Windows 10 Enterprise op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyDude
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 10:04
Beste mede Tweakers,

Als dit niet de juiste plek is, wijs mij dan vooral de goede kant op :)

Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een tweedehands laptop. De laptop lijkt helemaal in orde, zonder gebreken. Het enige wat me net pas is opgevallen, is dat er een Windows 10 Enterprise editie op staat, in plaats van een home of pro editie.

Ik vroeg me af of dat voor problemen/complicaties kan zorgen bij “normaal” (lees: internet en gamen) gebruik van de laptop.
Is een enterprise editie “veilig” om tweedehands te gebruiken, of is het verstandiger een nieuwe Windows 10 key te kopen?

Ik heb al geprobeerd om een factor reset te doen, maar ik blijf de enterprise editie gebruiken.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpecialJ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 23:00
Enterprise is een zakelijke variant en waarschijnlijk geen geldig vekregen licentie nu het kan geen kwaad qua gebruik, en het heeft meer zakelijke functies die je je waarschijnlijk niet gaat gebruiken.

Dus om een melding voor te zijn dat de windows niet meer geactiveerd is zou ik een home of pro aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 19:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

SpecialJ schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:54:
Enterprise is een zakelijke variant en waarschijnlijk geen geldig vekregen licentie nu het kan geen kwaad qua gebruik, en het heeft meer zakelijke functies die je je waarschijnlijk niet gaat gebruiken.

Dus om een melding voor te zijn dat de windows niet meer geactiveerd is zou ik een home of pro aanschaffen.
Nou nou... misschien wat kort door de bocht. Enterprise kan prima op tweedehandse laptops die veelal zakelijk zijn gebruikt. Een win Pro is wellicht wat aannemelijker, maar Enterprise is niet raar hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 19:10

TommieW

Numa numa.

Wellicht zit er al een Pro of Home licentie op. Helaas heb je niet aangegeven welke laptop het is, dus ik kan ook niet zoeken of deze geleverd is met Windows. (Maar misschien dat er gewoon nog een sticker op zit.)

Als er al een licentie op zit, kan je hier een USB stickje maken met een verse Windows die je dan kan installeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyDude
@TommieW Het gaat om een MSI GL62M 7REX.
Op de meegeleverde doos staat dat de OS “Windows 10 64 bit” is. Niet welke versie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:49
Volgens de Pricewatch zou er Windows 10 Home op moeten staan normaliter. Dat sluit niet uit dat de laptop in een zakelijke omgeving is ingezet, maar gezien dit een gamelaptop is, acht ik dit wel onwaarschijnlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Xesxen op 02-08-2019 17:09 . Reden: url ]

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 19:10

TommieW

Numa numa.

Oh, die is sowieso al geleverd met een Windows licentie. Dus die hoef je niet meer te kopen. De key staat als het goed is gewoon in de BIOS, dus die pakt de Windows installer vanzelf op. Mogelijk kiest de installer ook automatisch de bijbehorende Windows versie.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyDude
Ik ga even kijken hoe ver ik kom. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-06-2024
wtf, op verkeerde thread gereageerd 😂

[ Voor 93% gewijzigd door schaatsmeneer op 03-08-2019 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Probeer eerst bij een herinstallatie te kiezen voor Windows 10 home. Waarschijnlijk zal dan de originele key opgepikt worden. Tegenwoordig wordt de key niet meer bijgeleverd op een sticker, maar zit deze aan je hardware gelinkt.

Overigens met Enterprise is niks mis. Gewoon een schone installatie doen. Het enige dat kan gebeuren is dat Windows gaat miepen dat deze niet legitiem is. Dan kun je nog altijd een key kopen, als optie 1 niet werkt. Betekent niet dat het legaal is. Want het is niet bedoeld voor consumenten-gebruik. Maar het werkt wel.

Overigens als je een key gaat kopen, zou ik een retail-licentie van MS zelf aanraden. OEM, kan, maar 't is erg vaag in welke situatie je deze mag gebruiken. Het zal 99.999...% zeker werken en blijven werken, maar om gezeik te voorkomen... Retail moet je trouwens wel echt bij MS zelf kopen. Alleen dan weet je 100% zeker dat je geen dure OEM-versie koopt. Die goedkope licenties van o.a. kinguin zou ik niet kopen. Die zijn in het beste geval via grijze import verkregen. In sommige gevallen zijn ze echter verkregen door betalingen te doen want gestolen creditcards, daar wil je gewoon niet aan meewerken. Overigens heb ik ook vaker dan eens meegemaakt dat het gewoon volume-keys zijn. Die gaan vroeg of laat lastig doen.

[ Voor 39% gewijzigd door hoi1234 op 06-08-2019 16:19 ]

Pagina: 1