Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40
Ik zoek een?
Een nieuwe switch.
Minimaal 1 gbits per poort
24 poorts
Managed
Redeijke support termijnen.
Ipv6 ondersteuning

Wat is je budget?
200 a 250 euro maar als het meer word dan kijk ik dan wel

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeuren sta open voor alle soorten en maten en alternatieven.
Het wel onderzoek gedaan via de pricewatch en kom op een aantal modellen uit maar heb het gevoel dat niet helemaal is.

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 24 Lite
pricewatch: DrayTek Vigor G2260
pricewatch: Cisco Gigabit Smart Switch Plus 26-poorts

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn thuis netwerk is uit z’n krachten gegroeid. Mijn huidige netwerk bestaat als spil uit een Tp-link switch unmanaged 8 poort en deze zit vol dat ik nog een extra 5 poort switch erbij heb moeten zetten om aantal apparaten aan te sluiten. Allemaal op 1 gbit. Het komt regelmatig voor dat ik steeds wegens vage problemen met internetten of netwerk verbindingen algemeen mijn switch regelmatig moet gaan resetten. Dan loopt het weer een voor een tijdje. Dat wil ik dus anders. Ik wil dus een switch die ik dus NIET regelmatig moet resetten maar minimaal een jaar up is. Nou even over mijn netwerk
Mijn computer kamer heeft 2 computers. 1 tje is een proxmox server waar ik van minimaal 20 tot 40 vm’s op draai afhankelijk wat mijn testlab nodig is maar behoorlijk verkeer genereren.
Een van de vm’s is een pihole die al mijn verkeer filterd. Daar naast heb ik ook een werkstation en minimaal 2 laptops. Daarbij lopen kabels naar mijn huiskamer waar een htpc / nas / tv box kpn - xs4all /
Kortom mijn netwerk begint aardig uitgebreid te worden. Kortom er is behoefte aan een switch waar ik eventueel mee kan groeien. Ik heb 10gbit zitten overwegen maar vind ik nu op dit moment kosten baten nog niet effectief. 1 gbit is tot nu toe wel voldoende en anders ga ik gbit poorten bundelen. Wel kan het zo zijn dat ik vlans nodig ga hebben vandaar mijn keuze voor een managed switch zodat ik dat kan configuren. En natuurlijk andere leuke dingen die dan mogelijk zijn. Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven zodat mensen mij kunnen helpen met het maken van keuzes. Laat me even weten of er nog vragen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 09:35
Al eens gedacht aan spul van FS? Kom dit zo nu en dan binnen DCs wel tegen als "cheap but works" voor managementnetwerken e.d. Deze zijn gebaseerd op de Broadcom Hurricane2 Chipset (BCM56150):

24x1GBaseT+4x1G SFP: https://www.fs.com/de-en/products/84912.html
24x1GBaseT+4x10G SFP+: https://www.fs.com/de-en/products/72944.html

Datasheet: https://www.fs.com/file/d...es-switches-datasheet.pdf

10G transceivers geven ze daar trouwens ook bijna weg, deze heb ik zelf op beurzen ook wel eens gebruikt.

10G-SR: https://www.fs.com/de-en/products/11589.html

Operating systeem ben ik niet zeker van, maar zal ongeveer in dezelfde klasse vallen als de eerder genoemde managed switches. Qua features lijken de switches iig ver boven wat de prijsklasse doet vermoeden te presteren.

[ Voor 5% gewijzigd door eBait op 03-08-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Kijk dat zijn nog een features voor de juiste prijzen en als het werkt vind ik het prima.
Wil het gewoon 1 x configureren en niet meer zo vaak naar om hoeven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 09:35
Zoiets lijkt me prima dan. Nog eventjes ter verduidelijking van mijn 10G punt; kijk eens op eBay en zoek naar "10G NIC" of "QLE8142" - dan heb je voor een paar tientjes extra je server op 10G :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:35
10G NIC's worden best heet, een goede koeling is wel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Qua prijs/prestatie heb je niet echt betere opties dan TP-Link naar mijn mening. Ook zit er levenslange garantie op de zakelijke producten;

pricewatch: TP-Link gigabit smart switch met 24 poorten en 4 SFP-sleuven (T16... (vergelijkbaar met de switches die je zelf al hebt genoemd)
pricewatch: TP-Link JetStream T1700G-28TQ (aanzienlijk meer bandbreedte en nogsteeds passief gekoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Voor dat geld kan je ook een HPE Procurve kopen als je een lager model neemt, of een hoger model maar dan refurb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
HKS-Skyline schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:49:
Qua prijs/prestatie heb je niet echt betere opties dan TP-Link naar mijn mening. Ook zit er levenslange garantie op de zakelijke producten;

pricewatch: TP-Link gigabit smart switch met 24 poorten en 4 SFP-sleuven (T16... (vergelijkbaar met de switches die je zelf al hebt genoemd)
pricewatch: TP-Link JetStream T1700G-28TQ (aanzienlijk meer bandbreedte en nogsteeds passief gekoeld)
VInd alles prima maar heb nu tp-link liggen en die is regelmatig over de emmer omdat ie iets teveel verbindingen heeft moeten leggen. Het daar eest mijn pihole de schuld gegeven maar daar ligt het dus niet aan want heb het nu met elke verbinding die op gegeven moment maak dat alles langzamer word afgehandeld. Dus google staat snel maar de zoekterm daar moet ie even over denken.
ben dus bang dat ik dat dus met de zakelijke lijn ook hebt of zitten die anders inelkaar?
Zit nu te kijken naar 2de hands juniper die nu uit datacenters komen op ebay want de infrastructuur moet gewoon goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
johnkeates schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:54:
Voor dat geld kan je ook een HPE Procurve kopen als je een lager model neemt, of een hoger model maar dan refurb.
Heb even op tweakers gezocht en kom hier op uit.

pricewatch: HP Procurve 1820-24G-PoE+

Tja wat is wijsheid. Ik ben nu alles voorstellen aan het bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cybermage2you schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

VInd alles prima maar heb nu tp-link liggen en die is regelmatig over de emmer omdat ie iets teveel verbindingen heeft moeten leggen. Het daar eest mijn pihole de schuld gegeven maar daar ligt het dus niet aan want heb het nu met elke verbinding die op gegeven moment maak dat alles langzamer word afgehandeld. Dus google staat snel maar de zoekterm daar moet ie even over denken.
Als het daadwerkelijk te maken heeft met het aantal connecties dan zou ik eerder je router verdenken dan je switch. Een switch (zeker een simpele unmanaged L2 switch) doet namelijk niks met connecties. Die gooit alleen pakketjes naar de juiste poort afhankelijk van target MAC adres.

Kan best dat je router problemen heeft en door je switch te rebooten, die connectie even weg is, waardoor de router zijn connectietabel weggooit en er daarna weer een tijdje tegen kan of iets dergelijks.

Kan dus geen kwaad om wellicht even iets dieper te kijken waar je probleem precies zit, voordat je een onnodig dure switch koopt en uiteindelijk alsnog tegen een bottleneck in je router aanloopt...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Orion84 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:08:
[...]
Als het daadwerkelijk te maken heeft met het aantal connecties dan zou ik eerder je router verdenken dan je switch. Een switch (zeker een simpele unmanaged L2 switch) doet namelijk niks met connecties. Die gooit alleen pakketjes naar de juiste poort afhankelijk van target MAC adres.

Kan best dat je router problemen heeft en door je switch te rebooten, die connectie even weg is, waardoor de router zijn connectietabel weggooit en er daarna weer een tijdje tegen kan of iets dergelijks.

Kan dus geen kwaad om wellicht even iets dieper te kijken waar je probleem precies zit, voordat je een onnodig dure switch koopt en uiteindelijk alsnog tegen een bottleneck in je router aanloopt...
Oke duidelijk heb namelijk waar het internet binnen komt een fritzbox 7581 zitten.
deze ligt met 1 kabel naar mijn tplink. Het valt gewoon op als ik de de tp link reboot dat alles dan beter loopt maar na een bepaalde tijd alles inkakt. Dat rebooten hoef ik minder te doen met fritzbox. Maar dat is wel een puntje dat ik mee gaat nemen. Tja mooiste zou zijn alles in 1 maar dan moet je dus je firewalling ook gaan regelen. Daar ben ik nog niet helemaal aan toe. Alles op z'n tijd. Iemand suggesties waar hoe ik het snelste dingen boven tafel kan krijgen zodat ik weet wat ik nodig heb? als ik daarvoor een andere draaidje moet openen laat het me even weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cybermage op 05-08-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe bepaal je nu of je de switch of de fritzbox moet rebooten? Probeer de eerstvolgende keer dat je denkt de switch te moeten rebooten eens de fritzbox te rebooten om te zien of dat het probleem ook oplost.

Hoe kom je überhaupt aan een dusdanig aantal connecties dat dit problemen geeft? De enige keren dat ik dat ben tegengekomen was met brak geconfigureerde torrent clients die duizenden connecties tegelijk open probeerden te houden.

Sorry voor het ietwat offtopic gaan, maar nogmaals: het zou zonde zijn als je onnodig geld in een dure switch steekt als een eenvoudiger model ook prima zou voldoen omdat je probleem (los van het tekort aan poortjes) elders zit.

@Cybermage2you als je hier verder in wilt duiken is een topic in Netwerken waarschijnlijk beter :)

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 05-08-2019 10:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Cybermage2you schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:17:
[...]

Oke duidelijk heb namelijk waar het internet binnen komt een fritzbox 7581 zitten.
deze ligt met 1 kabel naar mijn tplink. Het valt gewoon op als ik de de tp link reboot dat alles dan beter loopt maar na een bepaalde tijd alles inkakt. Dat rebooten hoef ik minder te doen met fritzbox. Maar dat is wel een puntje dat ik mee gaat nemen. Tja mooiste zou zijn alles in 1 maar dan moet je dus je firewalling ook gaan regelen. Daar ben ik nog niet helemaal aan toe. Alles op z'n tijd. Iemand suggesties waar hoe ik het snelste dingen boven tafel kan krijgen zodat ik weet wat ik nodig heb? als ik daarvoor een andere draaidje moet openen laat het me even weten.
Zelfs als het aan het simpele 8 poorts unmanaged switchje ligt dan is dat niet te vergelijken met een managed switch met een doorvoer van 52Gbps of 192Gbps. Maar zoals Orion84 zegt, ik denk ook dat je het eerder bij de router moet zoeken, maar wellicht kan een managed switch hier ook al bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Kijk ook even wat je backplane kan. 8Gbit bij elkaar op een backplane die dat niet kan gaat ook niet werken. Aan de andere kant: een herstart doet maar 1 ding: TCP verbindingen afbreken. En dat is iets waar een L2 switch geen last van heeft. Waarschijnlijk is je fritzbox de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan ook 2de hands gaan. Heb deze over gekocht van een tweaker omdat ik met een project wou beginnen maar 1Gbps is wat traag dus eigenlijk mag die de verkoop terug in ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 06-08-2019 20:36 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Ik wil iedereen bedanken voor zijn respons. Op mysterieuze wijze zijn de vage problemen opgelost.
Kan er geen specifieke oorzaak voor geven Dus geen minuten wachten om resultaat te kunnen klikken met google. Zou het echt graag willen weten.
Wel heb ik aantal preventieve maatregelen genomen. Vaste ip adressen afgebakend en IP lease pool aangepast en dat deze elkaar NIET overlappen. Ook kwam ik achter dat in de fritzbox de dns server niet goed mee meegegeven bij uitgeven van ip nummer via dhcp. Dat heb ik ook opgelost.
Hopelijk is dat afdoende. Wel rest nog dat ik extra poorten nodig heb en heb al actie voor uitgezet.
Pagina: 1