• 3d-tim
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-08-2019
Hallo allemaal,

Ik heb een hele tijd geleden een Anet A8 gekocht als mijn 3e printer. Hiervoor had ik een ultimaker 2 en 3. Ik heb besloten om mijn Anet A8 een super update te geven. Maar ik kom nu tot de conclusie dat het na mijn update helemaal geen Anet A8 meer is. Hieronder vat ik samen wat ik van plan ben:
  • Nieuw frame van 40X40 extrucions
  • Nieuwe extruder (bowden)
  • Vervangen van alle glijlagers
  • De plastic geleiding van de Z-as vervangen door een aluminium geleiding
  • Een Ramps board in plaats van de standaard Anet printplaat.
  • De firmware veranderen naar Marlin.
  • Een behuizing maken zodat de voeding en het printplaatje een compacte geventileerde behuizing zitten
Dit zijn dus een aantal dingen die op mijn lijstje staan. Veel is al geregeld of staat al klaar, ik zal hier even snel doorheen gaan.

Het nieuwe frame ligt al klaar en zal ik aankomende week in elkaar zetten. De 3D geprinte onderdelen die nodig zijn worden nu geprint of zijn al ontworpen door mijzelf.

Voor de nieuwe extruder heb ik gekozen voor de E3D V6 (clone) en ligt klaar. Daarbij hoort natuurlijk ook een bowden systeem, ook dat ligt al klaar! en ik weet dat mensen nu gaan zeggen dat bowden niet fijn is voor het printen van flex materiaal maar dat print ik toch nooit, het gaat mij erom dat de massa van de Z-as af is. Zodat niet elke keer als de X-as beweegt en stopt al de bewegingsenergie van de stappen motor door het frame heen gaat.

De nieuwe glijlagers ben ik nog niet over uit. Toen ik mijn A8 kreeg werd hij geleverd met plastic glijlagers terwijl ik op internet zie dat hij vaak glijlagers van aluminium heeft. Misschien moet ik die kopen? Of hebben jullie andere suggesties?

De aluminium geleiding is al uitgetekend en zal ik binnen kort gaan boren en frezen. Heeft niet echt hele erge haast.

Voor een Ramps board moet ik nog even meer onderzoek doen. Hebben jullie misschien advies waar ik op moet letten bij het kopen en/of uitzoeken?

De behuizing maak ik pas als mijn hele printer in elkaar zit en als ik mijn Ramps board heb.

Tot zover een beetje wat ik wil aanpassen aan de printer. Ik denk dat dit hele mooie print resultaten op gaat leveren en dat het ook een mooie printer wordt. Ik heb uitgerekend wat dit allemaal gaat kosten. Het aluminium had ik allemaal al dus dat was lekker meegenomen. Dus ik denk dat ik dit kan doen voor een prijs van max 80 euro.

Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben dat hoor ik dat heel erg graag! Nog een fijn weekend toegewenst!

Met vriendleijke groet,

Tim

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:01
3d-tim schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:57:

Voor een Ramps board moet ik nog even meer onderzoek doen. Hebben jullie misschien advies waar ik op moet letten bij het kopen en/of uitzoeken?
Ik raad af om een RAMPS bord te nemen, je hebt voor een paar euro meer veel betere opties
(BIQU SKR V1.3 bijvoorbeeld)

• 3d-tim
ManIkWeet schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:01:
[...]

Ik raad af om een RAMPS bord te nemen, je hebt voor een paar euro meer veel betere opties
Dankje, zal ik daar is even naar gaan kijken!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-12 23:11
Ik heb voor mijn am8 (die nog steeds in aanbouw is) met 2 aluminium profielen van 15*15mm een driehoek gemaakt aan de achterkant van de z constructie. Dit omdat ik met mijn huidige A8 wat problemen heb om de Z "perfect" haaks te houden. IMHO is dit iets wat ze meteen toe hadden moeten passen. De constructie wordt hier veel steviger van.

Ik heb daar eventueel de freecad of stl bestanden van de zelf ontworpen beugels voor mocht je interesse hebben.

[Voor 17% gewijzigd door jbhc op 03-08-2019 23:20]

• 3d-tim
jbhc schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:18:
Ik heb voor mijn am8 (die nog steeds in aanbouw is) met 2 aluminium profielen van 15*15mm een driehoek gemaakt aan de achterkant van de z constructie. Dit omdat ik met mijn huidige A8 wat problemen heb om de Z "perfect" haaks te houden. IMHO is dit iets wat ze meteen toe hadden moeten passen. De constructie wordt hier veel steviger van.

Ik heb daar eventueel de freecad of stl bestanden van de zelf ontworpen beugels voor mocht je interesse hebben.
Bedankt voor je aanbod maar zoals ik al zei mijn frame word gemaakt van 40x40 profielen omdat ik dat thuis nog had liggen. Ik had even op je profiel gekeken en toen zag ik volgensmij wat je bedoelde met hoek stukken. Ik zal kijken of ik dat nodig heb aangezien 40x40 een stuk steviger is dan kleinere type.

• jbhc
Ik bedoel deze constructie:

Maar dat past inderdaad niet op een 40x40 profiel zonder het ontwerp te wijzigen.

[Voor 18% gewijzigd door jbhc op 04-08-2019 14:24]

• 3d-tim
jbhc schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:22:
Ik bedoel deze constructie:

[Afbeelding]

Maar dat past inderdaad niet op een 40x40 profiel zonder het ontwerp te wijzigen.
Aha, dit bedoel je. Ik dacht dat je het had over de bovenste verbinders. Voor dit type frame (dus 20x40) vind ik het ook wel noodzakelijk. Puur omdat het een niet heel sterk geheel is, normaal zou je de profielen direct aan elkaar maken maar bij dit type moet je allemaal aparte verbinders printen van plastic. Ben ik persoonlijk niet echt een grote fan van, maakt het geheel een stuk minder stevig dan het kan zijn. Dus ik snap goed dat je 15x15 profielen daarvoor geprint hebt en dat zal zeker helpen om alle speling uit het frame te halen.

Bij het ontwerp wat ik gemaakt heb voor mijn eigen project heb ik juist gekozen om de profielen direct aan elkaar te verbinden (zal je binnenkort zien op de foto's :) !). Persoonlijk denk ik dat dat een betere optie is dan plastic verbinders maken en die weer op je frame te zetten.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:10
Haal een fatsoenlijke voeding. Die van de anet a8 vallen bij bosjes neer (zo ook de mijne van de week ;()

Inventaris - Koop mijn meuk!

• jbhc
Klopt, haal een meanwell lrs350 350watt voeding.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12 21:41

BasilFX

BasilFX

De nieuwe glijlagers ben ik nog niet over uit. Toen ik mijn A8 kreeg werd hij geleverd met plastic glijlagers terwijl ik op internet zie dat hij vaak glijlagers van aluminium heeft. Misschien moet ik die kopen? Of hebben jullie andere suggesties?
De plasticen zijn stiller en hebben geen smering nodig. Zie dit filmpje: YouTube: Should you be using IGUS polymer bushings?
Ik heb mijn printer uitgevoerd in 24v i.p.v. 12v, en niet alle controllers kunnen dit aan. Ik zou voor een SKR v1.3 gaan, of een SKR Pro v1.1 (multi-extrusion, WiFi printing) met TMC2130 (of de nieuwere TMC2209) steppers.

http://www.basilfx.net

• 3d-tim
BasilFX schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:39:
[...]

De plasticen zijn stiller en hebben geen smering nodig. Zie dit filmpje: YouTube: Should you be using IGUS polymer bushings?
Dit is een goeie tip, dankjewel ik denk dat ik dan daar voor kies.
[...]

Ik heb mijn printer uitgevoerd in 24v i.p.v. 12v, en niet alle controllers kunnen dit aan. Ik zou voor een SKR v1.3 gaan, of een SKR Pro v1.1 (multi-extrusion, WiFi printing) met TMC2130 (of de nieuwere TMC2209) steppers.
En wat is daar precies het voordeel van 24V naast dat je nozzle en heatbed sneller opwarmen?

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Met een 24V kun je dunnere kabels gebruiken om dezelfde hoeveelheid vermogen te transporteren. Bij het gebruik van dezelfde kabels, zit je dus minder snel tegen de limieten aan van de kabels (en componenten zoals mosfets op je controller). Vooral bij een heated bed kan dit makkelijker zijn.

Hier nog wat meer voordelen en uitleg.

[Voor 26% gewijzigd door BasilFX op 05-08-2019 21:12]

• jbhc
24V heeft ook voordelen voor de stepper drivers. Die hebben veel meer koppel bij een hogere spanning.

Let wel op dat het standaard bed van de Anet niet op 12V aangesloten kan worden. Net zoals de nozzle en de diverse ventilatoren. Dit zijn allemaal 12V componenten.

Kwa lagers ben ik toch weer terug naar de orginele setup. De "orginele" Igus lagers die ik heb geprobeerd zijn voor het mooie iets te ruim. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de Igus lagers eigenlijk goed klem moeten zitten zodat ze een beetje samengeperst worden en de binnendiameter iets kleiner wordt.

Dit topic heeft ervoor gezorgd dat ik gisteren maar weer eens verder ben gegaan met mijn project (foto's volgen nog in mijn topic.) en de x-asis is nu nog voorzien van zelf geprinte PLA lagers. Ik heb gisteren echter besloten om deze te vervangen voor de aluminium blokken met de LM8UU lagers. Mijn al werkende AM8 heeft die ook en dat beweegt gewoon beter.

Als je het echt goed wil doen ga je natuurlijk voor de MGN12 lagers zoals dit:
https://www.thingiverse.com/thing:2567757

Daar heb ik de spullen al voor liggen en dat wordt de volgende grote upgrade voor mijn nu nog werkende AM8 zodra mijn nieuwe AM8 goed draait.

• 3d-tim
jbhc schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 00:34:
24V heeft ook voordelen voor de stepper drivers. Die hebben veel meer koppel bij een hogere spanning.

Let wel op dat het standaard bed van de Anet niet op 12V aangesloten kan worden. Net zoals de nozzle en de diverse ventilatoren. Dit zijn allemaal 12V componenten.
Ik zit dus erg te twijfelen of ik wil overschakelen naar de 24V. Het heeft inderdaad veel pluspunten, maar ook wel wat min punten zoals met de ventilatoren die je dan of nieuw moet kopen of daarvoor toch 12V moet gebruiken. Dit is dus wel even een kwestie waar ik goed moet afwegen wat voor mij echt belangrijk is.
Kwa lagers ben ik toch weer terug naar de orginele setup. De "orginele" Igus lagers die ik heb geprobeerd zijn voor het mooie iets te ruim. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de Igus lagers eigenlijk goed klem moeten zitten zodat ze een beetje samengeperst worden en de binnendiameter iets kleiner wordt.
Ik denk idderdaad dat ik over ga naar de normale Anet lagers (foto) in plaats van die er standaard bij mijn Anet werden geleverd en die voledig van plastic zijn.
Dit topic heeft ervoor gezorgd dat ik gisteren maar weer eens verder ben gegaan met mijn project (foto's volgen nog in mijn topic.) en de x-asis is nu nog voorzien van zelf geprinte PLA lagers. Ik heb gisteren echter besloten om deze te vervangen voor de aluminium blokken met de LM8UU lagers. Mijn al werkende AM8 heeft die ook en dat beweegt gewoon beter.

Daar heb ik de spullen al voor liggen en dat wordt de volgende grote upgrade voor mijn nu nog werkende AM8 zodra mijn nieuwe AM8 goed draait.
Ja dat is het mooiste, maar dat houd ik voor mijn grotere printer die ik ooit nog is wil bouwen. Eentje helemaal zelf ontwerpen. Motoren, lagers, en het metaal allemaal zelf kopen. Gewoon vanaf de grond af aan helemaal zelf bedenken en bouwen.

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Dat was ik nog even vergeten ;-) De meeste componenten (fans, heater cartridges, etc) zijn gelukkig ook goed verkrijgbaar in 24V.

Ik ben nu ook twee van die printers aan het bouwen. Ik heb gelukkig soepele lagers, maar om de bed carrier te monteren moet je echt wel een hoop geduld hebben. Mijn bed carrier is niet vlak, en daardoor trekt ie een lager 'uit positie', waardoor ie direct stroef loopt.

• 3d-tim
ManIkWeet schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:01:
[...]

Nou ben ik van plan dit moederbordje te gaan kopen. Alleen nou zat ik even te denken van: de Anet A8 heeft 2 Z-assen dit moederbord heeft maar 1 aansluiting voor 1 Z-as hoe los ik dat op?

• Puu
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-12 16:36
3d-tim schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Nou ben ik van plan dit moederbordje te gaan kopen. Alleen nou zat ik even te denken van: de Anet A8 heeft 2 Z-assen dit moederbord heeft maar 1 aansluiting voor 1 Z-as hoe los ik dat op?
Een Raspberry Pi 3B met klipper aansluiten en in de firmware de steppers individueel configureren waarop je je z-motoren aan hebt gesloten. Ik zou zelfs overwegen om de controller boards te gebruiken die je al hebt

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je kan de Z motoren in serie schakelen, dus dan heb je maar één driver nodig. Je kan ook in de firmware de optie aanzetten om E1 als Z2 te configureren, waardoor je 2 drivers hebt. Iedere motor dus één.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ManIkWeet
3d-tim schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Er zijn 3 manieren:
  1. Je kan de motoren in serie bedraden (schijnt beter te zijn voor z-as tov punt hieronder)
  2. Je kan de motoren in parallel bedraden
  3. Er is een extra poort voor stappenmotor (voor extruder 1), die kan je gebruiken voor onafhankelijke z-assen

• 3d-tim
Bedankt voor de snelle reacties. Het aller mooiste lijkt mij om de extra output op de board te gebruiken voor de 2e Z-as. Nou heb ik hier gister avond nog wat onderzoek naar gedaan en volgens mij is dat niet echt een hele moeilijke opgave in Marlin.
Dan de al zo belangrijke vraag. Welke steppermotor drivers bevelen jullie mij aan? Ik ben echt een beginneling op het gebied van de besturing van een 3D printer dus bedankt dat jullie mij even op weg helpen!

• jbhc
Een TMC2xxx driver. Die maken je printer bijzonder stil.
Ik zou er wel een nemen die al UART of SPI pinnen heeft. Achteraf ombouwen is niet echt voor beginners tenzij je soldeer skills hebt :X

@ManIkWeet De Z motoren bij de RAMPS borden staan gewoon parallel. Bij mij werkt dat prima.

[Voor 77% gewijzigd door jbhc op 09-08-2019 13:03]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb sinds kort TMC2208 drivers, lekker stil en zijn simpel te vervangen. Geen rare poespas gewoon er in zetten, vref afstellen en draairichting omdraaien als je van A4988 drivers af komt (in de firmware of connector omdraaien). Als je alles wilt monitoren en/of aanpassen in de firmware, dan kun je eigenlijk niet om de 2130's heen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ManIkWeet
jbhc schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:58:
@ManIkWeet De Z motoren bij de RAMPS borden staan gewoon parallel. Bij mij werkt dat prima.
Ze schijnen meer torsie te hebben bij lage toeren als ze in serie staan, maar inderdaad zal dat voor de meeste printers niet zo veel uitmaken

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik vind deze videoserie wel erg leuk om te bekijken. Hij is al van enige tijd geleden, maar het resultaat is nog steeds een 3D printer waarvan ik denk dat die kan doen wat je wil voor relatief weinig investeringen:
YouTube: New 3D Printer Build

Ik heb overigens een Anet A6 die inmiddels wat ligt te verstoffen. Wellicht ga ik toch nog verder met een Core X-Y printer ipv de Prusa-type Anet...

[Voor 22% gewijzigd door michielRB op 09-08-2019 16:49]

• jbhc
pwillemske schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:08:
Ik heb sinds kort TMC2208 drivers, lekker stil en zijn simpel te vervangen. Geen rare poespas gewoon er in zetten, vref afstellen en draairichting omdraaien als je van A4988 drivers af komt (in de firmware of connector omdraaien). Als je alles wilt monitoren en/of aanpassen in de firmware, dan kun je eigenlijk niet om de 2130's heen.
Veel kan ook met de 2208 die heeft een UART interface. Al is dat niet zo mooi als de 2130 met een spi interface.

[Voor 5% gewijzigd door jbhc op 09-08-2019 18:18]

• ManIkWeet
michielRB schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:45:
Ik vind deze videoserie wel erg leuk om te bekijken. Hij is al van enige tijd geleden, maar het resultaat is nog steeds een 3D printer waarvan ik denk dat die kan doen wat je wil voor relatief weinig investeringen:

Ik heb overigens een Anet A6 die inmiddels wat ligt te verstoffen. Wellicht ga ik toch nog verder met een Core X-Y printer ipv de Prusa-type Anet...
Er is volgens mij op thingiverse een conversie mod voor anet a6 naar corexy

• 3d-tim
jbhc schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:58:
Een TMC2xxx driver. Die maken je printer bijzonder stil.
Ik zou er wel een nemen die al UART of SPI pinnen heeft. Achteraf ombouwen is niet echt voor beginners tenzij je soldeer skills hebt :X

Oke, dan zal ik is kijken in die reeks van stepperdrivers.
Als ik op aliexpress kijk dan zijn er meestal 3 soorten, namelijk: DIY, SPI en UART. Wat is precies het verschil?

• 3d-tim
ManIkWeet schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:37:
[...]

Ze schijnen meer torsie te hebben bij lage toeren als ze in serie staan, maar inderdaad zal dat voor de meeste printers niet zo veel uitmaken
Ja mocht ik dan niet uitkomen met het programeren van de E1 naar Z2 dan zal ik ze dus serie gaan schakelen, ook handig als ik in de toekomst een grotere wil bouwen. Dan is meet torsie nooit verkeerd.

• 3d-tim
michielRB schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:45:
O dankjewel, daar ben ik eigenlijk al een tijdje naar opzoek.

• jbhc
De DIY zul je zelf wat aan moeten solderen gok ik (Do It Yourself) UART zal de tmc2208 zijn en de SPI de tmc2130.

Een tmc2208 UART zou ik aanraden aan een beginner. Die werken prima stand alone, kun je eventueel aanpassen via de UART interface en upgraden kan altijd nog.

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

MaNDaRK

Android Fan

Leuk topic! Ik heb zelf ook een Anet A8 en zit ook te kijken naar een upgrade zoals jij die nu aan het doen bent!

Ben je ook van plan je ontwerp te delen? En waar heb je de nieuwe extruder vandaan?

Online Backup Vergelijken? - Binair klokkijken

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De driver die je eigenlijk wil is de TMC 2209 Die heeft UART met alle goede features van de 2208 en 2130. lijstje

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <x> As A Service --> making you a poor & dependent slave

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-12 18:17
3d-tim schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:40:
[...]Bij het ontwerp wat ik gemaakt heb voor mijn eigen project heb ik juist gekozen om de profielen direct aan elkaar te verbinden (zal je binnenkort zien op de foto's :) !).
Ik ben benieuwd naar de foto's, staan die in een ander topic?

Ikzelf heb een Anet A6 en vanuit het werk een berg 4040 profielen overgehouden dus dit is voor mij eventueel een leuk ombouw project.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee