Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik heb 3 jaar geleden een Marantz NR1606 receiver aangeschaft en daarmee in bi-amp mode een tweetal KEF Q500 + KEF Q200c aangestuurd. Het geluid is fijn en zuiver, maar ondanks dat ik geen audiofiel ben had ik toch het gevoel iets te missen. Het geluid vult niet echt de ruimte, het blijft 'vlak' en 'klein'. Misschien ben ik te kritisch...
Onlangs heb ik de KEFs kunnen inwisselen voor een tweetal B&W 683. Volgens mij wel een ander segment speakers, maar ook nu heb ik gevoel iets te missen. Dit wordt versterkt door de ervaring bij de vorige eigenaar van de 683's aangestuurd door een Onkyo TX-NR727, maar ook door vrienden die met een stereo versterker en niet zozeer betere speakers een indrukwekkender geluid neerzetten.

Lang verhaal kort. Ik ben op zoek naar een betere receiver/versterker, mits dat binnen mijn budget (600 a 700) tov de Marantz NR1606 mogelijk is. Misschien zoek ik iets wat niet te vinden is in mijn segment.
Wat zoek ik? Een receiver die automatisch aan/uit gaat met de TV en waarvan het volume via de TV kan worden bediend (ARC functionaliteit?) Tevens moet er draadloos muziek kunnen worden afgespeeld via AirPlay of Spotify.

Ik heb kort een Yamaha R-N602 getest en dat voelde qua bediening niet goed. Misschien kwestie van wennen? Ik overweeg momenteel de Marantz SR5013 (of ouder, bijv 2e hands SR5011?) of Denon AVR-X3500H? Verder ben ik benieuwd naar hoe een NAD in dit plaatje past.

Benieuwd naar jullie input. :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Mijns inziens ga je met een andere receiver geen betere geluidskwaliteit behalen. Ik zou eerder een subwoofer toevoegen (althans, "vlak" klinkt alsof je wat "oemph" mist) dan wel de ruimte aanpakken (akoestiek). Puur op het feit dat twee paar (qua sound verschillende) speakers in dezelfde ruimte hetzelfde doen (of niet doen...) en ik niet geloof dat andere versterking zo veel verandering kan brengen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 01-08-2019 21:14 . Reden: Post iets meer onderbouwing gegeven ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft zo goed als niets met je receiver te maken maar alles met akoestiek als ik het zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie1
Hmm, maar die twee paar speakers worden natuurlijk door dezelfde versterker aangestuurd. Maakt een ander segment versterker dan echt nagenoeg geen verschil?
De ruimte is een gemiddelde woonkamer 5x7 en gemeubileerd/gestoffeerd. Wat zou ik verder aan de akoestiek kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet in het segment waar jij in zoekt.

Gemeubileerd/gestoffeerd zegt niet zoveel. Harde vloeren, gordijnen, vloerkleed, etc. Plaatsing speakers kan ook nog uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 18:02

TheBorg

Resistance is futile.

Een versterker maakt wel wat verschil maar niet zo veel als de speakers en de plaatsing. Ik zou zeggen dat het 10% van het geluid is. Een audiofiel zal misschien roepen dat het meer is. Verwacht dus geen wonderen van een andere versterker en zonder proberen is het gokken wat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie1
De ruimte is misschien wat hard inderdaad.

De NAD C338 ziet er interessant uit. Ik zou het eigenlijk thuis willen testen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonde van je geld.

Maar goed, leef je uit. Leen de versterker van die vriend eens bijvoorbeeld. Zelf zou ik om te testen eens dekbedden oud in de kamer strategisch neerleggen. Of wat overtrekken ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 18:02

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:26:
Leen de versterker van die vriend eens bijvoorbeeld.
Dat is een heel goed idee. Je krijgt dan een goed beeld van hoe subtiel de verschillen tussen versterkers zijn.

Zet je speakers ook eens wat verder van de muur. Of juist dichter op de muur. Dat maakt een groot verschil.

Je kan ook een HOBO of HiFi Klubben binnen lopen en je probleem uitleggen. Ik weet dat ze (vroeger) bij HOBO er geen enkel probleem mee hadden om dure spullen als test bij iemand thuis op te stellen of om te kijken wat er mis kan zijn met de akoestiek. Heb niet TE hoge verwachtingen want duur is natuurlijk subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie1
Dank voor de tips. Ik heb de Onkyo hier ook staan. Die zal ik eerst eens proberen.
Verder geen behoefte om onnodig geld uit te geven, maar de huidige situatie irriteert toch ook enigszins... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54
Hoeveel invloed hebben zaken op geluid?

1) akoestiek
2) akoestiek
3) akoestiek
4) luidsprekers / eq

Dan een heeele tijd niets, en ergens op plaats 273853 verschijnt de versterker.
(ja dit is allemaal wat gekscherend maar niet te ver van de waarheid, zolang je huidige versterker genoeg vermogen heeft om je luidsprekers aan te sturen gaat een andere versterker nul verandering brengen (tenzij je iets haalt wat expres niet transparant is of extra eqing heeft oid).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
MerijnB schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:39:
Hoeveel invloed hebben zaken op geluid?

1) akoestiek
2) akoestiek
3) akoestiek
4) luidsprekers / eq

Dan een heeele tijd niets, en ergens op plaats 273853 verschijnt de versterker.
(ja dit is allemaal wat gekscherend maar niet te ver van de waarheid, zolang je huidige versterker genoeg vermogen heeft om je luidsprekers aan te sturen gaat een andere versterker nul verandering brengen (tenzij je iets haalt wat expres niet transparant is of extra eqing heeft oid).
ik stel voor: neem de beste akoustische ruimte die er is: het concertgebouw in Amsterdam
zet voor mijn part de duurste speakers hier neer, paar miljoen euro geloof ik
hang dit aan een simpele versterker van een discounter (met voldoende vermogen)

prachtig toch? Het hele orkest is niet meer nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:20:
[...]

ik stel voor: neem de beste akoustische ruimte die er is: het concertgebouw in Amsterdam

Waarom moet je het nu weer tot in het absurde doortrekken? Typisch Tweakers............

Mis je nu echt totaal zijn punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie1
Ik heb inmiddels de NR1606 ingeruild voor een SR5011 en merk wel wat verschil in het lage. Prima 2e hands apparaat, kost me netto niet zoveel. Ik ben tevreden en misschien dat andere gordijnen in de toekomst weer een paar procent toevoegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Grote kans dat je verschil merkt omdat je het wilt. Je hebt immers een nieuwe aanschaf gedaan en daar verwacht je wat van. Als er echt verschil in zit zal het eerder in de instellingen zitten dan een verschil tussen een NR1606 of een SR5011. Jammer dat je een niet zo snel in je eentje een Blinde AB/X test op zet om echt een goed vergelijk te hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat @FeaR dus zegt. Simpel de bass iets hoger draaien had waarschijnlijk ook het gewenste effect gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:20:
[...]

Zeker niet. Luidsprekers (ook de allerbeste) vervormen altijd hoorbaar veel, klinken onder hoeken anders dan recht van voren (anders dan instrumenten dat doen) en opnemen is ook enorm imperfect door akoestiek en de microfoon.

Versterkers vanaf klasse "sony van 150 euro" doen er (mits ze binnen hun normale capaciteit spelen) niet echt toe qua geluidskwaliteit. Op moderne receievers kan de DSP uiteraard wel heel veel uitmaken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vossie1 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:27:
Ik heb inmiddels de NR1606 ingeruild voor een SR5011 en merk wel wat verschil in het lage. Prima 2e hands apparaat, kost me netto niet zoveel. Ik ben tevreden en misschien dat andere gordijnen in de toekomst weer een paar procent toevoegen. :)
Heb je de boel wel ingeregeld (audissey) en daarna bijgesteld met de EQ? Ook voor stereo is dat gewoon nodig, al was het alleen maar voor de speakerafstanden tot de luisterplek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie1
Met de NR1606 heb ik dat gedaan. Met de SR5011 nog niet. Maakt dat in Pure Direct mode ook uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, want die schakelt weliswaar de digitale bewerking en het display uit maar niet de afstanden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Vossie1 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:50:
Met de NR1606 heb ik dat gedaan. Met de SR5011 nog niet. Maakt dat in Pure Direct mode ook uit dan?
Nee, puredirect zorgt ervoor dat de versterker geen enkele bewerking op het geluid uitvoert. In theorie zou elke versterker in puredirect hetzelfde moeten klinken met eenzelfde speaker. Als je alleen maar puredirect speelt had je geen nieuwe receiver hoeven kopen. Wat je wel meer oemph gaat leveren is een subwoofer. Die kun je in puredirect mode laten meespelen. Let wel, bij puredirect hoor je puur je speaker, zonder dat de receiver het geluid wat opleukt. Puredirect klinkt altijd wat ingetogen i.v.m andere afspeelmodes op een receiver. Wellicht is puredirect dan niet je smaak?

Zelf heb ik een Marantz 5010 icm Focal Aria 926 speakers en daar mis ik echt niks in het laag. Hiervoor had ik Jamo S606 speakers, een heel andere klasse, maar ook die gingen laag zat. Ik vermoed dat het eerder in de instellingen van je receiver zit. Draai eens een audyssey setup en speel met die instellingen (dynamic EQ aan/uit, Dynamic volume light, medium, heavy, uit, MutEQ setting). Kan een heel groot verschil maken qua geluidsbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 06-08-2019 08:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:26
Hulleman schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Nee, puredirect zorgt ervoor dat de versterker geen enkele bewerking op het geluid uitvoert. In theorie zou elke versterker in puredirect hetzelfde moeten klinken met eenzelfde speaker. Als je alleen maar puredirect speelt had je geen nieuwe receiver hoeven kopen. Wat je wel meer oemph gaat leveren is een subwoofer. Die kun je in puredirect mode laten meespelen. Let wel, bij puredirect hoor je puur je speaker, zonder dat de receiver het geluid wat opleukt. Puredirect klinkt altijd wat ingetogen i.v.m andere afspeelmodes op een receiver. Wellicht is puredirect dan niet je smaak?

Zelf heb ik een Marantz 5010 icm Focal Aria 926 speakers en daar mis ik echt niks in het laag. Hiervoor had ik Jamo S606 speakers, een heel andere klasse, maar ook die gingen laag zat. Ik vermoed dat het eerder in de instellingen van je receiver zit. Draai eens een audyssey setup en speel met die instellingen (dynamic EQ aan/uit, Dynamic volume light, medium, heavy, uit, MutEQ setting). Kan een heel groot verschil maken qua geluidsbeeld.
Idd,

Ik had een keer in de settings van mijn denon avr-x2000 mijn jamo 606 zuilen op small staan, i.p.v. Large. Op large zetten gaf ook een significante verbetering in het geluidsbeeld.

Op large zetten dan stuurt hij alle tone ranges door die speakers (low, mid en high) small, dan wordt de frequentie range geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
botneet schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:55:
[...]
Idd,

Ik had een keer in de settings van mijn denon avr-x2000 mijn jamo 606 zuilen op small staan, i.p.v. Large. Op large zetten gaf ook een significante verbetering in het geluidsbeeld.

Op large zetten dan stuurt hij alle tone ranges door die speakers (low, mid en high) small, dan wordt de frequentie range geknepen.
Large moet je alleen gebruiken als je geen subwoofer gebruikt. Met sub altijd de speaker op small zetten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hulleman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:55:
[...]

Large moet je alleen gebruiken als je geen subwoofer gebruikt. Met sub altijd de speaker op small zetten.
Hoe kom je daar nou bij? Dit is pertinent niet voor alle situaties waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
JvS schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:57:
[...]
Hoe kom je daar nou bij? Dit is pertinent niet voor alle situaties waar.
Wellicht in zeldzame gevallen niet. Large wil zeggen dat je front speaker full range is en ook sub-laag frequenties goed en hoorbaar weer kan geven. Welke betaalbare consumenten speaker kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hulleman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:02:
[...]

Wellicht in zeldzame gevallen niet. Large wil zeggen dat je front speaker full range is en ook sub-laag frequenties goed en hoorbaar weer kan geven. Welke betaalbare consumenten speaker kan dat?
Dat is niet het punt. Als je doel is zoveel mogelijk lage frequenties zo hard mogelijk te kunnen meten heb je in 99,9% van de gevallen gelijk.

Alleen is dat volgens mij niet het doel. Het moet goed klinken (is mijn uitgangspunt). Ten eerste, in muziek zit lang niet altijd sub-laag. Daarnaast kan de overgang van een front speaker naar een subwoofer vele malen slechter uitpakken in de weergave van het laag, dan het fullrange signaal gewoon in zijn geheel uit de fronts laten komen. SImpelweg door een extra overgang van speaker naar speaker en doordat de sub en speakers op andere plekken staan. De uitkomst is zeer onvoorspelbaar en met een enkele sub en standaard room correction tools uit een receiver lang niet altijd goed af te regelen of op elkaar af te stemmen.

Je uitspraak veralgemiseert iets dat inderdaad goed kan werken, maar ook heel goed niet goed kan werken. En dat is niet in zeldzame gevallen. Dat is iets dat gewoon in tientallen procenten van de situaties voor kan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 07-08-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
JvS schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:11:
[...]

Dat is niet het punt. Als je doel is zoveel mogelijk lage frequenties zo hard mogelijk te kunnen meten heb je in 99,9% van de gevallen gelijk.

Alleen is dat volgens mij niet het doel. Het moet goed klinken (is mijn uitgangspunt). Ten eerste, in muziek zit lang niet altijd sub-laag. Daarnaast kan de overgang van een front speaker naar een subwoofer vele malen slechter uitpakken in de weergave van het laag, dan het fullrange signaal gewoon in zijn geheel uit de fronts laten komen. SImpelweg door een extra overgang van speaker naar speaker en doordat de sub en speakers op andere plekken staan. De uitkomst is zeer onvoorspelbaar en met een enkele sub en standaard room correction tools uit een receiver lang niet altijd goed af te regelen of op elkaar af te stemmen.

Je uitspraak veralgemiseert iets dat inderdaad goed kan werken, maar ook heel goed niet goed kan werken. En dat is niet in zeldzame gevallen. Dat is iets dat gewoon in tientallen procenten van de sitaties voor kan komen.
Duidelijke uitleg! Eens dat het zo goed mogelijk moet klinken. Dus je zou kunnen zeggen dat het in veel gevallen 'veiliger' is door de speakers op large te zetten voor muziek. Voor films de speakers op small zetten, want je wil daar juist meer punch.

Uiteraard hierin meenemen wat je zelf het prettigst vindt klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hulleman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:26:
[...]

Duidelijke uitleg! Eens dat het zo goed mogelijk moet klinken. Dus je zou kunnen zeggen dat het in veel gevallen 'veiliger' is door de speakers op large te zetten voor muziek. Voor films de speakers op small zetten, want je wil daar juist meer punch.

Uiteraard hierin meenemen wat je zelf het prettigst vindt klinken.
Ik zou zeggen dat je het niet kan voorspellen en je er per ruimte en set mee moet experimenteren wat beter is. Laag en sublaag is niet te voorspellen. Je moet er geen algemene tips over willen geven. Hooguit dat je met een subwoofercrawl dat onderzoek een beetje kunt doen (maar ook maar deels).

Pagina: 1