boot failure ligt aan MBR?

Pagina: 1
Acties:

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 14:09
Mijn compu boot op geen enkele manier. Zowel via HD, CD als Flop weigert hij te booten. Op t moment dat ie zou moeten starten met laden van HD/CD/Flop hangt ie (hoewel als ik t van flop poog hij niet van flop probeert te booten, maar alsnog van HD).

Volgens mij ligt het aan mijn master boot record. Gister had ik namelijk een identiek probleem (hoewel ie toen nog wel van flop startte) en toen wist ik me MBR te herstellen (maar aangezien ie nu nie eens van flop boot kan dat ook nie meer). Nu wilde ik vragen of het idd aan me MBR ligt of ergens anders aan (bijv allacation table van me HD of me mobo).

En natuurlijk nog belangrijker: hHoe los ik t op? En als het aan me HD ligt: Hoe red ik me data want ik ben onbekend met back-ups :))?

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

Verwijderd

Kijk even na of de primaire partitie nog actief is. Zo ja, dan probeer met een opstartdisk een sys uit te voeren (bootdisk maken met Sys erop en dan gewoon "sys c:" intikken.

helpt dat ook niet, dan met een opstartdisk effe de MBR resetten door "fdisk /mbr" in te tikken.

Succes! :)

Verwijderd

MBR = Master Boot Record geloof ik, dat staat als het goed is op je HD, booten van flop en cd moet gewoon lukken als je MBR is beschadigd.

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 00:08 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
MBR = Master Boot Record geloof ik, dat staat als het goed is op je HD, booten van flop en cd moet gewoon lukken als je MBR is beschadigd.
Klopt.

Voordat je wat gaat proberen te schrijven op de HD, vertel ons eens waar het systeem uit bestaat. De hele boel.
(Moederbord, CPU, geheugen, voeding, videokaart. Is er wat en hoeveel overgeklokt. Wat heb je als laatste gedaan voor het raar ging doen...)
:Y)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op zondag 29 juli 2001 01:37 schreef Hooi het volgende:

[..]

Klopt.

Voordat je wat gaat proberen te schrijven op de HD, vertel ons eens waar het systeem uit bestaat. De hele boel.
(Moederbord, CPU, geheugen, voeding, videokaart. Is er wat en hoeveel overgeklokt. Wat heb je als laatste gedaan voor het raar ging doen...)
:Y)
IDD, en heb je trouwens ook al je bootsequence in je bios bekeken?

Verwijderd

Als ik de weinege info zo lees heb ik hetzelfde gehad. maar het kan goed wat anders zijn.

Ik had win2k met een maxtor udma 100 en win2k ondersteunt udma100 niet (wel na sp2)
maar die was er toen nog niet.
hij bootte met geen mogelijkheid meer dus bij mij was het enige wat ik kon doen fdisk en fdisk /mbr en helemaal overnieuw beginnen
tot wel 6 keer toe :( maar geen problemen meer na sp2 :)

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 00:08 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Dat is niet helemaal waar, als je namelijk zo'n "stomme" windows 98 (en misschien ook 95 en ME) bootdisk gebruikt dan kan ie alsnog het niet doen. Dat ding schijnt dus iets met je MBR te doen tijdens het opstarten.

Ik heb het probleem zelf ook gehad en ik weet nie meer hoe ik t opgelost heb :(

suc6!

Verwijderd

ff een andere schijf met een os erin en de andere op salve zetten..
daarna gewoon de mbr fiksen

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
check ff of je bootvolgorde in je bios goed staat.

en anders kan je natuurlijk ook je HD ff in een andere pc hangen en dan gaan FDISKen en formatteren!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Apothor
Kijk even na of de primaire partitie nog actief is. Zo ja, dan probeer met een opstartdisk een sys uit te voeren (bootdisk maken met Sys erop en dan gewoon "sys c:" intikken.
helpt dat ook niet, dan met een opstartdisk effe de MBR resetten door "fdisk /mbr" in te tikken.
Ik zeg dus: hij boot op GEEN ENKELE manier (ook niet met flop)! Dus ik kan niks: ik kan niet kijken of me partitie nog intact is en ik kan geen fdisk runnen!
MSI K7Pro, Athlon Classic 550@300 (me koeler zuigt en met dit warme weer trek ie t niet, terwijl ie in de winter op 700 loopt), Corsair 256MB PC133@100, Antec 300 Watt (AMD recommended), ASUS TNTM64 125/125@150/150 (in de winter 165/165). Hij crashte en boote niet meer. Vlak daarvoor had ik op zicht een identiek probleem, met als verschil idat ik nog wel kon booten van flop en nadat ik een nieuwe mbr had gemaakt deed ie t weer.
IDD, en heb je trouwens ook al je bootsequence in je bios bekeken?
Wat heeft die r mee te maken? Momenteel is t: flop, cd-rom, ide-0 (hoewel ik sinds dit probleem al verschillende volgordes heb geprobeerd in wanhoop)
Ik heb het probleem zelf ook gehad en ik weet nie meer hoe ik t opgelost heb.
DAMMIT. Jammer...
ff een andere schijf met een os erin en de andere op salve zetten..
daarna gewoon de mbr fiksen.
Daar had ik ook al aan gedacht, maar krijg je dan geen problemen omdat je 2 MBR's hebt? (maar ja deze is waarschijnlijk kaduuk natuurlijk). Ik denk dat ik dit maar s ga proberen.

Thnx allemaal. En nog meer suggesties zijn altijd welkom!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Booten van W98 of W95b bootdisk en tijdens "Bezig met starten Windows 9?"op F8 of F5 drukken en geen config.sys en autoexec.bat doorlopen. Als dat werkt dan krijg je een dos prompt en als dat niet werkt is er iets anders mis en is het iig niet een MBR van je C schijf ofzo.

Ik denk zelf dat je een ander probleem hebt.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

mmm, ik heb er es over nagedacht, en volgens mij had ik 1 of andere bootdisk met een of andere uitheemse dosversie :P
(ik kan me herrineren dat ik bv een bootdisk van norton ghost had, enz), volgens mij moet je eens bootdisks proberen van andere dosversies dan MS-DOS......

en dan kun je volgens mij wel fdisk gebruiken(die moet je dan dus erbij opzetten of op een andere diskette), en dan lukt het volgens mij....

Suc6..

Verwijderd

ga eens naar www.bootdisk.com, daar staan een heel stel bootdisks, probeer eens die van dr-dos, pc-dos, enz...
en dan moet je dus fdisk er ff bij op zetten

nogmaals suc6! }:O

Verwijderd

Ehhh... vraagje??? Hoe krijg je t voor elkaar om de mbr van een bootable CD te ruïneren??? |:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(

Waarom niet booten van de windows CD-ROM... Die is altijd Bootable... Tenzij je m als frizbee misbruikt!

:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

als je zomaar post zonder goed te lezen, dan maak je de topicstarter alleen maar wanhopiger dan ie al is.

MechWarrior || Monsters Game

• Apothor
Thnx Gambit. [GpW]-Gambit??

Verwijderd

Hoelanger ik er over nadenk, hoe zotter jouw probleem is..

Heb je geprobeerd om zonder HD en CDrom aangesloten te booten, met alleen een floppydrive aangesloten, en van de floppy booten ?

Want ik denk toch dat het aan de IDE drives of de instellingen (HD detectie en type instelling in de BIOS) of de jumpers ligt.

Als je een 'moderne' VIA chipset op het mobo hebt, vergeet dan niet dat als de secundaire IDE gekabel niet goed is aangesloten, de primaire ook problemen heeft !!!
Klinkt suf, maar is wel zo.

//edit :

Oh en ik bedoel niet dat je de kabel er recht in moet steken. Dat kun je vaa-a-aast wel :)

Ik bedoel dat als het secundaire IDE apparaat niet goed werkt, het primaire daar last van kan hebben. Sinds de KT133 chipset van VIA hebben we die gein. Die twee poorten / kabels horen onafhankelijk van elkaar te werken denk je. Niet dus....

• Apothor
Als je een 'moderne' VIA chipset op het mobo hebt
Een MSI K7PRo heeft zowel een AMD north- als Southbridge..
mmm, ik heb er es over nagedacht, en volgens mij had ik 1 of andere bootdisk met een of andere uitheemse dosversie
/
ga eens naar www.bootdisk.com, daar staan een heel stel bootdisks, probeer eens die van dr-dos, pc-dos, enz...
Ik heb dus bij bootdisk dos6.0boot.com oid en win98seboot.com gedowned en op flop gezet. Effect niks... Zoals voorheen blijft ie op t moment dat ie zou gaan booten (hd's. cd's, flop zijn gedetecteerd en dat tabelletje met devices en irq's is net over je scherm gevlogen) hangen!! :(

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 20:32 schreef Chupa Chup het volgende:

[..]

Een MSI K7PRo heeft zowel een AMD north- als Southbridge..
[..]

/
[..]

Ik heb dus bij bootdisk dos6.0boot.com oid en win98seboot.com gedowned en op flop gezet. Effect niks... Zoals voorheen blijft ie op t moment dat ie zou gaan booten (hd's. cd's, flop zijn gedetecteerd en dat tabelletje met devices en irq's is net over je scherm gevlogen) hangen!! :(
Als je je bios reset en de hd loskoppelt wil ie dan wel van floppy booten

Verwijderd

probeer eerst eens je computer te booten zonder HD. (niet vergeten deze in de BIOS uit te zetten). Dus HD hardware matig loshalen.

Doet ie het dan wel, dan naar je "buurman" om je HD op te lappen....(wil soms niet herteld worden met fdisk, gebruik dan Partition magic)alles wat er op staat ben je zowiezo kwijt.
btw meerdere MBR's maakt niet uit.

Doet ie het niet, succes met uitzoeken wat het wel is......... ;)

• Yucko
  • Laatst online: 19:56

Yucko

One clown to rule them all !

als bovenstaande dingen allemaal niet werken, kast openschroeven en kabels nalopen want hij MOET gewoon van flop of CD booten, zelfs als je MBR van je schijf helemaal FUBAR is. (Fucked Up Beyond All Recognition)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1