLED)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N0qIRLd15dgZt6RBPKTHpLt1/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 06-08-2019 12:54 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:01
bruce the boss schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:19:
Klopt het dat als je een lichtte kamer hebt waarbij je meer kans hebt op spiegling je moet kiezen voor een Qled tv?
OLED = zwarte pixels staan echt uit en zijn 100% zwart.
QLED = eigenlijk 'gewoon' een LCD. Achter het kleurenpaneel zit een lichtbak.

Het nadeel aan OLED is, dat wanneer alle pixels wit moeten zijn, de helderheid relatief beperkt is.
Het nadeel aan LCD is, dat wanneer alle pixels zwart moeten zijn, er altijd nog beperkt die lichtbak doorheen komt.

In een sterk verlichte kamer kan het zo zijn dat OLED niet helder genoeg kan om het zonlicht te verslaan.
In een verduisterde kamer zal je echter altijd aan een LCD zien dat de zwartwaardes niet 100% perfect zijn.
Al kan je in beide gevallen stellen dat het ietwat overtrokken is. Ook in een heldere kamer kan je een OLED wel zien, echter niet zo goed als een QLED. En ook in een donkere kamer kan een QLED tot indrukwekkend diep zwart komen, echter niet zo goed als een OLED dat kan.

Qua beeldkwaliteit en kijkhoeken is er niks dat voorbij OLED komt. Ook qua kleurweergave zou ik QLED echt niet boven OLED scharen.
Een nadeel is echter dat wanneer je jarenlang hetzelfde SBS-logo linksboven laat staan, dat het inderdaad zal inbranden. Maar dat is tamelijk onrealistisch bij normaal gebruik als je het mij vraagt, zeker anno 2019.
Maar dat is dan toch een persoonlijke smaakt van welk beeld je mooier vind?
Dat is het ook wel. Zelf vind ik het contrast van een OLED in het donker (ik kijk toch savonds het meeste tv / games) véél indrukwekkender dan het zeer heldere wit van een LCD/QLED. Al is HDR-materiaal op een QLED soms ook wel indrukwekkend hoor, het felle licht voegt ook weer wat toe.

Ik denk dat je moet kijken naar je eigen gebruik en je kamer qua lichtinval en verduistering. En inderdaad: beide proberen en je smaak laten bepalen.
Mocht je niet voor OLED gaan, dan zou ik overigens ook TV's van andere fabrikanten dan Samsung in de vergelijking mee gaan nemen met een vergelijkbaar prijskaartje, en niet per sé voor QLED gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1