Programmeer laptop geschikt voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nocternius
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04 12:36
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga hem vooral gebruiken voor studie en licht thuisgebruik. Voor dat doeleinde zet ik er het liefste Ubuntu op. Voor m'n studie A.I. run ik vooral wat lichte scripts en programmaatjes, het zware werk offload ik toch naar cloud GPU's/TPU's. Ik denk dat het zwaarste werk zal zijn een IDE open hebben en een (te) groot aantal browser tabs, als het kan op een extra aangesloten tweede scherm.
Ik hoef er niet op te kunnen gamen, dus een on-board grafische kaart is prima. Dit is ook een beetje waar ik tegenaan loop bij bijvoorbeeld de Best Buy Guide: er wordt daar toch vanuit gegaan dat er op z'n minst een beetje op gegamed gaat worden.

Wat is je budget?
Ik zit te zoeken naar iets tussen de €600 - €700.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal bijna dagelijks mee de collegezalen in gaan en in de weekenden de trein. De rest van de tijd staat op een bureau in m'n kamer. Mijn vorige laptop (een inmiddels acht jaar oude toshiba satellite pro) was eigenlijk te log om makkelijk mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta denk ik eigenlijk open voor alles. Ben niet zo tevreden met m'n oude Toshiba, maar die is dan ook acht jaar oud :P .

Ik heb aan de hand van mijn eisen/verwachtingen en wat threads hier en daar een klein lijstje gemaakt met laptops die voor mijn gevoel wel ongeveer voldoen aan wat ik zoek:

https://tweakers.net/pric...;1338416;1306204;1210465/

Nu heb ik echter geen idee of ik op elk van die laptops perfect Linux/Ubuntu kan draaien, ik hoor dat laptops daar nog wel eens moeilijk over willen doen. Is dat ergens makkelijk te zien of zal ik dat voor elk model op moeten zoeken?

MVG,

Noct

Beste antwoord (via Nocternius op 07-08-2019 18:22)

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:40
Doorgaans worden de Lenovo Thinkpads (en dan met name de T-series) heel goed gesupport door Linux, vooral ook omdat 'alle' linuxkernel-devs een Thinkpad gebruiken. Die zijn echter wel wat boven je budget.

In V&A komen met enige regelmaat goede tweede hands Thinkpads langs die wel binnen jouw budget vallen, inclusief garantie. Ik zou me daar op richten.

Je zou daarbij aan zoiets kunnen denken: V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T480 (SPOTPRIJS)(SEALED) . Da's alleen geen 'slim' model (dan zou 't de t480-s geweest zijn), dus wel iets zwaarder.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:40
Doorgaans worden de Lenovo Thinkpads (en dan met name de T-series) heel goed gesupport door Linux, vooral ook omdat 'alle' linuxkernel-devs een Thinkpad gebruiken. Die zijn echter wel wat boven je budget.

In V&A komen met enige regelmaat goede tweede hands Thinkpads langs die wel binnen jouw budget vallen, inclusief garantie. Ik zou me daar op richten.

Je zou daarbij aan zoiets kunnen denken: V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T480 (SPOTPRIJS)(SEALED) . Da's alleen geen 'slim' model (dan zou 't de t480-s geweest zijn), dus wel iets zwaarder.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.