Ok, Waar begin ik.. Mijn profiel, ja het klopt. Ik ben 51. Gescheiden. Mijn zoon leeft bij zijn moeder en haar vriend. Mijn zoon heeft het probleem op zijn computer, ik niet.
Ik heb zijn probleem hier op Tweakers neergelegd, omdat ik dit het beste forum vind, en de hoop had, dat iemand hier een oplossing voor die jongen kon vinden.
Ik heb mij voor iemand voorgedaan? Ja, voor mijn zoon, en voor mijn zoon doe ik alles.
Mijn nederige excuses als ik iemand beledigd heb.
Waarom schrijft hij zelf niet op dit forum? Omdat hij zelf niet in staat is om op een forum zoiets te vragen. Verlegen/angst geef het maar een naam.
Desondanks heeft
U hem zeer geholpen met uw antwoorden.
Sinds Zondag 11 aug om 17:45 doet zijn pc het weer met discord en youtube.
Zijn pc staat nu aan vanaf zondag middag, en tot nu toe blijft alles het doen.
Hij heeft sinds vrijdag nacht niks gedaan met zijn pc, want zaterdag de 10de was ie jarig en zondag weg tot 17:45.
M.a.w. We begrijpen het niet. Misschien heeft zijn stiefvader idd iets in de modem gedaan? Daar zullen we nooit achter komen
We (mijn zoon en ik) hopen dat de pc het nu blijft doen, en is het misschien beter dit topic als beantwoord af te sluiten. Want de handelingen in jullie vragen, kan/mag hij niet uitvoeren. Het spijt mij dat het zo gelopen is zoals het gelopen is.
Ik heb de vorige berichten gelezen en jullie vragen op een rijtje gezet en hem laten antwoorden.
Jullie vraag:
Splitter? Wat voor splitter is dat? Normaal gesproken krijg je maar 1 WAN ip van je provider, dus moet je je pc op je router aansluiten.
Zijn antwoord:
kan merk niet zien is een klein wit kastje waar kabel van modem in gaat dan door naar mijn pc en een kastje voor de tv
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Wat voor modem heb je van je provider gekregen? Is het een modem only of een modem met router?
Wie is je provider?
Zijn antwoord:
kan geen merk zien is een witte modem in de meterkast waar de kabel van buiten naar binnen komt
Caiway
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Maak eens een eenvoudige tekening van je netwerk set up. Dat maakt de analyse een stuk makkelijker.
Mijn (de TS) antwoord:
Dat hebben we al gedaan
Jullie vraag:
Knal je PC eens aan diezelfde router waar de rest van het netwerk op zit? Ik ben er op dit moment zowat 100% zeker van dat die het dan wel doet.
(Mijn vraag aan hem): Je zat toch beneden met je pc vanwege de hitte. Zat je toen ook met een kabel? Waar zat die kabel ingestoken? Splitter of modem of router?
Zijn antwoord:
toen ik beneden was zat ik ook aangesloten op de splitter en kan niet router testen geen kabel lang genoeg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Gaat er een (smart)apparaat uit om respectievelijk 00:00 en weer aan rond 06:00? Een ander apparaat dat verbinding maakt met het netwerk? Gooi eens alle apparaten (Wifi en bedraad) van je netwerk (ook die router) buiten (eventueel) die "splitter" en je eigen PC, test het dan eens? (en dan bedoel ik dingen als Playstations/telefoons en zo echt uit zetten (niet in slaapstand) of echt WiFi uitzetten op het apparaat). Als het dan werkt, een voor een apparaten weer
verbinden en weer testen tussen elk apparaat in. Maar da's voornamelijk uit nieuwsgierigheid, als het achter je router werkt zoals laatste zin, vorige paragraaf, dan weet je dat je probleem in je verbinding zit.
Zijn antwoord:
mijn stiefvader gaat rond 23:00 naar bed dus die 2 dagen toen het na 00:00 aan ging is er niks bijzonders uit gegaan
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
1 Het werkt voor een paar uur wel op je desktop (ongeacht of het Windows / Linux is) en daarna niet meer op vaste tijden (conclusie: ligt niet aan je Windows dus herinstallatie is niet nodig)
2. Het werkt in de tussentijd wel op alle andere devices op het netwerk (via wifi etc) die netjes achter de router hangen (je desktop is het enige apparaat dat niet op de router is aangesloten maar op een 'splitter' (hopelijk switch) dat direct op je modem zit.
3. Je hebt al netwerkissues en gaat het geheel nog eens moeilijker maken door een IPv6 stack toe te voegen. (disable aub ipv6 totdat het probleem is opgelost)
4. Het gebeurt op twee sites (discord en youtube), maar de rest werkt wel (dit is an sich vreemd waardoor mensen IPv6 erbij halen, maar Google zelf gebruikt ook IPv6 dus dat zou niet uit moeten maken - je zou dit kunnen uitsluiten om op de tijden dat het wel werkt
https://ipv6-test.com/ te gebruiken en kijken naar de score en dit te herhalen op tijden dat het niet werkt en dan te vergelijken - maar nogmaals: zet IPv6 gewoon uit).
Zoals al aangegeven is klopt je setup niet echt.
Het hoort te zijn: modem -- router -- splitter (switch) en dan je apparatuur erachter. Bij jou is het echter: modem -- splitter (switch) |- je desktop
|- router - de rest van je netwerk
Dit resulteert in vreemd gedrag afhankelijk van je provider: Sommige providers delen meerdere WAN adressen uit, maar dit is vrij zeldzaam. Als ze meerdere WAN adressen gebruiken kan je op je desktop nimmer communiceren met apparaten die achter je router hangen. Dit moet je in dat geval al opgevallen zijn doordat je op je desktop je andere PC nooit kan vinden of je Wifi apparatuur (Bijvoorbeeld Windows shares).
Echter jij krijgt getuige je berichten wel een 192.168.blablabla adres en de vraag is waar je desktop dit van krijgt. Krijgt ie deze van het modem of van de router? Heb je de UTP van de 'splitter' naar de router in de WAN poort gestoken van de router of in een van de 4 andere poortjes? Er wordt namelijk een DHCP request door je desktop uitgevoerd met een houdbaarheidsdatum tot aan de TTL (Time to Live) die meestal 36400 seconden is (zeg grofweg 10 uur) echter je router zal DHCP requests proberen te beantwoorden EN je modem zal DHCP requests proberen te beantwoorden. Met heel vermoedelijk beide hetzelfde DNS adres. Getuige het feit dat je one (1.1.1.1) gebruikt als DNS server (een zelfrespecterende ISP gebruikt zijn eigen DNS server) krijg je dus het IP adres en routing info van de router. Ik vermoed dus het volgende:
Je router en je modem lopen allebei te NATTEN op hetzelfde subnet. Je zet je desktop aan en je krijgt een lease van je router. Deze kan bepaalde sites (het zal vast niet beperkt zijn tot youtube en discord) niet resolven (verkeerde info gecached) en je krijgt dus een foutmelding. Je computer blijft vrolijk aan staan tot je lease verloopt (+- 10 uur) en vraagt dan vrolijk op je netwerk een DHCP lease aan. Om een of andere reden reageert nu niet de router, maar het modem en je krijgt een een IP , route en DNS info nu van het modem. Opeens werkt alles wel.
Hoe kan je dit controleren? Zet je router volledig uit (stekker uit het stopcontact) en zet je desktop uit. Wacht heel eventjes en zet je PC aan, maar laat de router nog steeds uit. Heb je nu internet? Kan je Discord nu wel bereiken? Zo ja, dan kan je het volgende doen:
Optie 1: De boel aansluiten zoals het hoort: dus modem --> router --> switch --> desktop en even met je je provider bellen of ze het modem in 'bridge' mode willen zetten zodat er geen dubbele NAT draait en dus je router alles regelt. Zorg er wel voor dat in dit geval de UTP van het modem naar de router toe IN de WAN poort zit!
Optie 2: De UTP kabel UIT de WAN poort bij de router halen en op 1 van de andere 4 poorten zetten en de router op bridge zetten zodat de DHCP server uitstaat (zie handleiding van je router) zodat de modem alles regelt (dit is wellicht even wat uitzoek werk, maar je hoeft in ieder geval niet alles te verplaatsen)
Succes
Zijn antwoord:
ik mag de seting niet omgooien van moeders vriend
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Tja, dat is heel lastig te bepalen want het is natuurlijk maar giswerk. Ik vermoed dus dat het niet beperkt is tot youtube en/of discord, maar dat deze juist opvallen omdat TS die op meerdere apparaten gebruikt. Eg. Discord client op mobiel en dan tweetal Upnp's op het netwerk die helemaal de kluts kwijt zijn. Hoe TS zijn netwerk heeft ingericht maakt het in ieder geval heel erg onvoorspelbaar al moet ik bekennen dat ik zo'n situatie in de praktijk nog niet tegen gekomen ben. Het kan in ieder geval geen kwaad kunnen om zoals ik zei de router eens uit te schakelen en kijken wat er dan gebeurd.
Wat er dan verder nog overblijft is Youtube en Discord die stiekem ergens in een router op parenting schedule staan. Dit zou ik geloven als TS nog minderjarig was, maar zijn profiel zegt van niet. Hoewel er is sowieso in de router en/of modem gerommeld. Google of One als primary DNS gebruiken ben ik in nog geen 1 modem/router als default tegengekomen dus ik sluit het ook niet uit.
Zijn antwoord:
bij mijn broertje wel
(IK, de TS, denk dat hij hiermee parenting schedule bedoeld)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Je zegt ook al dat je handmatig de klok hebt moeten goed zetten, heb je dan de datum ook juist gezet?
Dat je setup niet klopt is in deze totaal niet relevant, want het werkte ervoor en je andere pc/laptop werken neem ik aan wel? Ik vermoed trouwens dat je met modem mogelijks een all in one toestel van je provider bedoelt? Dan is het zeker geen probleem(buiten dat je niet aan de toestellen kan die achter die router zitten, die je mogelijks zelf hebt geplaatst?)
Heb als test ook eens mijn DATUM verkeerd gezet en ik krijg in Discord hetzelfde effect als jij en Youtube wil niet laden.
Geen antwoord gekregen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Dank voor je tekening, Ik heb nog enkele vragen.
De modem is dat een modem only of een modem met router?
Wat zijn naam en type nummer?
Post in geval van twijfel even een foto van het ding.
Bij welke ISP zit je?
Heb je een kabel-, ADSL- of glasvezelverbinding?
Zijn antwoord:
caiway glasvezel
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Als het Gateway adres (192.168.0.1) hetzelfde is voor je ouders en jezelf:
doe een ping <ip van jouw computer> via de PC van je ouders.
Doe een ping <ip van de computer van je ouders> via je eigen PC.
Als dat niet gaat (time outs) is dat al een goed teken dat je met dubbele NAT zit en er conflicten op kunnen treden. En dan inderdaad eens even jouw PC aan diezelfde router aansluiten.
Ik denk dat we allen bijna met zekerheid kunnen zeggen dat je huidige netwerkopstelling je problemen veroorzaakt.
Zijn antwoord:
ik mag hun pc niet aanraken
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jullie vraag:
Juiste tijd/datum had TS nog niet bevestigd en aangezien hij zelf aangaf dat hij er problemen mee heeft gehad, moest dit in de eerste plaats juist staan! Een netwerkopstelling verandert niet uit zichzelf(of TS ging het wel geweten hebben ipv CCleaner uit te voeren), vandaar dat ik er vanuit ga dat het vroeger op deze manier gewoon zal hebben gewerkt. Nu blijkt dat de tijd(en hopelijk ook de datum juist staat), kan TS het volgende eens controleren?
Maar nu dit van de baan is ben ik er ook wel van overtuigd dat er ergens iets niet klopt in zijn netwerk.
Is de modem aangesloten op de LAN of de WAN aansluiting van je router?
Indien op de WAN zou het geen problemen mogen geven (tenzij je toch een modem only hebt), maar blijft het wel een vreemde opstelling, want je hebt dan 2 netwerken.
Indien op de LAN zal dat inderdaad toch de oorzaak zijn, maar moet het zijn dat dit recentelijk aangepast is (of het moet zijn dat je die router misbruikt als access point waarbij dan hopelijk DHCP afligt en dit nu ineens toch weer aanligt).
Trek anders die router gewoon even uit en renew je IP op je pc en zie of het dan wel werkt.
Zijn antwoord:
mag niet
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sorry voor deze lange post. Ik begrijp het als u niet meer wilt antwoorden. Maar het is misschien ook beter om hier een eind aan te maken.
Ik wens u allen het allerbeste.
[
Voor 96% gewijzigd door
Renissi op 12-08-2019 22:28
]