Uitgeklede versie windows voor C# applicatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 17:57
Hoi Allemaal,

Ik ben opzoek voor een professionele toepassing naar het volgende:

Situatie: We hebben een C# toepassing ontwikkeld welke multithread verschillende "critische" toepassingen uitvoert. (HMI interface voor communicatie met PLC).

Dit draait op dit moment op een intel NUC.
Hierop draait windows 10 Professional.
Priority ingesteld op highest. (als ik de priority instel op realtime, dan werkt het programma niet naar behoren, dit zal wel iets met timing issues te maken hebben)

Opzich werkt het prima, echter vind ik de normale windows 10 omgeving hier niet voor geschikt.
De NUC hangt niet aan het internet, dus heeft geen "last" van updates.
Echter komen er wel eens pop-ups met vragen over virusscanner etc.

Ook merk ik dat de applicatie toch soms last van "lag" heeft wanneer de NUC op de achtergrond weer een windows dingetje aan het uitvoeren is.

Is het mogelijk om de applicatie in een dedicated omgeving te runnen? Of in iedergeval afgeschermd van alle windows fratsen?

kleine belangrijke toevoeging: Het is toch wenselijk om de NUC af en toe op internet te zetten, en via teamviewer mee te kunnen kijken voor remote support..

Graag hoor ik wat er allemaal mogelijk is en wat jullie in deze adviseren!

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
Je kunt Windows 10 IoT draaien. Die is lekker compact en zonder fratsen. Hij draait onder andere op een Raspberry Pi maar ik weet niet of dat aan je performance-eisen voldoet. Teamviewer/rdp gaat lastig worden want een desktop-environment heb je niet, puur de UI van je eigen app (if any), meer niet.

https://docs.microsoft.co...dows/iot-core/windows-iot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar draait de hmi zulke real time processen dan? Niet slimmer deze te offload en naar de plc? Of vraagt het veel disk bewerkingen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 17:57
Bedankt voor de reactie.
De applicatie heeft veel disk bewerkingen inderdaad.
De applicatie is niet 100% realtime, maar ontvangt en stuurt circa elke 100ms een bericht (TCP Protocol) naar de PLC.

Soms merk ik dat wanneer de windows omgeving bezig is met een achtergrond proces. Dat ik wel eens een bericht mis.

Het is een redelijk kritisch proces, dus ik zou graag geen berichten missen.

Is er geen mogelijkheid om toch een remote desktop functionaliteit te hebben?
Aangezien deze applicatie over de hele wereld gebruikt wordt, is het erg handig om vanuit afstand mee te kunnen kijken wat er gaande is.

Dus Windows IOT lijkt me een erg goed optie, enkel zou ik wel graag mee kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Windows 10 LTSC?
Die kan je dan ook tegelijk up to date houden.

Daarbij, als er over een TCP protocol een bericht moet komen en dat wordt blijkbaar gemist, gaat er toch iets fout lijkt me met die TCP verbinding en/of hoe die wordt afgehandeld? (gezien de aard van TCP en zijn SYN/ACK gedoe).

De berichten via een message queue server laten lopen? RabbitMQ, Amazon SQS, Misschien zelfs gewoon MQTT? ... ? Als een van de systemen dan even onbeschikbaar is gaan de berichten alleszins niet verloren.

[ Voor 77% gewijzigd door Tokkes op 19-08-2019 01:19 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Windows IOT, Windows LTSC of Winowsn Server 2019 Core

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 11:21

StarWing

Huh ?!?

Kan je dit niet op een beckhoff oid draaien ? Die dingen zijn erop gemaakt. Een gewone windows voor communicatie met plc zou in mijn ogen zowieso een nono zijn. Zeker niet als het dan ook nog "kritiek" is. Ik hoop ook dat je safety hier niet over loopt.

[ Voor 22% gewijzigd door StarWing op 20-08-2019 16:40 ]

Page intentionally left blank.

Pagina: 1