Toon posts:

Plotseling een Duits IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WrR0n
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 25-11 20:57
Sinds paar dagen heeft een vriend van mijn in eens een Duits ip adres. Naar lang zoeken lijkt mijn het een proxy instelling te zijn. Deze proxy instellingen kon niet vinden maar kon wel uitzetten om bij Instellingen->Netwerk - Internet -> Proxy. Bij de Proxy settings stond "Instellingen automatisch detecteren" aan. Deze setting staat standaard aan in Windows maar als hem uit zet heeft hij weer normaal ip van KPN.

Naar een clean windows installatie ontvangt hij nog steeds de proxy.
En het is alleen op zijn computer verder in het huis heeft er niemand daar las van.
Hij ontvang het zelf als hij via 4g van zijn smartphone internet krijgt op zijn pc nog steeds.

Het Duits hostname is static.41.***.**.***.clients.your-server.de

Mijn vraag is hoe is het mogelijk dat hij in eens deze proxy ontvangt?

[Voor 71% gewijzigd door WrR0n op 05-08-2019 12:55. Reden: Verduidelijk van het probleem]

Beste antwoord (via WrR0n op 05-08-2019 20:26)

• neh
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-11 15:12
WrR0n schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:34:
[...]

Als de proxy uit staat heeft hij normale ip adres die zijn laptop en zijn telefoon ook hebben. Maar als proxy setting "Instellingen automatisch detecteren" aan staat krijgt die dat duits ip adres die op naam staat van duits hosting bedrijf.
Instellingen automatisch detecteren werkt op deze manier: Wikipedia: Web Proxy Auto-Discovery Protocol

Dus als het waar is wat je zegt dan download zijn browser een dubieus (ws kwaadaardig) PAC bestand.

Overgesimplificeerd zie ik twee opties:
1) alle hosts op het netwerk hebben het probleem:
- DHCP server (ws router) is geinfecteerd en specificeert nu een proxy via de auto-proxy-config optie
- DNS server (ook ws router) is geinfecteerd en specificeert een wpad host

2) alleen zijn machine heeft het probleem
- check hosts bestand (%systemdrive%\Windows\System32\Drivers\etc\hosts) of er een wpad host is toegevoegd

Als zelfs via een 4G verbinding het probleem bestaat dan zou ik beginnen met het kijken naar optie 2

[Voor 4% gewijzigd door neh op 05-08-2019 18:36]

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
Is dat een probleem? Waarom ben je hier onderzoek naar aan het doen? Wat merkt 'ie hiervan? Hoe zie je dit?
Welke provider heeft 'ie? Heeft 'ie het al aan z'n provider gevraagd waarom dit is?

Zoveel vragen, zo weinig informatie...

The devil is in the details.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1. Van wat, zijn huis-tuin-en-keuken internetverbinding?
  2. Welke provider?
  3. Hoe kwam hij er achter?
  4. Hoe zo is dit een probleem?
  5. Wat zei zijn ISP ;) ?
edit: wat @Hahn zei. :+

[Voor 6% gewijzigd door True op 03-08-2019 16:57]

• WrR0n
Het probleem is doordat hij via omweg op internet zit werk zijn discord niet. Toen zijn discord niet meer werkte hebben we op watismijnip.nl gekeken toe kwamen we er achter. Zijn Provider is KPN. Hij heeft niks gevraagt aan ISP. Dit probleem speel alleen op zijn computer af.

• J.Thermaltaker
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 14:54
Stiekem een vpn service geinstalleerd?

• Von Henkel
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 01:01
Alle software gecontroleerd? soms krijg je een VPN verbinding "cadeau"
En welke omweg?

[Voor 10% gewijzigd door Von Henkel op 03-08-2019 17:03]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
WrR0n schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:00:
Het probleem is doordat hij via omweg op internet zit werk zijn discord niet. Toen zijn discord niet meer werkte hebben we op watismijnip.nl gekeken toe kwamen we er achter. Zijn Provider is KPN. Hij heeft niks gevraagt aan ISP. Dit probleem speel alleen op zijn computer af.
Lijkt me handig als 'ie het in ieder geval ook aan z'n provider vraagt hoe dit kan.

The devil is in the details.

• WrR0n
Von Henkel schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:03:
Alle software gecontroleerd? soms krijg je een VPN verbinding "cadeau"
En welke omweg?
Heb net een een windows reset gedaan.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19:02
Zit er een verschil in ip adres als je ook op een ander Device controleerde wat het ip is. Als je daar hetzelfde ip hebt dan is het KPN is het een andere pc dan is het de pc.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@WrR0n ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Zoals je gemerkt hebt aan de andere reacties,voldoet je topic momenteel niet aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te vermelden over het probleem. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart.

Zou je dus je openingspost willen aanvullen?

[Voor 10% gewijzigd door rens-br op 05-08-2019 11:04]

• KingHorse
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13:54
Hoeft niet perse een duitsadress te zijn. Op een manege aan de kust had ik ook altijd bij de buren, wilt U de.hardware.info bezoeken, U lijkt vanuit duitsland te komen. Ook een KPN lijn. (En dat is al jaren zo)

Misschien heeft KPN wel een duits ip blok opgekocht?

[Voor 4% gewijzigd door KingHorse op 05-08-2019 11:52]

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:36

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

KingHorse schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

Hoeft niet perse een duitsadress te zijn. Op een manege aan de kust had ik ook altijd bij de buren, wilt U de.hardware.info bezoeken, U lijkt vanuit duitsland te komen. Ook een KPN lijn. (En dat is al jaren zo)
Dan kijkt die site blijkbaar via verouderde ip2location lijsten waar iemand vandaan komt. Het wil wel eens gebeuren dat IP-blokken worden overgenomen.

Waar ga je heen?

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:08

Felyrion

goodgoan!

Maar ik neem niet aan dat zijn computer rechtstreeks op internet zit. Zit hij achter een router?
En zoals eerder genoemd, heeft een andere PC of laptop ditzelfde resultaat?

Voer eens in een command prompt het volgende uit:
ipconfig /all

en post deze informatie hier eens.

En voor de volledigheid ook het volgende commando:
tracert 8.8.8.8

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Pieler
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 25-11 16:21
AW_Bos schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:54:
[...]

Dan kijkt die site blijkbaar via verouderde ip2location lijsten waar iemand vandaan komt. Het wil wel eens gebeuren dat IP-blokken worden overgenomen.
Wat AW_Bos aangeeft. Een provider neemt wel eens IP blokken over. Persoonlijk is mij dit ook overkomen en had een IP adres uit de UK. Even de provider gebeld (in dit geval lokale provider jonaz) en die gaven aan dat het een paar dagen kan duren voordat de localisatie weer klopt.

Ik heb geen idee wat de kwaliteit van de KPN helpdesk is maar je kan altijd even bellen om het na te vragen.

• SunnieNL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-11 12:57
Bij Ziggo ook wel eens gebeurd dat ze een ip-blok verhuizen van land A naar land B.
Afhankelijk van de dienst die de ip-locatie tabellen koopt of rechtstreeks bevraagd (eerste is goedkoper, maar verouderd na verloop van tijd) zal een locatiedienst wel of niet de goede gegevens geven.

Volgens mij is het voor de provider niet verplicht aan te geven in welk land ze een ip-reeks gebruiken.

Signature here?

• AW_Bos
  • Laatst online: 18:36

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Het kan ook averechts werken als je op reis gaat. :/
Zo had een iemand tickets geboekt naar Amerika, maar werd gezien als iemand die afkomstig was uit Syrië ofzo. Blijkbaar was er sprake van een ip-blok die verhuisd was naar Nederland waar ook de tickets besteld waren. :X

Geen idee of het een topic op GoT was of een nieuwsartikel, maar in grote lijnen klopt dit verhaal wel.

[Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 05-08-2019 12:56]

Waar ga je heen?

• WrR0n
Heb het probleem even anders neergezet. Volgens mijn gaat het om proxy die hij automatisch ontvangt want de instelling van Windows staat standaard aan. Mijn vraag hoe kan het zijn dat hij in eens een proxy ontvangt die hij niet heeft ingesteld.

• Pistolebob
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 26-11 13:03
WrR0n schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:58:
Heb het probleem even anders neergezet. Volgens mijn gaat het om proxy die hij automatisch ontvangt want de instelling van Windows staat standaard aan. Mijn vraag hoe kan het zijn dat hij in eens een proxy ontvangt die hij niet heeft ingesteld.
Felyrion schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:13:
[...]

Maar ik neem niet aan dat zijn computer rechtstreeks op internet zit. Zit hij achter een router?
En zoals eerder genoemd, heeft een andere PC of laptop ditzelfde resultaat?

Voer eens in een command prompt het volgende uit:
ipconfig /all

en post deze informatie hier eens.

En voor de volledigheid ook het volgende commando:
tracert 8.8.8.8
Kan je bovenstaande laten uitvoeren?
Ik geloof niet dat ie zomaar opeens het IP-adres heeft van een dedicated server bij Hetzner.. ( https://robot.your-server.de/ )
Hij zal het of zelf ingesteld hebben, of iemand met toegang tot zijn netwerk.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:01

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoe "clean" is die install van windows? Als het een warez editie is, zit daar je probleem. En anders zit het in additionele software die hij/jij zelf installeert

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Een geïnfecteerde router die een proxy pusht?
Een overijverig anti-malware pakket wat graag ook in je versleutelde verkeer wil kijken?

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
WrR0n schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:54:
Naar een clean windows installatie ontvangt hij nog steeds de proxy.
En het is alleen op zijn computer verder in het huis heeft er niemand daar las van.
Hij ontvang het zelf als hij via 4g van zijn smartphone internet krijgt op zijn pc nog steeds.
Gebruikt ie wel een local account en niet zo'n "geforceerde login met je microsoft account"?
Want ik heb wel vaker rare acties gezien als men inlogt met een microsoft account...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:22
AW_Bos schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:55:
Het kan ook averechts werken als je op reis gaat. :/
Zo had een iemand tickets geboekt naar Amerika, maar werd gezien als iemand die afkomstig was uit Syrië ofzo. Blijkbaar was er sprake van een ip-blok die verhuisd was naar Nederland waar ook de tickets besteld waren. :X

Geen idee of het een topic op GoT was of een nieuwsartikel, maar in grote lijnen klopt dit verhaal wel.
Klopt, dat was een IP adres uit Jordanië. Vodafone had dat blok overgenomen en daar boekte iemand de tickets op.

https://nieuws.tpo.nl/201...n-door-verkeerd-ip-adres/

• WrR0n
Brahiewahiewa schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:35:
Hoe "clean" is die install van windows? Als het een warez editie is, zit daar je probleem. En anders zit het in additionele software die hij/jij zelf installeert
Naar de installatie heb direct gecheck als ip weg was maar was niks veranderd.

• WrR0n
Pistolebob schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

[...]

Kan je bovenstaande laten uitvoeren?
Ik geloof niet dat ie zomaar opeens het IP-adres heeft van een dedicated server bij Hetzner.. ( https://robot.your-server.de/ )
Hij zal het of zelf ingesteld hebben, of iemand met toegang tot zijn netwerk.
Op het moment is hij aan werk. Hierdoor kan nu niet uitvoeren zal wanneer het kan wel eens uitvoeren.

• Marascon
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:57
WrR0n schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Naar de installatie heb direct gecheck als ip weg was maar was niks veranderd.
Zelfde versie geinstalleerd?

Probeer eens een nieuwe/schone versie van Microsoft zelf op een stick te zetten, kijken wat die dan doet.

• WrR0n
Marascon schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:12:
[...]

Zelfde versie geinstalleerd?

Probeer eens een nieuwe/schone versie van Microsoft zelf op een stick te zetten, kijken wat die dan doet.
Dat heb ik ook al gedaan heeft ook geen effect.

• DarkForce
  • Laatst online: 16:12
Je zou even kunnen kijken op https://www.ripe.net en rechts bovenin het ip-adres kunnen invoeren. Op die manier kun je wellicht zien of de provider (KPN) dit subnet niet heel toevallig gekocht heeft.

[Voor 50% gewijzigd door DarkForce op 05-08-2019 17:32]

• WrR0n
DarkForce schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Heb je al met een ander apparaat verbinding gemaakt met het modem/accesspoint via WiFi en gekeken op https://www.watismijnip.nl welk ip-adres en hostname je terugkrijgt ?
Als de proxy uit staat heeft hij normale ip adres die zijn laptop en zijn telefoon ook hebben. Maar als proxy setting "Instellingen automatisch detecteren" aan staat krijgt die dat duits ip adres die op naam staat van duits hosting bedrijf. Ook als hij via zijn telefoon aan zijn pc doet en via USB-tethering verbinding maak met 4G aan op telefoon krijgt die nog.

Is dat misschien mogelijkheid dat er virus/malware op zijn BIOS zit? :?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• neh
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-11 15:12
WrR0n schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:34:
[...]

Als de proxy uit staat heeft hij normale ip adres die zijn laptop en zijn telefoon ook hebben. Maar als proxy setting "Instellingen automatisch detecteren" aan staat krijgt die dat duits ip adres die op naam staat van duits hosting bedrijf.
Instellingen automatisch detecteren werkt op deze manier: Wikipedia: Web Proxy Auto-Discovery Protocol

Dus als het waar is wat je zegt dan download zijn browser een dubieus (ws kwaadaardig) PAC bestand.

- DHCP server (ws router) is geinfecteerd en specificeert nu een proxy via de auto-proxy-config optie

- check hosts bestand (%systemdrive%\Windows\System32\Drivers\etc\hosts) of er een wpad host is toegevoegd

Als zelfs via een 4G verbinding het probleem bestaat dan zou ik beginnen met het kijken naar optie 2

[Voor 4% gewijzigd door neh op 05-08-2019 18:36]

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• WrR0n
neh schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:15:
[...]

Ik heb al in hosts voor reset gekeken maar zag er niks in staan. Maar naar clean install waar ssd helemaal leeg is gehaald kan Optie 2 denk ook niet zijn.

• ericje627
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:49
Wat voor software is er geïnstalleerd na het uitvoeren van de clean install? Misschien dat er toch een pakket mee wordt geïnstalleerd dat aan jouw proxy instellingen rommelt. Dat kan een niet-zo-zuiver programma zijn, maar ook een antivirusprogramma zoals eerder is gesuggereerd door jeroen3.

Anders kun je via CMD of PowerShell eens
code:
1
netsh winhttp show proxy
uitvoeren, dan kun je zien welke proxyserver er is ingesteld. Als je dat adres door de bekende zoekmachines haalt (of hier post), dan komt er wellicht wat meer informatie bovendrijven.

• WrR0n
Heb net op zijn pc kunnen kijken maar het lijk dat al gefix is. Had hij in eens weer het normale ip adres. Weet niet hoe komt. :? Maar wel bedank voor mee denken voor oplossing. :) (y)

Van mijn maar dit Topic gesloten worden er eigenlijk geen Beste antwoord.

[Voor 17% gewijzigd door WrR0n op 05-08-2019 20:25]

• fl1mpie
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:29
Dit zijn toch het soort dingen die me toch achter het hoofd doen krabben, __al__ het verkeer wordt door een of ander Hetznerboxje heen gestuurd zonder verklaarbare oorzaak, uiteindelijk is die proxy niet meer ingesteld.
Ik zou toch even verder onderzoeken of op zijn minst Windows herinstalleren, dit gebeurd namelijk niet zomaar...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee