Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuallyG5
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-09-2021
Hi All,

Mijn kinderen hebben bijna een Game PC bij elkaar gespaard, en hebben inmiddels een lijst gemaakt van onderdelen. Dus leek het me een goed moment om eens te checken bij jullie om te zien of dit een geschikte Game PC oplevert :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze gaan er vooral Games op spelen zoals:
Apex Legends, Ark, en in de nabije toekomst willen ze verder sparen om ook een VR Bril te gaan gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag maximaal €700,- kosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee ze hebben nog helemaal noppes, zelfs geen windows licentie :) Dus ze beginnen helemaal op 0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle randapparatuur keyboard/muis en windows krijgen ze van paps en mams, maar de PC zelf hebben ze zelf gespaard, en daar hebben ze alles nog voor nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ze hebben geen voorkeur voor merken, ze willen een Game PC omdat er andere spellen beschikbaar zijn dan hun PS4, en dan ook met makkelijker met hun vrienden kunnen gamen.

Dit is het componenten lijstje dat ze zelf hebben samengesteld:De totaalprijs van deze gekozen set ligt ronde de €625

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op zich zijn er geen specifieke wensen voor de afmetingen van de kast e.d, uiteraard zou het wel fijn zijn als de PC niet klinkt als een opstijgend vliegtuig :)

Ga je overklokken?
Overklokken in de toekomst zou wel leuk zijn als het genoeg performance oplevert, zonder dat je hiervoor gelijk moet componenten moet upgraden. Maar voorlopig zie ik dat niet gebeuren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk willen we heel graag weten of dit lijstje met onderdelen de beste keus is voor dit budget, ze hebben eigenlijk geen vaste keus voor componenten. Maar ze willen natuurlijk de beste performance voor hun gespaarde geld, en eventueel in de toekomst een component upgraden/vervangen om de performance weer omhoog te kunnen krijgen. Dus ze zijn zeker niet getrouwd aan het ijstje aan onderdelen. Alle input en voorstellen zijn heel erg welkom!

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Beste antwoord (via DuallyG5 op 03-08-2019 10:29)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
DuallyG5 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:32:
Als ze de komende maand elke avond de afwas doen rek ik het budget wel op om de ryzen 3600 te nemen als dat echt veel
Scheelt @Wintervacht :)

Sneller is beter @pjot1 :D

Thnx voor de input, ik laat het de kids zo even zien!
Mocht je voor de 3600 gaan, bedenk dan wel dat het moederbord een biosupdate nodig heeft. Meestal kan de webshop dat voor een kleine vergoeding doen.

Overigens is er ook een aantal borden waar je de bios kan updaten zonder cpu. pricewatch: MSI B450 Tomahawk is zo'n moederbord.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik zou eerder voor zoiets gaan
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 243,-€ 243,-
1BehuizingenFractal Design CORE 2300€ 44,45€ 44,45
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 85,95€ 85,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 682,76

Veel meer bang for buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

CPU is niet geschikt voor gamen, is een instappertje en i.c.m. die videokaart gaat het een bottleneck opleveren.
Het ram is ook relatief langzaam voor Ryzen begrippen, ik zou zeggen neem eens een kijkje in de Besst Buy Guides, de Juli variant heeft een beter systeem voor 500-ish euro en de Mei editie voor 600/650, al kun je altijd wat componenten uitwisselen natuurlijk.

Hier vast de budgetoptie voor Juli, al is dit ook nog een stap of 2 a 3 verwijderd van een VR systeem, daarvoor zullen ze nog een jaartje of 2 moeten sparen denk ik :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 12:07
Sluit me aan bij hierboven, cpu kan inderdaad beter. Je hebt nu ook een micro-atx mobo in een kast zitten met een open paneel, dat staat wat minder mooi. Dan zou ik of een ATX mobo nemen, of een gesloten kast.

De cpu koeler zou je weg kunnen laten, bij de Ryzens zit een redelijke koeler die prima werkt en goed gebruikt kan worden. Hij is ook niet heel lelijk (imho).

[ Voor 27% gewijzigd door John Rambo op 02-08-2019 10:32 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

John Rambo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:31:
Sluit me aan bij hierboven, cpu kan inderdaad beter. Je hebt nu ook een micro-atx mobo in een kast zitten met een open paneel, dat staat wat minder mooi. Dan zou ik of een ATX mobo nemen, of een gesloten kast.
Of een mATX kast, die zijn er ook genoeg en m.i. mooier dan grote ATX towers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuallyG5
Super! Zo snel al goeie input, Thnx allemaal!

De set van @pjot1 ziet er veelbelovend uit en is nog binnen budget van de kids. Is deze ook beter dan de budget setup van juli?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Rambo
DuallyG5 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:10:

De set van @pjot1 ziet er veelbelovend uit en is nog binnen budget van de kids. Is deze ook beter dan de budget setup van juli?
De videokaart is sneller

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

De GTX 1660 presteert iets beter dan een RX 580, als er nog wat rek in het budget zit en je wil richting VR is het ook te overwegen om nog iets door te sparen of bij te leggen voor een Ryzen 3600 cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Jazeker! Videokaart is (veel)sneller dan de RX570 evenals de ssd. De snelheid van de ssd zal je met normaal gebruik niet merken. Meer een gevalletje, niet omdat het moet maar omdat het kan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuallyG5
Als ze de komende maand elke avond de afwas doen rek ik het budget wel op om de ryzen 3600 te nemen als dat echt veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Rambo
De Ryzen 5 3600 is zeker de moeite waard. Kijk alleen even op de site van de fabrikant van het mobo welke bios versie je nodig hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DuallyG5 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:32:

Mocht je voor de 3600 gaan, bedenk dan wel dat het moederbord een biosupdate nodig heeft. Meestal kan de webshop dat voor een kleine vergoeding doen.

Overigens is er ook een aantal borden waar je de bios kan updaten zonder cpu. pricewatch: MSI B450 Tomahawk is zo'n moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuallyG5
Ow das handige info! Thnx again guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuallyG5
We hebben het budget opgerekt zodat ze de Ryzen 3600 kunnen nemen,

De kids wilden een behuizing met wat toeters en bellen, en zagen deze pricewatch: Inter-Tech Q2 Illuminator. is dat een fatsoenlijke kast?

En als laatste vraag dan, er hoeft geen extra koeling geplaatst te worden, ook bij de 3600 niet?

[ Voor 71% gewijzigd door DuallyG5 op 02-08-2019 18:05 . Reden: aanvullende info en vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuallyG5
@pjot1 @Wintervacht
Ik had de bestelling al bijna klaarstaan toen ik zag dat zowel de AsRock als de MSI moederborden geen Wifi / Bluetooth onboard hebben :)

Wat raden jullie aan hoe hiermee om te gaan?
ZIjn er moederborden die wifi en Bluetooth geintegreerd hebben of moet ik op zoek naar losse componenten hiervoor?

Ik hoor het heel graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

DuallyG5 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:44:

De kids wilden een behuizing met wat toeters en bellen, en zagen deze pricewatch: Inter-Tech Q2 Illuminator. is dat een fatsoenlijke kast?

En als laatste vraag dan, er hoeft geen extra koeling geplaatst te worden, ook bij de 3600 niet?
Alle waar naar zijn geld, denk niet dat je al te hoge verwachtingen van die kast moet hebben ;)

Qua bluetooth en wi-fi zou ik gewoon lekker een USB-ding halen. Moederborden met dat aan boord zijn gelijk een flink stuk duurder. Zo'n nano-USB voor bluetooth kost normaliter een stuk minder dan die meerprijs.

Meerdere keren achter elkaar posten wordt hier trouwens niet zo gewaardeerd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FooLsKi op 02-08-2019 23:55 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
DuallyG5 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:29:
@pjot1 @Wintervacht
Ik had de bestelling al bijna klaarstaan toen ik zag dat zowel de AsRock als de MSI moederborden geen Wifi / Bluetooth onboard hebben :)

ZIjn er moederborden die wifi en Bluetooth geintegreerd hebben of moet ik op zoek naar losse componenten hiervoor?

Ik hoor het heel graag!
Beide zijn een optie, je kunt ze er los bij kopen of een mobo als deze kopen
pricewatch: Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi, maar denk dat je dan beter uit bent met aparte usb adapters te kopen

[ Voor 4% gewijzigd door Danny Phantom op 02-08-2019 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DuallyG5 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:29:
@pjot1 @Wintervacht

Ik hoor het heel graag!
Zoals hierboven al gezegd wordt, het makkelijkst is om een usb stick te halen. Wil je geen usb poort opgeven, kan je ook voor pricewatch: Asus PCE-AC55BT gaan.

Niet alle adapters hebben trouwens Bluetooth geintegreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

DuallyG5 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:44:

Waar ga je die kast vandaan halen? Inter tech is een belabberd merk, dus nee geen fatsoenlijke kast.

Beter neem je iets als een Fractal Design Focus G (Mini): https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Focus+g

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuallyG5
Dankjewel allemaal voor de input!
De spaarvarkentjes zijn omgekeerd en de componenten zijn besteld :)

Als we alles aan de praat hebben laat ik nog even van me horen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

DuallyG5 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:28:
Dankjewel allemaal voor de input!
De spaarvarkentjes zijn omgekeerd en de componenten zijn besteld :)

Als we alles aan de praat hebben laat ik nog even van me horen 👍
Top! Wat heb je nou uiteindelijk besteld?
Veel succes met het bouwen en uiteindelijk veel plezier ermee toegewenst!

Deze lijst? Maar welke kast?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 104,90€ 104,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 243,-€ 243,-
1Bluetooth en IR dongelsAsus USB-BT400€ 10,95€ 10,95
1NetwerkadaptersLinksys WUSB6300 AC1200 Wireless-AC USB-adapter€ 34,49€ 34,49
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,87€ 67,87
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 779,07

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuallyG5
@d22wth
De Wifi en Bluetooth Adapter hebben we even gelaten voor wat het was. Bluetooth was niet echt nodig vonden ze, en het moederbord heeft een Ethernet aansluiting, en dat is prima voor nu.

Tjah de kast. Ik heb geprobeerd ze om te praten maar ze moesten en zouden die Inter-Tech hebben.. De Fractal was te weinig Bling Bling voor ze gok ik...Dus ik hoop dat alles er fatsoenlijk ingaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Als je dan spotgoedkoop een kastje wou, had ook nog bijvoorbeeld een van deze gekund.
pricewatch: Aerocool Cylon Zwart
product: Sharkoon TG4
product: Sharkoon VG5-W
Maar ook hier is niet al te veel van te verwachten ;)

Anyway, genoeg gezeurd, ik neem aan dat alles er wel prima inpast, gezien die Inter-Tech gewoon ATX ondersteund. Alleen gaat de koeling dan waarschijnlijk ondermaats zijn tegenover de genoemde Fractal Design Focus G.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 18:44
DuallyG5 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:50:
@d22wth
De Wifi en Bluetooth Adapter hebben we even gelaten voor wat het was. Bluetooth was niet echt nodig vonden ze, en het moederbord heeft een Ethernet aansluiting, en dat is prima voor nu.

Tjah de kast. Ik heb geprobeerd ze om te praten maar ze moesten en zouden die Inter-Tech hebben.. De Fractal was te weinig Bling Bling voor ze gok ik...Dus ik hoop dat alles er fatsoenlijk ingaat :)
Waar ga je die kast kopen dan? Geen prijzen bekend??

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuallyG5
@Zanzibar-1337 ik heb de onderdelen bij 2 leveranciers besteld. Mobo / cpu en Gpu bij azerty, die doen de bios update ook.

En de rest inclusief de kast bij deze jongens https://www.reichelt.de/i...u-it88881266-p184161.html

Scheelde alles bij elkaar toch een paar tientjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1236200

De 2600x is beter en goedkoper dan de 3600...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuallyG5
Als dat zo is is het een beetje mosterd na de maaltijd, ik heb alles al besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-07 20:38
Anoniem: 1236200 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:29:
De 2600x is beter en goedkoper dan de 3600...
Hoezo? Laatste keer dat ik keek was de 3600 een heel stuk sneller.
Pagina: 1