Rare tak aan boom met een soort peulen: wat is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:01

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Bij mijn ouders staat een boom in de straat, waar vanaf de onderkant van de kroon een lange tak als fors uitsteeksel groeit. Hier lijken iets andere bladen aan te zitten maar vreemder nog, er hangen een soort lange rare peulen aan. Sommigen zijn wel 20-30cm lang als het niet meer is...

Het lijkt bijna alsof een andere plant geënt is op de boom.

Deze bomen staan al zeker 10 tot 15 jaar in de straat en dit is nog nooit eerder gebeurd.

Zie de foto's. Herkent iemand wat voor plant dit is, en zijn het ook echt een soort peulen?

klikbaar voor full-size
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/boom/1k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/boom/2k.jpg

---

Ja, er moet nodig gesnoeid worden en nee, de gemeente weigert omdat ze het enkel op planning doen blijkbaar

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 01-08-2019 21:47 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Beste antwoord (via Wildfire op 01-08-2019 22:05)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:26

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Een snelle image search komt op CATALPA BIGNONIOIDES AUREA - GOUDEN TROMPETBOOM uit, waarbij ook de naam Indische Boon wordt genoemd. De peulen komen inderdaad in juli en augustus na de bloei, terwijl het een aantal jaren duurt voordat de bloei inzet, aldus de tekst.
Wikipedia houdt het op Wikipedia: Groene trompetboom
Als je zoekt op afbeeldingen krijg je inderdaad een aantal bomen met vrucht.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Een snelle image search komt op CATALPA BIGNONIOIDES AUREA - GOUDEN TROMPETBOOM uit, waarbij ook de naam Indische Boon wordt genoemd. De peulen komen inderdaad in juli en augustus na de bloei, terwijl het een aantal jaren duurt voordat de bloei inzet, aldus de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
DeBolle schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:56:
Via jouw link kom ik bij de Catalpa Speciosa uit, een nauw verwante boom -- en die lijkt er veel meer op.

Wikipedia: Catalpa speciosa

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Northern_Catalpa_beanpods.jpg

Raar, het is dus blijkbaar wel een soort trompetboom gezien de google images van trompetbomen. Een boltrompetboom zo te zien.

Maar zo vreemd dat deze tak er zo uitsteekt, de bladeren wat anders lijken te zijn dan de rest van de boom en dat we in al die jaren dat deze bomen er staan dit nog nooit gezien hebben... alleen aan deze ene tak hangen die peulen en geen enkele andere van de bomen in de straat heeft dit.

Maf. :P

-- Edit: ik lees zojuist;
Na de bloei verschijnen opvallende lange peulen aan de Catalpa bignonioides. Dat laatste maken we minder vaak mee doordat ons klimaat niet warm genoeg is.
Ons klimaat is tegenwoordig warm genoeg, dus dat verklaart wellicht waarom we nu voor het eerst die peulen zien...

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 01-08-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

...maar wél mooi zo'n boom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Het is net alsof het klimaat wel warmer is, maar slechts warm genoeg voor 1 tak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
De boltrompetboom (Catalpa bignonioides 'Nana'), ook wel de kogelvormige trompetboom genoemd, is een langzaam groeiende, ronde bolvormige dichtvertakte struik, die op hoogstam van Catalpa bignonioides wordt geënt. De boom is afkomstig uit Frankrijk, waar hij omstreeks 1850 is ontstaan. De grote, heldergroene, hartvormige bladeren zijn kleiner dan bij de natuurlijke soort. Deze cultivar bloeit niet.
Ik denk dat ik het snap. Deze uitstekende tak met de peulen en iets andere bladen start bij het begin van de kroon. Dat zal een uitloper van de stam zelf zijn en niet van wat op de stam is geënt.

Mystery solved. :)

Pagina: 1