Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

ccleaner gebruikt, problemen met Youtube, Discord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Renissi
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2020
Mijn vraag

Ongeveer anderhalve week geleden heb ik op mijn computer ccleaner gebruikt. Sindsdien heb ik op mijn computer het probleem dat ik niet meer op YouTube en op Discord kan. Dit is zowel in Firefox, Chrome en Edge. Als ik de computer aan zet kan ik dus niet meer op die sites. Als de computer een uurtje of 10!!! aanstaat kan ik opeens wel op die sites.

Dan kan ik Discord openen, en kan ik met vrienden typen en praten. Ook YouTube kan ik dan openen.
Maar gisteren stond de computer 12,5 uur aan en kon weer niet op de sites. Helaas kon ik vandaag nog steeds niet op YT en Discord. Op mijn laptop (en mobieltje en tablet) kan ik wel gewoon op die sites, daar heb ik godzijdank niet die ccleaner gebruikt.

Ik snap er echt helemaal niks van. Als ccleaner zijn werk een beetje te goed uitgevoerd heeft en iets bij firefox verwijderd hebt, kan ik het daar zoeken, maar ook chrome en edge zijn getroffen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 build Versie 1803 17134.885
Firefox 68.0.1(64bit)
Edge 17.17134
Chrome heb ik verwijderd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Een oud klas genoot van me, die paar dagen terug niveau 4 diploma ict heeft gehaald kon jammer genoeg niets vinden en/of fixen.

Sorry, ik ben radeloos.

Lost forever in a happy crowd

Alle reacties

• Renissi
Vergeten te vermelden dat ik rechts op de ccleaner backup reg file geklikt heb en op samenvoegen klikte. Zonder het gewenste resultaat.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Renissi schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:17:
Vergeten te vermelden dat ik rechts op de ccleaner backup reg file geklikt heb en op samenvoegen klikte. Zonder het gewenste resultaat.
Waarom deed je dat dan?
Enfin.
Heb je nog een restore point van vóór die CCleaner actie beschikbaar? Uitgaande van Windows 10, Control Panel, Advanced Recovery Tools, System Restore. Vink Show more restore points aan. Let op, alles van na datum/tijdstip is weer teruggezet hierna.

Specs

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
@Renissi Check even of je tijd goed staat. En vermeld ook wat de foutmelding is, want die kan ik nog niet terugvinden in je post. Het liefst exact, dus klik ook even op 'geavanceerd' en zo, voor de technische details.

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• Renissi
Renissi schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:17:

had er zo moeten uitzien:

Een oud klas genoot van me, die paar dagen terug niveau 4 diploma ict heeft gehaald kon jammer genoeg niets vinden en/of fixen.
Op google gelezen en uitgevoerd: Met rechts op de ccleaner backup reg file klikken en op samenvoegen klikken. Het resultaat is nihil
DeBolle schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:25:
Heb je nog een restore point van vóór die CCleaner actie beschikbaar? Uitgaande van Windows 10, Control Panel, Advanced Recovery Tools, System Restore. Vink Show more restore points aan. Let op, alles van na datum/tijdstip is weer teruggezet hierna.
Ja heb ik. Maar om de e.e.a. reden krijg ik een foutmelding. Ben er druk mee bezig om dat aan de gang te krijgen, maar zonder succes nog.
Bedankt voor je antwoord.

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:22
Simpelweg herinstalleren van discord al geprobeerd?

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als ik me niet vergis, stelt ccleaner voor om - voordat ie aan het weggooien gaat - een herstelpunt te maken. Ik zou dus gewoon teruggaan naar dat herstelpunt.

Sowieso vraag ik me af wat er met je PC aan de hand is dat je ccleaner hebt moeten draaien.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Renissi
Evanescent schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 02:28:
@Renissi Check even of je tijd goed staat. En vermeld ook wat de foutmelding is, want die kan ik nog niet terugvinden in je post. Het liefst exact, dus klik ook even op 'geavanceerd' en zo, voor de technische details.
Dank je voor je antwoord.
Moederbord heeft volgens mij ook problemen. Iedere avond zet ik hem nu uit, en haal de stekker van stroom. De volgende dag als ik de pc aan zet moet ik de klok goed zetten.

Foutmelding:

Hmm. We’re having trouble finding that site.

We can’t connect to the server at YouTube: YouTube.

If that address is correct, here are three other things you can try:

Try again later. (Heb ik geprobeerd, zonder resultaat)
Check your network connection. Connection werkt
If you are connected but behind a firewall, check that Firefox has permission to access the Web Ik kan 1.000 andere websites openenen. Maar youtube en discord niet.

• u34186
  • Niet online
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:08:
[...] Iedere avond zet ik hem nu uit, en haal de stekker van stroom. De volgende dag als ik de pc aan zet moet ik de klok goed zetten. [...]
Waarom helemaal van stroom af? Kan zijn dat het batterijtje van je moederbord vervangen moet worden, hoewel je dan waarschijnlijk meer fouten bij het opstarten zou krijgen.

En moet je handmatig je klok instellen of corrigeert zich dat na een paar minuten vanzelf? In dat eerste geval moet je even kijken naar de 'internettijd' instellingen. In principe zou standaard de klok automatisch synchroniseren met time.windows.com, maar mijn ervaring is dat 0.nl.pool.ntp.org veel betrouwbaarder werkt.

Je foutmelding lijkt trouwens eerder een DNS-melding maar ik weet niet of we nu alle details hebben. Je kunt eens kijken wat je ziet als je doet:
nslookup www.youtube.com

Bij mij ziet het er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
# nslookup www.youtube.com
Server:     127.0.0.53
Address:    127.0.0.53#53

Non-authoritative answer:
www.youtube.com canonical name = youtube-ui.l.google.com.
Name:   youtube-ui.l.google.com
Address: 172.217.16.142
Address: 216.58.208.46
Address: 172.217.16.174
Address: 216.58.207.78
Address: 216.58.207.46
Address: 216.58.206.14
Address: 172.217.23.142
Address: 172.217.18.14
Address: 172.217.21.238
Address: 216.58.205.238
Address: 172.217.23.174
Address: 172.217.18.110
Address: 172.217.16.206
Address: 172.217.22.110
Address: 172.217.22.78
Address: 172.217.22.46
Address: 2a00:1450:4001:820::200e

[Voor 46% gewijzigd door u34186 op 02-08-2019 12:55]

• Renissi
Vanaf het begin:

Discord (waar ik met vrienden via de microfoon praat) deed het een keer niet. Moest bijna 1.5 uur wachten voor die aan ging.
Dus dacht ik met ccleaner de pc "schoon"te maken, in de hoop dat discord dan weer gewoon normaal opstart. CCleaner laten lopen, die maakte een herstelpunt, maar discord werkte nog steeds niet.
Dus discord een un-install gedaan en naar de website van discord voor een nieuwe install. Toen ben ik erachter gekomen dat ik niet meer op de discord website kan, en youtube website ook niet. Andere websites geprobeerd en die doen het wel.
Ik heb nu weer mijn (oude) discord geinstalleerd, maar zoals ik al zei, na 10 uur pc aan start het soms wel en soms niet op.

Dus ccleaner gebruikt om mijn pc "op te frissen". Maar ik zie nu in dat ik dat niet had moeten doen. CCleaner is waarschijnlijk voor iets anders bedoeld.
Ja, dit was een grote fout van me. Niet goed eerst van te voren gegoogled wat ccleaner nu precies doet.

Het is van kwaad tot erger gewroden.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:49:
[...]
Ja heb ik. Maar om de e.e.a. reden krijg ik een foutmelding. Ben er druk mee bezig om dat aan de gang te krijgen, maar zonder succes nog.
Wat was de foutmelding en waar kreeg je'm te zien? Hoe probeer je het op te lossen?

Specs

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:10
Ik zou het überhaupt niet eens meer proberen en "gewoon" Windows opnieuw installeren. Wellicht is het wel te fixen, maar waarschijnlijk is er maar gesloopt dan je nu kan zien.

Moederbord zou ik inderdaad verwachten dat de backup batterij niet goed meer is. Wat waarschijnlijk ligt aan het uitschakelen van elektra iedere avond.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Renissi
Evanescent schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:51:

Je foutmelding lijkt trouwens eerder een DNS-melding maar ik weet niet of we nu alle details hebben. Je kunt eens kijken wat je ziet als je doet:
nslookup www.youtube.com

Bij mij ziet het er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# nslookup www.youtube.com
Server:     127.0.0.53
Address:    127.0.0.53#53

www.youtube.com canonical name = youtube-ui.l.google.com.
Address: xxxxxxx

.......
Address: 2a00:1450:4001:820::200e
Mijne ziet er als volgt uit:

C:\>NSLookUp YouTube: YouTube
Server: one.one.one.one
Address: 1.1.1.1

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to one.one.one.one timed-out

C:\>

C:\>NSLookUp www.discord.com
Server: UnKnown
Address: 192.168.0.1

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out

C:\>NSLookup www.google.nl

Name: www.google.nl
Addresses: 2a00:1450:400e:80b::2003

Evanescent schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:51:

Waarom helemaal van stroom af? Kan zijn dat het batterijtje van je moederbord vervangen moet worden, hoewel je dan waarschijnlijk meer fouten bij het opstarten zou krijgen.

En moet je handmatig je klok instellen of corrigeert zich dat na een paar minuten vanzelf? In dat eerste geval moet je even kijken naar de 'internettijd' instellingen. In principe zou standaard de klok automatisch synchroniseren met time.windows.com, maar mijn ervaring is dat 0.nl.pool.ntp.org veel betrouwbaarder werkt.
NSLook
Ik heb de pc nieuw gekocht in 2017, maar ik zal het batterijtje vervangen.
De klok handmatig.

• Kapteynn
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:21

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Je hebt dus een DNS probleem.

Wat zijn de IP settings van jouw pc?

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
De eerste nslookup gaat via 1.1.1.1 en de andere twee via 192.168.0.1?...

Fixing things to the breaking point...

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dit oogt als een custome hostfile of vorm van adblocker?

Bekijk eens je host file in de Windows directory?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:41:
Dit oogt als een custome hostfile of vorm van adblocker?

Bekijk eens je host file in de Windows directory?
1.1.1.1 is gewoon Cloudflare DNS, geen vage adblocker maar gewoon public DNS ;)

Fixing things to the breaking point...

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RGAT schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

1.1.1.1 is gewoon Cloudflare DNS, geen vage adblocker maar gewoon public DNS ;)
Waar ik ongeveer 1 minuut later achter kwam :P Iets met koffie enzo.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Verderf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-02 14:09
Beetje captain hindsight maar als IT Admin raad ik ccleaner behoorlijk af. dat ding maakt meer stuk dan je wil, dan kan je beter gewoon een schone install doen.

Voor de rest: doe geen moeite in het uitzoeken, doe gewoon een verse windows install. kost je misschien max 30 min.

| MSI Z270 Gaming M7 | Intel i7 7700K | 2x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• Nvidiot
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 26-02 18:13

Nvidiot

notepad!

Staat de datum/tijd op de PC wel goed? Als deze niet goed staat dan faalt de HTTPS verbinding omdat het certificaat niet geldig is op de datum waar de PC op ingesteld staat.

Na een X tijd zou het kunnen dat de automatische tijdssynchronisatie gewerkt heeft, waardoor de datum/tijd dan wel goed staan, en dan werkt het weer.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• u34186
  • Niet online
Verderf schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:50:
Beetje captain hindsight maar als IT Admin raad ik ccleaner behoorlijk af. dat ding maakt meer stuk dan je wil, dan kan je beter gewoon een schone install doen.
Zeker met de standaardinstellingen. :-(
Voor de rest: doe geen moeite in het uitzoeken, doe gewoon een verse windows install. kost je misschien max 30 min.
Dat mensen hun computer in 30 minuten weer 'productierijp' herinstalleren geloof ik echt nooit. Ik ben zeker een dag bezig om alle applicaties en instellingen terug te krijgen na een volledige wipe. Het is gewoon bullshit en je bent altijd meer tijd kwijt dan je dacht. Alleen het maken van de USB bootdisk kost al 15 minuten als je niet weet waar je moet zoeken en niet een ubersnelle stick hebt. Dus zo bagatelliseren van de benodigde tijd, help je TS niet mee. ;)

Wat ie wel kan doen is, indien Windows 10, alleen Windows resetten met behoud van documenten. Dan hoef je alleen de programmatuur nog maar opnieuw te installeren. Dat scheelt misschien nog wat tijd.

Maar dat het slim is om opnieuw te installeren, gezien de technische kennis van @Renissi, daar ben ik het helemaal mee eens! (y)

• Verderf
Evanescent schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:58:
Dat mensen hun computer in 30 minuten weer 'productierijp' herinstalleren geloof ik echt nooit. Ik ben zeker een dag bezig om alle applicaties en instellingen terug te krijgen na een volledige wipe. Het is gewoon bullshit en je bent altijd meer tijd kwijt dan je dacht. Alleen het maken van de USB bootdisk kost al 15 minuten als je niet weet waar je moet zoeken en niet een ubersnelle stick hebt. Dus zo bagatelliseren van de benodigde tijd, help je TS niet mee. ;)
Daarom had ik het ook specifiek over een "versie windows install", natuurlijk kosten de apps wat meer :)

Maar het feit blijft dat er een grote kans is dat het register gewoon fubar is en dan heb je wel iets meer dan een dag nodig.

| MSI Z270 Gaming M7 | Intel i7 7700K | 2x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• Renissi
Kapteynn schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:38:
Je hebt dus een DNS probleem.

Wat zijn de IP settings van jouw pc?
C:\>ipconfig

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : xxx.xxx.x.xxx
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

IP is mijn gewone ip die ik hier liever niet laat zien. Maar het is in ieder geval niet 1.1.1.1

• Verderf
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

Windows IP Configuration

IP is mijn gewone ip die ik hier liever niet laat zien. Maar het is in ieder geval niet 1.1.1.1
Je interne ip adres kunnen mensen niet zoveel mee ;) Ik gok dat die gewoon ergens 192.168.0.X is gezien je default gateway.

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

Windows IP Configuration

een ipconfig /all had ook je DNS settings laten zien. Dat zou in dit geval wel helpen.

Daarnaast is je IP iets tussen 192.168.0.2 t/m 254, dat is niet heel geheim hoor :)

• Flaxourne
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 24-02 11:22
Heb je een tijdserver ingesteld? Wat gebeurd er als je de tijd in de BIOS aanpast?

Je kunt in de commandprompt ook even "ipconfig /flushdns" proberen.

• Renissi
Kapteynn schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:11:
[...]

een ipconfig /all had ook je DNS settings laten zien. Dat zou in dit geval wel helpen.

Daarnaast is je IP iets tussen 192.168.0.2 t/m 254, dat is niet heel geheim hoor :)
C:\>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : ADG
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection (5) I219-V
Physical Address. . . . . . . . . : 2C-4D-54-D1-50-BF
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.131(Preferred)
Lease Obtained. . . . . . . . . . : vrijdag 2 augustus 2019 04:34:26
Lease Expires . . . . . . . . . . : vrijdag 2 augustus 2019 16:10:17
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Heb je toevallig iets voor discord/youtube iets in C:\windows\system32\drivers\etc\hosts ?

Daarnaast zou ik ook de tip van Flaxourne opvolgen :)

• Renissi
Kapteynn schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:23:
Heb je toevallig iets voor discord/youtube iets in C:\windows\system32\drivers\etc\hosts ?

Daarnaast zou ik ook de tip van Flaxourne opvolgen :)
Nee, hosts had ik al gekeken en flush vele keren gedaan. Zonder resultaat

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online

Wordt wel eens meer gezegd. Ik heb de indruk dat de problemen waartegen daarbij wordt gewaarschuwd gepaard gaan met CCleaner meer laten doen dan de standaardinstelling.

Ik gebruik CCleaner al jaren probleemloos en heb nog nooit van een herstelfunctie gebruik hoeven maken. Gewoon wat ik toch wel nuttig vind regelmatig even overbodige rommel opruimen zoals Internet Cache, Cookies etc. Handig is het om dan aan te geven welke cookies mogen (moeten) blijven staan. Zonder aanleiding even laten draaien heeft nog nooit kwaad gekund. Wel heb ik CCleaner nooit meer laten doen dan die default instelling, m.a.w. nauwelijks meer dan die dingen die ik opnoemde. Zo heb ik b.v. nooit een optie aangevinkt onder Advanced. Het zou me niet verbazen als die opties in sommige gevallen problemen kunnen geven.

Die zelfde dingen die ik opnoemde kun je natuurlijk ook handmatig doen, maar dat betekent dan wel verschillende handelingen die je met CCleaner in één keer doet.

• Renissi
Techneut schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:44:
[...]
Wordt wel eens meer gezegd. Ik heb de indruk dat de problemen waartegen daarbij wordt gewaarschuwd gepaard gaan met CCleaner meer laten doen dan de standaardinstelling.

Ik gebruik CCleaner al jaren probleemloos en heb nog nooit van een herstelfunctie gebruik hoeven maken. Gewoon wat ik toch wel nuttig vind regelmatig even overbodige rommel opruimen zoals Internet Cache, Cookies etc. Handig is het om dan aan te geven welke cookies mogen (moeten) blijven staan. Zonder aanleiding even laten draaien heeft nog nooit kwaad gekund. Wel heb ik CCleaner nooit meer laten doen dan die default instelling, m.a.w. nauwelijks meer dan die dingen die ik opnoemde. Zo heb ik b.v. nooit een optie aangevinkt onder Advanced. Het zou me niet verbazen als die opties in sommige gevallen problemen kunnen geven.

Die zelfde dingen die ik opnoemde kun je natuurlijk ook handmatig doen, maar dat betekent dan wel verschillende handelingen die je met CCleaner in één keer doet.
Ik heb dan ook gewoon standaard/default genomen, niks aangevinkt.

• Verderf
Techneut schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:44:
[...]

Mijn persoonlijke en professionele ervaring vertellen helaas een anders verhaal.
Daarnaast, waarom zou je voor cookies en what not ccleaner gebruiken? Je browser zelf kan dit zonder problemen en dan loop je niet het risico dat alles stuk gaat.

• Renissi
netsh winsock reset heeft ook niet geholpen.

Win 10 nieuwe install verlies ik mijn 400 games.
Bij steam heb ik al die spellen, en die zijn aan mijn windows gekoppeld.

[Voor 86% gewijzigd door Renissi op 02-08-2019 15:43]

• Archie_T
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:51
En als je nou even een andere DNS vraagt?
code:
1
2
3
nslookup
server 8.8.8.8
youtube.com

Als dit dan wel werkt, even het volgende:
code:
1
2
3
nslookup
set d=2
youtube.com

Dan krijg je wat meer info over hoe het DNS resolven precies verloopt.

<edit>
Deze viel mij ook nog op:
C:\>NSLookup www.google.nl

Name: www.google.nl
Addresses: 2a00:1450:400e:80b::2003
Hier krijg je ipv6 terug, dat kan ook nog een hint zijn waarom soms wel werkt en soms niet..

[Voor 36% gewijzigd door Archie_T op 02-08-2019 15:54. Reden: ipv6 verhaal toegevoegd.]

• Techneut
  • Niet online
Verderf schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

Mijn persoonlijke en professionele ervaring vertellen helaas een anders verhaal.
Daarnaast, waarom zou je voor cookies en what not ccleaner gebruiken? Je browser zelf kan dit zonder problemen en dan loop je niet het risico dat alles stuk gaat.
Dat is me bekend. Maar waarom ik toch steeds kies voor CCleaner is dat ik daar gemakkelijk kan aangeven welke cookies bij dat opruimen wil laten staan. Die optie zie ik bij b.v. Chrome nog niet staan. Dat gecombineerd dat ik hier nog nooit problemen mee heb gehad. Geen idee wat ik dan anders doe, behalve wat ik reeds noemde dat ik enkel de standaardinstelling gebruik Niettemin sta ik open voor andere (misschien toch wel veiliger) mogelijkheden die hetzelfde gemak bieden.

• u34186
  • Niet online
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:54:
[...]

Ik heb dan ook gewoon standaard/default genomen, niks aangevinkt.
Dat is precies het probleem. Standaard wilt ccleaner veel te veel opruimen. Je moet echt kritisch aanvinken wat je weg wilt hebben. :)
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:38:
[...]

Onzin! Die games zijn aan je Steam-account gekoppeld en kun je op elke PC (Windows of Linux) installeren die je wilt.

[Voor 80% gewijzigd door u34186 op 02-08-2019 16:26]

• Renissi
Archie_T schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:51:
En als je nou even een andere DNS vraagt?
code:
1
2
3
nslookup
server 8.8.8.8
youtube.com

Als dit dan wel werkt, even het volgende:
code:
1
2
3
nslookup
set d=2
youtube.com

Dan krijg je wat meer info over hoe het DNS resolven precies verloopt.

<edit>
Deze viel mij ook nog op:

[...]

Hier krijg je ipv6 terug, dat kan ook nog een hint zijn waarom soms wel werkt en soms niet..
8.8.8.8 heb ik wel in de dns gekregen (met 4.2.2.2)

C:\>nslookup youtube.com
Server: dns.google
Address: 8.8.8.8

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to dns.google timed-out

Maar de 2de code set d=2 weet ik niet hoe ik dat moet doen.

Ik heb net ipv6 aangezet in eigenschappen. Maar heeft niks extra's gebracht.

[Voor 21% gewijzigd door Renissi op 02-08-2019 16:41]

• Archie_T
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:36:
[...]

8.8.8.8 heb ik wel in de dns gekregen (met 4.2.2.2)
Wat zeg je hier? Heb je nou wel of geen antwoord vanuit NSlookup als je als server 8.8.8.8 gebruikt? Aha, je hebt ge-edit, nee dat is niet wat ik vroeg,
Doe even:
code:
1
2
3
nslookup <enter>
server 8.8.8.8 <enter>
youtube.com <enter>

Als dat niet werkt even wisselen van server (dus in plaats van 8.8.8.8; 1.1.1.1 of 8.8.4.4 of de DNS van je provider, gewoon om even verbinding uit te sluiten.)
Maar de 2de code set d=2 weet ik niet hoe ik dat moet doen.
Precies intypen wat ik daar neergezet heb:
code:
1
2
3
nslookup<enter>
set d=2<enter>
youtube.com<enter>

Dan de output even posten, wellicht kunnen we daar meer uit halen.
Ik heb net ipv6 aangezet in eigenschappen. Maar heeft niks extra's gebracht.
Dat was ook niet mijn bedoeling, het was meer of je misschien alleen IPV6 extern kan benaderen en daarom niet bij youtube enzo kan komen..

[Voor 16% gewijzigd door Archie_T op 02-08-2019 16:44]

• Renissi
Archie_T schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:41:
[...]

Wat zeg je hier? Heb je nou wel of geen antwoord vanuit NSlookup als je als server 8.8.8.8 gebruikt? Aha, je hebt ge-edit, nee dat is niet wat ik vroeg,
Doe even:
code:
1
2
3
nslookup <enter>
server 8.8.8.8 <enter>
youtube.com <enter>

Als dat niet werkt even wisselen van server (dus in plaats van 8.8.8.8; 1.1.1.1 of 8.8.4.4 of de DNS van je provider, gewoon om even verbinding uit te sluiten.)

[...]

Precies intypen wat ik daar neergezet heb:
code:
1
2
3
nslookup<enter>
set d=2<enter>
youtube.com<enter>

Dan de output even posten, wellicht kunnen we daar meer uit halen.

[...]

Dat was ook niet mijn bedoeling, het was meer of je misschien alleen IPV6 extern kan benaderen en daarom niet bij youtube enzo kan komen..
C:\>nslookup
Default Server: UnKnown

> server 8.8.8.8
Default Server: dns.google

> youtube.com

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
>

> server 1.1.1.1
Default Server: one.one.one.one

> youtube.com

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
> exit

> set d=2
> youtube.com

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
>

[Voor 25% gewijzigd door Renissi op 02-08-2019 16:54]

• Archie_T
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:52:
[...]

> server 8.8.8.8
Default Server: dns.google

> youtube.com

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
>

> server 1.1.1.1
Default Server: one.one.one.one

> youtube.com

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
> exit

> set d=2
> youtube.com

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
>
Bedankt, niets werkt dus, voor. de zekerheid: andere computers op het netwerk gaan wel goed? Zo ja, dan even kijken of je de firewall/ anti virus even tijdelijk uit gezet kan worden. Event viewer al bekeken? Even in het system gedeelte refreshen nadat je je kabel van je netwerk kaart eruit gehaald hebt en opnieuw erin gestopt, kijken of daar nog rare errors te voorschijn komen. Als andere optie zou ik de netwerk kaart weggooien in device manager en opnieuw laten detecteren.En anders is inderdaad het herstelpunt een mooie laatste optie (en ccleaner nooit meer gebruiken).

• Renissi
Archie_T schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:39:

Bedankt, niets werkt dus, voor. de zekerheid: andere computers op het netwerk gaan wel goed? Zo ja, dan even kijken of je de firewall/ anti virus even tijdelijk uit gezet kan worden. Event viewer al bekeken? Even in het system gedeelte refreshen nadat je je kabel van je netwerk kaart eruit gehaald hebt en opnieuw erin gestopt, kijken of daar nog rare errors te voorschijn komen. Als andere optie zou ik de netwerk kaart weggooien in device manager en opnieuw laten detecteren.En anders is inderdaad het herstelpunt een mooie laatste optie (en ccleaner nooit meer gebruiken).
Mijn mobiel werkt, tablet werkt, laptop werkt. Het is alleen de pc.
Firewall heb ik inderdaad uit gehad. modem/router 10 minuten uit gehad.
Win 10 heeft maar 2 herstelpunten. 29 juli en 2 aug. beide 2019

CCleaner schijnt ook een herstelpunt gemaakt te hebben, maar het enige wat ik kan vinden is een .reg file genaamd met datum. in mijn geval 20 juli 2019

Ik denk dat het niet anders kan om de pc een nieuwe win 10 installatie te geven.

Bedankt iedereen voor al jullie antwoorden. Het zit gewoon te diep deze fout in het systeem, dus ik denk dat ik morgen maar eens diep lucht haal en dat ding in de fabrieksinstelling zet. Maar voordat ik dat doe, ga ik er eerst een andere batterij in zetten. Dat die dingen na 2 jaar al leeg zijn, had ik niet verwacht.

• Techneut
  • Niet online
Evanescent schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:24:
[...]

Dat is precies het probleem. Standaard wilt ccleaner veel te veel opruimen. Je moet echt kritisch aanvinken wat je weg wilt hebben. :)
Heel langzaam komen er nu herinneringen van jaren geleden boven borrelen dat ik na meldingen over dit onderwerp toch zo'n selectie heb gemaakt. Want bij mij wordt nauwelijks meer opgeruimd dan de cache, de cookies en de historie. En helemaal niets onder Advanced. Bij het hoofdstuk Registry staat wel alles aangevinkt.

• 8mile13
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:18
Je kunt het beste herstelschijven voor dat specifieke model kopen dan is ie weer als nieuw. Bij fabrieksinstelling is het zo dat bepaalde zaken die je eraf gooit die in fabrieksinstelling staan ook uit fabrieksinstelling verdwijnen. Het is sterk aan te bevelen herstelschijven te gebruiken i.p.v. fabrieksinstelling. Het schijn trouwens ook zo te zijn dat herstelpunt niet goed werkt op Windows 10.

Als je eenmaal door hebt dat probleem te ingewikkeld is dan moet je daar verder geen energie meer in steken en naar herstel opties kijken.

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:55
In je registry kan je host file location aangepast zijn naar een andere host file die die gebruikt. Even registry key opzoeken op Google en dan met regedit even kijken wat de daadwerkelijke locatie van je HOSTfile is.

Lijkt op een adblock issue die je hostfile heeft veranderd naar een corrupte.

[Voor 15% gewijzigd door RedHat op 02-08-2019 18:21]

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• Tokkes
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-02 03:15
rNeem dit nou niet te persoonlijk op, dit is ook een beetje "geef een man een vis en hij eet voor een dag, leer hem vissen en..." - maw: hier zijn wat pointers voor je toekomstige troubleshooting-escapades.
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:49:
[...]

had er zo moeten uitzien:

[...]

Maar om de e.e.a. reden krijg ik een foutmelding.
Waarom blijft dit zo'n groot probleem bij mensen die om hulp vragen? Als je een foutmelding hebt, komt die niet tevoorschijn omdat de developer een poetische ingeving had en een haiku wil delen met de wereld: die foutmeldingen zijn vaak essentieel als het aankomt op troubleshooten!

Dus:
Wat is die foutmelding dan????!

Hier ook weer, dit is direct relevant met bovenstaande:
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:56:
Vanaf het begin:

Discord (waar ik met vrienden via de microfoon praat) deed het een keer niet. Moest bijna 1.5 uur wachten voor die aan ging.
Dus dacht ik met ccleaner de pc "schoon"te maken, in de hoop dat discord dan weer gewoon normaal opstart.
"Deed het een keer niet" - en dan los met de grove borstel erover heen. Tja, dat is een strategie.
Of je kan uitzoeken waarom die het niet doet. Anders kan je je halve Windows liggen slopen om het terug aan de praat te krijgen zonder zelfs in de buurt te komen van wat er net 'kapot' is. Anders als je drastische maatregelingen wil treffen kan je beter ineens format C: doen en opnieuw beginnen. Al helemaal als je met iets als CCleaner aan de slag gaat zonder de impact ervan in te (kunnen) schatten.

Blij dat je dus zelf aangeeft in het vervolg wat meer research te doen.
Evanescent schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:58:

Dat mensen hun computer in 30 minuten weer 'productierijp' herinstalleren geloof ik echt nooit.
Misschien geen 30 minuten maar een uurtje of 2 hoeft dat niet te kosten.
Met daily (incremental) snapshots al helemaal niet. ;) Maar da's inderdaad niet voor iedereen.
RedHat schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:20:
In je registry kan je host file location aangepast zijn naar een andere host file die die gebruikt. Even registry key opzoeken op Google en dan met regedit even kijken wat de daadwerkelijke locatie van je HOSTfile is.

Lijkt op een adblock issue die je hostfile heeft veranderd naar een corrupte.
Neen. Als hij met nslookup specifiek de server opgeeft die gequeried moet worden heeft de hosts file er niets mee te maken.

Ok, verdere stappen denk ik dan:

-Lukt het resolven van andere domeinen? (nslookup [website die wel werkt])
-kan je 1.1.1.1 en 8.8.8.8 uberhaupt pingen? (dit is over het ICMP protocol en niet het UDP dat DNS gebruikt, maar zou een indicatie kunnen zijn dat AL het verkeer misschien wordt geblokkeerd)
-Hoe staat je netwerkprofiel ingesteld (Publiek/Prive?)
-het is `set d2` - niet `set d=2` - als je dat nog even kan proberen?

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• RedHat
  • Laatst online: 20:55
Tokkes schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:52:

[...]

Neen. Als hij met nslookup specifiek de server opgeeft die gequeried moet worden heeft de hosts file er niets mee te maken.
nslookup only does proper DNS resolution, which is significantly different from the Name Service Switch subsystem that your other applications use; that is to say nslookup ignores /etc/hosts and mDNS. To test local resolutions like that, use something that uses NSS. ping <hostname> for example.
Nooit geweten, weer wat geleerd 8)7

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

RedHat schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:12:
[...]

[...]

Nooit geweten, weer wat geleerd 8)7
Het commando 'nslookup' staat ook niet voor niets voor 'name server lookup'. Als het niet direct aan een DNS server zou vragen, waarom zou het dan zo heten?

Hoe dan ook, dit probleem is dan mogelijk veroorzaakt door een stukje software, het is duidelijk dat het issue in het OS zit. Ik verplaats dit topic daarom van CSA naar WOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Renissi
Tokkes schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:52:
Neem dit nou niet te persoonlijk op, dit is ook een beetje "geef een man een vis en hij eet voor een dag, leer hem vissen en..." - maw: hier zijn wat pointers voor je toekomstige troubleshooting-escapades.

Ok, verdere stappen denk ik dan:

-Lukt het resolven van andere domeinen? (nslookup [website die wel werkt])
-kan je 1.1.1.1 en 8.8.8.8 uberhaupt pingen? (dit is over het ICMP protocol en niet het UDP dat DNS gebruikt, maar zou een indicatie kunnen zijn dat AL het verkeer misschien wordt geblokkeerd)
-Hoe staat je netwerkprofiel ingesteld (Publiek/Prive?)
-het is `set d2` - niet `set d=2` - als je dat nog even kan proberen?
Ik neem het niet persoonlijk, ik begrijp volkomen wat je bedoeld.

Prive of publiek particulier netwerk staat er in netwerkcentrum

C:\>ping 1.1.1.1

Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=3ms TTL=60
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=2ms TTL=60

Ping statistics for 1.1.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 3ms, Average = 2ms

C:\>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=2ms TTL=57

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 2ms, Average = 2ms

C:\>nslookup teamviewer.com

Name: teamviewer.com
Address: 13.95.16.245

> Set D2
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Can't find address for server D2: Non-existent domain
> youtube.com

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
>

Meer staat er niet.

• Tokkes
Ik begin me zelfs af te vragen of CCleaner hier zelfs wel wat gedaan heeft - Misschien trad het probleem toevallig die dag al op en verklaart dat waarom je Discord in eerste instantie niet werkte?

Lijkt mij sterk dat CCleaner zelfs met DNS Cache flushes iets gaat kapot maken, aangezien (alleszins vroeger, als iemand even kan bevestigen zou dat fijn zijn) Firefox zijn eigen DNS afhandelt en het niet zoals Chrome en Edge aan de stack in Windows overlaten en die zou dus niet mogen beinvloedt worden door zoiets. Tenzij ik fout zit.

VOOR je gaat formatteren - gooi er eens een linux Live-CD'tje (of USB, niet moeilijk doen ;) ) in en kijk of het dan wel werkt. Anders zit je straks je hele machine te herconfigureren en blijkt dan dat het alsnog niet werkt.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Renissi
Tokkes schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:36:
Ik begin me zelfs af te vragen of CCleaner hier zelfs wel wat gedaan heeft - Misschien trad het probleem toevallig die dag al op en verklaart dat waarom je Discord in eerste instantie niet werkte?

Lijkt mij sterk dat CCleaner zelfs met DNS Cache flushes iets gaat kapot maken, aangezien (alleszins vroeger, als iemand even kan bevestigen zou dat fijn zijn) Firefox zijn eigen DNS afhandelt en het niet zoals Chrome en Edge aan de stack in Windows overlaten en die zou dus niet mogen beinvloedt worden door zoiets. Tenzij ik fout zit.

VOOR je gaat formatteren - gooi er eens een linux Live-CD'tje (of USB, niet moeilijk doen ;) ) in en kijk of het dan wel werkt. Anders zit je straks je hele machine te herconfigureren en blijkt dan dat het alsnog niet werkt.
Oki, ik haal die morgen van het net. Ik ga nu slapen. mijn kop explodeert.
Iedereen bedankt. En sorry voor het ongemak.

Edit:

Om 0:02 deed discord het weer en youtube ook. Vandaag ga ik de batterij uitwisselen. En dan een paar tips van jullie nogmaals uitvoeren.
Ik wens iedereen een prettig weekend.

[Voor 8% gewijzigd door Renissi op 03-08-2019 08:46]

• Tokkes
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:13:
[...]

Oki, ik haal die morgen van het net. Ik ga nu slapen. mijn kop explodeert.
Iedereen bedankt. En sorry voor het ongemak.

Edit:

Om 0:02 deed discord het weer en youtube ook. Vandaag ga ik de batterij uitwisselen. En dan een paar tips van jullie nogmaals uitvoeren.
Ik wens iedereen een prettig weekend.
Staat er iets in de Event Viewer in de tijd die aanliep naar 0:02?

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:57
Voordat je overgaat tot een schone herinstallatie kan je nog een Windows 10 repair installatie proberen.
Door dezelfde Windows versie opnieuw over de bestaande te installeren.
Tenforums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

• Starke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-02 14:31
Even over de mensen die nslookup volledig uitschrijven met andere servers gebruiken, wat is er mis met de online opties?
nslookup tweakers.net 8.8.8.8
Zoekt bijvoorbeeld de nameserver van tweakers op over de dns van google.

Heb je voor de lol wel eens naar je internet settings gekeken? Win+R "inetcpl.cpl" dan "Connections/Verbindingen" en dan "LAN-settings/LAN-verbindingen" en dan controleren of alle vinkjes uitstaan bij (en indien ze aanstaan uitschakelen):
Instellingen automatisch detecteren
Script voor automatische configuratie gebruiken
Een proxyserver voor uw LAN-netwerk gebruiken~ (nog een boel extra tekst)

In het geval je toch geen Internet Explorer gebruikt is het waarschijnlijk sneller om in "inetcpl.cpl" naar "Geavanceerd/Advanced" te gaan en te kiezen voor "Opnieuw instellen.../Reset Settings..." inclusief het aanvinken van "Persoonlijke instellingen verwijderen/Remove personal settings" en daarna de PC opnieuw opstarten, als het goed is, is de proxy dan ook weg uit deze settings (deze heeft ook invloed op veel andere programma's die op internet moeten).

Ik vermoed dat onderstaand al gebeurd is:
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
netsh winsock reset
Na de netsh winsock reset moet je de pc opnieuw opstarten voor je weer internet hebt.

BONUS:
Resetten network settings
Lees deze ook even goed door gezien je als je dit doet alle WIFI NETWERKEN etc opnieuw moet toevoegen.

Laatste optie (denk eraan om hiervoor een backup van de internet settings key te maken)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings]
"DisableCachingOfSSLPages"=dword:00000000
"IE5_UA_Backup_Flag"="5.0"
"PrivacyAdvanced"=dword:00000001
"SecureProtocols"=dword:00000a80
"CertificateRevocation"=dword:00000001
"User Agent"="Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Win32)"
"WarnonZoneCrossing"=dword:00000000
"EnableNegotiate"=dword:00000001
"MigrateProxy"=dword:00000001
"ProxyEnable"=dword:00000000
"AutoDetect"=dword:00000000
"ProxyServer"=-
"ProxyOverride"=-
Plak dit in kladblok en sla op als een .reg file. Importeer deze in het register. (Dit sloopt de proxysettings uit internet explorer voor jezelf en herstelt andere opties naar hoe dit standaard staat in Windows 10 1903).

Voor de mensen die wat van deze settings afweten in het register, ja ik weet dat ik niet alle settings naar standaard hiermee herstel dit is voornamelijk om de proxyinstellingen uit Internet Explorer te slopen, de onderliggende settings uit Internet Settings heb ik dus ook uit de register export gehaald.

[Voor 10% gewijzigd door Starke op 03-08-2019 13:46]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

Brahiewahiewa

boelkloedig

Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:39:
...

> Set D2
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Can't find address for server D2: Non-existent domain
...
nslookup is case sensitive; het correcte commando is "set d2" of "set d=2"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Renissi
Starke schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:18:
Even over de mensen die nslookup volledig uitschrijven met andere servers gebruiken, wat is er mis met de online opties?
nslookup tweakers.net 8.8.8.8

Zoekt bijvoorbeeld de nameserver van tweakers op over de dns van google.
C:\WINDOWS\system32>nslookup tweakers.net 8.8.8.8

Name: tweakers.net
Addresses: 2001:9a8:0:e:1337:0:80:1
213.239.154.30

C:\WINDOWS\system32>

Heb je voor de lol wel eens naar je internet settings gekeken? Win+R "inetcpl.cpl" dan "Connections/Verbindingen" en dan "LAN-settings/LAN-verbindingen"
en dan controleren of alle vinkjes uitstaan bij (en indien ze aanstaan uitschakelen):
Instellingen automatisch detecteren
Script voor automatische configuratie gebruiken
Een proxyserver voor uw LAN-netwerk gebruiken~ (nog een boel extra tekst)

In het geval je toch geen Internet Explorer gebruikt is het waarschijnlijk sneller om in "inetcpl.cpl" naar "Geavanceerd/Advanced" te gaan en te kiezen
voor "Opnieuw instellen.../Reset Settings..." inclusief het aanvinken van "Persoonlijke instellingen verwijderen/Remove personal settings" en daarna de
PC opnieuw opstarten, als het goed is, is de proxy dan ook weg uit deze settings (deze heeft ook invloed op veel andere programma's die op internet moeten).

Ja, dat heb ik vandaag gedaan, en er stond er eentje aan, de eerste, en die heb ik uit gezet.
Ik vermoed dat onderstaand al gebeurd is:
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
netsh winsock reset
Na de netsh winsock reset moet je de pc opnieuw opstarten voor je weer internet hebt.
Ja, dat had ik zaterdag en zondag gedaan. Geen succes.
BONUS:
Resetten network settings
Lees deze ook even goed door gezien je als je dit doet alle WIFI NETWERKEN etc opnieuw moet toevoegen.
Ik heb het gelezen, maar heb het "uit angst" niet gebruikt.
Laatste optie (denk eraan om hiervoor een backup van de internet settings key te maken)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings]
"DisableCachingOfSSLPages"=dword:00000000
"IE5_UA_Backup_Flag"="5.0"
"PrivacyAdvanced"=dword:00000001
"SecureProtocols"=dword:00000a80
"CertificateRevocation"=dword:00000001
"User Agent"="Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Win32)"
"WarnonZoneCrossing"=dword:00000000
"EnableNegotiate"=dword:00000001
"MigrateProxy"=dword:00000001
"ProxyEnable"=dword:00000000
"AutoDetect"=dword:00000000
"ProxyServer"=-
"ProxyOverride"=-
Plak dit in kladblok en sla op als een .reg file. Importeer deze in het register.
(Dit sloopt de proxysettings uit internet explorer voor jezelf en herstelt andere opties naar hoe dit standaard staat in Windows 10 1903).

Voor de mensen die wat van deze settings afweten in het register, ja ik weet dat ik niet alle settings naar standaard hiermee herstel dit is voornamelijk om de proxyinstellingen
uit Internet Explorer te slopen, de onderliggende settings uit Internet Settings heb ik dus ook uit de register export gehaald.
Ik heb het in het register geplaatst, maar geen succes.

Vrijdagnacht om 0:00 tot 06:00 deed youtube en discord het, en zaterdagnacht precies hetzelfde. Maar sinds zondag morgen 06:00 en nu 22:12 heeft discord het 1 keer gedaan ( vanmiddag om 16:00 ). Om 16:05 deed ik discord uit, om te testen of ik hem dan ook weer aan kan zetten. Helaas, het logo van discord is alleen maar aan het draaien en draaien en laat zien dat ie naar updates zoekt en geeft de aantal seconden aan.

Het is nu maandagavond, en ik zie geen andere mogelijkheid meer. Windows er nieuw opzetten kan ik niet vanwege al die spellen, dus ik moet er maar mee leren leven.

Iedereen heel erg bedankt voor het helpen.

• Renissi
Sorry. Vergeten te zeggen dat ik ook linux geprobeerd had. Ook in linux kon ik op alles en nog wat websites, maar niet op youtube en discord.

Ik weet niet of iemand nog een idee in zijn of haar toverhoed heeft?

• The Gamblers
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:01
Ik zit even te denken aan ip6 en ip4.

Ik zie in jouw posts alleen ip4 verkeer voorbij komen. Hier ook een keer aan de hand gehad. Mij device deed ip6 en mijn router ip4, dit resulteerde ook in onbereikbaarheid van diverse sites.

Hoe ziet jouw netwerk er voor de rest uit ? Routers/switches/accesspoint ?

Console Guy

• Renissi
The Gamblers schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:41:
Ik zit even te denken aan ip6 en ip4.

Ik zie in jouw posts alleen ip4 verkeer voorbij komen. Hier ook een keer aan de hand gehad. Mij device deed ip6 en mijn router ip4, dit resulteerde ook in onbereikbaarheid van diverse sites.

Ja, ipv6 heb ik sinds zaterdag aanstaan. Ik heb net een vpn verbinding getest, en daarmee krijg ik wel youtube en discord. Maar helaas is de vpn verbinding erg langzaam t.o.v. mijn verbinding.
Maar het blijkt met VPN wel te werken.
The Gamblers schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:41:

Hoofd glasvezel kabel komt binnen gaat naar de modem. Dan vanaf de modem naar een splitter. Vanaf daar naar boven in mijn pc
En een andere kabel gaat weer naar de router. Vanaf router een kabel naar de pc die beneden staat

Maar die van beneden loopt via de router, en mijne via een splitter die direct op de modem zit
Dus 2 bekabelde pcs en rest WiFi.

Als ik hetzelf terug lees 8)7

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:20

Jimster

A State of Trance

Splitter? Wat voor splitter is dat? Normaal gesproken krijg je maar 1 WAN ip van je provider, dus moet je je pc op je router aansluiten.

• EricJH
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04:03
Wat voor modem heb je van je provider gekregenn? Is het een modem only of een modem met router? Wie is je provider?

Maak eens een eenvoudige tekening van je netwerk set up. Dat maakt de analyse een stuk makkelijker.

[Voor 30% gewijzigd door EricJH op 08-08-2019 01:28]

• Tokkes
Renissi schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:35:
Sorry. Vergeten te zeggen dat ik ook linux geprobeerd had. Ook in linux kon ik op alles en nog wat websites, maar niet op youtube en discord.

Als jij met Linux ook niet op Discord/Youtube kan, gaat een schone windows ook niets uitmaken vrees ik ;) Ik bedoel, hoe zie je dat goedkomen?
Je draait dan al een volledig ander OS, andere drivers, andere netwerkstack, ... , los van Windows en de schijf waarop het draait. Daarbuiten is het herinstalleren van Windows en daarna je Steam/Origin/GOG/Epic/Blizzard/whatever games installeren geen enkel probleem. Tot een aantal jaar geleden was dat zowat maandelijkse koek voor mij. Als je games dan nog eens op aparte schijven staan hoef je ze vaak niet eens opnieuw te downloaden. Daarbij, 400 games, die speel je toch niet allemaal tegelijk. Je kan ze best in 'stukken' opnieuw downloaden als dat moet.

Netwerk setup - dat verhaaltje van die 'splitter' is best essentieel? Waarom kom je daar nu pas mee? Maar vertel alsjeblief meer.

ipv4/ipv6 kan eventueel nog roet in het eten gooien. Mijn mantra (tot adoptie critical mass heeft bereikt): zet het uit als je het niet nodig hebt. Verder denk ik niet dat we het daar moeten zoeken.

We hebben denk ik hierboven al aangetoond dat hij achter een NAT zit, want ip-adres van zijn ipconfig zit in de RFC1918 ranges.
Via een VPN gaat het wel - maar via VPN worden waarschijnlijk de DNS requests ook getunneld (good boy vpn) en dus pas buiten je eigen network geresolved .
Met Linux Live omgeving ook niet : Dit sluit software uit. Wat rest er ? De eigenlijke set up.
Knal je PC eens aan diezelfde router waar de rest van het netwerk op zit? Ik ben er op dit moment zowat 100% zeker van dat die het dan wel doet.

ook:
Gaat er een (smart)apparaat uit en aan om respectievelijk 00:00 en weer aan rond 6? Een ander apparaat dat verbinding maakt met het netwerk?
Gooi eens alle apparaten (Wifi en bedraad) van je netwerk (ook die router) buiten (eventueel) die "splitter" en je eigen PC, test het dan eens? (en dan bedoel ik dingen als Playstations/telefoons en zo echt uit zetten (niet in slaapstand) of echt WiFi uitzetten op het apparaat). Als het dan werkt, een voor een apparaten weer verbinden en weer testen tussen elk apparaat in.
Maar da's voornamelijk uit nieuwsgierigheid, als het achter je router werkt zoals laatste zin, vorige paragraaf, dan weet je dat je probleem in je verbinding zit.

[Voor 47% gewijzigd door Tokkes op 08-08-2019 03:23]

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21-02 14:20
Ik zie iedereen alleen maar denken aan netwerk-gerelateerde issues (tenzij ik er overheen heb gelezen). Hebben we al uitgesloten dat het om een hardware defect gaat? Misschien een probleem met je RAM, HDD of moederbord?

• Tokkes
B00st3r schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:08:
Ik zie iedereen alleen maar denken aan netwerk-gerelateerde issues (tenzij ik er overheen heb gelezen). Hebben we al uitgesloten dat het om een hardware defect gaat? Misschien een probleem met je RAM, HDD of moederbord?
Goh, ja. Zou kunnen maar volgens mij zou het dan wat meer random moeten zijn. In andere woorden: Niet enkel youtube en discord, en dan is het heel vreemd dat het 2 dagen op rij werkt tussen ongeveer 00:00 en 06:00.
Lijkt mij dat de DNS via VPN dan ook niet zou helpen.

Zelf leun ik (zoals mijn vorige post aangeeft) inderdaad naar netwerkissues, en dan vooral de hele verbinding en hoe die is opgezet.

[Voor 6% gewijzigd door Tokkes op 08-08-2019 11:28]

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
EricJH schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 01:19:
Wat voor modem heb je van je provider gekregenn? Is het een modem only of een modem met router? Wie is je provider?

Maak eens een eenvoudige tekening van je netwerk set up. Dat maakt de analyse een stuk makkelijker.
Occam's razor: in een router of firewall sites geblokkeerd zijn op basis van mac/IP adres :X

Wanneer het probleem niet ook speelt in linux is het geen software probleem. Wanneer het probleem zich precies om middernacht oplost is dat té toevallig.

@Renissi kan je opschrijven op welke tijden het wel en niet werkt?
edit:
Er stond een niet :X

[Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 08-08-2019 15:07]

• jaaoie17
  • Laatst online: 25-02 22:58
Renissi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:38:
[...]

netsh winsock reset heeft ook niet geholpen.

Die games heb je toch wel op een aparte partitie staan?

• liberque
  • Laatst online: 21:19

liberque

Vrijzinnig!

Renissi schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 00:02:
[...]

Ja, ipv6 heb ik sinds zaterdag aanstaan. Ik heb net een vpn verbinding getest, en daarmee krijg ik wel youtube en discord. Maar helaas is de vpn verbinding erg langzaam t.o.v. mijn verbinding.
Maar het blijkt met VPN wel te werken.

[...]

Hoofd glasvezel kabel komt binnen gaat naar de modem. Dan vanaf de modem naar een splitter. Vanaf daar naar boven in mijn pc
En een andere kabel gaat weer naar de router. Vanaf router een kabel naar de pc die beneden staat

Maar die van beneden loopt via de router, en mijne via een splitter die direct op de modem zit
Dus 2 bekabelde pcs en rest WiFi.

Als ik hetzelf terug lees 8)7
Resume:

1. Het werkt voor een paar uur wel op je desktop (ongeacht of het Windows / Linux is) en daarna niet meer op vaste tijden (conclusie: ligt niet aan je Windows dus herinstallatie is niet nodig)
2. Het werkt in de tussentijd wel op alle andere devices op het netwerk (via wifi etc) die netjes achter de router hangen (je desktop is het enige apparaat dat niet op de router is aangesloten maar op een 'splitter' (hopelijk switch) dat direct op je modem zit.
3. Je hebt al netwerkissues en gaat het geheel nog eens moeilijker maken door een IPv6 stack toe te voegen. (disable aub ipv6 totdat het probleem is opgelost)
4. Het gebeurt op twee sites (discord en youtube), maar de rest werkt wel (dit is an sich vreemd waardoor mensen IPv6 erbij halen, maar Google zelf gebruikt ook IPv6 dus dat zou niet uit moeten maken - je zou dit kunnen uitsluiten om op de tijden dat het wel werkt https://ipv6-test.com/ te gebruiken en kijken naar de score en dit te herhalen op tijden dat het niet werkt en dan te vergelijken - maar nogmaals: zet IPv6 gewoon uit).

Zoals al aangegeven is klopt je setup niet echt.
Het hoort te zijn: modem -- router -- splitter (switch) en dan je apparatuur erachter. Bij jou is het echter: modem -- splitter (switch) |- je desktop
|- router - de rest van je netwerk

Dit resulteert in vreemd gedrag afhankelijk van je provider: Sommige providers delen meerdere WAN adressen uit, maar dit is vrij zeldzaam. Als ze meerdere WAN adressen gebruiken kan je op je desktop nimmer communiceren met apparaten die achter je router hangen. Dit moet je in dat geval al opgevallen zijn doordat je op je desktop je andere PC nooit kan vinden of je Wifi apparatuur (Bijvoorbeeld Windows shares).

Echter jij krijgt getuige je berichten wel een 192.168.blablabla adres en de vraag is waar je desktop dit van krijgt. Krijgt ie deze van het modem of van de router? Heb je de UTP van de 'splitter' naar de router in de WAN poort gestoken van de router of in een van de 4 andere poortjes? Er wordt namelijk een DHCP request door je desktop uitgevoerd met een houdbaarheidsdatum tot aan de TTL (Time to Live) die meestal 36400 seconden is (zeg grofweg 10 uur) echter je router zal DHCP requests proberen te beantwoorden EN je modem zal DHCP requests proberen te beantwoorden. Met heel vermoedelijk beide hetzelfde DNS adres. Getuige het feit dat je one (1.1.1.1) gebruikt als DNS server (een zelfrespecterende ISP gebruikt zijn eigen DNS server) krijg je dus het IP adres en routing info van de router. Ik vermoed dus het volgende:

Je router en je modem lopen allebei te NATTEN op hetzelfde subnet. Je zet je desktop aan en je krijgt een lease van je router. Deze kan bepaalde sites (het zal vast niet beperkt zijn tot youtube en discord) niet resolven (verkeerde info gecached) en je krijgt dus een foutmelding. Je computer blijft vrolijk aan staan tot je lease verloopt (+- 10 uur) en vraagt dan vrolijk op je netwerk een DHCP lease aan. Om een of andere reden reageert nu niet de router, maar het modem en je krijgt een een IP , route en DNS info nu van het modem. Opeens werkt alles wel.

Hoe kan je dit controleren? Zet je router volledig uit (stekker uit het stopcontact) en zet je desktop uit. Wacht heel eventjes en zet je PC aan, maar laat de router nog steeds uit. Heb je nu internet? Kan je Discord nu wel bereiken? Zo ja, dan kan je het volgende doen:

Optie 1: De boel aansluiten zoals het hoort: dus modem --> router --> switch --> desktop en even met je je provider bellen of ze het modem in 'bridge' mode willen zetten zodat er geen dubbele NAT draait en dus je router alles regelt. Zorg er wel voor dat in dit geval de UTP van het modem naar de router toe IN de WAN poort zit!
Optie 2: De UTP kabel UIT de WAN poort bij de router halen en op 1 van de andere 4 poorten zetten en de router op bridge zetten zodat de DHCP server uitstaat (zie handleiding van je router) zodat de modem alles regelt (dit is wellicht even wat uitzoek werk, maar je hoeft in ieder geval niet alles te verplaatsen)

Succes

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Tokkes
ANdrode schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:58:
[...]

Occam's razor: in een router of firewall sites geblokkeerd zijn op basis van mac/IP adres :X

Wanneer het probleem niet speelt in linux is het geen software probleem. Wanneer het probleem zich precies om middernacht oplost is dat té toevallig.

@Renissi kan je opschrijven op welke tijden het wel en niet werkt?
Het speelt WEL in linux, zegt die.
Renissi schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:35:

liberque schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Dit resulteert in vreemd gedrag afhankelijk van je provider: Sommige providers delen meerdere WAN adressen uit, maar dit is vrij zeldzaam. Als ze meerdere WAN adressen gebruiken kan je op je desktop nimmer communiceren met apparaten die achter je router hangen. Dit moet je in dat geval al opgevallen zijn doordat je op je desktop je andere PC nooit kan vinden of je Wifi apparatuur (Bijvoorbeeld Windows shares).

Echter jij krijgt getuige je berichten wel een 192.168.blablabla adres en de vraag is waar je desktop dit van krijgt. Krijgt ie deze van het modem of van de router? Heb je de UTP van de 'splitter' naar de router in de WAN poort gestoken van de router of in een van de 4 andere poortjes? Er wordt namelijk een DHCP request door je desktop uitgevoerd met een houdbaarheidsdatum tot aan de TTL (Time to Live) die meestal 36400 seconden is (zeg grofweg 10 uur) echter je router zal DHCP requests proberen te beantwoorden EN je modem zal DHCP requests proberen te beantwoorden. Met heel vermoedelijk beide hetzelfde DNS adres. Getuige het feit dat je one (1.1.1.1) gebruikt als DNS server (een zelfrespecterende ISP gebruikt zijn eigen DNS server) krijg je dus het IP adres en routing info van de router. Ik vermoed dus het volgende:

Je router en je modem lopen allebei te NATTEN op hetzelfde subnet. Je zet je desktop aan en je krijgt een lease van je router. Deze kan bepaalde sites (het zal vast niet beperkt zijn tot youtube en discord) niet resolven (verkeerde info gecached) en je krijgt dus een foutmelding. Je computer blijft vrolijk aan staan tot je lease verloopt (+- 10 uur) en vraagt dan vrolijk op je netwerk een DHCP lease aan. Om een of andere reden reageert nu niet de router, maar het modem en je krijgt een een IP , route en DNS info nu van het modem. Opeens werkt alles wel.
Ik verwachtte zelf ook iets in die aard maar verklaar dan waarom alleen youtube en Discord het niet doen? Als het dubbele NAT is oid of duplicate IP's of routeringsissues dan zou het zich niet zo mogen voordoen bij enkele domeinen.

MAar goed, daarom gaf ik al aan van de PC achter diezelfde router te hangen.

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14-08-2020
Makkelijkste is gewoon je pc even opnieuw installeren. ga naar google en type in windows 10 iso dan vind die altijd de website van microsoft even een bootable usb stick maken en opnieuw installeren. wel even kijken of je de licentie code hebt (kan ook zijn dat deze in moederbord zit). mocht je licentie code niet weten voor dat je gaat installeren kan je deze met een programma wel inzien.

• liberque
  • Laatst online: 21:19

liberque

Vrijzinnig!

Tokkes schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

Het speelt WEL in linux, zegt die.

[...]

[...]

Ik verwachtte zelf ook iets in die aard maar verklaar dan waarom alleen youtube en Discord het niet doen? Als het dubbele NAT is oid of duplicate IP's of routeringsissues dan zou het zich niet zo mogen voordoen bij enkele domeinen.

MAar goed, daarom gaf ik al aan van de PC achter diezelfde router te hangen.
Tja, dat is heel lastig te bepalen want het is natuurlijk maar giswerk. Ik vermoed dus dat het niet beperkt is tot youtube en/of discord, maar dat deze juist opvallen omdat TS die op meerdere apparaten gebruikt. Eg. Discord client op mobiel en dan tweetal Upnp's op het netwerk die helemaal de kluts kwijt zijn. Hoe TS zijn netwerk heeft ingericht maakt het in ieder geval heel erg onvoorspelbaar al moet ik bekennen dat ik zo'n situatie in de praktijk nog niet tegen gekomen ben. Het kan in ieder geval geen kwaad kunnen om zoals ik zei de router eens uit te schakelen en kijken wat er dan gebeurd.

Wat er dan verder nog overblijft is Youtube en Discord die stiekem ergens in een router op parenting schedule staan. Dit zou ik geloven als TS nog minderjarig was, maar zijn profiel zegt van niet. Hoewel er is sowieso in de router en/of modem gerommeld. Google of One als primary DNS gebruiken ben ik in nog geen 1 modem/router als default tegengekomen dus ik sluit het ook niet uit.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Tokkes
Buzz134 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:39:
Makkelijkste is gewoon je pc even opnieuw installeren. ga naar google en type in windows 10 iso dan vind die altijd de website van microsoft even een bootable usb stick maken en opnieuw installeren. wel even kijken of je de licentie code hebt (kan ook zijn dat deze in moederbord zit). mocht je licentie code niet weten voor dat je gaat installeren kan je deze met een programma wel inzien.
Heb jij uberhaupt wel iets gelezen van de posts hier? We zijn er al een pagina lang achter dat het met een Linux Live USB ook niet werkt.
Wat ga je dan met een windows herinstallatie doen? Na 3 pagina's mag je wel verwachten dat dat al een keer aan bod is gekomen.

[Voor 17% gewijzigd door Tokkes op 08-08-2019 19:22]

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:57
Ik begrijp niet waarom je al niet eens bevestigt hebt dat de tijd/datum zeker juist loopt(zoals al enkele keren gevraagd). Zeker als je zegt dat het na een paar uren ineens wel werkt, lijkt het mij gewoon daar aan liggen(pc synchroniseert ineens tijd). Tijd & Datum(dag/jaar/maand) moeten correct zijn anders zullen er inderdaad websites zijn die niet goed werken. Je zegt ook al dat je handmatig de klok hebt moeten goed zetten, heb je dan de datum ook juist gezet?

Dat je setup niet klopt is in deze totaal niet relevant, want het werkte ervoor en je andere pc/laptop werken neem ik aan wel? Ik vermoed trouwens dat je met modem mogelijks een all in one toestel van je provider bedoelt? Dan is het zeker geen probleem(buiten dat je niet aan de toestellen kan die achter die router zitten, die je mogelijks zelf hebt geplaatst?)

Heb als test ook eens mijn DATUM verkeerd gezet en ik krijg in Discord hetzelfde effect als jij en Youtube wil niet laden

[Voor 32% gewijzigd door skelleniels op 08-08-2019 19:46]

http://specs.tweak.to/16567

• Renissi
skelleniels schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:32:
Ik begrijp niet waarom je al niet eens bevestigt hebt dat de tijd/datum zeker juist loopt(zoals al enkele keren gevraagd). Zeker als je zegt dat het na een paar uren ineens wel werkt, lijkt het mij gewoon daar aan liggen(pc synchroniseert ineens tijd). Tijd & Datum(dag/jaar/maand) moeten correct zijn anders zullen er inderdaad websites zijn die niet goed werken. Je zegt ook al dat je handmatig de klok hebt moeten goed zetten, heb je dan de datum ook juist gezet?

Dat je setup niet klopt is in deze totaal niet relevant, want het werkte ervoor en je andere pc/laptop werken neem ik aan wel? Ik vermoed trouwens dat je met modem mogelijks een all in one toestel van je provider bedoelt? Dan is het zeker geen probleem(buiten dat je niet aan de toestellen kan die achter die router zitten, die je mogelijks zelf hebt geplaatst?)

Heb als test ook eens mijn DATUM verkeerd gezet en ik krijg in Discord hetzelfde effect als jij en Youtube wil niet laden
Sorry tegen iedereen. Er zijn nu zoveel berichten die ik nu ga lezen. Maar op deze kan ik alvast antwoorden.

Afgelopen zondag heb ik idd de batterij op het moederbord vervangen. Mijn klok is nu iedere dag in orde.
Heb die niet meer gelijk hoeven te zetten.

Het is nu 01:15 en sinds de nieuwe batterij zondag heb ik discord 1 keer aan gekregen.
En wel op maandag middag om 16:04. Om te testen heb ik die weer uit gedaan in de hoop hem ook weer aan te kunnen zetten.
Dat is tot op dit moment niet meer gelukt. Woensdag heb ik dan getest in windows met Tunnelbear VPN. Dat had ik geinstalleerd, en had direct discord en youtube. Dus via vpn gaat het wel.

De pc staat nu al 12 uur aan, en nog steeds geen discord en Youtube zonder vpn, Dus die tijden van 0:00 tot 06:00 was maar 2 dagen (vorige week). Maar gaat nu niet meer op.

Hieronder een tekening van de aansluiting.

• Tokkes
skelleniels schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:32:
|:(

En de rest van de informatie die al aan bod is gekomen?
Het feit dat de dns adressen van youtube en discord niet eens resolven (en waarschijnlijk anderen maar het gros van de DNS resolves doet het wel gewoon)?
Het feit dat het met VPN wel werkt?

[Voor 8% gewijzigd door Tokkes op 09-08-2019 02:36]

• EricJH
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04:03
Dank voor je tekening, Ik heb nog enkele vragen. De modem is dat een modem only of een modem met router? Wat zijn naam en type nummer? Post in geval van twijfel even een foto van het ding. Bij welke ISP zit je? Heb je een kabel-, ADSL- of glasvezelverbinding?

• Tokkes
Als het Gateway adres (192.168.0.1) hetzelfde is voor je ouders en jezelf:

doe een ping <ip van jouw computer> via de PC van je ouders.
Doe een ping <ip van de computer van je ouders> via je eigen PC.

Als dat niet gaat (time outs) is dat al een goed teken dat je met dubbele NAT zit en er conflicten op kunnen treden. En dan inderdaad eens even jouw PC aan diezelfde router aansluiten.

Ik denk dat we allen bijna met zekerheid kunnen zeggen dat je huidige netwerkopstelling je problemen veroorzaakt.

[Voor 21% gewijzigd door Tokkes op 09-08-2019 04:35]

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:57
Tokkes schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 02:35:
[...]

|:(

En de rest van de informatie die al aan bod is gekomen?
Het feit dat de dns adressen van youtube en discord niet eens resolven (en waarschijnlijk anderen maar het gros van de DNS resolves doet het wel gewoon)?
Het feit dat het met VPN wel werkt?
Juiste tijd/datum had TS nog niet bevestigd en aangezien hij zelf aangaf dat hij er problemen mee heeft gehad, moest dit in de eerste plaats juist staan! Een netwerkopstelling verandert niet uit zichzelf(of TS ging het wel geweten hebben ipv CCleaner uit te voeren), vandaar dat ik er vanuit ga dat het vroeger op deze manier gewoon zal hebben gewerkt. Nu blijkt dat de tijd(en hopelijk ook de datum juist staat), kan TS het volgende eens controleren?

Maar nu dit van de baan is ben ik er ook wel van overtuigd dat er ergens iets niet klopt in zijn netwerk.

Is de modem aangesloten op de LAN of de WAN aansluiting van je router?
Indien op de WAN zou het geen problemen mogen geven(tenzij je toch een modem only hebt), maar blijft het wel een vreemde opstelling, want je hebt dan 2 netwerken.
Indien op de LAN zal dat inderdaad toch de oorzaak zijn, maar moet het zijn dat dit recentelijk aangepast is(of het moet zijn dat je die router misbruikt als access point waarbij dan hopelijk DHCP afligt en dit nu ineens toch weer aanligt).

Trek anders die router gewoon even uit en renew je IP op je pc en zie of het dan wel werkt.

[Voor 63% gewijzigd door skelleniels op 09-08-2019 09:40]

http://specs.tweak.to/16567

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:20

Jimster

A State of Trance

@Renissi Al opgelost? Er is al een aantal keer een vraag gesteld over je modem en splitter, kan je daar antwoord op geven?

• Renissi
Ok, Waar begin ik.. Mijn profiel, ja het klopt. Ik ben 51. Gescheiden. Mijn zoon leeft bij zijn moeder en haar vriend. Mijn zoon heeft het probleem op zijn computer, ik niet.

Ik heb zijn probleem hier op Tweakers neergelegd, omdat ik dit het beste forum vind, en de hoop had, dat iemand hier een oplossing voor die jongen kon vinden.
Ik heb mij voor iemand voorgedaan? Ja, voor mijn zoon, en voor mijn zoon doe ik alles.

Mijn nederige excuses als ik iemand beledigd heb.

Waarom schrijft hij zelf niet op dit forum? Omdat hij zelf niet in staat is om op een forum zoiets te vragen. Verlegen/angst geef het maar een naam.

Desondanks heeft U hem zeer geholpen met uw antwoorden.

Sinds Zondag 11 aug om 17:45 doet zijn pc het weer met discord en youtube.

Zijn pc staat nu aan vanaf zondag middag, en tot nu toe blijft alles het doen.
Hij heeft sinds vrijdag nacht niks gedaan met zijn pc, want zaterdag de 10de was ie jarig en zondag weg tot 17:45.
M.a.w. We begrijpen het niet. Misschien heeft zijn stiefvader idd iets in de modem gedaan? Daar zullen we nooit achter komen

We (mijn zoon en ik) hopen dat de pc het nu blijft doen, en is het misschien beter dit topic als beantwoord af te sluiten. Want de handelingen in jullie vragen, kan/mag hij niet uitvoeren. Het spijt mij dat het zo gelopen is zoals het gelopen is.

Ik heb de vorige berichten gelezen en jullie vragen op een rijtje gezet en hem laten antwoorden.

Jullie vraag:
Splitter? Wat voor splitter is dat? Normaal gesproken krijg je maar 1 WAN ip van je provider, dus moet je je pc op je router aansluiten.

Zijn antwoord:
kan merk niet zien is een klein wit kastje waar kabel van modem in gaat dan door naar mijn pc en een kastje voor de tv
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Wat voor modem heb je van je provider gekregen? Is het een modem only of een modem met router?
Wie is je provider?

Zijn antwoord:
kan geen merk zien is een witte modem in de meterkast waar de kabel van buiten naar binnen komt
Caiway
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:

Mijn (de TS) antwoord:
Dat hebben we al gedaan
Jullie vraag:
Knal je PC eens aan diezelfde router waar de rest van het netwerk op zit? Ik ben er op dit moment zowat 100% zeker van dat die het dan wel doet.

(Mijn vraag aan hem): Je zat toch beneden met je pc vanwege de hitte. Zat je toen ook met een kabel? Waar zat die kabel ingestoken? Splitter of modem of router?

Zijn antwoord:
toen ik beneden was zat ik ook aangesloten op de splitter en kan niet router testen geen kabel lang genoeg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Gaat er een (smart)apparaat uit om respectievelijk 00:00 en weer aan rond 06:00? Een ander apparaat dat verbinding maakt met het netwerk? Gooi eens alle apparaten (Wifi en bedraad) van je netwerk (ook die router) buiten (eventueel) die "splitter" en je eigen PC, test het dan eens? (en dan bedoel ik dingen als Playstations/telefoons en zo echt uit zetten (niet in slaapstand) of echt WiFi uitzetten op het apparaat). Als het dan werkt, een voor een apparaten weer
verbinden en weer testen tussen elk apparaat in. Maar da's voornamelijk uit nieuwsgierigheid, als het achter je router werkt zoals laatste zin, vorige paragraaf, dan weet je dat je probleem in je verbinding zit.

Zijn antwoord:
mijn stiefvader gaat rond 23:00 naar bed dus die 2 dagen toen het na 00:00 aan ging is er niks bijzonders uit gegaan
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
1 Het werkt voor een paar uur wel op je desktop (ongeacht of het Windows / Linux is) en daarna niet meer op vaste tijden (conclusie: ligt niet aan je Windows dus herinstallatie is niet nodig)
2. Het werkt in de tussentijd wel op alle andere devices op het netwerk (via wifi etc) die netjes achter de router hangen (je desktop is het enige apparaat dat niet op de router is aangesloten maar op een 'splitter' (hopelijk switch) dat direct op je modem zit.
3. Je hebt al netwerkissues en gaat het geheel nog eens moeilijker maken door een IPv6 stack toe te voegen. (disable aub ipv6 totdat het probleem is opgelost)
4. Het gebeurt op twee sites (discord en youtube), maar de rest werkt wel (dit is an sich vreemd waardoor mensen IPv6 erbij halen, maar Google zelf gebruikt ook IPv6 dus dat zou niet uit moeten maken - je zou dit kunnen uitsluiten om op de tijden dat het wel werkt https://ipv6-test.com/ te gebruiken en kijken naar de score en dit te herhalen op tijden dat het niet werkt en dan te vergelijken - maar nogmaals: zet IPv6 gewoon uit).

Zoals al aangegeven is klopt je setup niet echt.
Het hoort te zijn: modem -- router -- splitter (switch) en dan je apparatuur erachter. Bij jou is het echter: modem -- splitter (switch) |- je desktop
|- router - de rest van je netwerk

Hoe kan je dit controleren? Zet je router volledig uit (stekker uit het stopcontact) en zet je desktop uit. Wacht heel eventjes en zet je PC aan, maar laat de router nog steeds uit. Heb je nu internet? Kan je Discord nu wel bereiken? Zo ja, dan kan je het volgende doen:

Optie 1: De boel aansluiten zoals het hoort: dus modem --> router --> switch --> desktop en even met je je provider bellen of ze het modem in 'bridge' mode willen zetten zodat er geen dubbele NAT draait en dus je router alles regelt. Zorg er wel voor dat in dit geval de UTP van het modem naar de router toe IN de WAN poort zit!
Optie 2: De UTP kabel UIT de WAN poort bij de router halen en op 1 van de andere 4 poorten zetten en de router op bridge zetten zodat de DHCP server uitstaat (zie handleiding van je router) zodat de modem alles regelt (dit is wellicht even wat uitzoek werk, maar je hoeft in ieder geval niet alles te verplaatsen)

Succes

Zijn antwoord:
ik mag de seting niet omgooien van moeders vriend
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Tja, dat is heel lastig te bepalen want het is natuurlijk maar giswerk. Ik vermoed dus dat het niet beperkt is tot youtube en/of discord, maar dat deze juist opvallen omdat TS die op meerdere apparaten gebruikt. Eg. Discord client op mobiel en dan tweetal Upnp's op het netwerk die helemaal de kluts kwijt zijn. Hoe TS zijn netwerk heeft ingericht maakt het in ieder geval heel erg onvoorspelbaar al moet ik bekennen dat ik zo'n situatie in de praktijk nog niet tegen gekomen ben. Het kan in ieder geval geen kwaad kunnen om zoals ik zei de router eens uit te schakelen en kijken wat er dan gebeurd.

Wat er dan verder nog overblijft is Youtube en Discord die stiekem ergens in een router op parenting schedule staan. Dit zou ik geloven als TS nog minderjarig was, maar zijn profiel zegt van niet. Hoewel er is sowieso in de router en/of modem gerommeld. Google of One als primary DNS gebruiken ben ik in nog geen 1 modem/router als default tegengekomen dus ik sluit het ook niet uit.

Zijn antwoord:
bij mijn broertje wel
(IK, de TS, denk dat hij hiermee parenting schedule bedoeld)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Je zegt ook al dat je handmatig de klok hebt moeten goed zetten, heb je dan de datum ook juist gezet?

Heb als test ook eens mijn DATUM verkeerd gezet en ik krijg in Discord hetzelfde effect als jij en Youtube wil niet laden.

Geen antwoord gekregen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Dank voor je tekening, Ik heb nog enkele vragen.
De modem is dat een modem only of een modem met router?
Wat zijn naam en type nummer?
Post in geval van twijfel even een foto van het ding.
Bij welke ISP zit je?
Heb je een kabel-, ADSL- of glasvezelverbinding?

Zijn antwoord:
caiway glasvezel
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Als het Gateway adres (192.168.0.1) hetzelfde is voor je ouders en jezelf:

doe een ping <ip van jouw computer> via de PC van je ouders.
Doe een ping <ip van de computer van je ouders> via je eigen PC.

Als dat niet gaat (time outs) is dat al een goed teken dat je met dubbele NAT zit en er conflicten op kunnen treden. En dan inderdaad eens even jouw PC aan diezelfde router aansluiten.

Ik denk dat we allen bijna met zekerheid kunnen zeggen dat je huidige netwerkopstelling je problemen veroorzaakt.

Zijn antwoord:
ik mag hun pc niet aanraken
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Juiste tijd/datum had TS nog niet bevestigd en aangezien hij zelf aangaf dat hij er problemen mee heeft gehad, moest dit in de eerste plaats juist staan! Een netwerkopstelling verandert niet uit zichzelf(of TS ging het wel geweten hebben ipv CCleaner uit te voeren), vandaar dat ik er vanuit ga dat het vroeger op deze manier gewoon zal hebben gewerkt. Nu blijkt dat de tijd(en hopelijk ook de datum juist staat), kan TS het volgende eens controleren?

Maar nu dit van de baan is ben ik er ook wel van overtuigd dat er ergens iets niet klopt in zijn netwerk.

Is de modem aangesloten op de LAN of de WAN aansluiting van je router?
Indien op de WAN zou het geen problemen mogen geven (tenzij je toch een modem only hebt), maar blijft het wel een vreemde opstelling, want je hebt dan 2 netwerken.
Indien op de LAN zal dat inderdaad toch de oorzaak zijn, maar moet het zijn dat dit recentelijk aangepast is (of het moet zijn dat je die router misbruikt als access point waarbij dan hopelijk DHCP afligt en dit nu ineens toch weer aanligt).

Trek anders die router gewoon even uit en renew je IP op je pc en zie of het dan wel werkt.

Zijn antwoord:
mag niet
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sorry voor deze lange post. Ik begrijp het als u niet meer wilt antwoorden. Maar het is misschien ook beter om hier een eind aan te maken.
Ik wens u allen het allerbeste.

[Voor 96% gewijzigd door Renissi op 12-08-2019 22:28]

• Tokkes
Renissi schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:54:
toen ik beneden was zat ik ook aangesloten op de splitter en kan niet router testen geen kabel lang genoeg

Zijn antwoord:
ik mag de seting niet omgooien van moeders vriend

Zijn antwoord:
ik mag hun pc niet aanraken

Zijn antwoord:
mag niet
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
M.a.w. We begrijpen het niet. Misschien heeft zijn stiefvader idd iets in de modem gedaan? Daar zullen we nooit achter komen
Lijkt mij zo vergezocht nog niet, afgaande op bovenstaande. Heb in een gelijkaardige situatie gezeten toen ik jong was thuis. Speculatie, weliswaar, maar toch...

Fijn dat het nu werkt, en hopelijk blijft die het doen.
.

[Voor 4% gewijzigd door Tokkes op 13-08-2019 02:19]

• Renissi
Ja, zijn stiefvader is er toe in staat, om zoiets te doen, als dat kan in de modem die ze hebben. Vandaag kreeg ik weer een whatsapp bericht van mijn zoon dat het de afgelopen 2 dagen gewerkt heeft en vandaag weer niet.
Ik heb echt met hem te doen, maar zolang hij niet in staat is die dingen uit te voeren die hier besproken zijn, komen we niet verder, en daarom misschien beter is om dit topic "te sluiten".

Heel erg bedankt iedereen.

• Renissi
Tokkes schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:10:
Fijn dat het nu werkt, en hopelijk blijft die het doen..
Ja, zou mooi geweest zijn. Maar dinsdag en woensdag weer niet, Vandaag donderdag 15 aug, heeft ie zijn pc meegenomen naar zijn tante, en zit t/m maandag daar in huis.
Hij heeft vanmorgen daar bij zijn tante zijn pc aangezet en alles werkt vanaf de eerste seconde.

Ander IP natuurlijk, en daarom werkt het denk ik gewoon. Dan ga ik toch idd aan een blokkering denken van zijn stiefvader.

Iedereen nogmaals bedankt, en sorry voor het ongemak.

-- Close topic --

--Edit-- (zondag avond) vanwege typo en om te melden dat zijn pc het met dit IP wat ie nu gebruikt bij zijn tante (tot morgenmiddag) 100% werkt.

[Voor 10% gewijzigd door Renissi op 18-08-2019 21:37]

• Renissi
Goed geholpen? Vergeet dan niet om het beste antwoord te markeren!

Sorry mensen, jullie hebben allemaal geholpen, maar welke nu het beste was kan ik niet zeggen.
Zelf vond ik alle antwoorden het beste, want in elk antwoord zat een wijze les.

Heb er veel van geleerd.

Daarvoor mijn dank.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True