Zit er nog toekomst in m.2 drives met SATA interface?

Pagina: 1
Acties:

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Wat is de verwachting over het voortbestaan van m.2 drives met SATA interface?
Zullen er nog lang nieuwe typen ontwikkeld worden?

Ik vraag dit omdat ik een paar jaar geleden mSATA in mijn desktop gezet heb (toen nieuw en modern), maar al snel daarna werd mSATA opgevolgd door m.2 en vanaf dat moment kwamen er al meteen bijna geen nieuwe mSATA (groter/goedkoper) drives meer op de markt.

Een jaartje geleden was een m.2 SSD met SATA interface veel goedkoper dan m.2 met NVMe interface, maar op dit moment lijkt dat prijsverschil grotendeels weg. Komt dit omdat m.2 met SATA intussen "legacy" geworden is?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat M.2 SATA wel gaat verdwijnen, nu het meeste overweg kan met NVME. Wellicht dat er her en der nog een keer een drive voor uitgebracht wordt, maar het meerendeel zal toch wel op nieuwe technologie gaan werken.
Hetzelfde zag je met SATA en PATA drives. Er zijn nog wel een paar SSDs gemaakt die je op PATA kon aansluiten, maar dat was echt bijzonder zeldzaam.

SATA an sich blijft nog wel effe bestaan denk ik, voor HDDs en grotere SSDs is het nog steeds de manier om het spul aan te sluiten

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dit vraagt, wat wil je doen?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat de SATA m.2 op aftocht is. Ik kijk een paar maandjes naar de prijzen van 1TB en 2TB m.2 drives en op dit moment betaal je al extra, als je die met een SATA interface wilt.

De reden waarom ik naar SATA m.2 zat te kijken, was omdat er allerlei interessante PCIe kaarten op Aliexpress verschenen, waarmee je een stuk of 4 / 5 van dit soort SSD's op kunt monteren in 1 PCIe slot. Voor SATA kosten die kaarten ongeveer een tientje per driveplaats, maar voor NMVe betaal je ruim boven de 200 euro voor de kaart alleen al.

Intussen heb ik gelezen dat de meeste NVMe drives ook gewoon werken op x1 en er bestaan goedkope verticale insteekkaartjes om ze direct in een PCIe x1 slot te kunnen steken (zonder controller). Het is veel goedkoper om gewoon een nieuw moederbord te kopen; zo'n „miners” moederbord met 10 of meer PCI slots en daarmee kan ik dan op termijn groeien naar 10 drives, dat is voorlopig wel genoeg denk ik.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Zolang er ook nog 2.5" SATA schijven uitgebracht worden zullen parallel hieraan ook de M.2 varianten blijven verschijnen waarschijnlijk. De hardware (controller en geheugen) bestaat dan toch al, het verschil is alleen een iets ander printje en het ontbreken van een behuizing.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

aawe mwan schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:22:
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat de SATA m.2 op aftocht is. Ik kijk een paar maandjes naar de prijzen van 1TB en 2TB m.2 drives en op dit moment betaal je al extra, als je die met een SATA interface wilt.

De reden waarom ik naar SATA m.2 zat te kijken, was omdat er allerlei interessante PCIe kaarten op Aliexpress verschenen, waarmee je een stuk of 4 / 5 van dit soort SSD's op kunt monteren in 1 PCIe slot. Voor SATA kosten die kaarten ongeveer een tientje per driveplaats, maar voor NMVe betaal je ruim boven de 200 euro voor de kaart alleen al.

Intussen heb ik gelezen dat de meeste NVMe drives ook gewoon werken op x1 en er bestaan goedkope verticale insteekkaartjes om ze direct in een PCIe x1 slot te kunnen steken (zonder controller). Het is veel goedkoper om gewoon een nieuw moederbord te kopen; zo'n „miners” moederbord met 10 of meer PCI slots en daarmee kan ik dan op termijn groeien naar 10 drives, dat is voorlopig wel genoeg denk ik.
Het lijkt alsof jij heel veel storage wilt bouwen in 1 machine op basis van SSDs?

Ik zou mij zelf niet druk maken over de toekomst: als M2. sata drives jouw behoefte vervult en de SATA interface voor jou geen bottleneck is, waarom zou je het niet kopen?

Als je ze in zo'n pci-e kaart stopt, kun je die gewoon overhevelen naar een nieuwer systeem. Waarom is toekomstvastheid zo belangrijk, ik ben benieuwd naar je toepassing als je die wilt delen.
Pagina: 1