Voeding levert genoeg voor peltier??

Pagina: 1
Acties:

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een goede s'avonds! ik ben sinds gister een trotse bezitter van een leuk waterkoelings setje. maar nu wil ik met het coolen van mn proc nog een stappie hoger gaan d.m.v. een peltier. ik heb berekend dat ik in iedergeval en 80watt peltier nodig heb. nu is mijn vraag trekt mijn 350W ATX voeding dit? aan mn voeding hangt op dit moment 2xIde HD 1xDVD 1xBrander en 1x pompje voor mn waterkoeling. verder heb ik een simpele tnt2 videokaart.... levert mijn 350Watt voeding genoeg voor een 80watt peltier? of is er iemand in da house die mij kan vertellen hoe ik dit moet uitrekenen!?? alvast heeel veel thnx!! :)

ps: ik heb een PIII600 die stressed op dit moment 43 graden wordt. volgens mijn berkening kan ik met die peltier van 80watt hem koelen tot +7 graden klopt dit ook daadwerkelijk?!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik weet niet of ie t trekt misschien toch slim om over een extra voeding te gaan denken

• D3NN1S
  • Niet online
Hmmpzz.... ik vind het n.l. een beetje jammer om een complete voeding aan te schaffen alleen speciaal voor die peltier! maargoed hoe bereken je dit soort dingen eigenlijk? ik keek net namelijk in de search en daar vind je allerlij tegenstrijdige beweringen.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik heb t niet berekend, maar ik zie wel dat t op t randje is. je kunt t proberen, maar houdt wel de temp van de condensators enz op je voeding in de gaten, desnoods een exra fan op je voeding

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Op zaterdag 28 juli 2001 22:50 schreef D3NN1S het volgende:
Hmmpzz.... ik vind het n.l. een beetje jammer om een complete voeding aan te schaffen alleen speciaal voor die peltier! maargoed hoe bereken je dit soort dingen eigenlijk? ik keek net namelijk in de search en daar vind je allerlij tegenstrijdige beweringen.
Een 80W peltier moet een 350W voeding wel aan kunnen. Ik weet niet wat voor merk je hebt, en wat voor specificaties, maar waarschijnlijk gaat het prima.

En over het berekenen van de temp Ik weet niet wat voor formules je hebt gebruikt, maar een temp van 7 graden klinkt me niet onwaarschijnlijk in de orden voor een P3 600.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

http://www.waterkoeling.nl/files/OverCPU.xls

Hier kan je leuk met peltiers rekenen :)

Enne, ik denk dat het moeilijk word met je voeding... Zo'n peltier trekt nogal veel Ampere, je moet ff kijken naar de specificaties van de peltier die je wilt, en dan naar die van je voeding...

Daarnaast moet je niet vergeten dat de meeste peltiers standaard op 16volt werken, en dat ze dus een stuk minder effectief zijn op 12volt, wat je dus hebt als je hem op je normale voeding aansluit...

• D3NN1S
  • Niet online
Op zaterdag 28 juli 2001 22:57 schreef hielko het volgende:

[..]

Een 80W peltier moet een 350W voeding wel aan kunnen. Ik weet niet wat voor merk je hebt, en wat voor specificaties, maar waarschijnlijk gaat het prima.

En over het berekenen van de temp Ik weet niet wat voor formules je hebt gebruikt, maar een temp van 7 graden klinkt me niet onwaarschijnlijk in de orden voor een P3 600.
T'is een A-open voeding van 350Watt.. en heb die berekening aan de hand van een excel sheet gedaan die op waterkoeling.nl staat :) maar volgens jouw zou ik het dus moeten redden!? das mooi nieuws! :) dan ga ik morgen es ff mn bestelling plaatsen! :9

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
Op zaterdag 28 juli 2001 23:01 schreef D3NN1S het volgende:

[..]

T'is een A-open voeding van 350Watt.. en heb die berekening aan de hand van een excel sheet gedaan die op waterkoeling.nl staat :) maar volgens jouw zou ik het dus moeten redden!? das mooi nieuws! :) dan ga ik morgen es ff mn bestelling plaatsen! :9
ik ben er bang voor....

denk niet dat het gaat lukken.

welke specs heeft die pelt?

hij kna max 12V zijn, neem je een 16V, dan moet ie sterker zijn, want als je hem op 12V laat lopen (max van voeding) dan werkt hij natuurlijk niet optimaal.

En als ie 12V is, dan trekt ie errug veel Amperes, en ik denk dat jou 12V circuit op de voeding dat niet trekt....

dus even goed naar de specs van je voeding en van peltier kijken, en bedankt dat je compu zeker 200 Watt gebruikt....

succes ermee :)

CuteBrit

• D3NN1S
  • Niet online
Op zaterdag 28 juli 2001 23:11 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

ik ben er bang voor....

hij kna max 12V zijn, neem je een 16V, dan moet ie sterker zijn, want als je hem op 12V laat lopen (max van voeding) dan werkt hij natuurlijk niet optimaal.

En als ie 12V is, dan trekt ie errug veel Amperes, en ik denk dat jou 12V circuit op de voeding dat niet trekt....

dus even goed naar de specs van je voeding en van peltier kijken, en bedankt dat je compu zeker 200 Watt gebruikt....

CuteBrit
Kryotherm ICE-71
Peltier element with the following specifications:
Qmax = 80 watt
delta T = 71° C
Vmax = 16.1V
Imax = 8.0A
Dimensions = 40 x 40 x 3.4 mm
Special = silicone-sealed

Dit zijn de specs van die peltier die ik in ged8te heb (oc-shop)

• Xandrios
Op zaterdag 28 juli 2001 23:14 schreef D3NN1S het volgende:

[..]

Kryotherm ICE-71
Peltier element with the following specifications:
Qmax = 80 watt
delta T = 71° C
Vmax = 16.1V
Imax = 8.0A
Dimensions = 40 x 40 x 3.4 mm
Special = silicone-sealed

Dit zijn de specs van die peltier die ik in ged8te heb (oc-shop)
hij zal dus niet op 16V draaien, maar op 12V.

Dat is dus 1/4 minder ! dus van die 80 Watt blijft ook maar (80:4=20 / 80-20=60) 60 Watt over.(dit zal niet helemaal kloppen, maar heb hier geen proggie bij de hand om het precies uit te rekenen)

Dat lijkt me wat weinig, niet?

en dat betekend dus ook wat er van die 8A die hij normaal trekt, er 2 afgaat, dus 6.

Nu is het zo dat mijn voeding op de 12V lijn 12A kan leveren.(ook 350W)

Als je dan dus 6 A gaat gebruiken voor de pelt, blijft er dus maar de helft over voor de rest van de compu. (6A)

dus die pelt gebruikt de helft van je voeding, oftewel, die 350Watt is nog maar 175 Watt !!
(op de 12V dan, in verhouding)

Denk dat dat niet genoeg is voor je compu..

dus:
A. Pelt is te licht. (maar 60Watt effectief)
B. voeding is te zwak.

Dus ik zou je adviseren om een andere pelt te nemen, die op 12V werkt, en hem een APARTE voeding te geven.
(noname 350Watt kost hfl 50 bij de betere PC-boer)

Succes ermee
CuteBrit

• D3NN1S
  • Niet online
Op zaterdag 28 juli 2001 23:39 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

hij zal dus niet op 16V draaien, maar op 12V.

Dat is dus 1/4 minder ! dus van die 80 Watt blijft ook maar (80:4=20 / 80-20=60) 60 Watt over.(dit zal niet helemaal kloppen, maar heb hier geen proggie bij de hand om het precies uit te rekenen)

Dat lijkt me wat weinig, niet?

en dat betekend dus ook wat er van die 8A die hij normaal trekt, er 2 afgaat, dus 6.

Nu is het zo dat mijn voeding op de 12V lijn 12A kan leveren.(ook 350W)

Als je dan dus 6 A gaat gebruiken voor de pelt, blijft er dus maar de helft over voor de rest van de compu. (6A)

dus die pelt gebruikt de helft van je voeding, oftewel, die 350Watt is nog maar 175 Watt !!
(op de 12V dan, in verhouding)

Denk dat dat niet genoeg is voor je compu..

dus:
A. Pelt is te licht. (maar 60Watt effectief)
B. voeding is te zwak.

Dus ik zou je adviseren om een andere pelt te nemen, die op 12V werkt, en hem een APARTE voeding te geven.
(noname 350Watt kost hfl 50 bij de betere PC-boer)

Succes ermee
CuteBrit
Ahaa thnx voor de berekening daar had ik zelf nooooit van mn leven uitgekomen :) nu staat er op de site van de oc-shop ook een 172watt peltier alleen die heeft geloof ik 24volt nodig... is dat op een of andere manier ook uit mn voeding te krijgen (ik ga idd. zo'n no name 350 watt voeding aanschaffen) en het spijt me als dit een heeeele stomme vraag is maar ben niet zo slim met electra betetreft ;) heb al menigmaal onder 220 gestaan! :(

• Xandrios
Op zaterdag 28 juli 2001 23:45 schreef D3NN1S het volgende:

[..]

Ahaa thnx voor de berekening daar had ik zelf nooooit van mn leven uitgekomen :) nu staat er op de site van de oc-shop ook een 172watt peltier alleen die heeft geloof ik 24volt nodig... is dat op een of andere manier ook uit mn voeding te krijgen (ik ga idd. zo'n no name 350 watt voeding aanschaffen) en het spijt me als dit een heeeele stomme vraag is maar ben niet zo slim met electra betetreft ;) heb al menigmaal onder 220 gestaan! :(
nouja, mijn berekening zal ok niet helemaal 100% kloppen, maar ik denk dat hetw el ongeveer zo zal zijn....

Mischien is er hier een andere tweaker die ff kan kijken of mijn berekeningen kloppen ?

maar een losse voeding is opzich een goed idee :)

1 probleem: er kan niet meer dan 12V uit een voeding komen.
Nouja, klopt niet helemaal, je kan iets aansluiten op de -5 en +12, dat is dus 17Volt verschil.
Het probleem is dat de -5 maar 0.3A is ofzo, veeeeeeel te weinig dus :(

maar er was hier laatst een tweaker die had zijn voeding licht aangepast, en kon toen veel sterkere spanningen eruithalen voor zijn pelt :Y)

zal ff kijken of ik dat terug kan vinden, ogenblik...

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 14:28
ff tussendoor een peltier is dat zo'n ding dat aan de ene kant heet en aan de andere kant koud wordt ?

• Xandrios
hier een paar topics:
[topic=161297]
[topic=175847]
[topic=164194]
[topic=157788]
[topic=164350]
[topic=145210]
[topic=135388]
[topic=134646]

zal vast wel wat tussenzitten :Y)

• Xandrios
Op zaterdag 28 juli 2001 23:53 schreef rick17 het volgende:
ff tussendoor een peltier is dat zo'n ding dat aan de ene kant heet en aan de andere kant koud wordt ?
yep, wordt aan de ene kant -25 ofzo, aan de andere kant +100-150 ofzo :)

• Dr.Snuggles
Op zaterdag 28 juli 2001 23:55 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

yep, wordt aan de ene kant -25 ofzo, aan de andere kant +100-150 ofzo :)
koude proc en de rest een sauna lijkt me niet echt handig

• Xandrios
Op zaterdag 28 juli 2001 23:58 schreef rick17 het volgende:

[..]

koude proc en de rest een sauna lijkt me niet echt handig
die "sauna" is natuurlijk heel goed te koelen met waterkoeling :)

• Dr.Snuggles
dus met andere woorden geen waterkoeling geen peltier :(

• Xandrios
Op zondag 29 juli 2001 00:14 schreef rick17 het volgende:
dus met andere woorden geen waterkoeling geen peltier :(
kan wel, maar dan moet je een hele lichte pelt nemen, en een hele zware luchtkoeler.

maar dan kan je geen TB@1600 koelen, denk meer aan een celly@500 ofzo ...

• Hielko
Op zaterdag 28 juli 2001 23:11 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

ik ben er bang voor....

CuteBrit
Het moeie van die peltier elementen is dat je op ongeveer 80% Vmax veeel effecienter werken. Dus een 80W peltier op 12V ipv 16V kan bijvoorbeeld 10W minder aan warmte verplaatsen, maar produceert zelf ook 20W minder. Jouw schatting van 60W verplaatsen klopt iig niet, het is meer :).

De hoeveelheid amperes die een 80W peltier @ 12V nodig heeft valt ook wel mee. Voor een 350W voeding iig geen probleem, zijn zat mensen die een 80W peltier gebruiken met een 300W voeding die ook de rest van het systeem van stroom voorziet.

Verwijderd

Zal maar weer eens even rekenen voor jullie:

Weerstand peltier = 16,1/8,0 = 2,01 ohm.
op 12Volt: 12/2,01 = 5,97 Ampere = 71,64 Watt aan warmte.

Koelend vermogen van tec is 0,625 * 71,64 = 44,77 Watt.

Je proc geeft Nu iets van 20 watt aan wamte af. En wordt met je luchtkoeling 43 graden.

43 - 25 = 18 graden

20 watt / 18 = 1,11 C/W

Totaal vermogen hete kant: 71,64 + 20 = 91,64 watt. * 1,11 C/W = 101 graden.

In het geval van waterkeling. ongeveer 0,12 C/W

91,64 * 0,12 = 10,99

Hete kant is 25 + 11 graden = 36 graden!

Koude kant wordt 36 - ((20 / 44,77)* 71) = 4,3 graden!

• Hielko
Op maandag 30 juli 2001 13:09 schreef TheMachine het volgende:
Zal maar weer eens even rekenen voor jullie:

Weerstand peltier = 16,1/8,0 = 2,01 ohm.
op 12Volt: 12/2,01 = 5,97 Ampere = 71,64 Watt aan warmte.

Koelend vermogen van tec is 0,625 * 71,64 = 44,77 Watt.

Je proc geeft Nu iets van 20 watt aan wamte af. En wordt met je luchtkoeling 43 graden.

43 - 25 = 18 graden

20 watt / 18 = 1,11 C/W

Totaal vermogen hete kant: 71,64 + 20 = 91,64 watt. * 1,11 C/W = 101 graden.

In het geval van waterkeling. ongeveer 0,12 C/W

91,64 * 0,12 = 10,99

Hete kant is 25 + 11 graden = 36 graden!

Koude kant wordt 36 - ((20 / 44,77)* 71) = 4,3 graden!
Volgens mij klopt dit niet helemaal...

Een peltier heeft geen vaste weerstand, dus je de berekening van het vermogen klopt al niet. Hoewel het er niet echt ver vanaf zit volgens mij.

Verder: hoe kom je aan het koelend vermogen? Zover ik weet heeft het geen verband met de warmte output van de peltier, dus slaat het nergens op wat er staat.

Beste wat je kan doen is Kryothem erbij pakken en die verteld dat een 80W peltier @ 12V een DeltaT kan halen van ongeveer 45-50 graden. (dit bij Thot = 300 K en Qcold = 20 W)

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 22:44 schreef D3NN1S het volgende:
Ps: ik heb een PIII600 die stressed op dit moment 43 graden wordt. volgens mijn berkening kan ik met die peltier van 80watt hem koelen tot +7 graden klopt dit ook daadwerkelijk?!
Hehe die gaat ver onder nul graden worden in Idle. Stressed misschien net boven de 3C uit. Ik heb zelf ook een 80watt Peltier op een gewone voeding van Aopen.

Idle: ong. -20C
Full load: met dit weer 8C ( als het wat koeler is dan 6C )

Greetz

• Sinlath
  • Laatst online: 06-03 18:20
Op maandag 30 juli 2001 14:07 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Greetz
hmmm ik krijg steeds meer zin om peltier te gaan doen.. dan kunnen we tenminste verder clocken

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 13:42 schreef hielko het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dit niet helemaal...

Een peltier heeft geen vaste weerstand, dus je de berekening van het vermogen klopt al niet. Hoewel het er niet echt ver vanaf zit volgens mij.

Verder: hoe kom je aan het koelend vermogen? Zover ik weet heeft het geen verband met de warmte output van de peltier, dus slaat het nergens op wat er staat.

Beste wat je kan doen is Kryothem erbij pakken en die verteld dat een 80W peltier @ 12V een DeltaT kan halen van ongeveer 45-50 graden. (dit bij Thot = 300 K en Qcold = 20 W)
Inderdaad, laatst heb ik een setje metingen gedaan aan mijn Peltier. Resultaten daarvan staan hier ook ergens in het forum gepost en daar kwam uit dat het verschil maar in de buurt ligt van 1%. Meer verschil in de metingen krijg je door temperatuurverschil van je peltier, de stroom door de peltier is wel een beetje temperatuurVERSCHIL afhankelijk.

HEt koelende vermogen van de peltier is afhankelijk van het toegevoerde vermogen. Een peltier kan normaal 60% (+- 5%) van zijn toegevoerde energie extraverplaatsen als warmte. Als een peltier dus 150 watt aan stroom slurpt, dan kan hij ongeveer 90 watt aan warmte verplaatsen.

Het koelend vermogen komt van de luchtkoeler die hij er nu op heeft zitten. Een P3 600 vebruikt ongeveer 20watt. 18 graden toename van temperatuur delen door het vermogen geeft je "koelend vermogen" van je blokje in C/W dus.

45 tot 50 graden temp verschil bij een warme kant van 23 graden. Dat probeer ik dus juist duidelijk te maken in die berkening dat je ook al die warmte weg moet werken en dat DUS je hotside zeker geen 23 graden is. Een Maze2 heeft ongeveer een thermische weerstand van 0,12 C/W.

Het temperatuur verschil tussen de Hete en de koude kant s wel rechtevenredig met het toevoorde vermogen aan de koude kant.

Een peltier met max 71 graden verschil en 80 watt geeft dus bij een "belasting" (toegevoerde energie) van 20 watt en tempverschil van 71 graden - (20/80)*71

Dus 1/4 van je maximum temperatuurverschil gaat eraf. Dan kom je op een theoretische maxtempverschil van 53,25 graden. Dit is ook wat ik in mijn berekeningen heb staan.

• Hielko
HEt koelende vermogen van de peltier is afhankelijk van het toegevoerde vermogen. Een peltier kan normaal 60% (+- 5%) van zijn toegevoerde energie extraverplaatsen als warmte. Als een peltier dus 150 watt aan stroom slurpt, dan kan hij ongeveer 90 watt aan warmte verplaatsen.
Het koelend vermogen heeft ongetwijfeld een verband tussen het aangevoerd vermogen, maar dat is absoluut niet een vaste waarde zoals een factor 0.6. Zie hieronder de COP grafiek op basis van het voltage:

<table border=0 cellpadding=0 cellspacing=0><tr><td width=490><center>[img]'http://tweakers.net/ext/i.dsp/996530963.jpg'[/img]</center></td></tr></table>

Niet echt een vlakke horizontale lijn...
45 tot 50 graden temp verschil bij een warme kant van 23 graden. Dat probeer ik dus juist duidelijk te maken in die berkening dat je ook al die warmte weg moet werken en dat DUS je hotside zeker geen 23 graden is. Een Maze2 heeft ongeveer een thermische weerstand van 0,12 C/W.
Duh. Ik vertel alleen ff welke DeltaT je theoretisch krijgt. Uiteraard moet je rekening houden met het opwarmen van de warme kant.
Dus 1/4 van je maximum temperatuurverschil gaat eraf. Dan kom je op een theoretische maxtempverschil van 53,25 graden. Dit is ook wat ik in mijn berekeningen heb staan.
Dat klopt dus niet omdat de functie wederom niet linear is en ten tweede heeft de belasting een grote invloed het max temp verschil wat haalbaar is.

• D3NN1S
  • Niet online
Op maandag 30 juli 2001 14:07 schreef Celeron_clocker het volgende:

[..]

Hehe die gaat ver onder nul graden worden in Idle. Stressed misschien net boven de 3C uit. Ik heb zelf ook een 80watt Peltier op een gewone voeding van Aopen.

Greetz
Zo!! idle -20 dat zijn pas mooie temperaturen! >:) hoe heb je dat precies gedaan met de condensatie dan van je proc? hoe heb je die ge-isoleerd?
Pagina: 1