Geluidsvoorziening tv woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:15
Ik zoek een?
soundbar of 5(.1) set om aan de woonkamer tv te koppelen. qua versterker heb ik reeds een pioneer vsx-831 staan.

Wat is je budget?
geen idee, geen vast budget maar moet niet te gek zijn. 1000 euro? 2000 euro? In verhouding gewoon goed spul en het geld hoeft zeker niet op

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- tv kijken (films vooral vanaf streamingdiensten en blurays)
- xbox one
- switch
- pc gebruik
- muziek over afspelen

Wat heb je zelf al gevonden?
heb bij enkele zaken staan kijken naar soundbars, oa sonos en bose 700. Klinkt best goed maar niemand in de winkels kan me uitleggen of deze in combinatie met de versterker nog werkt. Zelf denk ik van niet omdat de versterker met klassieke boxaansluitingen werkt zeg maar. Ik ben echt een complete leek op dit gebied. De versterker zou er tussen uit kunnen dan alleen vind ik bepaalde functionaliteit juist handig. (Spotify, veel meer hdmi aansluitingen etc.

Qua gewone boxen ben ik min of meer verliefd op de monitor audio studio boxen. Echter hiervoor zou ik een andere versterker moeten en vraag ik me af of qua films ik het geluid ook mooi vind. Qua muziek absoluut wel.

eisen
als het een 5.1 set wordt moet deze draadloos zijn. We willen geen speakerkabels hebben lopen anders dan bij het tv meubel. Helaaaaas (oeps) hebben we vorige maand bij het leggen van de nieuwe tegelvloer geen rekening gehouden met kabelpijpjes hiervoor, vandaar dus draadloos. (Stenen plinten dus daarachter gaat ook niet)

extra informatie
recent verhuist en de woonkamer is nogal groter geworden. Het zitgedeelte van de woonkamer is nu 5 bij 5. Echter zitten we precies in de hoek van een L waarbij de ene poot uitloopt naar de werkkamer (2.5m brede doorgang, ruimte zelf is 3 bij 4) en de andere poot naar het eetgedeelte (3.5m doorgang, ruimte zelf is 4 bij 4)

[ Voor 7% gewijzigd door MisterEagle op 01-08-2019 22:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan heb je een uitdaging. Want eigenlijk wil je gewoon je receiver gebruiken, maar die Pioneer van jou ondersteunt geen draadloos en pak je een los systeem krijg je onherroepelijk vertraging.
Je zou hem natuurlijk kunnen verkopen en voor iets als Denon HEOS kunnen gaan (HEOS AVR is volledig draadloos via wifi.

Weet niet of het een optie is om kabelgootjes tegen het plafond te plaatsen? Zie je ook vrijwel niet, zeker niet als het achter de gordijnrails door loopt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
The Eagle schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:11:

Weet niet of het een optie is om kabelgootjes tegen het plafond te plaatsen? Zie je ook vrijwel niet, zeker niet als het achter de gordijnrails door loopt.
Hierover zat ik vanmorgen ook te denken ja, ik zal het bespreken met mn vriendin.

Ik ga wel even zoeken naar zo'n denon heos. Zou dat dan ook het nieuwe centrale punt worden waar alle hdmi zaken aangesloten worden?
Ja dus. Ziet er wel mooi uit ja, zeker ook om gedeeltelijk uit te breiden. Net even zitten kijken echter en we kunnen gootjes vrij gemakkelijk langs het plafond maken zodat ze wegvallen.
Lastige keuze dus weer

[ Voor 18% gewijzigd door MisterEagle op 02-08-2019 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Als je de optie hebt om kabelgoten te plakken, dan meteen dat draadloze uit je hoofd zetten. Zo'n HEOS AVR ziet er wel gelikt uit, maar het spul is pepertje duur wat je er voor krijgt. Oké, gemak en looks mogen wat kosten.

Die Pioneer VSX-831 is een prima basis als receiver. Ondersteunt ook 4K en HDR. Wat heb je nu voor speakers aangesloten op die receiver? Wellicht kun je vanuit daar uitbreiden naar een 5.1 set. En waarom kunnen monitor audio speakers niet op deze receivers? Laat je niks wijs maken over vermogen of het niet kunnen aansturen van die speakers. Die Pioneer moet dat prima kunnen.

Als je alle speakers nog moet kopen dan is het wellicht een idee om naast Monitor Audio ook te kijken naar de Dali Zensor reeks, Q-accoustics 3xxx serie. ff een kostenplaatje waar je een beetje rekening mee moet/kunt houden voor een mooie 5.1 set:
- Fronts: paar Q-accoustics 3050i / Monitor audio Bronze, Dali Zensor 7 (zuilspeakers) kosten je € 800
- Center: kies een bijpassende uit de de reeks ca € 200
- Rears: Ga voor een monitor/boekenplank speaker uit de reeks. Kost ca € 300
- Subwoofer: Hier in is veel keus. Ik zou gaan voor een dedicated subwoofer merk als SVS. De SVS PB1000 kost je zo'n € 600.
Totaal prijs: € 1.900

Veel geld, maar dan heb je ook ineens mooi spul. Daarnaast kun je bij een hifizaak vaak wel een mooie prijs overeenkomen.

Heel belangrijk: voordat je een dergelijke set gaat bestellen, vraag een luistersessie aan bij een hifizaak. Speakers zijn heel smaakgebonden. Iets wat ik mooi vind kun jij lelijk vinden klinken. Ik kan je bijvoorbeeld stassenhifi aanraden voor een luistersessie.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 02-08-2019 14:07 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 08:54
Speakers lijken mij prima te kunnen op je huidige receiver.
En anders gewoon gaan testen, als het niet voldoet qua klank of vermogen dan kan je altijd nog een andere receiver nemen.

Als je gootjes kan plakken dan never meer nadenken over draadloze speakers.

Nogal een verschil trouwens of je naar een soundbar kijkt of naar een complete 5.1 set.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Plakgootjes op een gespoten plafond werkt trouwens niet, die moet je boren. Kun je ze ook meteen van 30mm of 50mm breed pakken, past er naast speakerkabel ook bijvoorbeeld nog een antennekabel, UTP of subwooferkabel in :)

Ter indicatie van hoe het bij mij zit (succes met zoeken ;) ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TFyLKk9MZDhOgmqe1jopGZhJ/full.jpg
Loopt 2x speakerkabel en een UTP doorheen :)

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 02-08-2019 14:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Helder.. begrijp in de winkel ook dat heos eruit gaat en gerebrand gaat worden. Sta nu te kijken ook naar bose 700, sub en de surroundspeakers. Klinkt wel fantastisch maar ja hdmi issue dan weer.. al lost een splitter zoiets weer op dan natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:23
MisterEagle schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:24:
Helder.. begrijp in de winkel ook dat heos eruit gaat en gerebrand gaat worden. Sta nu te kijken ook naar bose 700, sub en de surroundspeakers. Klinkt wel fantastisch maar ja hdmi issue dan weer.. al lost een splitter zoiets weer op dan natuurlijk
Die surroundspeakers zijn dan draadloos dus hoef je geen kabels te trekken. Maar welk HDMI-issue bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 09:38
Al die soundbar dingen hebben hun eigen versterker en ga je niet kunnen gebruiken met je Pioneer receiver.
Ga lekker naar een echte audiozaak, kijk naar wat je mooie speakers vindt, want het moet ook in huis passen qua stijl. Klinkt het niet goed, probeer dan andere speakers die ook mooi zijn. Net zolang tot je de juiste gevonden hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
remzor schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

Die surroundspeakers zijn dan draadloos dus hoef je geen kabels te trekken. Maar welk HDMI-issue bedoel je precies?
Heb op mijn lg tv (65uh600v) maar 2 hdmi ingangen en heb er 4 of 5 nodig.

Al zijn daar dus splitters voor maar dat is (weer) een afstandbediening extra.

Ik ga opzoek naar een goede hifi winkel in buurt van den bosch of Tilburg.

Die bose 700 set zou op 1900 uitkomen, lijkt me dat ik voor minder uit kan komen als ik losse boxen koop. Al moet ik zeggen dat ik Het wel een goed geluid vind die bose set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

MisterEagle schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:55:
[...]
Ik ga opzoek naar een goede hifi winkel in buurt van den bosch of Tilburg.
iEar, Hobo, Audio Expert. Zo even uit mijn hoofd.
Die bose 700 set zou op 1900 uitkomen, lijkt me dat ik voor minder uit kan komen als ik losse boxen koop. Al moet ik zeggen dat ik Het wel een goed geluid vind die bose set.
Als je die Bose set al goed geluid vind geven moet je eens een set zoals eerder in dit topic aangekaart er eens naast zetten. Oplossingen als Bose, Sonos, HEOS, er cetera zijn leuk maar ze vallen qua geluidskwaliteit in het niet bij losse speakers. Met losse componenten kan je er altijd nog voor kiezen nu een component niet te kopen maar de set later mee uit te breiden. De subwoofer, rear speakers of center speaker worden wel eens later aangeschaft. Welke je dan (tijdelijk) moet laten vallen is persoonlijk en hangt ook deels af van de speakers die je koopt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:23
@MisterEagle Voor het gros van de mensen zijn de merken als Bose, Sonos en Heos dikke prima. Aardig geluid (vaak beter dan wat men heeft/gewend is), strak design, weinig kabels, weinig poespas, draadloze bediening, enz.
Ik snap wat je bedoelt met HDMI, dat zijn er wel weinig dan op je tv. Dan zou een losse versterker wellicht een mooie oplossing zijn.

Wanneer je puur kijkt naar de geluidskwaliteit en bang for buck klopt het natuurlijk wat @FeaR zegt. Losse componenten zijn vaak goedkoper en klinken ook vaak beter. Alleen zit je dan weer met: groter, meer kabels, moeilijker in te stellen(?), design, de WAF, enz.
Het is dus m.a.w. ook wat je belangrijk vindt en wat voor jou de doorslag zou geven. Maar zoals al is gezegd kun je het beste even wat winkels af gaan om te kijken en luisteren :)

[ Voor 9% gewijzigd door remzor op 02-08-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Bedankt allen, ik ga inderdaad luisteren bij een van de genoemde zaken en zal er weer op terug komen. Instellen moeilijker is opzich niet erg daar kan ik goed voor gaan zitten. Mooiste zou zijn, hergebruik van de huidige pioneer versterker. Bose is vooral leuk qua draadloos en geluid.

Momenteel gebruikte ik nog de LG boxen van mn home cinema, al zit het spul dus al 3 maanden in een verhuisdoos en gezien de woonkamer in t nieuwe huis nu bewoonbaar is hiermee bezig. Alles klinkt dus al beter dan wat ik had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik vraag me alleen nog af waarom die Monitor Audio Studio niet kunnen? Puur op budget? €649,- per stuk wordt lastig voor een 5.1 onder de €2000,-. Maar verder? Aansluiten is dus geen probleem zoals gezegd.

Die Bose is leuk qua draadloos, qua geluid is er echt wel beter te krijgen voor het geld.

Iets van een Bose 700 (of welke soundbar dan ook) op een receiver is lastig. Het wordt sowieso omslachtig qua kabels en elke methode die ik voor ogen had dekt niet alles qua wensen. Het is niet eens zozeer dat een sound bar een eigen versterker heeft, het is meer het gebrek aan ingangen op bijvoorbeeld een Bose. Scheelt dat dergelijke apparaten combineren ook niet de originele opzet/gedachte is van beide producten. Als het wel zou kunnen dan nog zou ik het niet aanraden, de Pioneer gebruik je dan voor 95% niet.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 02-08-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
dubbel, excuus.

[ Voor 98% gewijzigd door MisterEagle op 02-08-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
FeaR schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:33:
Ik vraag me alleen nog af waarom die Monitor Audio Studio niet kunnen? Puur op budget? €649,- per stuk wordt lastig voor een 5.1 onder de €2000,-. Maar verder? Aansluiten is dus geen probleem zoals gezegd.

Die Bose is leuk qua draadloos, qua geluid is er echt wel beter te krijgen voor het geld.

Iets van een Bose 700 (of welke soundbar dan ook) op een receiver is lastig. Het wordt sowieso omslachtig qua kabels en elke methode die ik voor ogen had dekt niet alles qua wensen. Het is niet eens zozeer dat een sound bar een eigen versterker heeft, het is meer het gebrek aan ingangen op bijvoorbeeld een Bose. Scheelt dat dergelijke apparaten combineren ook niet de originele opzet/gedachte is van beide producten. Als het wel zou kunnen dan nog zou ik het niet aanraden, de Pioneer gebruik je dan voor 95% niet.
Ik heb in een audio zaak in mn oude woonplaats de audio monitor studio gehoord op de pioneer versterker en dat is hem gewoon net niet.. alsof er te weinig vermogen ofzo door kwam. Op een andere (onkyo) versterker waren ze wauw. Daarnaast vind ik de voet die erbij komt te groot en kan deze niet kwijt bij de tv. Wellicht is het verstandig als ik straks even een foto toevoeg, locatie van tv is voor een geluidset ook niet optimaal.

Mocht t een oplossing als de bose 700 worden dan gaat de pioneer verkocht worden. Mochten het losse boxen worden dan blijft deze uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HqNgfLR/woonkamer-audio.jpg
Dit is de situatie, de tv komt niet recht op de muur maar in een (hele kleine) hoek zodat deze iets fijner te zien is vanaf de hoekbank.
Ik heb een 65 inch tv en dat geeft ongeveer 25cm speling aan beide zijden van de TV waarbij aan de linkerkant op de muur de thermostaat nog hangt. (Deze wordt nog verplaatst, gezien deze anders mogelijk de warmte van de tv op gaat pikken)

[ Voor 61% gewijzigd door MisterEagle op 02-08-2019 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die speling kan natuurlijk met en muurbeugel die je kunt draaien / schuiven opgelost worden. Wl je TV kijken, schuif je hem een stukje voor de doorloop naar de werkkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
The Eagle schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:32:
Die speling kan natuurlijk met en muurbeugel die je kunt draaien / schuiven opgelost worden. Wl je TV kijken, schuif je hem een stukje voor de doorloop naar de werkkamer :)
Daar heb ik net naar gekeken inderdaad bij de bcc, alleen, en dat moet ik nog even uitzoeken, vogel heeft beugels hiervoor, tot 30 kilo.. mijn tv weegt 32.7 kilo, aldus de specificaties. Nu zal t vast niet meteen van de muur af storten maar mocht dat ooit wel t geval zijn vraag ik me af wat de verzekering dan doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

MisterEagle schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:56:
[...]

Ik heb in een audio zaak in mn oude woonplaats de audio monitor studio gehoord op de pioneer versterker en dat is hem gewoon net niet.. alsof er te weinig vermogen ofzo door kwam. Op een andere (onkyo) versterker waren ze wauw. Daarnaast vind ik de voet die erbij komt te groot en kan deze niet kwijt bij de tv. Wellicht is het verstandig als ik straks even een foto toevoeg, locatie van tv is voor een geluidset ook niet optimaal.
Toegegeven, met 4 Ohm nominaal en 86 dB zijn het niet de standaard speakers van tegenwoordig die je veelal ziet met 6-8 Ohm en 90 dB+ gevoeligheid, maar het zijn zeker geen exoten die lastig aan te sturen zijn. Ik gok dan eerder dat het een verschillende instelling/afstelling was van de aansturing.

Maar goed, als speakers niet op een stand kunnen en niet naast de tv dan wordt het geheel wel lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

The Eagle schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:09:
Plakgootjes op een gespoten plafond werkt trouwens niet, die moet je boren. Kun je ze ook meteen van 30mm of 50mm breed pakken, past er naast speakerkabel ook bijvoorbeeld nog een antennekabel, UTP of subwooferkabel in :)

Ter indicatie van hoe het bij mij zit (succes met zoeken ;) ):

[Afbeelding]
Loopt 2x speakerkabel en een UTP doorheen :)
redeliijk mooi opgelost (ik hoopt dat het plastic net zo hard verkleurd als de rails (die worden na 10 jaar ook echt geel). jammer van die aanhechting tussen de stukken (dat verklapte het)

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Vettigedennis schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:03:
Waarom niet een stereo opstelling ?
Mooie Marantz of NAD versterker en een paar Bowers & Wilkins of Dali speakers en het klinkt stukken beter.
Ook een prima optie idd. Eerst eens stereo draaien en later kun je altijd nog naar surround. Maar waarom moet de pioneer dan vervangen worden door een marantz of NAD versterker? Verschil hoor je toch niet. NAD zijn daarnaast vaak maar kale apparaten qua opties. @MisterEagle, Lekker die Pioneer houden ;)

B&W en Dali kun je daarnaast ook niet vergelijken. Die hebben een heel verschillende klank. B&W is een vrij ingetogen speaker en Dali is veelal veel uitgesprokener in het hoog. Bijna dag en nacht met elkaar vergelijken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
Ben net bij iEar geweest en wat een beleving is dat zeg! Super geholpen en twijfel wat minder haha.

Geluisterd naar een 5.1 set: focal sib evo en neig naar deze, ook omdat deze op de pioneer kan.
Een andere mooie optie vond ik de monitor audio radius(meen ik) echter deze komt ruim 1000 euro duurder uit en dat vind ik qua geluid het zeker niet waard. De B&W MT-50 vind ik ook erg goed klinken maar het ontwerp iets minder.

Nachtje over slapen maar

Edit: overigens de focal set geluisterd zonder dolby atmos, aangezien mn reciever dat noet heeft

[ Voor 10% gewijzigd door MisterEagle op 02-08-2019 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MisterEagle schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:58:
[...]

Daar heb ik net naar gekeken inderdaad bij de bcc, alleen, en dat moet ik nog even uitzoeken, vogel heeft beugels hiervoor, tot 30 kilo.. mijn tv weegt 32.7 kilo, aldus de specificaties. Nu zal t vast niet meteen van de muur af storten maar mocht dat ooit wel t geval zijn vraag ik me af wat de verzekering dan doet
Die doet helemaal niks. Want eigen risico en tenzij ie vrijwel direct van de muur komt, is de boel tegen die tijd al afgeschreven. En kun je het gat dichten net zo goed zelf doen ivm je eigen risico ;)
Fish schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:13:
[...]

redeliijk mooi opgelost (ik hoopt dat het plastic net zo hard verkleurd als de rails (die worden na 10 jaar ook echt geel). jammer van die aanhechting tussen de stukken (dat verklapte het)
Lijkt me stug dat de gordijnrails geel worden. Is metaal en geen wit ;) Die aanhechting is niet te voorkomen, lengtes die je koopt zijn max 3 meter en dit is totaal 5,5 breed. Maar het dient ook een doel. De ene afdekking is namelijk bijna 5 cm korter dan de andere. Daardoor kan ik de goten overlappen voor extra stevigheid en recht aansluiten, en hou ik aan beide kanten bij de muur 2,5 cm voor kabeldoorvoer de goot in en uit :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterEagle
Bedankt allemaal voor het meehelpen en denken! Vanavond ook nog met mn vriendin langs de iEar geweest en het wordt de focal sib evo 5.1. Helaas niet op voorraad maar zal komende week wel binnenkomen.
Pagina: 1