Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade naar 2700X voor schaakanalyse performance

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 19:58
Drie jaar geleden heb ik een nieuwe pc gebouwd na hier hulp te hebben gekregen. Nu is dit mijn huidige setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 217,80€ 217,80
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGainward GeForce GTX 1070 Phoenix 8GB€ 454,50€ 454,50
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD203WI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 59,90€ 59,90
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 99,-€ 99,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WB1733D-I€ 33,-€ 33,-
1MonitorenDell Ultrasharp U3415W Zwart€ 666,50€ 666,50
1PC speakersetsBose Companion 5€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer i32€ 39,91€ 39,91
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 50,55€ 50,55
1MuizenMionix Castor€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 94,99€ 94,99
1OverclockingCooler Master IC Essential E2€ 6,95€ 6,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.868,75

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De reden waarom ik ben gaan denken aan een upgrade was de beperkte multicore performance van de i5-6500. Het analyseren van schaakpartijen doe ik in de browser (op bijvoorbeeld https://lichess.org/analysis, multicore werkt alleen in Chrome/Chromium als je het zelf wil proberen) en na dat een keer op een Ryzen 1800X te hebben gedaan bij een vriend van me wist ik dat ik ook een octacore wilde.
Ik ben ook van plan ChessBase 15 te gaan gebruiken voor analyse. Dit is een databaseprogramma waarin schaakengines ingebouwd zitten. Zij hebben twee artikelen geschreven over hardware, één ultimate build en één 500$ build. Ik zal er een beetje tussenin zitten.

Verder wil ik meerdere operating systems draaien. Één Windows partitie, één Arch partitie en eventueel nog meer linux partities. Ik wil wat dingen in VMs doen, maar meer uit veiligheidsoverwegingen, niks intensiefs voor zover ik verwacht.

Ik blijf er af en toe casual op gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Logische prijs/kwaliteit overwegingen maak ik graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Recentelijk heb ik een keer een tweedehands pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed over kunnen nemen en die gaat dus het nieuwe systeem in.
Verder heb ik zojuist een pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB besteld door de goede prijs. Ik vermoed dat dit wat overkill is en dat ik ook voor de pricewatch: Intel 660p 1TB had kunnen gaan omdat ik niet verwacht vaak grote bestanden te schrijven die de 660p langzaam zouden maken door de limiet van de SLC Cache, maar vond 159 euro wel een mooie prijs voor de Samsung 970.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuw AM4 moederbord en een nieuwe cpu cooler. Ook eventueel RAM in verband met compatibiliteit, maar daar hoor ik graag meningen over.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een merk voor het moederbord dat bekend staat om stabiliteit en een gebruiksvriendelijke BIOS. ASUS zou de beste BIOS hebben, maar MSI ook heel goed, dus beide merken leken me dan prima. Verder voorkeuren voor kleinere merken om niet de grote merken te erg te laten domineren als prijs/performance+kwaliteit gelijk is ongeveer.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik waardeer stilte.

Ga je overklokken?
Nope, misschien het RAM als ik dat wil upgraden.

Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik jullie mening over mijn moederbordkeuze en feedback op mijn overweging omtrent RAM-upgrade. Als je verder nog suggesties hebt op basis van mijn use-cases, dan hoor ik dat ook graag (zelfs als ik beter andere keuzes had kunnen maken).

De pricewatch: MSI B450M Mortar, pricewatch: MSI B450 Tomahawk en pricewatch: Asus PRIME X470-PRO heb ik het sterkst overwogen. Door de twee m2 slots op de mortar en de wat wisselende reviews die ik over de asus prime las, leek me de mortar de beste optie voor me, ondanks dat ik liever een ATX bordje had gehad.

Nu is de vraag of mijn pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 daarmee compatibel mee is en of er winst te behalen is door een hogere snelheid te kopen. Door dit filmpje van Linus dacht ik eigenlijk van niet: YouTube: Does RAM speed REALLY matter?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 245,05€ 245,05
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 100,-€ 100,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Geel)€ 33,90€ 33,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,95

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
Dat setje is volgens de Pricewatch niet te koop. Daarnaast is 2133 wel erg langzaam. Het kan best dat het in praktijktests erg weinig verschilt, maar de communicatie tussen Core Complexes in de CPU loopt met de RAM snelheid. Een 2933 MHz setje is ook erg goedkoop.
Je kan de Qualified Vendor List (QVL) van het moederbord bekijken, maar ik geloof dat B450 minder kritisch is op RAM.
Ruim een half jaar oud, maar vast nog relevant:
https://nl.hardware.info/...erkoelers-voor-elk-budget

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 19:58
Bedankt voor je reactie! Het setje waar je naar verwijst is mijn huidige setup, die 3 jaar geleden is aangeschaft. De vier componenten onderaan is mijn idee voor de upgrade (waarvan de 2700X en 970 EVO al in bezit zijn) en mijn vragen gaan voornamelijk over het moederbord en het RAM en eventuele aanvullingen op basis van mijn voorgestelde use-case.

Ik zou uiteraard geen 2133 MHz kopen als ik nu RAM zou kopen, maar ik had nog niet het idee dat ik een performance boost kan verwachten als ik nu sneller RAM koop.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gewoon dit ram gebruiken, merk je vanzelf of je tevreden bent. velen drukken er 3000+ MT/s ram is en laten het ook op 2133/2400 lopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.