Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Goedemiddag,

Ik ga 6 dagen in de bergen in Noorwegen wandelen met een backpack op de rug. Morgen vertrek ik en ik zit nog steeds een beetje te malen welke lens ik mee zal nemen. Bergen, dus landschap fotos. Ik gebruik een Canon 80D (crop sensor) als body. Hier de twee lenzen:

- Tokina 11-16mm f/2.8
- Sigma 18-35mm f/1.8

Welke neem ik mee? Of zal ik beide meenemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20
Ik zou zeggen de Sigma alleen ik zou dan nog steeds een stuk tele missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
Lone schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:24:
Ik zou zeggen de Sigma alleen ik zou dan nog steeds een stuk tele missen.
De Sigma 100-400mm gaat ook mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MDBos schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:28:
[...]

De Sigma 100-400mm gaat ook mee
Zeg dat dan... Dan nog zou ik tussen de 35 en 100 aardig wat missen. :)

Maar ik zou dan toch voor de 18-35mm gaan, denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 02-08-2019 16:32 . Reden: Ja, ik ben van gedachten veranderd ;-) ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Zeg dat dan... Dan nog zou ik tussen de 35 en 100 aardig wat missen. :)

Maar ik zou dan toch voor de 18-35mm gaan, denk ik.
+1. Mijn body EOS 450d is stuk helaas. Misschien toch maar weer eens een nieuwe body kopen. :-(

Ik heb een Canon 70-300. Die werd destijds aangeduid als de zwarte L.

Veel plezier. Schitterend land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:39:
[...]

+1. Mijn body EOS 450d is stuk helaas. Misschien toch maar weer eens een nieuwe body kopen. :-(

Ik heb een Canon 70-300. Die werd destijds aangeduid als de zwarte L.

Veel plezier. Schitterend land.
Er is ook een echte 70-300L :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou denk ik de 11-16 pakken als ik tussen die twee moest kiezen. Maar dat is meer omdat ik als ik 6 dagen ging hiken in Noorwegen, ik zo min mogelijk gewicht aan foto apparatuur mee zou willen zeulen. Maar aangezien jij het (gezien je ook nog de 100-400 mee wil nemen) blijkbaar geen probleem vindt om ettelijke kilo's aan cameraspul mee te slepen, dan is de 18-35 ook wel een optie.

Waar ga je ergens wandelen? In een weids gebied zoals de Hadangervida heb je wellicht geen ultragroothoek nodig. Ga je naar een ruiger gebied als Jotunheimen, dan is een wijdere lens wellicht wel erg fijn om de bergen om je heen er mooi op te krijgen...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou ook kiezen voor het laagste gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je bereid bent om te stitchen bij thuiskomst dan kan je ook de Sigma pakken en daarmee panorama's schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Brilsmurfffje Dat ja!

Weidse landschappen kun je prima fotograferen met een teleobjectief (stitchen dus; panorama fotografie). :Y
ver-weg objecten dichterbij halen c.q. vastleggen met een grootbekobjectief gaat niet lukken... :N

M.a.w: laat je WA glas thuis (heb je ook geen last van die irritante vervormingen). ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
@Orion84 We gaan wandelen bij Rondane. Volgens mij is dat vrij uitgestrekt. Extra gewicht vind ik persoonlijk niet erg. Zit inclusief de 100-400mm op zo'n 10kg op mijn rug. Dat vind ik wel te doen. Ik ga dan denk ik voor de 18-35 als ik zo de reacties zie. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
MDBos schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:37:
@Orion84 We gaan wandelen bij Rondane. Volgens mij is dat vrij uitgestrekt. Extra gewicht vind ik persoonlijk niet erg. Zit inclusief de 100-400mm op zo'n 10kg op mijn rug. Dat vind ik wel te doen. Ik ga dan denk ik voor de 18-35 als ik zo de reacties zie. Bedankt.
Heb je die 10kg al vaker urenlang meegesjouwd? Want dat wordt heel snel héél erg onderschat. Elke 100 gram ga je merken na een tijdje.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verwacht je wild te fotograferen? Mijn mening: Ik zou niet zomaar de 100-400 meenemen. In plaats daarvan een statief is voor mij veel waardevoller. Met een cropsensor vond ik een canon 17-40 heel nuttig in Noorwegen bij het mooi glooiende gebergte (wat Rondane is).

10kg is prima te doen met een goede rugzak. Bedenk wel dat de plek van de camera in je tas veel uitmaakt. Meestal is dat het prettigst, dicht op je rug. Maar dat is tevens de plek waar je het lastigst bijkomt als je een foto wilt maken, dus je meot dan veel je tas op en af doen, wat vervelend wordt. De camera aan je schouderriem van je rugtas met een Arca verbinding is dan een optie, mits je tas genoeg tegenwicht heeft en als een harnas op je rug zit en je een niet te zware lens eraan hebt zitten.

Mijn meest ideale hike gear is dan ook een klein statiefje met arca verbinding (bijv die van gorilla) in het zijvak van je rugtas, en de camera met lichte lens met de houder aan mijn schouderband op de borst.
Pagina: 1