Acties:
  • +5 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik werk al 10 jaar in de software/product ontwikkeling en industriële automatisering. Het werk zelf vind ik nog steeds echt leuk, maar de lange termijn doelen van de bedrijven en de impact op klimaat en milieu spreekt me steeds minder aan.

Graag zou ik binnen mijn vakgebied wel willen mee werken aan echte duurzaamheid, de energie transitie, waterstof vervoer etc.
Dus geen regulier bedrijf met een 'groen logo-tje'.

Ik vraag me af wie hier echt aan deze onderwerpen al werkt of waar ik terecht zou kunnen, want een concrete invulling hieraan geven is me nog niet echt gelukt.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja helaas worden de 'echt duurzame' grondleggers in een technische hoek vaak op een zeker moment uit de markt gedrukt (of gekocht) door grote bedrijven die het veel minder interesseert buiten het geld om. 'winner takes all' maakt de bedrijven vaak niet levensvatbaar zonder groei die zo veel geld kost dat de duurzame ambitie wel moet sneuvelen.

Zit zelf in de electrische auto hoek en denk maar zo; als deze markt in ieder geval een succes wordt hebben we veel winst tov. De dinosaurusverbranding die we nu plaats laten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
In de onderzoeks-hoek zou je wel iets kunnen betekenen. Bij TNO bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Qua werk zit ik ook al tien jaar in de IT maar het is moeilijk daar iets echt duurzaams in te vinden. Bij mijn bedrijf is er een MVO groepje en probeer ik collega’s in elektrische auto’s te krijgen. In m’n vrije tijd ben ik vrijwilliger bij een duurzaamheidsclub en volg ik alles over warmtepompen en elektrische auto’s. Voor mij ideaal om daar mijn duurzaamheidsvoldoening uit te halen en tegelijkertijd mijn werk leuk te blijven vinden.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag die je steeds meer hoort. Wat veel mensen alleen vergeten is dat ze graag direct impact willen maken en dat duurzaamheid enzo iets is van de lange termijn :)

Maar toch is het antwoord vrij voor de hand liggend: kijk bij de energiemaatschappijen en netbeheerders. Met name die laatsten hebben meer dan genoeg werk in de hoek van energietransitie en industriele automatisering. Het netwerk dat ze beheren is allemaal operationele technologie en aansturing van het net. Veel PLC, SCADA en whatever. Aansturen, meten, data opslaan, slimme dingen doen, voorspellingen van netgebruik, fraudedetectie, you name it. En wil je breder, kijk bij Tennet oid.
Verder genoeg aanbieders van zonnepanelen en alternatieve energie. Kijk eens om je heen in je regio zou ik zeggen :)

* The Eagle nu zelf bij een netbeheerder bezig en trust me, dr ligt veel, heel veel.

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 03-08-2019 23:28 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Zou zeggen ga bij bedrijven werken die meewerken aan ITER. Als er echt iets duurzaams is, is het wel kernfusie. Ik zelf doe automatisering voor volledig elektrische schepen op batterijen. Leuk, maar dat wordt gedaan vooral om de centen.

Je kan kijken naar bedrijven die met elektrische bussen bezig zijn. FastNed zou je kunnen werken. Ach zoveel opties. Echt niet moeilijk te bedenken hoor.

Daarnaast, als je echt nog in dat duurzame roze wolk van je zit, waar ik vroeger ook in zat. Wacht maar tot je daar uit groeit wanneer je dingen echt gaat doorrekenen, wanneer je feiten naast elkaar gaat leggen.
Enige vorm van duurzaamheid is het terugbrengen van het aantal mensen op aarde, en kernfusie.
De rest heeft geen impact vanwege de wereldgroei. Alleen kernfusie zou de mensheid kunnen redden. Of gewoon stoppen met kinderen maken als konijnen.

Als ik bijvoorbeeld een gezin zie met 3+ kinderen, die heel duurzaam bezig zijn. Dan denk ik zo van... je had ook gewoon minder kinderen kunnen nemen. Dat is pas duurzaam. Majha dit is allemaal semi offtopic.

Er zijn genoeg bedrijven die zich 100% focussen op een duurzaam aspect. Zover je dat duurzaam mag noemen, in de zin of het wel ECHT nut heeft voordat de mensheid ten onder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
De Nederlandse Spoorwegen? Zoveel mogelijk mensen uit de auto krijgen (al is de verhouding wel een beetje scheef) en daarnaast op windenergie rijden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ook ik werk bij een bedrijf wat iets met electrische laadinfra verzorgd, en alle it systemen die dat verzorgen alsmede zorgen dat ook derde partijen iets met 'onze' palen kunnen. Als je interesse hebt of meer wilt weten, stuur dan even een dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

The Eagle schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:24:
Verder genoeg aanbieders van zonnepanelen en alternatieve energie. Kijk eens om je heen in je regio zou ik zeggen :)
En dan heb je natuurlijk nog organisaties/bedrijven die zich bezig houden met recycling, energieopslag, deeleconomie, alternatieven voor diverse voedselgroepen, de financiering van dergelijke project en vast nog heel veel andere voorbeelden. En naast de energiemaatschappijen en netbeheerders zijn ook waterbedrijven, Rijkswaterstaat en andere (semi-)overheidssinstellingen met de verduurzaming bezig.

Al die organisaties zullen vast niet allemaal puur voor verduurzaming zijn opgezet of alleen daaraan werken. Maar zolang het effect hetzelfde is, is dat misschien zelfs wel beter. De 'verduurzaming' op zich zou als het goed is grotendeels een tijdelijk iets moeten zijn, dat langzaamaan in het 'normale' gedrag geïntegreerd zou moeten worden (elektrisch rijden, geen gas gebruiken, minder X of juist meer Y doen/gebruiken, etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:48

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik werk ook als it-er bij een netbeheerder. De energietransitie is hier heel hoog geprioriteerd en de organisatie is er mee doordrenkt.

Vooral in de OT (aansturing van het net) vindt de laatste jaren veel innovatie plaats.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph58
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Het meest duurzaam is 90% van je salaris inleveren. Al het andere is jezelf voor de gek houden (wat hersenen heel graag doen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnaast kan je als ontwikkelaar bij je eigen bedrijf ook duurzame code proberen te schrijven. Zelfs het optimaliseren van code heeft impact op het milieu. Des te efficiënter je code werkt, des te eerder gaat een processor naar een lagere C state wat weer energie bespaard.

Ik loop trouwens tegen hetzelfde aan. Ik wil graag meer bijdragen aan duurzaamheid maar afgezien van mensen enthousiast maken in mijn buurt, een blog bijhouden wat ik allemaal in huis heb gedaan en het schrijven van een tool voor het loggen van zonnepanelen houdt het daar op.

Ik heb al meerdere malen overwogen om duurzaamheidscoach oid te worden, groot probleem daarvan is dat Nederlanders er niet voor willen betalen en dat er dus denk ik moeilijk een fatsoenlijke boterham mee te verdienen is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:04
mkleinman schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:45:
Daarnaast kan je als ontwikkelaar bij je eigen bedrijf ook duurzame code proberen te schrijven. Zelfs het optimaliseren van code heeft impact op het milieu. Des te efficiënter je code werkt, des te eerder gaat een processor naar een lagere C state wat weer energie bespaard.
Dit is juist iets waar vaak geen businesscase voor is. Als jij een dag bezig bent om een functie in een website 10% sneller te maken dan maakt dat op het totaal zo weinig uit dat de stroom van jouw pc die dag meer is dan wat je bespaart.

Tenzij je echt iets hebt wat dagenlang fulltime aan het stampen anders is het verschil tussen goede en slechte code gewoon niet groot genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

Er zijn tal van onderzoeks-, advies- en ingenieursbureaus met specifieke duurzaamheidsteams en waar duurzaamheid een steeds belangrijkere rol krijgt in de gehele business. Als it'er heb je dan vaak een ondersteunende rol binnen een project oid, maar de toegevoegde waarde is groot.
Dat zou een richting kunnen zijn om eens te verkennen, indien het je aanspreekt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
  • Laatst online: 25-07 21:43
Hoe duurzaam is "echt" duurzaam? Ik werk met een klein dev team aan een product dat middels drone fotografie ervoor zorgt dat vastgoed inspecteurs minder vaak in de auto hoeven stappen, en sociale huurwoningen beter onderhouden worden. Ik ga mezelf niet voorhouden dat ik een groene duurzame toekomst bewerkstellig, maar we varen in ieder geval de goede kant uit. Als we uiteindelijk ervoor zorgen dat houten constructies als kozijnen en betonnen of metalen constructies nooit meer zo ver wegrotten dat ze vervangen moeten worden dan is dat toch een duit in het duurzaam zakje.
Ik zou natuurlijk graag zeggen dat je bij ons aan de slag moet gaan, maar wat ik meer bedoel te zeggen is dat duurzaamheid meer is dan hoe energie wordt opgewekt, net zo belangrijk is het verduurzamen van onze goederen. Zoveel van onze energie wordt verstookt in het fabriceren en transporteren van goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

peltco schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:11:
[...]

Dit is juist iets waar vaak geen businesscase voor is. Als jij een dag bezig bent om een functie in een website 10% sneller te maken dan maakt dat op het totaal zo weinig uit dat de stroom van jouw pc die dag meer is dan wat je bespaart.

Tenzij je echt iets hebt wat dagenlang fulltime aan het stampen anders is het verschil tussen goede en slechte code gewoon niet groot genoeg
En dat waag ik te betwijfelen. Als ik kijk naar mijn eigen ontwikkelde tool. Door wat optimalisaties, 1 middag werk ( multithreading ) kreeg ik mijn algoritme vele malen efficiënter. Die tool draait bij mij elk kwartier en dat al jaren lang. Die middag inspanning heeft al heel wat energie bespaard. En dat niet alleen bij mij maar bij velen die mijn tooltje gebruiken.

En 10% sneller, zeker bij een website met veel bezoekers, is heel veel besparing verdeeld over heel veel machines.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je duurzaamheid wilt helpen en ook nog een kans wilt hebben op een goed loon: ga bezig met smart grids. Het is nog niet in gebruik, maar we zullen er naar toe moeten om de energietransitie te doen. Het is wel een meer jaren plan, omdat het nog niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
d-snp schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:41:
Hoe duurzaam is "echt" duurzaam?
En tada, daar hebben we de grote vraag. Wat rekenen we onder echte duurzaamheid? Immers een elektrische auto is duurzamer dan een benzine auto. Maar laten we ons niet voor de gek houden, die dingen zijn nog steeds hartstikke slecht voor het klimaat en de luchtkwaliteit.
Als je aan een gascentrale werkt, ben je dan ook duurzaam bezig? Want die zijn veel beter voor het milieu dan kolencentrales. Maar tja, om het nou echte duurzaamheid te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Duurzaam = gaat lang mee. Dat kan tav het milieuaspect goed of slecht zijn. Een duurzame auto gaat lang mee maar de uitstoot is op een niveau dat alleen lang geleden acceptabel was. Kijk naar een Spijker of een Mercedes 300D uit de jaren 80. Die dingen rijden nu nog. Hele duurzame auto's maar niet bepaald goed voor hun omgeving
Waar jullie meer op doelen is duurzame energie; een energiebron die lang mee gaat. Die zijn er slechts een aantal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:04
mkleinman schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:08:
[...]

En dat waag ik te betwijfelen. Als ik kijk naar mijn eigen ontwikkelde tool. Door wat optimalisaties, 1 middag werk ( multithreading ) kreeg ik mijn algoritme vele malen efficiënter. Die tool draait bij mij elk kwartier en dat al jaren lang. Die middag inspanning heeft al heel wat energie bespaard. En dat niet alleen bij mij maar bij velen die mijn tooltje gebruiken.

En 10% sneller, zeker bij een website met veel bezoekers, is heel veel besparing verdeeld over heel veel machines.
Het toevoegen van multithreading zorgt niet voor stroomverminderig. Het zorgt er voor dat 2 cores stroom kunnen verbruiken IPV 1
Ook is 10% winst binnen jouw programma minder dan 10% winst op het totale verbruik inclusief OS.
En dan is de vraag nog hoeveel minder electriciteit een 10% lagere workload zou betekenen. (En zelfs met jouw tool, heb je al eens uitgerekend wat de kosten zijn van jouw tool)

Ik denk dat we best als ITers stappen kunnen maken in duurzaamheid. Maar in veel omgevingen kan ik niet eens meten wat mijn carbon footprint van mijn programma is. Hoogop kan ik cpu cycles meten en hopen dat dit 1 op 1 vertaalt in besparing /extra gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik werk zelf als IT freelancer bij een energiemaatschappij. Duurzaamheid staat hier hoog op de agenda, maar het is en blijft een commercieel bedrijf. Ik heb wel het idee dat er hier actief stappen worden gemaakt en ik daar een steentje aan kan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:44
Sprak laatst iemand die werkte aan de backend voor laadpalen dat dat allemaal goed verloopt. Dat soort dingen, maar wellicht ook auto's delen/huren enz zal ook een hoop techniek achter gaan schuilen om dat goed te laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Laatst online: 25-07 21:43
Duurzaam betekent niet per se dat iets lang mee gaat, maar meer dat je iets lang kan blijven doen. Je kan 40 jaar lang in je Mercedes rond blijven toeren, maar liever had je 4x een nieuwe auto gekocht en je Mercedes naar de schroothoop gereden, want 10 jaar in een barrel rondrijden is slechter voor het milieu dan een nieuwe auto fabriceren.

Zo ook is bijvoorbeeld duurzame houtkap duurzaam, omdat het bos dan netjes wordt bijgeplant, en dubbelop ondat dankzij de commerciële drijfveer er geen subsidie of liefdadigheid bij komt kijken.

Misschien kun je mensen verleiden tot vakanties dichter bij huis, of het kopen van tweedehands, of electronica met een langere houdbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
De formule effect*bereik=resultaat (of één van de andere soortgelijke formules) is iets om in je achterhoofd te kunnen houden.

Je kan bij Shell gaan werken, daar een klein effect hebben met een enorm bereik en dan is het resultaat gigantisch!
Al geloof ik zelf in een groot effect met in eerste instantie een klein bereik. Dat voelt gewoon veel toffer: wil je bijdragen aan een nieuwe blauwe diesel of aan een nieuwe windmolen?
Ben je op zoek naar dat laatste, kijk dan ook eens bij de duurzame100. Eerdere edities bestonden uit bedrijven.
Pagina: 1