Schokdemper probleem of defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 23:04

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik zag toevallig iets vreemd vandaag aan mijn auto. Het betreft een Opel Insignia Break uit 2015.
Mijn schokdempers achteraan links en rechts hebben een andere positie. (Nuja ik denk dat dit de schokdempers zijn). De wagen lijkt aan één kant ook iets hoger te staan (grotere opening). Ik merk niet meteen iets vreemd tijdens het rijden verder.

Foto die het duidelijker maakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jlSM3YTLQbIalju7bjzgiAJc/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EEDENWIiZRj0HKg2VAAKPVyZ/thumb.jpg

Wagen krijgt jaarlijks een onderhoud en een winter/zomer bandenwissel.

Iemand die weet wat juist het probleem kan zijn en hoe ernstig dit is om verder te blijven rijden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Staat de auto op deze foto's op een 100% vlakke weg?
Als je de auto omkeert blijft dezelfde kant dan hoger staan?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Juup schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:07:
Staat de auto op deze foto's op een 100% vlakke weg?
Als je de auto omkeert blijft dezelfde kant dan hoger staan?
Ik zag het voor het eerst op een parking daarstraks. Deze foto is genomen op de oprit (die is vlak). Positie is dezelfde.

Als ik tijdens het rijden rechtsachter me kijk heb ik ook het "gevoel" dat de auto daar hoger zit (wiel 2e foto met metaal zichtbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Is de veer niet gebroken?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Meer dan op de foto kan ik niet meteen zien. Ik voel of hoor niets vreemd. Het stuur trilt niet en hij trekt ook niet naar een bepaalde kant. Een ernstig defect zou ik toch moeten merken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
WhiteDog schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:27:
[...]

Meer dan op de foto kan ik niet meteen zien. Ik voel of hoor niets vreemd. Het stuur trilt niet en hij trekt ook niet naar een bepaalde kant. Een ernstig defect zou ik toch moeten merken toch?
Hoeft niet, heb het ook gehad met mijn auto. BMW e46 320d Touring weliswaar maar het kan natuurlijk ook bij andere auto's. Dat je er niks van merkt hangt af van de constructie/ontwerp, is mij verteld door de desbetreffende monteur.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
Waarschijnlijk is de hoes slechts los gekomen bij de hoge. De lage zou lek kunnen zijn. Je kan je schokdemper eenvoudig testen door even goed met je gewicht op de auto te hangen. Na loslaten zou de auto terug op hoogte moeten komen en nauwelijks na-veren. Dit zou je ook moeten merken met het nemen van een drempel en de auto voelt wat zenuwachtiger in bochten. Als je voelt dat het na-veert even laten controleren.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Schokdemper houd de auto niet omhoog dus hoogte verschil zou daar niet in kunnen zitten. Lijkt of de steun van de schokdemper gebroken is maar is lastig te zien op de foto. Zsm een garage opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Heeft de auto hoogteregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Heb ook bij twee van mijn auto's een gebroken veer gehad. De laatste winding wil nog weleens breken omdat die in de veerschotel onderin in het vocht blijft staan.
Is APK afkeur, maar is slecht te zien en wordt vaak over het hoofd gezien daardoor.
Een kapotte schokbreker levert geen hoogteverschil op, de veer bepaalt de hoogte. Dus ook schokbrekerlagers en ophangingen kunnen allemaal los in de auto bungelen, de hoogte blijft hetzelfde omdat de veer deze bepaalt. Hoe het bij een auto met hoogteregeling zit weet ik niet.
Pagina: 1