Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanntje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-02 10:01
Hoi allemaal,

Achtergrond: Op mijn 17de werd ik van school gekickt. Ik heb hierna 3 mbo niv.2 opleiding gedaan en geen afgemaakt. Ik liet school achter me en begon te werken. Met het geld dat ik ermee verdiende was het voornamelijk blowen en drinken - voor het eerste zelfs naar een kliniek moeten gaan.

Op mijn 21ste vond ik het genoeg en nam ik een besluit: Ik begin weer met school en laat alles los (van vrienden, tot drugs - echt alles). Een VAVO-opleiding aan een ROC volgde en ik behaalde eindelijk mijn mavo diploma. Tegelijkertijd legde ik een 21+ af op een hogeschool en kon ik beginnen aan een studie (Strategic HRM - volledig in het Engels).

2 maanden terug (Na 4 jaar, met een gemiddelde van een 8 ) studeerde ik af en kreeg ik een contract aangeboden bij de organisatie (hoofdkantoor van een Forbes 50 bedrijf) waar ik mijn afstudeerscriptie schreef.

Hier het probleem; Contract was voor een duur van drie maanden (project based - netto ongeveer 2400 p/m). Ik was van plan na 3 maanden te beginnen aan mijn pre-master SHRM @ Universiteit Tilburg. Nu is het zo dat ze mijn contract graag met nog 6 maanden willen verlengen. Fijn, maar ik stel hiermee mijn masters wel uit. Daarnaast, wat ga ik na die 6 maanden doen? Absoluut niet wat ik wil!

Ik heb even rondgekeken, en zag dat ik een pre-master MBA kon doen op verschillende universiteiten met February als instroom, een GMAT is hier wel voor nodig en die heb ik niet.

Dus, wat moet ik nu in godsnaam gaan doen?
- Werken en studeren voor een GMAT om zo te starten met een pre-master MBA?
- Aan mijn masters SHRM beginnen en daarna kijken voor een baan
- Werken, niet studeren voor GMAT, na de 6 maanden met het gespaarde geld een wereldreis maken en in September starten met mijn pre-master SHRM?
- Niets doen O+

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:39

two

Zit hier ook nog steeds mee...

Check mijn topic:

Hoe kan ik een Master's doen in IT zonder IT achtergrond?

Ondertussen kijk ik lekker met jou mee🙂

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 22:38
Heb je een overwogen om bijvoorbeeld 4x9 te gaan werken en de vijfde dag (en weekend en avonduren) een deeltijd master te volgen?

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je bent dus 25? Dan lijkt werkervaring mij relevanter dus pak die extra 6 maanden.

Hoe lang gaat die (pre) master duren, hoe oud denk je wel niet te zijn als die is afgerond en met je eerste baan begint? 29? en hoe ga je dan nog kans te maken tegen een startende WOer die nominaal gestudeerd heeft en 22 is? Zou ik dus inzetten op meer werkervaring.

Je bent er nog niet eens uit welke master je wilt gaan doen maar je wilt wel al starten... Wat kan je straks met die master, dat je nu niet kan of met 4 jaar werkervaring en gerichte cursussen? Welke skills ga je opdoen die je niet ook op andere wijze kan opdoen of wil je een papiertje om het papiertje? Of moet je jezelf bewijzen (voor wie? ) met een master?

Wie weet dat er de komende 6 maanden een scenario ontstaat van werk en studiekosten vergoed door de baas. En sowieso in die 6 maanden je GMAT halen als die nodig is, kan je doen aan combinatie werk en studie. .

[ Voor 33% gewijzigd door bombadil op 03-08-2019 07:43 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:10

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Bedenk dat een papiertje alleen niet zaligmakend is. Heb je al een concreet doel voor ogen? Bepaald werk dat je wilt doen, waarbij dit 'vereist' is? Ik zet vereist nu tussen haakjes, omdat op veel gebieden de arbeidsmarktkrapte zo groot is, dat bedrijven ook wel eens een gokje willen nemen met iemand die niet geheel voldoet, maar wel duidelijk maakt bijvoorbeeld de vereisten naast het werk te willen behalen.
Werkervaring kan een groot goed zijn, die je ook weer voor je studie kunt aanwenden (maar ook je beeld kan beïnvloeden).

Geeft je huidige werkgever aan wat ze met jou voor ogen hebben? Zicht op een vast contract na die zes maanden? Of alleen de opdracht afronden en dan sowieso wegwezen?
Bieden ze je opleidingsmogelijkheden? Deeltijd, zodat je de studie naast je werk kunt doen?
En wat heb jij aan die zes maanden, ga je ervaring opdoen met onderwerpen die in jouw straatje passen en waar je later iets aan hebt?
Ga zeker eens met ze praten, explorerend en kijk waar ze mee komen. Kan er niks, dan wordt jouw keuze allicht al iets makkelijker.

Ben je echt 4 jaar voor die Master bezig zoals hierboven geopperd? Ik meende dat in het huidige stelsel, na het behalen van je HBO Bachelor, een Master binnen 2 jaar afgerond kan zijn. Maar ik ben er dan ook alweer tien jaar uit ;)

Belangrijkste, zorg dat je je doel voor ogen hebt en werk daar vooral naartoe.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je gemotiveerd bent voor een master en je kunt het financieel enigszins redelijk rondkrijgen én je hebt er zin in: dan zou ik starten aan de master.
Dat contract die je nu hebt wordt na 6 maanden vast weer verlengt, en daarna weer ook. Na je studie vind je wel weer een nieuw contract ergens.

🌞🍃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:09
Allereerst ontzettend knappe prestatie om zo te breken met je verleden (en toekomst) en jezelf op deze manier opnieuw uit te vinden.

Ik leid uit je opties af dat je nog alleenstaand bent en bij je ouders woont? Als je nu weet dat je die master SHRM wil gaan doen, dan zou ik zelf voor 3 kiezen geloof ik. Zo vaak krijg je de kans niet meer om zonder echt plan te gaan reizen (baan, huis, auto, vrouw/man, kinderen). Als je dat kan combineren met nu het contract is dat wellicht wel een optie.

Alternatief zou je eens kunnen kijken naar de opties om die master te combineren met werk. Wellicht wil je huidige werkgever daar ook wel iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 16:42
Afhankelijk van het type werk dat je wil gaan doen: big 4 kantoren bieden vaak de mogelijkheid om alsnog een master te halen in deeltijd (opleidingskosten worden betaald). Dan verdien je ondertussen centjes en doe je werkervaring op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:12
Grote plus voor wat je hebt weten te bereiken. Dat vraagt karakter.

Mijn ervaring (na alweer 15 jaar werken in de Nederlandse financiële sector) is dat een master redelijk standaard vereiste is voor een doorsnee carrière (niet noodzakelijk, wel grote plus om uit de eerste stapel op te vallen). Een MBA is een heel andere orde investering. Voor de mensen die ik ken waar het voor werkt, dat zijn meestal premium consultants (dus niet big-4 maar boutique). Daar betaalt de baas het. Dat is een ander straatje dan waar ik je met SHRM op plot (kan ik helemaal naast zitten, weinig info). Ken er ook een paar met MBA bij / naast reguliere baan en daar zie ik niet echt de toegevoegde waarde van de investering (geld / tijd, mogelijk natuurlijk wel veel plezier uit het verdiepen). Het is niet altijd een garantie op hogere managementfuncties (understatement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

bombadil schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:30:
Je bent dus 25? Dan lijkt werkervaring mij relevanter dus pak die extra 6 maanden.

Hoe lang gaat die (pre) master duren, hoe oud denk je wel niet te zijn als die is afgerond en met je eerste baan begint? 29? en hoe ga je dan nog kans te maken tegen een startende WOer die nominaal gestudeerd heeft en 22 is? Zou ik dus inzetten op meer werkervaring.

Je bent er nog niet eens uit welke master je wilt gaan doen maar je wilt wel al starten... Wat kan je straks met die master, dat je nu niet kan of met 4 jaar werkervaring en gerichte cursussen? Welke skills ga je opdoen die je niet ook op andere wijze kan opdoen of wil je een papiertje om het papiertje? Of moet je jezelf bewijzen (voor wie? ) met een master?

Wie weet dat er de komende 6 maanden een scenario ontstaat van werk en studiekosten vergoed door de baas. En sowieso in die 6 maanden je GMAT halen als die nodig is, kan je doen aan combinatie werk en studie. .
Misschien bedoel je het niet zo, maar ik lees nogal een waardeoordeel in jouw reactie.

Gevoelsmatig is 29 jaar oud als starter, maar het heeft ook een aantal voordelen, zeker in de richting waar TS in studeert. Binnen HR is levenservaring en overwicht een belangrijke factor, en als 29-jarige heb je daarin als starter in HR zeker een streepje voor ten opzichte van je 22-jarige klasgenoot.

Bovendien zal TS veel langer moeten werken tot zijn pensioen, die werkervaring gaat er dus echt nog wel komen: die paar jaar extra voor een master vallen relatief mee in deze context.

Verder lees ik dat hij nu al bij een Big 5 werkt. Dat getuigt van enige ambitie en drive. Mijn ervaring is dat de wat zwaardere HR functies (bijv. als HR Business Partner en HR-manager/director) bij grote bedrijven (zoals multinationals) vaak al om een wo-kwalificatie vragen.

En je geeft aan dat hij niet eens weet welke master hij wil doen, maar volgens mij is dat vrij duidelijk, namelijk SHRM.

@sanntje Respect voor je behaalde resultaten en mijn advies is om SHRM in Tilburg te gaan doen. Je zit nu nog in het studieritme waardoor de stap relatief makkelijk te nemen is en werkervaring ga je echt nog wel opdoen. Laat je niet aanpraten dat je oud bent dadelijk of geen kans maakt op de arbeidsmarkt door je leeftijd. Als je binnen het HR-werkveld duurzaam inzetbaar wilt blijven en enige ambitie en drive hebt kun je, zeker gezien de veranderingen van het werkveld, die master goed gebruiken om tot je pensioen in dit vak actief te blijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WickinT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
@sanntje : Allereerst, zoals eerder al gezegd: stortvloed aan kudo's voor hoe je hebt gedeald met je verleden. Uit eigen (vergelijkbare) ervaring weet ik dat dat niet makkelijk is. _/-\o_

Voordat je een beslissing maakt, zou ik bij mezelf afvragen: "Waar word ik echt blij/gelukkig van?" en "Hoe zie ik mezelf over 5-10 jaar"?

Als je geen Master nodig hebt om de antwoorden op deze vragen te kunnen realiseren, zou ik de Master zeker niet gaan doen. Ik begrijp dat het lastig is om te bepalen hoe je jezelf over 5-10 jaar ziet, maar het is m.i. de beste motivatie om al dan niet voor (nog) een vervolgstudie te kiezen.

Indien je wel een Master "nodig" denkt te hebben om te kunnen worden wie je graag zou willen zijn, zou ik het zéker doen. En dan heb je, zoals hierboven al besproken, uiteraard meerdere opties:

- Eerst 6 maanden werken en daarna voltijd/deeltijd Master. Dit zou niet mijn persoonlijke voorkeur hebben. De 6 maanden werkervaring zijn wellicht leerzaam en interessant (afhankelijk van inhoud), maar je zit nu nog lekker in die studie-flow. Het is maar de vraag of je na 6 maanden werken (en verdienen) nog zin hebt om "terug naar school" te gaan.

- Direct voltijd Master. Voordeel: de "studie-flow", je zit nu nog lekker in het ritme en het is het kortste scenario qua doorlooptijd. Nadeel: geen/weinig salaris en wellicht is een bijbaantje nodig. Daarnaast bouw je geen/weinig relevante werkervaring op.

- Direct deeltijd Master. Voordeel: Wel salaris én werkervaring, maar dan moet je wel een leuke werkgever kunnen vinden waar je dit zou kunnen uitvoeren. Nadeel: Weinig vrije tijd en wellicht beperktere keuze in welke Master/Universiteit, dan wanneer je voltijd zou studeren.

Mijn persoonlijk advies zou zijn: Ga lekker die Master doen, als je uberhaupt denkt een Master nodig te hebben. Met of zonder GMAT, die is redelijk zwaar, maar mag m.i. geen belemmering zijn.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Zelf ben ik gestopt met een master vanwege functie die fulltime werd en nu ga ik een parttime master doen (executive education, MBA, RSM). Hier hoef je geen GMAT te doen, verkijk je daar ook zeker niet op - is / kan heeeeeel lastig zijn met bepaalde eisen in score.

Reden dat ik stopte was deze MBA in het vooruitzicht, maar ook omdat ik de functie wilde. Wil jij die functie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:26
Je netto inkomen is behoorlijk, de verlenging accepteren lijkt mij de veiligste keuze? € 14.400 extra lijkt mij een prima zakcentje om lekker mee te gaan studeren!
Wereldreis is ook een keuze, maar ik durft niet te zeggen dat dat financieel samen zou gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sanntje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-02 10:01
Hoi allen,

Mijn oprechte excuus voor het verdwijnen. De afgelopen maanden waren extreem hectisch en ik kom er net achter dat ik hier ooit een topic over opende. Er is veel veranderd, dus hierbij een update:

(Even tussen door: Wat ik in mijn OP niet heb gezet; Ik ben 28, onderneming bevindt zich in Belgie (ik woonde/woon dus ook in Belgie - wel een Nederlander verder)

Ik heb het aangeboden contract destijds geaccepteerd en gekozen voor werkervaring - daarnaast had ik het enorm leuk, werkte ik met een geweldige team en bovenal een geweldige manager. Ervaring was super!

Toen de laatste twee maanden aanbraken, kickte stress er weer even in; Wat ga ik de 6 maanden na mijn contract doen? Zal ik ooit weer zo een kans krijgen (werken bij een grote onderneming)? Gaat een master het waard zijn?

Een verlenging was onmogelijk, er was simpelweg geen budget voor mijn positie. Ik kreeg wel de optie aangeboden om in Praag te gaan werken. Dit wees ik af: Het was financieel en om persoonlijke redenen niet wat ik wilde.

Uit wanhoop benaderde ik de talent acquisition team en vroeg ik of zij mij konden helpen. Ze zorgden ervoor dat ik op gesprek kon bij een van de hiring managers voor een marketingspositie; Dit liep uit op niets.

3 weken voor het einde van mijn contract reageerde ik op een interne vacature voor een Commercial positie (Sales System Analyst - Niet uit wanhoop, ik had de hoop al opgegeven namelijk. Dit was wat ik wilde!); Na 2 dagen kreeg ik bericht en mocht ik langskomen voor een interview. Interview verliep stroef, maar ik kreeg toch een test. Daar scoorde ik (ik was zelf verbaasd) een dikke 10. Vervolgens mocht ik door naar interview 2. Dit ging goed, maar de manager twijfelde toch en gaf mij nog een test (tegen normale procedure in), ook hier scoorde ik goed. Een derde (!) interview volgde en nu met zowel mijn manager, haar manager en een HR business partner: Zelden zo een leuk gesprek gehad. Het voelde alsof ik al onderdeel van het team was.

Eindstand; Een vast contract, ik ga er netto met ongeveer 175,- op vooruit, 13de maand en ik mag genieten van bonussen. Je kan wel raden dat ik die dag als een baby heb zitten janken van geluk en mijn mamma nooit zo trots heb gezien. We zijn nu een maand verder en ik heb het enorm naar mijn zin!

Voor mijn gevoel heb ik al die verloren jaren die dag ingehaald. De master, die komt er wel uiteindelijk, maar dan naast mijn baan natuurlijk ;)

Heel erg bedankt voor jullie adviezen. Ik hoop dat ook jullie tevreden zijn met mijn keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door sanntje op 24-03-2020 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Good for you! Herkenbaar verhaal en mooi om te lezen dat iemand met wat persoonlijke problemen tijdens zijn jeugd toch het voor mekaar krijgt om wat te doen met de brains die hij heeft.

Master kan altijd nog, misschien wel op kosten van de zaak, en het voornaamste is dat jij je fijn voelt bij de keuze die je gemaakt hebt. Wellicht denk je daar over 3 jaar anders over na, maar dat is voor niemand anders ;)
Pagina: 1