Asus RT-AC67U AiMesh duo pack (How to?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hey hoi.

Ik overweeg de Asus RT-AC67U AiMesh duo pack te kopen.

Dit omdat ze in AiMesh (AC) gaan, alleen voordat ik het koop, wil ik zeker weten of ik ze zelf kan installeren.

Dit is de setup waarin ik ze wil gaan gebruiken.

Caiway Modem > Router 1 in de meterkast.
Router 2 wordt via een Cat5e kabel aangesloten op Router 1, maar Router 2 staat boven.

Moet ik bij het installeren gewoon beide routers direct met elkaar verbinden via de Cat5e en dan een setup doen?

Of eerst met een Laptop R1 configueren als normale router, en R2 via de Pc eerst configureren als AC en dan beide routers verbinden via de Cat5e?

Ik gebruik nu een Asus Ac68u en Netgear Nighthawk r7000, en de Netgear is letterlijk 15 dagen uit de garantie en hij is kapot... Ook werkte AC-Modus nooit...

Dus, wil ik beide routers vervangen, en mijn huidige Ac68u verplaatsen naar de TV, zodat we ook in de woonkamer wifi hebben.

De setup zou er dan zo uit zien

AC68u > Tv/PC
|
AC67u #1 >
|
AC67u#2 > PC#2

Tv/PC = Beneden
PC#2 = Boven

Alles aangesloten via een Cat5e

Edit:

Volgens mij moet ik het anders doen.

Ik plaats de Router1 van het pakket aan op het modem en configureer deze zoals normaal.

Dan sluit ik Router2 aan op de PC, en configureer ik deze configureer ik deze als Acces Point en niet AiMesh. Als dat klaar is, plaats ik deze of achter de TV, of behoudt ik hem en sluit ik hem aan op Router1.

[ Voor 13% gewijzigd door AltTabKeys op 01-08-2019 21:42 ]

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AltTabKeys schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:23:
Ik overweeg de Asus RT-AC67U AiMesh duo pack te kopen. Dit omdat ze in AiMesh (AC) gaan
Je valt gelijk met de deur in huis en dat is op zich mooi :). Maar het probleem is mij in ieder geval nog niet meteen duidelijk.

Je wilt neem ik aan iets veranderen aan je WiFi situatie, maar kan je uitleggen wat er nu niet (meer) kan? Is dat het gevolg van de uitval van de Netgear? Heb je een probleem met:
- ontvangst?
- snelheid?
- beiden?
- iets anders?

Het gaat dus om:
- netwerk: 1xAC68u en 2xAC67u
- clients: 2xPC en 1xTV, allen draadloos

Klopt?
Ik plaats de Router1 van het pakket aan op het modem en configureer deze zoals normaal.

Dan sluit ik Router2 aan op de PC, en configureer ik deze configureer ik deze als Acces Point en niet AiMesh. Als dat klaar is, plaats ik deze of achter de TV, of behoudt ik hem en sluit ik hem aan op Router1.
De meeste (thuis)netwerken zijn in ieder geval niet gebaat bij meerdere routers. Als ik je topologie goed begrijp heb je een segmentatie ingebouwd, waardoor LAN1 niet meer kan communiceren met LAN2. Is dat met opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:36:
[...]

Je valt gelijk met de deur in huis en dat is op zich mooi :). Maar het probleem is mij in ieder geval nog niet meteen duidelijk.

Je wilt neem ik aan iets veranderen aan je WiFi situatie, maar kan je uitleggen wat er nu niet (meer) kan? Is dat het gevolg van de uitval van de Netgear? Heb je een probleem met:
- ontvangst?
- snelheid?
- beiden?
- iets anders?

Het gaat dus om:
- netwerk: 1xAC68u en 2xAC67u
- clients: 2xPC en 1xTV, allen draadloos

Klopt?

[...]

De meeste (thuis)netwerken zijn in ieder geval niet gebaat bij meerdere routers. Als ik je topologie goed begrijp heb je een segmentatie ingebouwd, waardoor LAN1 niet meer kan communiceren met LAN2. Is dat met opzet?
De Netgear is in zoverre dood dat hij niet meer to configureren valt. Functies zoals AP-mode en 5G WiFi zijn dood. Ook valt de verbinding met de router regelmatig dood. Erg lastig als je videogames aan het spelen bent. Ik heb dit allemaal getest met andere kabels etc.

Ik wil de NETGEAR maar gaan gebruiken als repeater o.d achter de Tv, zodat de TV ook nog ‘fatsoenlijk’ internet heeft.

De reden waarom een we een Router boven nodig hebben, is omdat huis te vergelijken is met een bunker. Je mag zo goed als in elke kamer wel een router plaatsen. Een en al beton, gips met metaalachtige vullen etc. Zelfs een draadloze deurbel heeft geen kans bij ons huis 😂.

De huidige Asus router staat in de meterkast bij de voordeur, dus die kan de woonkamer ook niet voorzien van WiFi, vandaar dat daar ook een router moet.

En clients klopt, alleen is alles wel bedraad, met een Cat5e. En dan de nodige Telefoon’s, laptops, iPad.

Overigens heb ik niet de Asus RT-AC67U AiMesh duo pack besteld, maar nog een losse AC68u. Aangezien de Nighthawk nog enigszins functioneel genoeg is voor de TV en de PC beneden, waarop geen grote websites e.d worden geladen. Gewoon huis tuin en keuken gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door AltTabKeys op 02-08-2019 00:31 ]

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AltTabKeys schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 00:30:
Ik wil de NETGEAR maar gaan gebruiken als repeater o.d achter de Tv, zodat de TV ook nog ‘fatsoenlijk’ internet heeft.
Een wireless repeaters zou ik even als plan B (of plan C) aanhouden.
De reden waarom een we een Router boven nodig hebben, is omdat huis te vergelijken is met een bunker.(...) Zelfs een draadloze deurbel heeft geen kans bij ons huis 😂.
Je hebt in ieder geval geen router nodig als je een oplossing zoekt voor een WiFi signaal dat moeilijk door je huis komt.

De verwarring over het woord “router” ontstaat vaak omdat het meestal om alles-in-één kastjes gaat. Die combineren een aantal functies waarmee een netwerk functioneert:
(0. Modem)
1. Router
2. Switch
3. Access point

Je kunt ze wel combineren, maar dat leidt niet altijd tot het beste resultaat. Met name de combinatie van 1. en 3. is niet altijd even handig. Gelukkig lijk je daar in je eerste bericht ook al op te zijn gekomen. De modem is in jouw geval al een apart onderdeel, ik ga er dus vanuit dat die geen router functie heeft.

De router in deze consumentenapparaten gebruikt bijna altijd NAT (Network Address Translation), welke in een thuissituatie o.a. bedoelt is om het IP adres van de ISP om te zetten in privé-adressen (RFC1918). Functioneel werkt NAT in deze apparaten als een soort ventiel: er kan alleen verkeer uit of verkeer in dat als antwoord op uitgaand verkeer terugkomt. Binnen een (thuis)netwerk leiden extra NAT routers tot een vorm van netwerksegmentatie; meestal zonder dat daar behoefte aan is.
De huidige Asus router staat in de meterkast bij de voordeur,
Dat is in meer dan 90% van de gevallen de plek waar mensen het ding thuis plaatsen, en in meer dan 90% van de gevallen niet de plek voor een access point. Tenzij je woont in je meterkast :)
En clients klopt, alleen is alles wel bedraad, met een Cat5e. En dan de nodige Telefoon’s, laptops, iPad.
Het gaat je dus om
1. een ontvangstprobleem van WiFi signaal door de telefoon’s, laptops en tablet?
2. te weinig bedrade aansluitmogelijkheden voor TV en PCs?
...voor de TV (...) waarop geen grote websites e.d worden geladen. Gewoon huis tuin en keuken gebruik.
Als je het hebt over IPTV/video streaming, dan is dat juist zeer intensief verkeer over je netwerk. Of bedoel je een TV met een netwerkaansluiting zodat je het weerbericht kan weergeven o.i.d.?

Suggestie:
- Gebruik maar één apparaat als router/firewall/DHCP server, dit is de gateway naar je modem/ISP
- Gebruik losse access points waar je WiFi wilt hebben, de AP is bekabeld aangesloten op je router
- Gebruik losse switches op die plekken waar je bekabeld netwerk wilt hebben, de switches zijn bekabeld aangesloten op je router

Je kunt veel combi-apparaten (router/switch/AP) simpel inzetten als switch/AP door ze niet op de WAN poort te verbinden met je router, maar op een LAN poort. Soms kun je ze ook instellen als AP, daarmee “win” je vaak een extra switch poort.

Meet het WiFi signaal in RSSI (dBm) om vast te stellen waar behoefte is aan een access point. Stategische plaatsing is belangrijk, je wilt de APs zo min mogelijk clusteren. Hoog en centraal is meestal beter dan laag in een hoek. Een RSSI dichter bij 0 dBm is beter, -70 is de gebruikelijke ondergrens van een redelijke ontvangst. Een iPad (iOS) bijvoorbeeld gaat zoeken naar een nieuw AP als de RSSI negatiever wordt dan -70 dBm.

Het snelst en meest stabiel werkt WiFi in 5GHz. Het werkt (veel) langzamer in de 2.4GHz band en is daar ook veel gevoeliger voor storing door derden (buren) of apparaten (magnetron etc.). Het grote verschil in bereik is echter dat 5GHz golven veel slechter door muren heen komen dan 2.4GHz golven. Bij problemen in bereik kan het dus een optie zijn om bewust in de 2.4GHz band te werken.

Mesh systemen en repeaters kunnen wel werken, maar het heeft meestal niet de voorkeur.