Desktop heeft last van haperingen/hickups

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsti87
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-07-2024
Beste,

Mijn desktop PC heeft al langere tijd last van haperingen/hickups waar ik het probleem niet van kan vinden.

Het begon vorig jaar met vastlopen maar de muis nog kunnen bewegen, blue screens en crashes, maar ook toen had ik al last van haperingen. Omdat ik de pc al 6 jaar had, er toch wat software op en af gegaan was heb ik toen de pc opnieuw geinstalleerd met de fabrieksinstellingen en toen was het vastlopen verholpen. Maar de haperingen zijn gebleven.
Eerst dacht ik dat het de grafische kaart was omdat het vooral bij games voor lijkt te komen, maar deze was daarvoor recentelijk vervangen.
Het komt zowel voor bij games als bij gewoon internetten. Je merkt dat er trager gereageerd wordt bij het opstarten na het aanklikken van het icoon, bij spider solitair merk je dat het stapelen van de kaarten vertraagd gaat en niet zuiver, 1 van de games die ik speel is F1 2018, soms gaat het een hele ronde goed en andere rondes mis je soms je aanrempunt omdat hij net even hapert. Bij dit spel is het wel het meest duidelijk zichtbaar.
Bij games is het overigens ook goed zichtbaar aan de FPS die ik altijd linksboven heb staan, deze gaat dan van bijv 105 naar 1 en dan weer terug.

Inmiddels heb ik de main SSD vervangen omdat ik sowieso meer ruimte wilde maar dit heeft niets geholpen.
Alle drivers zijn up to date.

Ik gebruik het programma system mechanic en dan de memory cleaner en daarna de liveboost, dan lijkt het iets beter te gaan.

Ik heb al verschillende stresstests gedaan, sommige van uren lang waarbij alles als prima afgevinkt wordt.

Mijn systeem:
Alienware Aurora R4
Intel i7 3930K Niet overclocked
16 GB Ram
SSD 1 tb Samsung Evo
Nvidia GTX 1080 EVGA Niet overclocked
Alienware G-sync Gaming Monitor
Windows 7
2e SSD een Samsung Evo 250 GB
3e WD Caviar Black 1 TB
4e WD Caviar Blue 1 TB

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door rsti87 op 02-08-2019 14:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:06
Misschien verstandig om eerst Windows 7 over boord te gooien en aan W10 beginnen. Mijn ervaring is dat Windows 7 niet erg prettig werkt vanaf een ssd en W10 juist wel. Daarnaast vervalt de ondersteuning van W7 eerdaags zodat je wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Windows 7 zou prima om moeten kunnen gaan met SSD's.
NVME is wat anders, maar dat is hier niet van toepassing.

De symptomen lijken wel te komen van haperende IO. Dat kan je SSD zijn, maar ook je netwerkkaart of iets anders.
Je kunt met LatencyMon kijken welke driver er blijft steken, dat werkt nog in Windows 7, niet meer in Windows 10.
Maar het zou ook kunnen dat èèn van de SSD's te vol is, of dat trim niet aan is. Dan moet je wachten op de SSD.
Dat kun je checken met een cmd prompt commando.
code:
1
fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Als dat niet werkt kun je nog traces maken met de Performance Analyzer, maar dat is er snel erg complex.