Excel meerdere kolommen laten filteren op basis van dropdown

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-04 10:46
Hoi allemaal,

Ik had niet verwacht hier zo snel iets te posten, maar m'n creativiteit begint op te raken.Ik moet bekennen dat ik dit een project is voor werk, dus ik voel me een beetje schuldig om hier om jullie hulp te vragen. Sorry bij voorbaat!

Hoe dan ook, dit is wat ik probeer te bereiken: Ik wil een filtersysteem bouwen voor een klantendatabase op basis van 2 of drie drop down menus die dan de boel automatisch filteren zodat m'n collega's direct de juiste groep mensen zien. Wat het lastiger maakt |:(

- Een database laten filteren op basis van de antwoorden van een drop down menu (5-6 antwoord opties voor iedere)

- Een database waar meerdere kolommen refereren aan het zelfde onderwerp.

Ik zal een voorbeeldje geven van wat ik probeer te bereiken
https://ibb.co/y5RZg35

In deze situatie zou een een contact dus meerdere landen hebben en meerdere onderwerpen (OW).

Een filter zou moeten werken over meerdere kolommen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat als ik filter op land "B", dat die zowel in de eerste kolom als in de 2e kolom resultaten oplevert.

Het idee is dus dat de filter over die drie kolommen zoekt naar "B" en alleen de resultaten daarvan laat zien.

Het resultaat hier zou dus zijn dat case 1,2 en 3 resultaten opleveren voor Kolom "land 2", case 4 geen resultaten oplevert en dus onzichtbaar is, en kolom "land 1" de resultaten 5,6 en 7 laat zien.

Ik gok niet dat iemand hier zomaar een oplossing voor gaat weten, dus ik ben vooral op zoek naar een discussie om tot de oplossing te komen :-)

Wat ik wél geprobeerd heb

=FILTER functie, ik gok dat die niet geschikt is of dat ik het niet voldoende snap
en advanced filtering, maar dat kan ik wel gebruiken, maar de andere mensen voor deze database gaan dat niet snappen als ze het zelf moeten doen.

Uiteraard, vragen zijn zeer welkom. Het voelt voor mij alsof excel dit moet kunnen, maar ik iets logisch over het hoofd zie.

Beste antwoord (via Dynion op 06-08-2019 14:03)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 13:55
@CH4OS Maar dat is geen standaard AutoFilter meer (en die tip was door mij ook al eerder gegeven). In basis ben ik het overigens met je eens dat er een zekere basiskennis van Excel moet zijn. Maar ik heb al zo vaak mijn neus gestoten dat mensen geen idee hebben, dat ik het ook wel een beetje op heb gegeven. Mensen doen het één keer als een kunstje, een maand later moeten ze het weer doen en zijn ze het vergeten.

@Dynion Ik heb even voor je gekeken en volgens mij zou dit kunnen werken: Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G3DCZPq/Knipsel.png.
Ik heb dus een hulpkolom toegevoegd en bovenaan een selectie voor land, gemakshalve heb ik even een voorwaardelijke opmaak toegevoegd zodat je ziet welke regels "WAAR" zouden moeten weergeven. Als je dit zo maakt, ben je klaar. Het enige "vervelende" hieraan is dat je bij het dropdown filter zelf een lijst moet maken van de mogelijke opties qua landen. Maar dat is het enige nadeel, gezien een set landen redelijk algemeen is en één keer werk, lijkt me dat overkomelijk. De formule in de kolom Filter kun je natuurlijk zo complex maken als je wil, nu ziet hij er als volgt uit:
code:
1
=AANTAL.ALS(C6:E6;$C$2)>0

Wat hij nu niet kan is filteren op meerdere landen, dus je bent enigszins beperkter. Als je dat ook nog wil kunnen verwacht ik dat je niets anders kan dan uitkomen in VBA.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 05-08-2019 21:39 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Voeg 2 hulp kolommen toe met de concatenate van respectievelijk de landen kolommen en de onderwerp kolommen en zet daar je filters op

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:26

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Dynion schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:26:
...
Een filter zou moeten werken over meerdere kolommen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat als ik filter op land "B", dat die zowel in de eerste kolom als in de 2e kolom resultaten oplevert.

Het idee is dus dat de filter over die drie kolommen zoekt naar "B" en alleen de resultaten daarvan laat zien.

Het resultaat hier zou dus zijn dat case 1,2 en 3 resultaten opleveren voor Kolom "land 2", case 4 geen resultaten oplevert en dus onzichtbaar is, en kolom "land 1" de resultaten 5,6 en 7 laat zien.
...
Kan je (concreet) laten zien wat je dan precies verwacht? Want dat is het gene wat ik niet volg uit je verhaal.
Ik snap dat B niet case 4 oplevert in je verhaal, maar wat laat je precies zien als resultaten?

[ Voor 35% gewijzigd door GRDavies75 op 03-08-2019 07:54 . Reden: quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24

Croga

The Unreasonable Man

Heb je de automatische filter functie van Excel al geprobeerd?

- Selecteer de kolommen waarop je wilt kunnen filteren
- Data tab
- Filter

Je krijgt nu in iedere kolom een dropdown met filter opties.....

Soms kan het zo eenvoudig zijn ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Kun je je data in tabel vorm gieten en met slicers werken? Zijn m.i. erg gebruiksvriendelijk. Je kunt ze zo instellen dat ze alleen beschikbare opties laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Excel filtert per kolom. Als je in kolom A filtert op waarde A en kolom B ook filtert op waarde A maar zul je alleen de rijen zien waar zowel in kolom A als kolom B waarde A staat. Ook een draaitabel zal hier op dezelfde manier mee werken. Er is geen mogelijkheid om op kolommen te filteren volgens een "OR" principe ipv "AND".

Een andere oplossing is een macro maken die de regels uit je Excel werkblad haalt en daar een apart werkblad van maakt. Zou prima functioneel kunnen zijn voor wat je wil, maar wel wat complexer om te maken als je geen ervaring hebt met macro's maken.

Mogelijk kun je nog iets met een PowerPivot achtig oplossing omdat die je data meer als een database benadert. Ik ben wat minder bekend met de exacte functionaliteit van PowerPivot.

EDIT: I stand corrected, er zou wel iets mogelijk moeten zijn met geavanceerde filtering in Excel. Ik heb het zelf nooit gebruikt en betwijfel hoe bruikbaar dit is voor je collega's. https://www.techrepublic....h-excels-advanced-filter/

[ Voor 27% gewijzigd door Arjan90 op 03-08-2019 08:26 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Is het de bedoeling dat als invoer A t/m F wordt gekozen en dat dan als resultaat onderstaande tabel verschijnt (als B is gekozen) ?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2iqy2yp.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 04-08-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
dix-neuf schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:19:
Is het de bedoeling dat als invoer A t/m F wordt gekozen en dat dan als resultaat onderstaande tabel verschijnt (als B is gekozen) ?

[Afbeelding]
Allereerst m'n excuses voor de trage reactie! Ik was eindelijk weer een weekendje in Nederland :)F , dus ik moest een hoop mensen gedag zeggen

dit is inderdaad exact waar ik op mik, met als enige aanpassing dat filteren op kolommen B, C en D voldoende moet zijn, anders zou het kunnen dat een antwoord van de andere kolommen verkeerde resultaten geeft. De sheet wordt dus gefilterd op basis van beide landkolommen in een enkel drop-down menu. Nu de vraag hoe je het hebt gemaakt.
tritimee schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:15:
Kun je je data in tabel vorm gieten en met slicers werken? Zijn m.i. erg gebruiksvriendelijk. Je kunt ze zo instellen dat ze alleen beschikbare opties laten zien.
Dit zou theoretisch ook moeten kunen werken, maar dan heb ik echt geen flauw idee waar te beginnen :P
Croga schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:59:
Heb je de automatische filter functie van Excel al geprobeerd?

- Selecteer de kolommen waarop je wilt kunnen filteren
- Data tab
- Filter

Je krijgt nu in iedere kolom een dropdown met filter opties.....

Soms kan het zo eenvoudig zijn ;-)
Dat gaat 'm niet worden - Het idee is dat de drie drop down menus voor meerdere kolommen filteren - in de opdracht waar ik mee bezig ben betekent het dat mensen voor 12-13 kolommen filters moeten instellen, niet vergeten die te verwijderen en er vooral niet een vergeten aan te klikken :P Ik heb prima collega's, maar ik zou ze niet echt als Excel expert beschrijven...

[ Voor 30% gewijzigd door Dynion op 05-08-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Als de tabel waarin je in je eerste bericht naar verwees staat in Blad1!A1:G8 , maak dan in Blad2 de eerste 2 rijen zoals in mijn tabel hierboven (met in C1 de keuze uit A t/m F). Plaats dan bij blad2 de volgende code en maak in Blad2!C1 een keuze.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Option Explicit
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Range("c1"), Target) Is Nothing Then
Dim sh1 As Worksheet, x As Integer, y As Integer, p As Integer
Range("a3:g100").ClearContents
Set sh1 = Sheets("Blad1")
y = 2
For x = 2 To 8
If Application.CountIf(sh1.Range("a" & x & ":g" & x), Range("c1").Value) > 0 Then
y = y + 1
sh1.Range("a" & x & ":g" & x).Copy Range("a" & y & ":g" & y)
For p = 2 To 4
If Cells(y, p).Value <> Range("c1").Value Then
Cells(y, p).ClearContents
End If
Next p
End If
Next x
End If
End Sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
dix-neuf schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:56:
Als de tabel waarin je in je eerste bericht naar verwees staat in Blad1!A1:G8 , maak dan in Blad2 de eerste 2 rijen zoals in mijn tabel hierboven (met in C1 de keuze uit A t/m F). Plaats dan bij blad2 de volgende code en maak in Blad2!C1 een keuze.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Option Explicit
If Not Intersect(Range("c1"), Target) Is Nothing Then
Range("a3:g100").ClearContents
Set sh1 = Sheets("Blad1")
y = 2
For x = 2 To 8
If Application.CountIf(sh1.Range("a" & x & ":g" & x), Range("c1").Value) > 0 Then
y = y + 1
sh1.Range("a" & x & ":g" & x).Copy Range("a" & y & ":g" & y)
For p = 2 To 4
If Cells(y, p).Value <> Range("c1").Value Then
End If
Next p
End If
Next x
End If
End Sub
toon volledige bericht
Oef. Macro's. Niet bepaald iets waar ik handig mee ben - Mijn excuses voor "domme" vragen!

Ik ben hiermee aan de slag gegaan, heb het toegevoegd als macro en heb de volgende aanpassingen gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Sub Superfilter()
Option Explicit
If Not Intersect(Range("b1"), Target) Is Nothing Then
Range("a3:m10000").ClearContents
Set sh1 = Sheets("Data list")
y = 2
For x = 7 To 8
If Application.CountIf(sh1.Range("a" & x & ":m" & x), Range("b1").Value) > 0 Then
y = y + 1
sh1.Range("a" & x & ":m" & x).Copy Range("a" & y & ":m" & y)
For p = 2 To 4
If Cells(y, p).Value <> Range("b1").Value Then
End If
Next p
End If
Next x
End If
End Sub

in het kort: de breedte van de kolommen aangepast van A tot M

"Superfilter" (waar ik de resultaten probeer te vinden) een losse pagina gemaakt van "data list"

de X wat smaller gemaakt, om er voor te zorgen dat er geen valse positieven komen

B1 de keuzeoptie gemaakt ipv C1

(D1, F1, H1 en J1 moeten uiteindelijk ook dergelijke filters worden)

ik krijg de error "invalid inside procedure" wat waarschijnlijk te maken heeft met "sub superfilter ()"

Niet echt een idee wat er binnen die haakjes zou moeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Combinatie van "Sub Superfilter" en "Private Sub..." , dat kan nooit of ter nimmer werken.
Je hebt, neem ik aan, toch wel de werking van de macro getest voordat je wijzigingen aanbracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Ik heb misschien een wat creatievere oplossing, zorg dat je bovenaan het blad de keuze kan geven door een dropdown te maken met Gegevensvalidatie. Vervolgens voeg je een extra kolom toe genaamd Filter. Als je in die cellen kijkt of een van de waarden in de kolommen B tm D overeenkomt met de gekozen waarde (bijv. met een AANTAL.ALS of OF/EN formule), kun je WAAR of ONWAAR laten weergeven. Als je dan die kolom filtert op WAAR, kun je de dropdown waarde aanpassen en hoef je via het tabblad gegevens alleen maar het filter te vernieuwen.

Op die manier zou het moeten werken zonder VBA, je hebt alleen een hulpkolom nodig. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom volstaat de AutoFilter functie hier niet voor? :? Doet volgens mij exact wat je wilt...
Dynion schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:44:
Dat gaat 'm niet worden - Het idee is dat de drie drop down menus voor meerdere kolommen filteren - in de opdracht waar ik mee bezig ben betekent het dat mensen voor 12-13 kolommen filters moeten instellen, niet vergeten die te verwijderen en er vooral niet een vergeten aan te klikken :P Ik heb prima collega's, maar ik zou ze niet echt als Excel expert beschrijven...
Sorry, maar als ze al niet met AutoFilter / Excel overweg kunnen, dan vraag ik mij serieus af waarom je Excel gebruikt...

En vraag mijzelf dan stiekem af waarom de collega's niet gewoon kunnen lezen / kijken wat er staat? 8)7 Zo moeilijk kan een beetje nadenken imo ook niet zijn, dus je bent nu meer bezig met een technische oplossing, terwijl het werkelijke probleem functionele kennis van de programmatuur waarmee de collega's werken is. Zet ze op een Excel cursus, hebben ze veel meer aan, is goedkoper en jij hebt geen kopzorgen meer en hoeft al helemaal geen crap oplossingen meer voor ze te maken om het werkbaar te houden voor hun.

[ Voor 100% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
CH4OS schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:34:
Waarom volstaat de AutoFilter functie hier niet voor? :? Doet volgens mij exact wat je wilt...
[...]
Sorry, maar als ze al niet met AutoFilter / Excel overweg kunnen, dan vraag ik mij serieus af waarom je Excel gebruikt...

En vraag mijzelf dan stiekem af waarom de collega's niet gewoon kunnen lezen / kijken wat er staat? 8)7 Zo moeilijk kan een beetje nadenken imo ook niet zijn, dus je bent nu meer bezig met een technische oplossing, terwijl het werkelijke probleem functionele kennis van de programmatuur waarmee de collega's werken is. Zet ze op een Excel cursus, hebben ze veel meer aan, is goedkoper en jij hebt geen kopzorgen meer en hoeft al helemaal geen crap oplossingen meer voor ze te maken om het werkbaar te houden voor hun.
De autofilter filtert slechts in een kolom, wanneer je meerdere kolommen nodig hebt om een antwoord te verwerken (bijvoorbeeld omdat een bedrijf in meerdere landen actief is) filtert zo'n filter slechts één kolom. Het laat daarbij dan relevante onderwerpen weg die in kolom 2 en 3 staan.

Please correct me if I'm wrong.
Arjan90 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:30:
Ik heb misschien een wat creatievere oplossing, zorg dat je bovenaan het blad de keuze kan geven door een dropdown te maken met Gegevensvalidatie. Vervolgens voeg je een extra kolom toe genaamd Filter. Als je in die cellen kijkt of een van de waarden in de kolommen B tm D overeenkomt met de gekozen waarde (bijv. met een AANTAL.ALS of OF/EN formule), kun je WAAR of ONWAAR laten weergeven. Als je dan die kolom filtert op WAAR, kun je de dropdown waarde aanpassen en hoef je via het tabblad gegevens alleen maar het filter te vernieuwen.

Op die manier zou het moeten werken zonder VBA, je hebt alleen een hulpkolom nodig. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Hier zat ik ook al aan te denken, aangezien ik VBA een beetje ingewikkeld vind.

Dan krijg je echter een formule als "=IF('Data list'!I3:K3=E1,TRUE, FALSE)"

E1 refereert dan aan cel met gevalideerde antwoorden, maar die antwoorden zijn op tekst gebaseerd ipv nummers, waardoor je een #value error krijgt, helaas. Het voelt alsof daar een weg omheen moet zijn, maar die heb ik nog niet gevonden

[ Voor 32% gewijzigd door Dynion op 05-08-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dynion schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:45:
De autofilter filtert slechts in een kolom, wanneer je meerdere kolommen nodig hebt om een antwoord te verwerken (bijvoorbeeld omdat een bedrijf in meerdere landen actief is) filtert zo'n filter slechts één kolom. Het laat daarbij dan relevante onderwerpen weg die in kolom 2 en 3 staan.
Je haalt dingen door elkaar. AutoFilter laat niet enkel de content uit 1 kolom zien. Het filtert de rijen op basis van voorwaarden die je in de kolommen instelt. Je kunt dus gewoon meerdere kolommen gebruiken om op te filteren, de rijen die voldoen aan de voorwaarden blijven dan als enige over en die zie je dan.

Ik kan mij daarom echt niet voorstellen dat AutoFilter niet kan wat jij bedoelt/zoekt en zit in elk zichzelf respecterend Office-pakket.

[ Voor 77% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
CH4OS schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:05:
[...]
Je haalt dingen door elkaar. AutoFilter laat niet enkel de content uit 1 kolom zien. Het filtert de rijen op basis van voorwaarden die je in de kolommen instelt. Je kunt dus gewoon meerdere kolommen gebruiken om op te filteren, de rijen die voldoen aan de voorwaarden blijven dan als enige over en die zie je dan.

Ik kan mij daarom echt niet voorstellen dat AutoFilter niet kan wat jij bedoelt/zoekt en zit in elk zichzelf respecterend Office-pakket.
Hmm. Ik zal het proberen duidelijker uit te leggen.

laten we zeggen dat kolom A, B en C allen relevante resultaten hebben voor een filter. Ze hebben bijvoorbeeld allemaal het resultaat "NL" op enkele rijen

Dan zou jouw suggestie zijn om eerst kolom A op "NL" te filteren. Je krijgt dan de resultaten voor "NL" in kolom A. Als ik dan dezelfde filter instel voor "NL" instel op kolom B, dan zal ik niet meer resultaten krijgen.

Excel filter op "AND", niet op "OR", als dat helpt in de uitleg voor jou.

Dat betekent, dat wanneer ik de resultaten voor "NL" filter in kolom A, de resultaten in kolom B en C genegeerd worden.

Naast dat probleem is er ook een flink probleem in de gebruikersvriendelijkheid - Ook jij bent vast wel een op zoek geweest waarom je zo weinig resultaten hebt, om er achter te komen dat er nog ergens een filter aan staat. Neem dat probleem, denk de helft van je computer IQ weg en maak het drie filters in plaats van één. Ik heb geen zin om ICT support voor een simpele database te zijn :-)

Hoop dat 't zo iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dynion schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:57:
Excel filter op "AND", niet op "OR", als dat helpt in de uitleg voor jou.
Kun je volgens mij gewoon instellen per kolom? :?
Dat betekent, dat wanneer ik de resultaten voor "NL" filter in kolom A, de resultaten in kolom B en C genegeerd worden.
Nee dus. Verdiep je even in de functie en leer hem goed te gebruiken. Filter je in kolom A op NL, dan krijg je alleen de rijen te zien, waar in kolom A de waarde NL is. Wil je in kolom B de waardes van BE er uit filteren, kun je voor kolom B gewoon op niet en als waarde BE zetten?
Naast dat probleem is er ook een flink probleem in de gebruikersvriendelijkheid - Ook jij bent vast wel een op zoek geweest waarom je zo weinig resultaten hebt, om er achter te komen dat er nog ergens een filter aan staat. Neem dat probleem, denk de helft van je computer IQ weg en maak het drie filters in plaats van één. Ik heb geen zin om ICT support voor een simpele database te zijn :-)
En daar is toch de cursus Office voor waar ik eerder al over schreef? Kom op hoor, als het direct foutloos moet, zit je echt bij een werkgever waar je niet moet willen werken. Een macro gaan gebruiken, terwijl de functionaliteit gewoon standaard in Excel zit (maar je even moet leren te gebruiken) is een technische oplossing voor een functioneel probleem, wat je ook niet moet willen, imo.

EDIT:
Ik heb even een screenshot gemaakt van de opties die je hebt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t7Fcd3Z.png
En dit kun je "gewoon" per kolom instellen. Ook een 'en niet' is dus gewoon mogelijk, out of the box.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Maar de TS wil juist de rijen zien waarvan in kolom B "NL" staat, of in kolom C "NL", of in kolom D "NL". En dat wil jij in een keer zien.

TS, het kan echt met een formule. Ik zal even kijken of ik het kan uitwerken zodat ik het je kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arjan90 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:26:
Maar de TS wil juist de rijen zien waarvan in kolom B "NL" staat, of in kolom C "NL", of in kolom D "NL". En dat wil jij in een keer zien.
Dan heb je Filteren met geavanceerde criteria waarmee dit volgens de support site gewoon mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
CH4OS schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:28:
[...]
Dan heb je Filteren met geavanceerde criteria waarmee dit volgens de support site gewoon mogelijk is?
Dat klopt, en dat heb ik in de topic start ook vermeld. Dit is prima mogelijk met geavanceerde filters. Maar je kunt écht niet van mensen verwachten dat zij dit snappen. Dat is namelijk best een geavanceerde functie. Een goed voorbeeld daarvan is dat je aangeeft het van de support page te lezen in plaats van direct er aan te denken - en het feit dat je een Tweakers account hebt en in dit topic reageert geeft aan dat jij meer weet van Excel dan de gemiddelde persoon.

en ik begrijp dat je dan kunt zeggen "dat is dan een kwestie van leren in een workshop/ training". Dan mijn vraag: Wat is de betere optie, tientallen mensen een geavanceerde Excel functie leren, of het goed bouwen zodat iedereen er direct mee om kan gaan? Dit kost mij misschien 5 uur, misschien 10 uur om uit te vogelen, de handeling van geavanceerd filteren kost 2 a 3 minuten per keer en de les voor tientallen mensen aanzienlijk meer dan 10 uur.

Mijn conclusie: Workshops zijn niet realistisch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@CH4OS Maar dat is geen standaard AutoFilter meer (en die tip was door mij ook al eerder gegeven). In basis ben ik het overigens met je eens dat er een zekere basiskennis van Excel moet zijn. Maar ik heb al zo vaak mijn neus gestoten dat mensen geen idee hebben, dat ik het ook wel een beetje op heb gegeven. Mensen doen het één keer als een kunstje, een maand later moeten ze het weer doen en zijn ze het vergeten.

@Dynion Ik heb even voor je gekeken en volgens mij zou dit kunnen werken: Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G3DCZPq/Knipsel.png.
Ik heb dus een hulpkolom toegevoegd en bovenaan een selectie voor land, gemakshalve heb ik even een voorwaardelijke opmaak toegevoegd zodat je ziet welke regels "WAAR" zouden moeten weergeven. Als je dit zo maakt, ben je klaar. Het enige "vervelende" hieraan is dat je bij het dropdown filter zelf een lijst moet maken van de mogelijke opties qua landen. Maar dat is het enige nadeel, gezien een set landen redelijk algemeen is en één keer werk, lijkt me dat overkomelijk. De formule in de kolom Filter kun je natuurlijk zo complex maken als je wil, nu ziet hij er als volgt uit:
code:
1

Wat hij nu niet kan is filteren op meerdere landen, dus je bent enigszins beperkter. Als je dat ook nog wil kunnen verwacht ik dat je niets anders kan dan uitkomen in VBA.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 05-08-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:09
Volgens mij (als ik de vraag goed begrijp) is het niet zo moeilijk toch?
Zet naast je data een kolom met TEKST.SAMENVOEGEN en dan de kolommen met data selecteren.
Vervolgens filter je die kolom op de landcode die je wil hebben, dus volgens onderstaand voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ld2u7m7ekwbs8.png

Er zijn waarschijnlijk mooiere oplossingen, maar dit werk wel en een kolom filteren op "bevat" moet toch aan te leren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@DCV191283 die benadering heeft wel een nadeel, wat als DE en NL achter elkaar staan en iemand zoekt op EN? Dan vindt hij ook die rij. Als je jouw benadering kiest (die inderdaad niet gek is), zou ik voor een formule kiezen waarbij je de landen altijd scheidt met een scheidingsteken (komma, streepje, whatever) om dit te voorkomen.

Al met al zijn er meerdere mogelijkheden afhankelijk van de doelgroep, de 1 wat creatiever of juist technischer dan de ander, en weer een ander vergt wat meer kennis van Excel functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dynion schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:33:
Dat klopt, en dat heb ik in de topic start ook vermeld. Dit is prima mogelijk met geavanceerde filters. Maar je kunt écht niet van mensen verwachten dat zij dit snappen.
Ik zie niet waarom niet? Het is onderdeel van hun werk, dan mag je toch wel verwachten dat ze zoiets dan gewoonweg aanleren? Zo moeilijk is het namelijk echt niet en zeggen 'ik snap het niet' betekent niet het einde van de wereld; het is dan immers een uitdaging om het te gaan leren. Waarom zou zoiets een grens moeten zijn? ;)
Dat is namelijk best een geavanceerde functie. Een goed voorbeeld daarvan is dat je aangeeft het van de support page te lezen in plaats van direct er aan te denken - en het feit dat je een Tweakers account hebt en in dit topic reageert geeft aan dat jij meer weet van Excel dan de gemiddelde persoon.
Sterker nog, ik weet helemaal niet veel van Excel, maar dit toevallig wel. Als ik het kan aanleren, ondanks gebrekkige Excel kennis, kan een ander dat toch ook?
en ik begrijp dat je dan kunt zeggen "dat is dan een kwestie van leren in een workshop/ training". Dan mijn vraag: Wat is de betere optie, tientallen mensen een geavanceerde Excel functie leren, of het goed bouwen zodat iedereen er direct mee om kan gaan?
Als het goed gebouwd is, zou je niet drie kolommen hebben met dezelfde data, me dunkt. ;)
Dit kost mij misschien 5 uur, misschien 10 uur om uit te vogelen, de handeling van geavanceerd filteren kost 2 a 3 minuten per keer en de les voor tientallen mensen aanzienlijk meer dan 10 uur.
Een geavanceerd filter is in een mum van tijd ingesteld en zal uiteindelijk alleen maar steeds sneller gaan, practice makes perfect, immers.
Mijn conclusie: Workshops zijn niet realistisch.
Tja, maak dan een Access database van het Excel bestand en maak mooie view / form aan, dan heb je dit hele gedoe ook niet nodig en is je onderliggende data ook netjes gestructureerd, wat het nu gewoonweg niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:09
Arjan90 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:14:
@DCV191283 die benadering heeft wel een nadeel, wat als DE en NL achter elkaar staan en iemand zoekt op EN? Dan vindt hij ook die rij. Als je jouw benadering kiest (die inderdaad niet gek is), zou ik voor een formule kiezen waarbij je de landen altijd scheidt met een scheidingsteken (komma, streepje, whatever) om dit te voorkomen.
Goed punt, daar had ik niet aan gedacht, maar dat moet je zeker even oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:02
Arjan90 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:36:

@Dynion Ik heb even voor je gekeken en volgens mij zou dit kunnen werken: [Afbeelding].
code:
1

toon volledige bericht
Dit lijkt mij een goeie oplossing. Theoretisch kan het filteren op meerdere landen wel door het toevoegen van een 2e/Ne land dropdown en de formule aan te passen naar:
code:
1
=(AANTAL.ALS(C6:E6;$C$2)>0)*(AANTAL.ALS(C6:E6;$C$3)>0)

Waar C3 dan de 2e dropdown is.
Hierdoor is een rij met alleen de 2 geselecteerde waardes WAAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DCV191283 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 03:35:
[...]

Goed punt, daar had ik niet aan gedacht, maar dat moet je zeker even oplossen.
zet er een koppelteken tussen

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynion
Bedankt voor de goede suggesties allemaal :-)

Ik heb een aantal posts gepind en @Arjan90 's post als beste oplossing aangegeven

@DCV191283, jouw oplossing zou inderdaad ook werken. Ik heb echter een dergelijke oplossing ook nodig voor langere antwoorden, en de normale autofilter zou het hier wel lastig mee hebben aangezien de volgorde van de landen inconsistent kan zijn. Het is in elk geval een werkende oplossing, die ik zeker als alternatief had kunnen gebruiken :)

@dix-neuf, bedankt voor de suggestie en ik ben er zeker van dat het een mooiere oplossing had kunnen worden in VBA, maar met mijn zwaar beperkte kennis van VBA en de vereiste dat een gedeeld bestand een bestandsformaat moet worden dat macro's accepteert heeft me toch voor een andere oplossing laten kiezen. Wel bedankt voor je hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Dynion op 06-08-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
De oplossing van Arjan kun je ook bereiken door alleen voorw. opmaak te gebruiken, zonder filter en zonder hulpkolom.
- Maak in het blad waarin het resultaat moet komen in de cellen B1, C1, en D1 keuzelijsten voor de landen.
- Selecteer alle cellen waarin namen van landen staan (bv. B3:D10000), kies "Voorw. Opmaak - Nieuwe regel - Een formule gebruiken om...", en typ als formule: =OF(B3=$B$1;B3=$C$1;B3=$D$1)
- Kies een opmaakkleur en klik op Ok.
---------------
Oplossing met een macro (mijn eerste macro aangepast aan jouw wensen):
1. Als je gegevens in het blad 'Data List' staan (met in rij 1: "Case - Land1 - Land2 - Land3 - OW1 - OW2 - Naam", de data in A2:M10000) en je wil het resultaat in Blad2, toets dan ALT-F11, je komt dan in de VBA-editor. Kies daar bovenan in het menu: "Invoegen - Module" en plaats daar dan deze macro:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Sub macro1()
Dim x As Integer, y As Integer
With Sheets("Blad2")
.Range("a3:m1000").ClearContents
Sheets("Data List").Range("a2:m10000").Copy .Range("a3")
For x = 3 To 10000
For y = 2 To 4
If Application.And(.Cells(x, y) <> .Cells(1, 2), _
.Cells(x, y) <> .Cells(1, 3), .Cells(x, y) <> .Cells(1, 4)) Then
.Cells(x, y).ClearContents
End If
Next y, x
End With
End Sub
2. Sluit de vba-editor door op het kruisje rechtsboven te klikken.
3. In blad2 maak je in B1, C1, en D1 keuzelijsten (3 x dezelfde lijst voor alle landen).
4. Maak in die 3 cellen een keuze voor de gewenste landen (je mag desgewenst ook 1 of 2 van de keuzecellen blanco laten) en voer de macro uit (d.m.v. een sneltoets of d.m.v. een knop die je ergens in Blad2 plaatst).
Pagina: 1