Toon posts:

Peltier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om mijn cpu te gaan koelen met alleen maar een peltier.
Is dit wel een goed idee of kan ik dan beter waterkoeling inbouwen?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoek eerst eens iets meer info over koeling in het algemeen en peltiers in het bijzonder.

Een peltier is geen wonderding dat warmte opzuigt ofzo.

Het kan niet.

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07
Op zaterdag 28 juli 2001 23:37 schreef Nikel het volgende:
Een peltier is geen wonderding dat warmte opzuigt ofzo.

Het kan niet.
Een peltier zuigt wel op een wonderlijke manier warmte op, maar hij moet het ook ergens kwijt :). Daarvoor heb je dus altijd toch nog heatsinks, fans, radiatoren, waterblokken, weet ik veel wat..

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
[ot] Hmmm, eigenlijk zou je iets moeten hebben wat al die warmte omzet in iets nuttigs. Electrisiteit oid :). Dat is wat je noemt twee vliegen in éen klap.

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 14:28
Op zondag 29 juli 2001 00:51 schreef hielko het volgende:
[ot] Hmmm, eigenlijk zou je iets moeten hebben wat al die warmte omzet in iets nuttigs. Electrisiteit oid :). Dat is wat je noemt twee vliegen in éen klap.
kast op z'n kant en koffie pot erop :Y)

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 00:54 schreef rick17 het volgende:

[..]

kast op z'n kant en koffie pot erop :Y)
ja en iets voor 4uur een kopje met water voor de cup-a-soup :y)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Op zondag 29 juli 2001 00:51 schreef hielko het volgende:
Hmm... je zou een stoommachine in je pc kunnen bouwen... en daar dan een dynamo aan :D

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 02:07 schreef BrZ het volgende:

[..]

Hmm... je zou een stoommachine in je pc kunnen bouwen... en daar dan een dynamo aan :D
En die voedt dan je computer weer.......zie daar: perpetuem mobile (zal het wel niet goed schrijven) en jij bent rijk!! Wat let je :+

Nee is geen goed idee peltier op luchtkoeling (of geen koeling |:() je kan beter waterkoeling nemen...gaat toch beter.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Op zondag 29 juli 2001 09:17 schreef igor het volgende:

[..]

En die voedt dan je computer weer.......zie daar: perpetuem mobile (zal het wel niet goed schrijven) en jij bent rijk!! Wat let je :+

Nee is geen goed idee peltier op luchtkoeling (of geen koeling |:() je kan beter waterkoeling nemen...gaat toch beter.
Ehh, een perpetuem mobile is natuurlijk onmogelijk, maar als er een compact apparaat bestaat om warmte om te zetten in electrisiteit zou je eigenlijk wel een redelijke hoeveelheid terug moeten kunnen winnen. Als je peltiers gebruikt met AMD's dan komen er al snel enkele honderden wattjes in het water. Dat wordt dan via een radiator geloost. Is eigenlijk zonde...

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Peltier met lucht koeling kan wel alleen let wel dat je geen 172 watt peltier kunt gebruiken. Zelf heb ik een 60watt peltier draaien op een PIII800@900 met een alpha heatsink en delta fan. Temp rond de 0 graden temp stressed rond de 10 granden.
Maar ja een AMD geeft wel wat meer warmte af.
Moet je maar kijken wat je er mee doet

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Op zondag 29 juli 2001 10:00 schreef hielko het volgende:

[..]

Ehh, een perpetuem mobile is natuurlijk onmogelijk, maar als er een compact apparaat bestaat om warmte om te zetten in electrisiteit zou je eigenlijk wel een redelijke hoeveelheid terug moeten kunnen winnen. Als je peltiers gebruikt met AMD's dan komen er al snel enkele honderden wattjes in het water. Dat wordt dan via een radiator geloost. Is eigenlijk zonde...
Dan met je hem op de centrale verwarming aansluiten ipv een normale radiator :+
Pagina: 1