Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Ik heb een Huawei B525s-23a aangekocht en vraag me af of ik nu voor onze regio de laatste firmware en hardware versie bezit.

Ik heb me er al suf opgezocht en wordt er echt niet wijzer van.

Mijn huidige Huawei heeft als firmware 11.182.61.00.1059 en hardware versie WL1B520FM.

Wanneer ik op het internet rondkijk merk ik op dat er voor hetzelfde type hogere firmware versies in omloop zijn. Toch is mijn firmware via de login van de router niet te updaten en krijg hierbij de melding dat ik de laatste versie heb 8)7

Ook kan ik bij geen enkele leverancier iets vinden welke hardware versie er uitgeleverd wordt, zodat je tenminste weet welke versie je ter controle in handen gekregen hebt :?
Ik veronderstel dat de nieuwste firmware met het hoogste nummer bedoeld zijn voor de laatste hardware versie, alleen kan ik hierover niets vinden. Alsof het allemaal een groot geheim is?

Iemand die me hierover aub iets meer kan zeggen?

Deze matige info heb ik ivm de firmware nog gevonden: http://1osh8qd1mv.dns-stu...i-b525s-23a-firmware.html

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 01-08-2019 22:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De B525 is geen retailproduct maar een apparaat dat door Huawei aan operators (de KPN's van deze wereld) verkocht wordt. Standaard is daarbij dat een operator een customized firmware gebruikt met kleinere of grotere wijzigingen ten opzichte van Huawei's eigen reference firmware. Dat kan zo simpel zijn als een gewijzigde logo of gewijzigde default settings, of zo ingewikkeld als een geheel eigen UI in huisstijl met specifieke opties voor die operator, en verbindingen met deze of gene backend voor reporting en automatische provisioning e.d.

Dat maakt dat versioning een uitdaging is. Jij hebt blijkbaar de nieuwste firmware op de branch waar jouw apparaat vandaan komt, dus voor de operator die dit ding origineel het veld in gooide. Mogelijk zijn er andere operators die nieuwere firmwares hebben uitgerold. Of daar wezenlijke verschillen voor jou als eindgebruiker in zitten is een tweede. Alleen Huawei kan dat weten, en zij hebben bij deze apparaten geen rechtstreeks contact met eindgebruikers. Maakt ook weinig uit: waarschijnlijk kan de firmware alleen geupgrade worden door de operator waar het vandaan komt en zij gaan het niet upgraden naar een versie van een andere operator.

Komt bij: ondertussen is de B525 voor Huawei oude meuk. Ze voegen hoegenaamd geen features meer toe (tenzij je een operator bent met tig duizenden van die apparaten en bijbehorend supportcontract), en doen dat al zeker anderhalf jaar niet meer.

TLDR: WYSIWYG. Als het voldoet: mooi. Zo niet: jammer. Wil je als eindgebruiker support, koop dan apparaten van een vendor dat daadwerkelijk retail verkoopt. Uitdaging daarbij is dat ik geen apparaat ken van dergelijke vendoren dat de functionaliteit van de B525 evenaart of voorbijstreeft :'(

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 02-08-2019 00:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Bedankt voor de zeer heldere toelichting.

De Huawei B525 is niet aangekocht via een provider maar wel rechtstreeks via een dealer.
Toch merk ik op dat deze modellen allen met een verschillende standaard stock firmware worden uitgeleverd.
Zelfs de hardware versie lijkt met wat rond te neuzen verschillend te zijn.

Wel lastig om als consument moeilijke te achterhalen of je nu de meest recente Huawei in bezit hebt gekregen of niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Is de TP-LINK Archer MR400 of MR600 niet een betere keuze dan de Huawei?

Enkel 4G / Wifi wordt gebruikt RJ-45 netwerkpoorten zijn overbodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 02-08-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moris schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:06:
Bedankt voor de zeer heldere toelichting.

De Huawei B525 is niet aangekocht via een provider maar wel rechtstreeks via een dealer.
Toch merk ik op dat deze modellen allen met een verschillende standaard stock firmware worden uitgeleverd.
Zelfs de hardware versie lijkt met wat rond te neuzen verschillend te zijn.
Hardwareversie kan met verschillende LTE frequenties te maken hebben. Maar goed, je hebt het bij een "dealer" vandaan. Dat lijkt me dan de plek voor jouw vraag. Heb je dat al geprobeerd?
Wel lastig om als consument moeilijke te achterhalen of je nu de meest recente Huawei in bezit hebt gekregen of niet :(
Wederom, dit is geen consumentenproduct, dus dat is niet zo raar
Moris schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:11:
Is de TP-LINK Archer MR400 of MR600 niet een betere keuze dan de Huawei?

Enkel 4G / Wifi wordt gebruikt RJ-45 netwerkpoorten zijn overbodig.
De MR600 ken ik niet. De MR400 is inferieur, zowel qua 4G als WiFi specs (2x2 vs 3x3) en features (geen DFS). Keerzijde: Mogelijk voldoet het aan jow eisen (wat zijn die eigenlijk?); TP-Link levert wel aan consumenten dus support is eenvoudiger.

Maar is het niet nogal voorbarig om over andere apparaten na te denken? Wat probeer je met die B525 te doen dat niet lukt? Waarom denk je dat dat aan de firmware ligt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
De Huawei B525 is inmiddels retour naar de dealer.

Ik ben dus terug op zoek naar een eenvoudig op te stellen vaste 4G router die me een stabiele verbinding geeft om als hotspot in de camper te gebruiken. Gebruik van een externe antenne is in een camper (kooi van aluminium) uiteraard een vereiste.

Eveneens wensen wij om bij niet gebruik van de router, 4G via de app op de smartphone te kunnen uitschakelen zodat er geen onnodige dataverbruik kan plaats vinden wanneer we even niet bij de camper zijn.
Voor een gezonde nachtrust zouden we de WiFi via een tijdschema automatisch willen laten uitschakelen.

Wanneer de camper gestald wordt moeten we de router eenvoudig via een aan/uitschakelaar eenvoudig kunnen uitschakelen (liefst via de interface zelf, zodat ik niet steeds ergens in een kast moet duiken). Bedoeling is om de router rechtstreeks op de kring van de 12V woon-accu aan te sluiten en ik zou hier eventueel een schakelaar kunnen tussen zetten.

Bij niet gebruik eenvoudig kunnen uitschakelen (liefst via de interface zelf, zodat ik niet steeds in de kast moet duiken).

Ook is het voor ons belangrijk dat we in het buitenland zelf manueel het 4G netwerk kunnen kiezen en vasthouden. Zodat we bv op de landgrens van Zwitserland/Duitsland verbinding kunnen maken met het netwerk in Duitsland.

De gebruikers zijn.
- iPhone's (wifi)
- iPad (wifi)
- Macbook (wifi)
- Android smartphone
Pagina: 1