Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 14:48
Aangezien mijn vriendin met een eigenlijk heel simpel idee kwam om misschien de tv te vervangen naar een nieuw plat scherm wilde ik even iets advies inwinnen.

Situatie:
Momenteel een Samsung plasma tv. Gemiddeld stroomverbruik volgens de stroommeter is 160W,
Beeld wordt inmiddels (apparaat is oud) wel minder en ik wil als het kan naar de 4K (deze is Full HD).

We hebben op internet gekeken en onlangs een paar winkels (BCC, Media Markt en nog een maar weet even de naam niet meer (zo'n indruk maakte die :9 ) naar tv's.

In beeld formaat wat we zoeken zal het tussen de 50 en maximaal 60 inch zijn (mooiste zou 55 inch zijn).
De is momenteel aangesloten via een toslink kabel naar de receiver en ook met een HDMI kabel (Is een Samsung receiver en hierdoor kun je met Anynet+ de bediening makkelijk doen via 1 afstandbediening.).

Wat we zelf deden ervaren in de winkels was dat QLED wel erg scherp is en voor ons gevoel niet rustig kijkt. Elke verkoper die we spraken gaf ook aan dat dit een nadeel is van QLED maar dat dit wel de toekomst is.
We vonden OLED (LG) mooi ogen en "normaal" LED ook (de rest).

Het nadeel is wel de prijs. De prijs van een tv is naar mijn gevoel steeds hoger geworden. Natuurlijk krijgen deze tv's ook steeds meer functies. Echter ik gebruik die functies niet.
Sterker nog veel gebruikers gebruiken de digitale ontvanger in de tv niet. Je krijgt immers zo'n digitale ontvanger van de provider. Een kaartje nemen kost soms extra, wat meer moeite en of je hebt bepaalde functie's niet tot je beschikking.

De tv wordt door deze ontvanger eigenlijk een monitor. Via de ontvanger regel je namelijk eigenlijk alles.
Aangezien ik en mijn vriendin al enige tijd geen tv abonnement hebben en we dit ook totaal niet missen (streamen alles via Chromecast (YouTube, Netflix en Amzon Prime) zei mijn vriendin het volgende:

Waarom kijken we voor een tv als we al die extra's toch niet gaan gebruiken? Kunnen we niet gewoon een monitor doen?

Hierop ben ik eens gaan kijken of er monitoren van dat formaat bestaan. En ja die bestaan. Zelfs een stukje goedkoper dan de tv's.
Echter een monitor heeft natuurlijk ook nadelen. Degene die ik kon bedenken heb ik hieronder gezet:

- Geen toslink uitgang. Vaak zelfs geen geluid uitgang.
Dit is denk ik op te lossen door alle apparatuur eerst naar de receiver te laten gaan en dan doorzetten naar de monitor. Desnoods met
een HDMI switch.

- Geen afstandbediening waarmee je de bediening kunt uitvoeren (voorbeeld aan/ uit, andere HDMI poort).
Ik heb gezocht op internet of er niet een "box" is die de monitor kan bedienen. Evt. dat deze ook van voeding voorziet. Ofwel een monitor slim maak box met afstandbediening en evt dat de HDMI poorten daarop zitten. Deze heb ik niet gevonden _/-\o_ . Wel enkele Arduino style oplossingen die ook niet altijd hoe ik het lees goed en stabiel werken. Bedenk me nu als je een beetje technisch bent en zo'n box kunt maken... Ik zou wel interesse hebben. :*)

Tot slot: Ja er zijn in de pricewatch ook in dit segment televisies die geen smart software hebben. Dit is vooral van het merk Salora. Dit is voor mijn een beetje onbekend merk en jammer genoeg staan er ook geen reviews bij. Al lees ik op internet dat dit in het buiteland best een goed (budget) merk is waar vaak nette panelen in gebruikt worden. categorie: Televisies

Salora TV's Aanrader of niet ?

Het maximale budget wat ik wilde doen is €1000.

Graag lees ik jullie advies wat zou een handige zet zijn tot aankoop of om naar te gaan kijken/ in achterhoofd te houden?

[ Voor 0% gewijzigd door Cave_Boy op 02-08-2019 09:35 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Salora is een echt budgetmerk. Als je budget €1000 is, met een boog er om heen.
Ik denk dat je meer kwaliteit krijg als je ipv een monitor een tv koopt. Waarom? Wet van de aantallen!
Het beste binnen jou budget en ver daar buiten is een LG 55B8, die is te koop vanaf €999.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een tv zonder smart is duurder dan een met. Simpelweg omdat er veel minder vraag naar is.

De extra kosten van het smart platform vallen om het niet tegen het enorme prijsvoordeel van massaproductie.

Koop gewoon een normale tv, gebruik niet wat je niet 2ilt gebruiken en je bent het goedkoopst uit. Je idee dat tv's duurder worden door smart klopt niet

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenzy_LS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08-2023
pricewatch: Samsung UE58NU7100 Zwart

Ik heb begin dit jaar deze Samsung 58" gekocht. 600 euro, prima ding imho.
Met deze prijs/kwaliteit verhouding zou ik niet een Solara 55" ~470 euro nemen.
Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van Netflix en Youtube op de Samsung. Dus geen casting en dongles gehannes etc.

Je moet ook begrijpen dat TV's nu een platform zijn voor digitale content. En er valt meer te verdienen aan abonnee's van die content dan aan de marge van de TV Hardware. In NL is het nog niet zo ver, maar in China worden de TV's tegen dump prijzen verkocht zodat je aan de TV fabrikant z'n software eco systeem zit en zijn content koopt (films etc).

my 2c

[ Voor 8% gewijzigd door Frenzy_LS op 02-08-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 14:48
@Vulcan750 Was al bang dat Salora een budget merk is maar ik lees ook veel positiefs van dit merk. Waaronder de panelen dat die van Samsung of LG zijn (merendeel Samsung).
LG heeft mooie toestellen dit model van jou staat nu ok op het bekijken lijstje. :)

@JvS TV's met Smart worden gesponsord. Ik heb dan ook het idee dat het volgende gebeurt is: Deze tv's worden vervolgens overal geplaatst en de markt van de domme tv is express verziekt. Hoe meer je software gebruiken hoe meer macht. Waarbij ik eerst zag dat de meeste gebruikers de tv app voor Netflix etc. gebruiken zie ik nu dezelfde gebruikers een andere box van de provider hebben gekregen juist die box voor alles gebruiken. Ik vraag me dan ook af of de gebruiker eigenlijk wel die software gebruikt. Heb het idee van niet. Wat me dan wel niet zal verbazen is dat er later naar voren komt dat er op al die tv's gebruikssoftware etc. bijgehouden wordt. Deels is dat al het geval meen ik.

Ik geef niet aan dat de tv's door smart duurder worden maar door de marketing. Je betaald voor het merk maar ook voor de "Samsung of LG" beleving. Terwijl eenzelfde paneel ook bij een ander merk in het product kan zitten. Ja het kan dan wel iets anders reageren. Er worrden in de marketing met zoveel termen gezwaaid dat een gemiddelde consument echt niet weet waar het over gaat maar omdat de verkoper/ tijdschrift hier zo laaiend enthousiast erover is wordt gedacht dat dit iets bijzonder / goed is. Hier kwam ik achter toen ik bij de Media Markt was. De verkoper vertelde mij allemaal goede punten. Toen ik zei maar dat heeft deze tv toch ook allemaal maar het heet soms anders? De verkoper gaf aan ja maar is toch anders...

@Frenzy_LS Dankje dit model ga ik zeker eens live bekijken.
Ik snap alleen het gedeelte niet wat je eronder typt.

"Je moet ook begrijpen dat TV's nu een platform zijn voor digitale content.
En er valt meer te verdienen aan abonnee's van die content dan aan de marge van de TV Hardware."

Snap ik. Door de sponsoring van software die erop komt wordt er meer verdient.

"In NL is het nog niet zo ver, maar in China worden de TV's tegen dump prijzen verkocht zodat je aan de TV fabrikant z'n software eco systeem zit en zijn content koopt (films etc)."
Ik krijg hier eigenlijk het idee dat je juist aangeeft dat het niet slim is om een Smart tv te nemen omdat deze straks toch weer vervangen moet worden. Dat is ook wel eens langs gekomen bij Tros Radar meen ik. Zelf heb ik een blue ray speler en die had in zijn eerste jaar keurig veel apps. Na jaar 1 bleven er nog 4 apps over de rest werd live verwijderd toen ik het app menu deed openen >:) . Inmiddels heb ik geloof ik geen app meer. ;)

Ik wil juist zelf een systeem doen dat ik makkelijk door middel van HDMI zelf content erop zet.

Iemand ervaring met een pc monitor en een decoder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenzy_LS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08-2023
Cave_Boy schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:05:
....
@Frenzy_LS Dankje dit model ga ik zeker eens live bekijken.
Ik snap alleen het gedeelte niet wat je eronder typt.
.....
Had idd misschien iets meer detail moeten geven waarom ik dat schreef.
Zoals eerder vermeld, wet van grote getallen. Er worden zoveel meer TV's geproduceerd & verkocht dan PC Monitors, en al helemaal in "TV formaat 55"/60". Kwalitatief krijg je meer waar voor je geld TV vs Monitor dan. Tussen de fabrikanten is er ook nog hevige concurrentie (Kijk ook naar TV prijzen, LeTV, Waley, TCL), ze proberen allemaal zo laag mogelijke hardware prijs tegen een zo hoog mogelijk kwalitiet, dit om voornamelijk hun software te pushen.

Zie het een beetje als Printers & Cartridges. Printer is de TV verkocht met geen marge, de inkt Cartridges is de software en waar het verdienmodel op gebaseerd is. Maar ik dwaal af.

Enfin, voor ~450 heb je al 50/55" TV met alle functionaliteit. Met een monitor boks je daar niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Cave_Boy Voor aankoop advies hebben we Consumentenelektronica Aankoopadvies dus ik verplaatst dit topic daar naartoe :).

TB -> CEA

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Je hebt voor 1099 ook een 55" oled, kan je ook overwegen

Ch3cker in "[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2"
Pagina: 1