Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey Allen,

Recentelijk kwam ik met het idee met een zonnenpaneel projectje. Het idee is om altijd stroom te hebben als we gaan kamperen. In totaal zou ik een 8 tal kleine zonnepanelen plaatsen op onze gesloten aanhanger
Nu ben ik het op internet wat gaan lezen over wat er mogelijk is.

Nu lijkt er best een grote discussie te zijn of je je panelen in serie of parralel plaatst. Hierbij was mij voornamlijk bijgebleven dat wanneer je panelen in parrel plaatst je in gunstige sitatutie 18volt produceerd. Echter moeten je panelen altijd boven de 75% van hun maximum capaciteit draaien. Van het moment dat ze terug vallen naar rond de 12 volt produceer je geen electriiteit meer waardoor je batterij ook niet meer gaat laden.

Hierdoor ben ik tot de volgende layout gekomen. Ik zou telkens 4 panelen in serie plaatsen en deze parallel koppelen om aan een spanning van 64v en 12.4a te komen. Wat is jullie gedacht? lijkt dit een realistisch iets?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hHbqTq7/zonnepanelen.png

Spullen die ik hiervoor wil aanschaffen, prijs ligt rond de 600 euro excl batterij.

8 x 100w panelen

1 x MPPT controller 40A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:51
In zou de waardes die op alie staan met een flinke schep zout nemen. En ik zou het er zeker niet op gokken met zo’n omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zou dit even kunnen bezoeken:
https://www.mobile-solarp...att-24v-solar-system.html

Staat veel info in, en op zijn youtube kanaal veel tips.
(wel veel amerikaans, dus wellicht hier lastig verkrijgbaar)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:36:
Je zou dit even kunnen bezoeken:
https://www.mobile-solarp...att-24v-solar-system.html

Staat veel info in, en op zijn youtube kanaal veel tips.
(wel veel amerikaans, dus wellicht hier lastig verkrijgbaar)
Bedankt voor de link AUijtdehaag! Exact wat ik in gedachte had. Zeer intressante informatie. Gebaseerd hier op lijkt het mij goed mijn plannen iets aan te passen. Een iets duurdere MPPT & glas panelen inplaats van flexibele. Prijs komt dan ook iets interresanter uit op 400euro~

1 x PEVER MPPT Solar Charge Controller

3 x Sharp 275 W poly pannels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leuk project!
hemigidius schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:30:
Recentelijk kwam ik met het idee met een zonnenpaneel projectje. Het idee is om altijd stroom te hebben als we gaan kamperen. In totaal zou ik een 8 tal kleine zonnepanelen plaatsen op onze gesloten aanhanger
Projectje? 800-825Wp is fors!
Misschien goed om een beetje uit te leggen waarvoor je stroom gebruikt, wanneer je op vakantie gaat (zonnig/winter/...)
En let ook op het gewicht, je begint aardig wat kilo's toe te voegen. Die glaspanelen zijn 20+ kg per stuk, als je startaccu's pakt zit je ook zo op 10+ kg per stuk. Met een (ongeremde) enkelasser begin je dan al flink wat laadvermogen te verliezen.
Je kunt ook kijken of je de panelen kunt monteren, zodat je ze nog onder een hoek kunt zetten. Dat scheelt opbrengst.

Daarnaast is een omvormer van 3000W leuk, maar wat neem je mee?
Frituurpan? Elektrisch kooktoestel? Föhn?
Je kunt vaak beter kijken of je niet apparatuur op 12V kunt vinden dan eerst naar 230V te gaan. Bijvoorbeeld voor een laptop een autolader.
Ook zie je dat tegenwoordig enorm veel 5V is, gewoon via USB. Dan kun je ook een powerbank gebruiken als accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inderdaad, wat ben je allemaal van plan. Het zou me niks verbazen als je met fors minder dan 800W uit kunt. En wat voor aanhanger gaat het om? Ivm montage.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:59
Daarnaast duw je een aanhanger altijd uit het zicht de bosjes in toch? Nu moet je hem pontificaal midden in de zon zetten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03
De brandstof die je extra kwijt bent om al dat gewicht mee te zeulen kun je beter in een klein aggregaat gooien. Of omvormer aan je autoaccu koppelen en motor laten draaien als accu leeg begint te raken.
Pagina: 1